Gå til innhold

Gravid med spiseforstyrrelser. Har jeg gått opp for mye etter 14 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår godt hvis noen tenker at jeg er teit, altså. Det er jo rasjonelt sett dustete å tenke på, og barnets helse og trygghet er selvsagt førsteprioritet. Bare har hatt en del angst de siste par dagene, fordi jeg er redd for at jeg har gått opp unormalt mye. Jeg har vært gravid i 14 uker, er i uke 15. 

Før jeg ble gravid hadde jeg hatt en frisk periode fra spiseforstyrrelser i et par måneder. Har hatt sf i 15 år, av og på. Jeg startet graviditeten på normaltvekt. Nå, etter 14 uker har jeg gått opp 2,9 kg. Er det mer enn det burde være? Hvor mye har/hadde dere andre lagt på dere etter omtrent samme tid? Jeg mangler litt sammenlikningsgrunnlag, og vet ikke hvor mye det er meningen at jeg skal ha lagt på meg.

Anonymkode: aeb11...dc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veide 45 kg før jeg ble gravid. Underveis i graviditeten la jeg på meg nesten 30 kg!!! Jordmoren heiet på meg hele veien, og var veldig fornøyd med det. Vektøkning under graviditet er jo fordi du «ruger» på en baby, så det er helt normalt.

Anonymkode: 16b66...88e

• Liker 2
Skrevet

Nei,det er ikke mer enn det burde være :)

Det er ikke vits å sammenligne seg med andre, alles kropper er ulike. 

Hvis du vil lese hva gode kilder sier om temaet anbefaler jeg å lese her: 

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/?page=1

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/levevaner-hos-gravide-tidlig-samtale-og-radgiving/vektokningen-hos-gravide-bor-folges-og-tilpassede-rad-bor-gis-ved-for-lav-eller-for-hoy-vektokning

Anonymkode: b6bb4...e58

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt. Jeg var rundt det samme. Kropper er så forskjellige på når de legger på seg, så det meste er normalt. Noen legger på seg tidlig, andre senere i svangerskapet. Kroppen gjør det den kan for å forberede seg på å bære frem et barn og ha reserver til amming. Kan være lurt med å åpne deg om disse følelsene med jordmor eller annen oppfølging du har. 

Jeg hadde et anstrengt forhold til vekt i starten da jeg var gravid, men det gikk seg til. Etterpå har jeg fått et mye mer normalt forhold til det. Man forstår hvor vidunderlig kroppen er som klarer å lage et barn, og den trenger å være sunn, ikke tynn. Stor klem til deg 😀🥰

Anonymkode: 4e03f...9f0

Skrevet

Jeg er nå i uke 31, og vekta går litt opp i bolker, lite vektøkning i begynnelsen, og så plutselig 5 kg opp, nå har jeg gått opp 11 kg totalt, og er fornøyd med det. Sist svangerskap gikk jeg opp 20 kg, og regner med jeg går opp en del de siste ukene nå. Men vekta går ned igjen når du har født. Ungen veier jo 3-4 kg, fostervann ca 1 kg, livmor ca 1 kg og morkake ca 1 kg. Dette forsvinner jo rimelig fort etter fødsel. Også går mange ned i vekt når de ammer. Ville ikke vært bekymret for vektøkning nå, bare sørge for at barnet får riktige næringsstoffer slik at det utvikler seg riktig😊

Anonymkode: 95595...ea2

Skrevet

Helt normal og fin vektoppgang. Jeg hadde også gått opp 2-3 kg i uke 15. Jeg var normalvektig/slank fra før og gikk opp totalt 15 kg.

Anonymkode: aa33a...60e

Skrevet

Kan dere la være å skrive total vektøkning i en tråd til ei som skriver hun lider av spiseforstyrrelser?

Anonymkode: d13fc...90d

• Liker 7
Skrevet

Helt normalt. Mange går opp litt i rykk og napp. Så ikke være redd hvis det går litt raskere noen uker. Men tips er å droppe badevekt hjemme

Anonymkode: 4657a...c3c

Skrevet

Jeg hadde gått opp nesten 3 kg i uke 14. Jordmor sa at det var helt fint. Er normalvektig i utgangspunktet.

Anonymkode: 0ca35...9eb

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår godt hvis noen tenker at jeg er teit, altså. Det er jo rasjonelt sett dustete å tenke på, og barnets helse og trygghet er selvsagt førsteprioritet. Bare har hatt en del angst de siste par dagene, fordi jeg er redd for at jeg har gått opp unormalt mye. Jeg har vært gravid i 14 uker, er i uke 15. 

Før jeg ble gravid hadde jeg hatt en frisk periode fra spiseforstyrrelser i et par måneder. Har hatt sf i 15 år, av og på. Jeg startet graviditeten på normaltvekt. Nå, etter 14 uker har jeg gått opp 2,9 kg. Er det mer enn det burde være? Hvor mye har/hadde dere andre lagt på dere etter omtrent samme tid? Jeg mangler litt sammenlikningsgrunnlag, og vet ikke hvor mye det er meningen at jeg skal ha lagt på meg.

Jeg tenker at det å starte en tråd om 2,9 kg er et rødt varseltegn.

Får du oppfølging på DPS og helsestasjon? 

For å svare konkret: nei, det er langt fra mye. 

Men jeg tenker du nok er ganske syk fortsatt og bør legge inn en god porsjon innsats så du kan bli frisk.

SF er dessverre veldig smittsomt ovenfor barn og ungdom, så her må du ta et ordentlig tak.

Lykke til med graviditet og forhåpentligvis fortsatt behandling :) 

Glemte å ta med: ha veienekt både under og etter graviditet. Kast badevekta og målebånd.

Endret av Fløff
  • Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan dere la være å skrive total vektøkning i en tråd til ei som skriver hun lider av spiseforstyrrelser?

👏👏👏👏👏👏

• Liker 7
Skrevet

Det er en helt normal vektoppgang. Prøv så godt det går å ikke sammenligne deg med andre, for det er store normalvariasjoner i hvor mye en går opp og når.   

Og prøv å snakk med jordmor eller fastlege om det fremfor å spørre andre. Jeg har hatt spiseforstyrrelser selv, og vet hvor fort en kan bli opptatt av hva andre har gått opp og tenke at det er noe feil med en selv. 

Jeg kjenner både damer som gikk opp mest tidlig i svangerskapet, mest sent, mer enn snittet til sammen, mindre enn snittet til sammen. Og alle de jeg kommer på nå var friske og sunne, og vekten deres var normal etter svagerskapet også. 

Lykke til ned svangerskapet ❤️

Anonymkode: dba9a...1f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var ca 48 kg før svangerskapene, gikk opp ca 30 kg med begge. Dette var både lege og jordmor fornøyd med selv om jeg følte meg som en hval.

I nåværende svangerskap gikk jeg opp 15 kg før uke 30. Etter uke 30 har jeg kun gått opp 5 kg ca. 

Vektoppgangen du beskriver er helt normal. Alt er egentlig normalt og det varierer mye fra person til person. Det viktigste er vel at vekten går opp og ikke ned tenker nå jeg. 

Anonymkode: 8e6f9...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei,det er ikke mer enn det burde være :)

Det er ikke vits å sammenligne seg med andre, alles kropper er ulike. 

Hvis du vil lese hva gode kilder sier om temaet anbefaler jeg å lese her: 

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/?page=1

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/levevaner-hos-gravide-tidlig-samtale-og-radgiving/vektokningen-hos-gravide-bor-folges-og-tilpassede-rad-bor-gis-ved-for-lav-eller-for-hoy-vektokning

Anonymkode: b6bb4...e58

Tusen takk 😊

Skrevet
Fløff skrev (46 minutter siden):

Jeg tenker at det å starte en tråd om 2,9 kg er et rødt varseltegn.

Får du oppfølging på DPS og helsestasjon? 

For å svare konkret: nei, det er langt fra mye. 

Men jeg tenker du nok er ganske syk fortsatt og bør legge inn en god porsjon innsats så du kan bli frisk.

SF er dessverre veldig smittsomt ovenfor barn og ungdom, så her må du ta et ordentlig tak.

Lykke til med graviditet og forhåpentligvis fortsatt behandling :) 

Glemte å ta med: ha veienekt både under og etter graviditet. Kast badevekta og målebånd.

Ja, du sier du der. Jeg har egentlig sluttet å veie meg, men nå har jeg fått beskjed av jordmor om å følge med, og for psyken min er det ikke så bra. Jeg sliter fortsatt med forstyrrede tanker, men jeg har ikke hatt spiseforstyrret atferd siden april, så jeg klarer å jobbe i mot hva jeg tenker, og å heller gjøre det som er rasjonelt og fornuftig. - Men det er vanskelig. Setter stor pris på all responsen her inne. Det hjelper med litt støtte som bare får meg til å føle meg helt normal ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller kanskje hun bare må ta litt ansvar for seg selv og sin egen helse? 

Anonymkode: 630d9...2dd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du sier du der. Jeg har egentlig sluttet å veie meg, men nå har jeg fått beskjed av jordmor om å følge med, og for psyken min er det ikke så bra. Jeg sliter fortsatt med forstyrrede tanker, men jeg har ikke hatt spiseforstyrret atferd siden april, så jeg klarer å jobbe i mot hva jeg tenker, og å heller gjøre det som er rasjonelt og fornuftig. - Men det er vanskelig. Setter stor pris på all responsen her inne. Det hjelper med litt støtte som bare får meg til å føle meg helt normal ☺️

Graviditet kan forsterke underliggende tanker og følelser. Kommunene har et lavterskeltilbud til alle gravide som trenger å snakke med psykolog. Jordmoren din kan sende henvisning. Råder deg til å benytte deg av dette (evt få hjelp andre steder). Jeg ble henvist og fikk god hjelp. Det handlet ikke om spiseforstyrrelse for min del. 

Anonymkode: 0ca35...9eb

Skrevet

Helsestasjonen jeg gikk på sluttet med obligatorisk veiing nettopp av den grunn.

Send en mail til helsestasjon, og be om bytte av jordmor? Forklar at du har veldig fersk historikk med SF - og nå har fått nytt tilbakefall på grunn av rådet om å følge med på vekt.

De trenger rett og slett litt grunnleggende opplæring her, veldig merkelig ting å si av en jordmor. 

Men hun kan muligens ha ment omvendt - det vet jo ikke jeg. Poenget er at du virkelig ikke skal veie deg.

Spis som normalt (altså voksen kvinne normalt), man skal øke i vekt. 

Men du hopper en stor milepæl for din og barnets helse ved å si ifra, sette grenser. Du vil ikke veies, du har SF og du har planer om å bli bedre - og i det utgår veiing.

• Liker 1
Skrevet

Når du har et så problematisk forhold til vekt/kropp burde du IKKE veie deg, selv om jordmor ber deg følge med. Her ville jeg forklart til jordmor at det beste for deg er å la være å veie deg selv fordi det trigger spiseforstyrrede tanker og gjør det vanskeligere for deg i svangerskapet. Din psykiske helse er ekstremt viktig i denne perioden, og den blir åpenbart ikke bedre av at du må veie deg. Lag heller en avtale med jordmor om at hun veier deg når du er der, og at du ikke skal se eller vite tallet på vekta. Så er det kun hun som vet vekta og kan gi deg beskjed dersom du burde spise mer. Kanskje det innebærer hyppigere besøk til jordmor for veiing der, men det er det verdt.

Kvitt deg med vekta!

Anonymkode: fb6b3...341

Skrevet

Hvorfor ba jordmor deg om å veie deg?? Jeg har ikke fått den beskjeden, er litt lenger på vei enn deg. Ble veid på kontroll da men det kan man sikkert velge å ikke få se om man sliter med tidligere SF. Var det for å passe på at du gikk opp i vekt?

Vektøkningen din er iallfall helt fin, man skal gå opp i vekt, og jeg håper du får bedt om hjelp. Graviditet må være vanskelig når man har hatt en SF, kroppen skal forandre seg mye på kort tid. På min helsestasjon vet jeg iallfall at de har psykiatrisk sykepleier. Ring fastlegen og/eller jordmor med en gang og be om oppfølging på dette. Lykke til med graviditeten ❤️ 

Anonymkode: 43a7d...49a

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...