AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Hei! Jeg har en kontorjobb der jeg hovedsakelig sitter foran skjerm. Jeg begynte i et vikariat her 1. august. Merket at jeg fort ble sliten i øynene og fikk vondt i hodet. Tok en synstest forrige uke. Er litt langsynt, samt at syner mitt «spriker», må derfor ha prismer i brilleglassene for å styre inn synet. Jeg måtte betale 1000kr ekstra for å ha glass som ikke blir reflektert av skjerm. Skal arbeidsgiver dekke synstesten og brillene? Hva er egentlig en databrille? Anonymkode: 37c9b...567
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #2 Skrevet 10. september 2021 Dette finner du nok svar på i deres interne retningslinjer. Alternativt kan du høre med din nærmeste leder/HR. Min tidligere arbeidsplass dekket synstesten og brilleglasset men ikke innfatningen. Kan hende det er annerledes hos dere. Anonymkode: 57867...82b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #3 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dette finner du nok svar på i deres interne retningslinjer. Alternativt kan du høre med din nærmeste leder/HR. Min tidligere arbeidsplass dekket synstesten og brilleglasset men ikke innfatningen. Kan hende det er annerledes hos dere. Anonymkode: 57867...82b Det er det samme hos oss, jeg jobber i kommunen. De dekker innfatning for inntil 500,- synsundersøkelse, og de glassene som optiker sier at trengs for at jeg skal kunne gjøre jobben min. Kommunen har avtale med en optiker i byen, så de sender faktura direkte dit når de får vedtak på at jeg har innvilget arbeidsbriller. Det er et eget skjema jeg må søke på, som leveres til min nærmeste leder med dokumentasjon fra optikeren. Anonymkode: 9d807...21a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #4 Skrevet 10. september 2021 Til meg får vi rekvisisjon på synsundersøkelse og dekt databriller. Altså alt må avtales på forhånd med HR. Brillene skal oppbevares på arbeidsplassen utenom arbeidstid. Databriller er vel briller man bruker kun i forbindelse med arbeid på pc på jobb. Vi som bruker briller/linser hele tiden får ikke dekt briller til vanlig bruk, for de har vi likevel. Anonymkode: c0918...433
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #5 Skrevet 10. september 2021 Jeg er ansatt i staten. Leste meg litt opp på arbeidsplassen min sine retningslinjer nå, og der står det at arbeidsplassen ikke har avtale med en optikerkjede. Så man må sende inn kvittering og dokumentasjon etter at man har vært hos optiker dersom man trengte databrille. Men jeg blir fortsatt ikke helt klok på hva databrille er. Er det lesebriller? Eller må de ha sånn glassbeskyttelse mot refleksjon fra skjerm? Anonymkode: 37c9b...567
nordlending Skrevet 10. september 2021 #6 Skrevet 10. september 2021 Databriller er briller som brukes i tilknytning til arbeid ved dataskjerm. 3
Holar Skrevet 10. september 2021 #7 Skrevet 10. september 2021 Databriller er brilleglass spesielt tilpasset arbeid ved dataskjerm. Fordi dataskjermen gjerne befinner seg lengre unna bøker e.l. anbefales databriller fremfor lesebriller. Disse brillene gir skarpere nærsyn og lindrer trøtthet, hodepine og stiv nakke. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #8 Skrevet 10. september 2021 Arbeidsgiver skal dekke utgifter til nødvendige databriller, men det er ikke satt noen beløpsgrense. Det vil si at arbeidsgiver har plikt til å dekke det rimeligste alternativet. https://www.arbeidstilsynet.no/tema/ergonomi/arbeid-ved-dataskjerm/synsundersoking-og-databriller/ Anonymkode: 398a9...062
Whistler Skrevet 10. september 2021 #9 Skrevet 10. september 2021 Arbeidsgiver skal dekke skjermbriller etter retninglinjer satt for bedriften. Innkjøpsavtaler og samarbeidskontrakter skal overholdes, og brillene må være innenfor rammen av det som er beskrevet. Ikke minst briller som betales av arbeidsgiver er arbeidsgivers eiendom, og arbeidsgiver kan pålegge at de skal befinne seg på arbeidsstedet.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #10 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har en kontorjobb der jeg hovedsakelig sitter foran skjerm. Jeg begynte i et vikariat her 1. august. Merket at jeg fort ble sliten i øynene og fikk vondt i hodet. Tok en synstest forrige uke. Er litt langsynt, samt at syner mitt «spriker», må derfor ha prismer i brilleglassene for å styre inn synet. Jeg måtte betale 1000kr ekstra for å ha glass som ikke blir reflektert av skjerm. Skal arbeidsgiver dekke synstesten og brillene? Hva er egentlig en databrille? Anonymkode: 37c9b...567 Du begynte i et vikariat for en måned siden og vil ha briller dekket av arbeidsgiver 😅 Anonymkode: 45891...1fa 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #11 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du begynte i et vikariat for en måned siden og vil ha briller dekket av arbeidsgiver 😅 Anonymkode: 45891...1fa Hva ler du egentlig av? Anonymkode: 398a9...062
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du begynte i et vikariat for en måned siden og vil ha briller dekket av arbeidsgiver 😅 Anonymkode: 45891...1fa Synes selvfølgelig at det er ekstra ubehagelig å spør nettopp fordi jeg akkurat har startet i et vikariat. Men synet hemmer meg i arbeidet! Jeg ser dårlig og har hodepine hver dag på jobb. Hva skal jeg gjøre med det? Klarer meg greit uten briller hjemme. ts Anonymkode: 37c9b...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå