Gå til innhold

Bruken av handikapp toalett

sonush

Handikapp toalett og bruken av den.   

236 stemmer

1. 1. Hva mener dere om bruk av handikapp toalett, uten synlig handikapp.

• Kun rullestol brukere
      1
    • Kun rullestol brukere og de som har tarm relatert handikapp, eks IBS el IBD
      31
    • Hvem som helst, så lenge den er ledig.
      203

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å ta den om jeg skal på do og skifte bleie på baby, ikke alle plasser som har egne stellerom 

Anonymkode: f7797...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg mener at HC tilrettelagt toalett er akkurat det - tilrettelagt, ikke reservert for handikappede. 

Jeg håper at personer med akutt behov for å gå på toalettet kan si fra til køen så de slipper forbi. Jeg hadde uten å nøle gitt dem min plass i køen. Og så håper jeg faktisk at dersom det er min tur til å ha en akutt nødsituasjon som bare gjør at jeg må på do fort også kan slippe frem, selv om jeg ikke har en dokumentert sykdom. DET handler om å hjelpe hverandre. Er det ikke derfor vi tilbyr setet vårt på buss/bane til den gravide, hjelper mor eller far med barnevognen i samme situasjon eller lignende? Da jeg hadde hånden i gips opplevde jeg i alle fall at folk ubedt ga meg sitteplass, at butikken puttet varer i posen min osv. Når vi må be om å slippe frem, kan det vel være greit å gi den plassen uten å være uhøflig?

Og hvorfor mener noen handicappede med rullestol at det er greit å kjefte på folk? En kollega og jeg skulle hente noe i en butikk på vegne av bedriften vi jobber i. Eneste ledige plassen var en HC plass, så en av oss stod ved bilen mens den andre gikk inn. Da kommer det en person trillende i rullestol og skjeller ut den som stod med bilen. Da påpekte vi at vi stod der nettopp for å kunne flytte oss fort hvis det kom noen som trengte den. Vedkommende bare fortsatte å kjefte og vi spurte om personen trengte plassen. Nei, det var bare prinsippet - at vi ikke skulle stå der. Vi flyttet oss likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse toalettene er jo ikke reservert kun for rullestolbrukere eller andre handikap. 

De er tilrettelagt slik at de også kan bruke dem. Så dersom andre toalett er ledig velger jeg jo de, siden jeg ikke trenger slik tilretteleggelse og jeg vil at det skal være tilgjengelig dersom noen som trenger det kommer. Men dersom kun HC-toalettet er ledig bruker jeg det. 

Anonymkode: 744af...ff3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsalv skrev (På 10.9.2021 den 14.22):

Jeg har ingen problemer med at andre uten handikapp bruker handikappdo.  Det jeg derimot HAR problemer med ,er at handikappdoen IKKE er tilrettelagt for handikappede 🤣😂

Dopapiret er ofte langt unna doen....

Handikappede fra 3 år og oppover må ofte bytte bleier på gulvet 🥶, da det i 95 % kun er stellebord fra IKEA,eller slike veldig små nedfellbare, beregnet på babyer..

Der hvor det i sjeldne tilfeller ER ordentlige veggbenker,  så er vasken på andre siden av rommet 😜

Helt håpløst!!! Hvorfor ser man så handikappede i kjøpesentre og fellesrommet? 

Jo,fordi de i  hovedsak ikke har  skiftemuligheter! Det er sannheten 😡

Kun vært så enkelt løst ,med en nedfallbar lem tilknyttet vask... 

Så til  dere,som benytter handikapptoalettet : ikke gris det til ❤ Det blir ofte lagt ned barn på gulvet der , på medbringt matte eller teppe.  

At gulvet blir brukt til skift hadde jeg aldri tenkt på. Takk for informasjonen🙏

Anonymkode: aeee6...564

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (11 timer siden):

Jeg mener at HC tilrettelagt toalett er akkurat det - tilrettelagt, ikke reservert for handikappede. 

Jeg håper at personer med akutt behov for å gå på toalettet kan si fra til køen så de slipper forbi. Jeg hadde uten å nøle gitt dem min plass i køen. Og så håper jeg faktisk at dersom det er min tur til å ha en akutt nødsituasjon som bare gjør at jeg må på do fort også kan slippe frem, selv om jeg ikke har en dokumentert sykdom. DET handler om å hjelpe hverandre. Er det ikke derfor vi tilbyr setet vårt på buss/bane til den gravide, hjelper mor eller far med barnevognen i samme situasjon eller lignende? Da jeg hadde hånden i gips opplevde jeg i alle fall at folk ubedt ga meg sitteplass, at butikken puttet varer i posen min osv. Når vi må be om å slippe frem, kan det vel være greit å gi den plassen uten å være uhøflig?

Og hvorfor mener noen handicappede med rullestol at det er greit å kjefte på folk? En kollega og jeg skulle hente noe i en butikk på vegne av bedriften vi jobber i. Eneste ledige plassen var en HC plass, så en av oss stod ved bilen mens den andre gikk inn. Da kommer det en person trillende i rullestol og skjeller ut den som stod med bilen. Da påpekte vi at vi stod der nettopp for å kunne flytte oss fort hvis det kom noen som trengte den. Vedkommende bare fortsatte å kjefte og vi spurte om personen trengte plassen. Nei, det var bare prinsippet - at vi ikke skulle stå der. Vi flyttet oss likevel.

Fordi at vi er vant til å leite oss ihjel etter HC-parkering i timesvis fordi plassene fylles opp av folk som "skal bare". Det som kan være greit å tenke på, er at det som er en beleilig plass for folk uten behov for HC-plass, er forskjellen på å komme seg ut eller ikke, å være samfunnsdeltaker eller ikke, for folk med behovet. Jeg ville riktignok ikke kjefta selv, fordi jeg kjefter ikke  generelt. Det er nok bakgrunnen for at denne personen kjefta. Selv om det er kritikkverdig å kjefte, så må man se folk i sin sammenheng og. Dette er et reelt problem forresten, og ikke noe som er smått irriterende om man prøver å irritere seg.  Det som er litt av greia, er at mange er blind for privilegiet det er å kunne ta disse plassene fordi det er praktisk og de "skal bare", og dette er dypt irriterende til tider. 

-------

Mener ellers at alle kan bruke HC-toalett, så klart. Alle er flaue når de kommer ut og jeg står der med rullestol, men da pleier jeg å forklare at den er for alle og at det selvsagt er greit å vente.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker jeg handicaptoalettet avogtil. Rett og slett på grunn av egen helse. Alle handicap er ikke synlige.

Anonymkode: 4fb1f...b25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers har jeg en del kontakt med folk med funksjonsnedsettelse. Min erfaring er at disse, bedre enn mange funksjonsfriske, er ydmyke for at det ikke er alt ved en person man ser, også når det gjelder funksjonsnedsettelse og tilretteleggingsbehov. Og det er absolutt ikke en fanesak, etter min erfaring, å gå etter folk som bruker HC-toalett uten å ha forflytningsvansker. Vi er heller glade for at det finnes i det hele tatt, og alt ved samfunnet hvor det strebes etter universelle løsninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Søgni said:

Ellers har jeg en del kontakt med folk med funksjonsnedsettelse. Min erfaring er at disse, bedre enn mange funksjonsfriske, er ydmyke for at det ikke er alt ved en person man ser, også når det gjelder funksjonsnedsettelse og tilretteleggingsbehov. Og det er absolutt ikke en fanesak, etter min erfaring, å gå etter folk som bruker HC-toalett uten å ha forflytningsvansker. Vi er heller glade for at det finnes i det hele tatt, og alt ved samfunnet hvor det strebes etter universelle løsninger. 

Absolutt, samtidig synes jeg en del holdninger her er... Kjipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 10.11):

HC parkeringen er jo faktisk reservert for mennesker med handicap (og bevis). Man får bøter om man bruker de plassene uten gyldig bevis (ikke her da, vi har ikke en eneste parkeringsvakt). 

Anonymkode: c4781...b1d

Aldri sett eller hørt om bøtelegging for å stå på HC-parkering. Tror ikke det skjer. Men det burde.

Blondie65 skrev (11 timer siden):

Handicappede med rullestol? Man må ikke bruke rullestol for å være handikappet, du vet det?
"Eneste plassen var en HC plass". Beklager, men det er entydig med at ingen plasser er ledige. Hvor vanskelig kan det være liksom?! Jeg skjeller deg når jeg ser deg låne HC-plassen. Mye. Lenge. Og høyt.
Vil du vite hvorfor?
Fordi du gjør den kjempeirriterende feilen som så mange andre før og etter deg gjør hver eneste dag. De tror de er de eneste!! De skal bare! Men rett før deg var, og rett etter deg er det også én som anser seg selv som det eneste menneske i verden, som trodde han "bare" lånte den litt. Og slik går no dagan!
Jeg sliter konstant med å finne HC-parkeringen. Det gjør det tidvis umulig for meg å ferdes på vinterføret. Likevel skal du og tilsvarende syte over at rullestolbrukere kjefter på deg bare fordi du bare skulle litt barebare. Provoserende.
Bruk nå de tilpassede toalettene da. Men please, kutt ut å bruke HC-parkeringen. Den er viktig for oss.

Anonymkode: 254fd...ff1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som går med stomi(utlagt tarm) kan du se det på, hele poenget er jo at du ikke skal kunne se det.
Så hvem vet hvem som faktisk er handikappet. Handikapptoalett har jo mange ganger også stellerom i samme rommet. Så da blir det de med baby også. Noen har også store stellebenker (det burde ALLE handikapp toalett ha) sånn at foreldre kan skifte bleie på de 180cm lange multihandikappede barna sine også.

Det må være vanskelig å være handikappa så av respekt for alt det helsikkenet de må gjennom for å gjøre det som faller lett for resten av oss så bør vi holde oss unna handikappede toalett alle som ikke faktisk hører hjemme der.

Anonymkode: ad708...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 8.36):

Selv om man er lam i beina (eller har andre ting som gjør en avhengig av rullestol) kan man vente bittelitt for å gå på do, akkurat som alle andre. 

Anonymkode: 5f41e...6ff

Hvis du er lam i beina så kan du tenke deg den halve evigheten det tar å få ned buksa og truser og flytte seg over på toalettet og hvis da man har fått diare eller noe så må man ta i betraktning den ekstra tiden man trenger for å ikke drite i buksa fra man kommer inn der og til man faktisk sitter på toalettet med buksene nede. Tenk å dra ned buksene i sittende stilling uten å kunne løfte stumpen opp med føttene. Bare prøv så skal du se de trenger ekstra tid versus oss funksjonsfriske. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 9.06):

Jeg må innrømme at jeg bruker handicap-toalettet når jeg har med små barn. Det er plass til barnevogna der inne og litt mer praktisk enn å stue to stykker inni et lite avlukke når man skal hjelpe barn som går på do selv også.

Anonymkode: 5134b...f7f

Ja man får nå ikke en vogn inn alltid på de vanlige toaletta engang. Ofte er det sånne små avlukk og du kan ikke gå i fra babyen utenfor uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aldri sett eller hørt om bøtelegging for å stå på HC-parkering. Tror ikke det skjer. Men det burde.

Handicappede med rullestol? Man må ikke bruke rullestol for å være handikappet, du vet det?
"Eneste plassen var en HC plass". Beklager, men det er entydig med at ingen plasser er ledige. Hvor vanskelig kan det være liksom?! Jeg skjeller deg når jeg ser deg låne HC-plassen. Mye. Lenge. Og høyt.
Vil du vite hvorfor?
Fordi du gjør den kjempeirriterende feilen som så mange andre før og etter deg gjør hver eneste dag. De tror de er de eneste!! De skal bare! Men rett før deg var, og rett etter deg er det også én som anser seg selv som det eneste menneske i verden, som trodde han "bare" lånte den litt. Og slik går no dagan!
Jeg sliter konstant med å finne HC-parkeringen. Det gjør det tidvis umulig for meg å ferdes på vinterføret. Likevel skal du og tilsvarende syte over at rullestolbrukere kjefter på deg bare fordi du bare skulle litt barebare. Provoserende.
Bruk nå de tilpassede toalettene da. Men please, kutt ut å bruke HC-parkeringen. Den er viktig for oss.

Anonymkode: 254fd...ff1

Før du flyr på neste person som står på en hc-plass, please husk på at det faktisk er lov å parkere på en hc-plass om man skal følge passasjeren til bestemmelsesstedet og så flytte bilen når det er gjort;

Sitat

Kan jeg parkere på HC-plass og følge passasjeren inn? 

Av- og påstigning på HC-plass er tillatt. Du kan parkere på HC-plass og følge passasjeren inn til bestemmelsesstedet, for så å flytte bilen til ordinær parkeringsplass. Dersom passasjer har HC-kort trenger ikke fører å flytte bilen fra HC-plassen.

https://www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/trafikk-reiser-vei/vei-transport-og-parkering/parkering/parkeringstillatelse-for-forflytningshemmede

Anonymkode: f7c33...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skogsalv skrev (På 10.9.2021 den 14.22):

Jeg har ingen problemer med at andre uten handikapp bruker handikappdo.  Det jeg derimot HAR problemer med ,er at handikappdoen IKKE er tilrettelagt for handikappede 🤣😂

Dopapiret er ofte langt unna doen....

Handikappede fra 3 år og oppover må ofte bytte bleier på gulvet 🥶, da det i 95 % kun er stellebord fra IKEA,eller slike veldig små nedfellbare, beregnet på babyer..

Der hvor det i sjeldne tilfeller ER ordentlige veggbenker,  så er vasken på andre siden av rommet 😜

Helt håpløst!!! Hvorfor ser man så handikappede i kjøpesentre og fellesrommet? 

Jo,fordi de i  hovedsak ikke har  skiftemuligheter! Det er sannheten 😡

Kun vært så enkelt løst ,med en nedfallbar lem tilknyttet vask... 

Så til  dere,som benytter handikapptoalettet : ikke gris det til ❤ Det blir ofte lagt ned barn på gulvet der , på medbringt matte eller teppe.  

Jeg synes det er helt sykt at de ikke har sånn benk som legekontorene har sånn at man kan få rent skift enten man er et barn eller en voksen multihandikapped eller man er barn av noen med et handikapp og de dermed trenger større plass for å bistå sitt barn. Noe sånt f.eks.

Stellebenk, hel liggeflate, Standard liggeflate 63x180 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er helt sykt at de ikke har sånn benk som legekontorene har sånn at man kan få rent skift enten man er et barn eller en voksen multihandikapped eller man er barn av noen med et handikapp og de dermed trenger større plass for å bistå sitt barn. Noe sånt f.eks.

Stellebenk, hel liggeflate, Standard liggeflate 63x180 cm

Ja tilretteleggingen har fortsatt en god vei å gå… jeg må si at jeg aldri har tenkt over at store barn (eller voksne) har behov for bleieskift, så en sånn benk har jeg aldri tenkt over at mangler. Jeg er derimot ekstremt glad for at det opplyses om det! Så det kommer jeg til å si videre til andre som er uvitende som meg. 

Anonymkode: c4781...b1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker HC toalett fordi jeg ikke får barnevogna inn på noen av de vanlige, trange doene. Det er også der det oftest er en plass å stelle barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Katten.2.0 skrev (32 minutter siden):

Absolutt, samtidig synes jeg en del holdninger her er... Kjipe.

Enig med deg i det. På ei side er det trist og jeg får oppriktig lyst til å gå i forsvarsposisjon og forklare hva slags barrierer man møter på  bare ved å gå ut døra. På den annen side, så viser det jo egentlig bare hvorfor dette med funksjonsnedsettelse er en så viktig likestillingssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ha satt bilen på en HC-plass, men bruker hc-toalett dersom det er det eneste ledige. Små cafeer/utesteder har jo gjerne kun et par toaletter, og det ville blitt svært dårlig ressursutnyttelse dersom det ene skulle stå ubrukt mesteparten av tiden i påvente av en rullestolbruker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Søgni said:

Enig med deg i det. På ei side er det trist og jeg får oppriktig lyst til å gå i forsvarsposisjon og forklare hva slags barrierer man møter på  bare ved å gå ut døra. På den annen side, så viser det jo egentlig bare hvorfor dette med funksjonsnedsettelse er en så viktig likestillingssak. 

Exactly.

Nå er ikke dette med HC-toalett en fanesak for noen jeg har vært borti, men det underbygger en del av holdningene. Spesielt når det kommer til HC-parkering. Alle de som 'skal bare'.

Under dette kommer også det grønne skiftet med fjerning av parkeringsplasser i sentrum, som dermed gjør at det er flere om beinet enn det ellers ville vært - som igjen ekskluderer bevegelseshemmede fra sentrum. Da spesielt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste gang jeg ser diskusjoner som dette tenker minner det meg om introen til "Fat Pizza" 😅 (for øvrig en fil alle burde se)😄 

Spoiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...