Gå til innhold

Handikapp toalett og bruken av den.   

236 stemmer

1. 1. Hva mener dere om bruk av handikapp toalett, uten synlig handikapp.

• Kun rullestol brukere
      1
    • Kun rullestol brukere og de som har tarm relatert handikapp, eks IBS el IBD
      31
    • Hvem som helst, så lenge den er ledig.
      203

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De med ibs ol kan selvsagt også bruke handikaptoalett. Handikap er handikap om det er synlig for andre eller ikke. 

Som medlem i lmf-Norge, får vi også er kort som viser ar handikaptoalettet er innafor å bruke. 

Anonymkode: eeb7d...b77

Har ikke ibs, men problemer med blæra. Så jeg steller meg ikke lang kø og tisser i buksa, dersom jeg kan gå på handicap. Ofte har jeg max 5 min før det går ille. 

Anonymkode: 13bff...6af

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker HWC når jeg har med meg barnevogn, fordi de andre toalettene er for trange så vogna får ikke plass. Setter ikke fra meg barnevogna utenfor!

Anonymkode: 7b639...2c4

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke ibs, men problemer med blæra. Så jeg steller meg ikke lang kø og tisser i buksa, dersom jeg kan gå på handicap. Ofte har jeg max 5 min før det går ille. 

Anonymkode: 13bff...6af

Jeg skrev ‘de med ibs ol’. Altså inkluderer det flere enn ibs. Problemer med blæra er jo innafor. Det er nok et ikke-synlig handikap. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 9.06):

Det gjør meg ingenting at andre bruker HC-toalettene. Det provoserer meg enormt at hvem som helst andre bruker HC-parkeringen!! Toalettene viser oss at den er tilpasset brukere av feks rullestol. HC-parkeringene viser at når andre tar dem så setter de andre mennesker i trøbbel.

Anonymkode: 254fd...ff1

Helt enig. Jeg har en nær slektning som bruker rullestol. Med tilpasset bil kan vedkommende bo hjemme og komme seg rundt på egen hånd uten hjelp, men h*n er helt avhengig av handicapparkeringsplassene for å få plass til å håndtere rullestolen når den skal ut og inn av bilen. Jeg blir rasende når jeg ser folk bruker disse uten HC-bevis. Det kan ikke sammenlignes med HC-toalettene. De er som mange sier tilrettelagt for rullestol, men ikke reservert bare for rullestolbrukere (eller andre funksjonshemminger).

Endret av Marcie
  • Liker 7
Skrevet

Handicaptoalett er ikke reservert for handicappede, de er tilrettelagt for handicappede. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør meg ingenting at andre bruker HC-toalettene. Det provoserer meg enormt at hvem som helst andre bruker HC-parkeringen!! Toalettene viser oss at den er tilpasset brukere av feks rullestol. HC-parkeringene viser at når andre tar dem så setter de andre mennesker i trøbbel.

Anonymkode: 254fd...ff1

HC parkeringen er jo faktisk reservert for mennesker med handicap (og bevis). Man får bøter om man bruker de plassene uten gyldig bevis (ikke her da, vi har ikke en eneste parkeringsvakt). 

Anonymkode: c4781...b1d

• Liker 7
Skrevet

Som mange andre skrev allerede er HC tilrettelagt men ikke eksklusiv for deres bruk. Hvis jeg står i dokø ville jeg selvfølgelig gi den handikappede fortrinnsrett.

• Liker 9
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg må innrømme jeg valgte handicapdoen i den etasjen jeg befant meg i, enn å bære en gråtende tung 3åring på armen ned til vanligdoen i kjelleren, med bekkenløsning. Er jo litt handicappet da, selv om jeg ikke sitter i rullestol.

Skrevet

Her har vel til og med Norges handicapforbund vært ute og sagt at alle kan bruke HC-toaletter, men slipp gjerne handicappede først hvis det er kø til HC-toalettet siden de ofte kan ha det travlere enn andre med å komme på do. 

Så svaret er at alle kan bruke HC-toaletter. 

Anonymkode: a2eb6...0a9

• Liker 14
Skrevet

Som gravid bruker jeg hvertfall HC-toalettet uten dårlig samvittighet. Må ofte på do, og det er behagelig å ha bedre plass. 

Anonymkode: 3bb81...a2a

• Liker 3
Skrevet

Du mangler et alternativ: for dem som er funksjonsnedsatt. Eks. Om man er blind, kan man trenge ekstra plass til førerhund.

Det er flere enn rullestolbrukere og de med tarmplager som trenger å bruke de tilrettelagte toalettene. 

Legger ved et bilde alle tilrettelagte toaletter burde ha.

Som det står på skiltet, ikke alle funksjonsnedsettelser er synlige.

804C1224-A6C2-4E4C-B9EC-4E445EA5B7FA.jpeg

Anonymkode: 081c6...f99

• Liker 11
Skrevet

Det er litt trist egentlig, at rullestolen har blitt et slags "symbol" på å ha en funksjonsvariasjon. Rullestolbrukere utgjør en veldig liten del - jeg mener å ha hørt under fire prosent - av befolkningen som har en grad av funksjonsvariasjon. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Vanskelig og svare på egenklig, jeg er litt delt.. er jeg et sted der det bare er handikapp toalett, som har stellebord for baby velger jeg jo og benytte meg av det. Selvom jeg er frisk.. jeg kan jo ikke skifte på baby på vanlig toalett om de ikke har stellebord eller lagt til rette for og skifte på baby. Om det er ledig på handikapp toalett så Hender det som regel at vi benytter oss av det. Men vi okkuperer det ikke og blir som regel fort ferdig.

Endret av uovervinnelig
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en usynlig sykdom som er en funksjonsnedsettelse. Av og til er jeg i rullestol, av og til ikke, men jeg bruker handicap-toalettet ja. Jeg har enda ikke møtt noen som gir meg et stygt blikk når jeg går på egne bein litt haltende, men om jeg får det vil jeg nok smile og minne dem på at de fleste sykdommer er usynlige. 

Jeg blir ikke fornærmet om friske bruker det heller, men om det er kø utenfor handicap-toalettet håper jeg det kun er dem som trenger det som står i den køen.

Anonymkode: 9b64b...af4

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, FrøkenMånestråle said:

Er det ledig så er det ledig uansett om du feiler noe eller ikke. Bare tullinger uten et liv som løper rundt og legger seg opp i hvem som bruker offentlige HC toaletter. 

Det er fryktelig lett å tenke om man ellers er frisk. Det finnes mange som har genuine behov for tilrettelagt toalett. For min del betyr køståing en forverring av kroniske smerter, og da er det kjipt om jeg må vente på en person som ikke har noen form for ekstra behov i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ingen problemer med at andre uten handikapp bruker handikappdo.  Det jeg derimot HAR problemer med ,er at handikappdoen IKKE er tilrettelagt for handikappede 🤣😂

Dopapiret er ofte langt unna doen....

Handikappede fra 3 år og oppover må ofte bytte bleier på gulvet 🥶, da det i 95 % kun er stellebord fra IKEA,eller slike veldig små nedfellbare, beregnet på babyer..

Der hvor det i sjeldne tilfeller ER ordentlige veggbenker,  så er vasken på andre siden av rommet 😜

Helt håpløst!!! Hvorfor ser man så handikappede i kjøpesentre og fellesrommet? 

Jo,fordi de i  hovedsak ikke har  skiftemuligheter! Det er sannheten 😡

Kun vært så enkelt løst ,med en nedfallbar lem tilknyttet vask... 

Så til  dere,som benytter handikapptoalettet : ikke gris det til ❤ Det blir ofte lagt ned barn på gulvet der , på medbringt matte eller teppe.  

Endret av Skogsalv
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kortet fra lmf-Norge (ja, gått ut på dato dette): 

D5E73176-1A9A-40F7-BB2A-AB1FCAD14915.thumb.jpeg.b39a2d740c57d24360f8ce9df467a989.jpeg

Jeg skulle ønske at det var mulighet til å få et tilsvarende kort som man kunne få et eller annet sted, uten å melde seg inn. Ja det er "bare" 400 kr/året, men det er fortsatt mye når man er uføretrygdet med ekstra sykdom og medisin utgifter. 

En legeerklæring blir for tungvint å bære på. 

Anonymkode: 79f54...01c

• Liker 3
Skrevet

Handicaptoalettet er for alle som trenger det! Man kan ikke se på alle om de har handicap. Det er flere ting enn feks tarmsykdommer som er usynlige. Har ett barn med en usynlig sykdom, som ofte bruker handicaptoalett. Han trenger den ekstra plassen til å klare å sette seg på toalettet. Trenger noe å holde i. Hadde noen kjeftet på oss, hadde jeg virkelig satt de på plass!! 

Har og brukt handicaptoslett når jeg har hatt med baby/vogn alene. Det er ikke do på ammerommet på det lokale senteret, og ikke plass til vogn på vanlig toalett. 

Anonymkode: b3cb6...c14

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Toalettet er forbeholdt folk m handicap, synlige eller usynlige.

Anonymkode: 90006...852

Nei. Folk med handikap må på linje med alle andre regne med å vente i dokø. HC-do er for alle, men tilrettelagt for HC. 

Anonymkode: b4147...3ef

• Liker 6
Skrevet
sonush skrev (21 timer siden):

Hva tenker dere om det?

* Innenfor å bruke den, uten noe form for handikapp

*innenfor å bruke den, under usynlig handikapp, eks IBS el IBD? 

*innenfor å bruke kun når man er rullestol bruker, og det er den eneste som er tilrettelagt for at de kan brukes. 

Jeg opplevde for noen dager siden å bli skjelt ut av en mann i rullestol idet jeg kom ut døra, på en handikapp toalett, på en shoppingsenter. Det var en handikapp toalett og jeg hadde ingenting der å gjøre. Nå har det seg slik at jeg har IBS. Når jeg må på do, så må jeg på do. Da leter jeg etter den nærmeste jeg finner, da jeg kan være sekunder unna et skjemmende uhell. Hadde han sagt det på ordentlig måte, så hadde jeg bare beklaget og forklart hvorfor. Men når han kjefter i det jeg kommer ut, så svarte jeg omtrent like ampert tilbake, om min usynlige handikapp. 

Hva tenker dere? Er det i det hele tatt innenfor å bruke handikapp toalett uten at man er rullestol bruker? Har dere som ikke har handikapp eller usynlig handikapp av noe slag, opplevd å få kjeft for bruket?

Til syvende og sist, er noe skreven lov el regel for dette?

Jeg bruker glatt HC-toalettet om de andre toalettene er opptatt eller langt unna. Ikke har jeg noe handicap heller. Vel å merke kun for å tisse i full fart og så ut igjen iløpet av et par minutter… Og jeg sjekker at det ikke er noen bevegelseshemmede i umiddelbar nærhet. Hadde jeg blitt skjelt ut av noen i rullestol som måtte vente i 1 minutt ville jeg bare sagt rolig og fattet at det er ikke alle handicap som vises på utsiden, og at jeg hadde brukt max 2 min på toalettet og om han ikke kunne vente de minuttene burde han revurdere å dra ut, for det kunne likegodt vært en annen person i rullestol han måtte ventet på. En del bevegelseshemmede later til å leve i en verden der alle andre skal ta100% hensyn til dem og deres tilstand. Vel, vi lever alle i samme verden, og alle må ta hensyn til hverandre.

Anonymkode: 6f0cc...832

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...