Gå til innhold

Bruken av handikapp toalett

sonush

Handikapp toalett og bruken av den.   

236 stemmer

1. 1. Hva mener dere om bruk av handikapp toalett, uten synlig handikapp.

• Kun rullestol brukere
      1
    • Kun rullestol brukere og de som har tarm relatert handikapp, eks IBS el IBD
      31
    • Hvem som helst, så lenge den er ledig.
      203

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det?

* Innenfor å bruke den, uten noe form for handikapp

*innenfor å bruke den, under usynlig handikapp, eks IBS el IBD? 

*innenfor å bruke kun når man er rullestol bruker, og det er den eneste som er tilrettelagt for at de kan brukes. 

Jeg opplevde for noen dager siden å bli skjelt ut av en mann i rullestol idet jeg kom ut døra, på en handikapp toalett, på en shoppingsenter. Det var en handikapp toalett og jeg hadde ingenting der å gjøre. Nå har det seg slik at jeg har IBS. Når jeg må på do, så må jeg på do. Da leter jeg etter den nærmeste jeg finner, da jeg kan være sekunder unna et skjemmende uhell. Hadde han sagt det på ordentlig måte, så hadde jeg bare beklaget og forklart hvorfor. Men når han kjefter i det jeg kommer ut, så svarte jeg omtrent like ampert tilbake, om min usynlige handikapp. 

Hva tenker dere? Er det i det hele tatt innenfor å bruke handikapp toalett uten at man er rullestol bruker? Har dere som ikke har handikapp eller usynlig handikapp av noe slag, opplevd å få kjeft for bruket?

Til syvende og sist, er noe skreven lov el regel for dette?

Endret av sonush
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om man er lam i beina (eller har andre ting som gjør en avhengig av rullestol) kan man vente bittelitt for å gå på do, akkurat som alle andre. 

Anonymkode: 5f41e...6ff

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg diskutert flere ganger her inne :ler:

Min mening er at alle kan bruke den, men at de som bare kan bruke handikaptoalettet bør slippe å vente i kø bak noen som kan bruke det vanlige toalettet.

Spoiler

Jeg har dokumentasjon på at jeg har Crohns, og hvis det virkelig haster bruker jeg det kortet for alt det er verd, for da kan jeg ikke vente.   (Og jeg kan ikke bruke vanlig toalett på grunn av lyd og lukt)

Anonymkode: 998c1...f17

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg diskutert flere ganger her inne :ler:

Min mening er at alle kan bruke den, men at de som bare kan bruke handikaptoalettet bør slippe å vente i kø bak noen som kan bruke det vanlige toalettet.

Hide contents

Jeg har dokumentasjon på at jeg har Crohns, og hvis det virkelig haster bruker jeg det kortet for alt det er verd, for da kan jeg ikke vente.   (Og jeg kan ikke bruke vanlig toalett på grunn av lyd og lukt)

Anonymkode: 998c1...f17

Helt enig i denne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handicaptoalettet er for alle, det er merket med rullestolskiltet for at rullestolbrukere skal se hvilke toalett som er rullestoltilpasset.

Jeg bruker ofte handicaptoalettet fordi jeg ofte blir dårlig og må legge meg på gulvet. Og det er enda mindre hyggelig å gjøre på de vanlige toalettene.

Anonymkode: 55920...45c

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De med ibs ol kan selvsagt også bruke handikaptoalett. Handikap er handikap om det er synlig for andre eller ikke. 

Som medlem i lmf-Norge, får vi også er kort som viser ar handikaptoalettet er innafor å bruke. 

Anonymkode: eeb7d...b77

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på HC hvis det er ledig uavhengig om det er ledig på vanlige toaletter. Jeg liker å ha god plass og ikke gå inn på små avlukker der jeg må vaske hender side og side med andre. Det er årevis siden jeg brukte annet enn HC-toalett

Anonymkode: 6eb3a...8b8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen skrevet lov mot dette, så du kan bare bruke toalettet med god samvittighet! Neste gang noen kjefter kan du jo bare si at ikke alle funksjonsnedsettelser er synlige!

-hilsen en rullende

Anonymkode: f7c33...c76

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettene er for alle, de er bare tilrettelagt for at også handikappede kan bruke dem. 

Anonymkode: c48f5...3d0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg bruker handicap-toalettet når jeg har med små barn. Det er plass til barnevogna der inne og litt mer praktisk enn å stue to stykker inni et lite avlukke når man skal hjelpe barn som går på do selv også.

Anonymkode: 5134b...f7f

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør meg ingenting at andre bruker HC-toalettene. Det provoserer meg enormt at hvem som helst andre bruker HC-parkeringen!! Toalettene viser oss at den er tilpasset brukere av feks rullestol. HC-parkeringene viser at når andre tar dem så setter de andre mennesker i trøbbel.

Anonymkode: 254fd...ff1

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ledig så er det ledig uansett om du feiler noe eller ikke. Bare tullinger uten et liv som løper rundt og legger seg opp i hvem som bruker offentlige HC toaletter. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker HC toalett uten et fnugg av dårlig samvittighet. Det er hverken reservert eller forbeholdt de med handicap, det er TILPASSET de med handicap. 

Anonymkode: c4781...b1d

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de andre er opptatt bruker jeg handicap.

Hvis vi er flere sammen så bruker jeg handicap.

Hvis jeg har med meg så mange (verdifulle) ting at det ikke får plass på et vanlig toalett så bruker jeg handicap.

Ellers bruker jeg vanlige toaletter.

Anonymkode: bcfc5...de3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hc toalett hvis det er ledig. Jeg liker ikke trange dobåser.

Jeg bruker i perioder bleie eller store bind og det er mer praktisk å skifte og kaste den på et hc toalett enn i et lite avlukke hvor du i tillegg ofte må gå ut ved fellesvaskene for å finne søppelbøtte.

Anonymkode: 690f2...c23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan brukes av alle. Hadde aldri falt meg inn å bry meg om hvem som bruker det. Ser på det er et vanlig toalett tilpasset handikappede. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...