Gå til innhold

Hva gjør jeg når ingen vil leie ut til hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger virkelig et sted å bo, men jeg ser at når jeg huker av for alternativet "dyrehold tillatt" så forsvinner mulighetene som dugg for solen... Hva skal vi gjøre? :(

Anonymkode: 32128...e91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legge ut annonse selv hvor du presenterer dere, og skriver om hunden deres.

Anonymkode: ff8c1...68d

• Liker 19
Skrevet

Ikke huk av. Da filtrerer du automatisk ut flere relevante annonser. Mange huseiere tillater dyrehold selv om de ikke nevner det i annonsen. For øvrig skal det tungtveiende grunner til for å nekte dyrehold. 

Anonymkode: 155ab...a53

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke huk av. Da filtrerer du automatisk ut flere relevante annonser. Mange huseiere tillater dyrehold selv om de ikke nevner det i annonsen. For øvrig skal det tungtveiende grunner til for å nekte dyrehold. 

Kan du dokumentere denne påstanden?

Vanligvis er det motsatt, at man må dokumentere gode grunner til å ha husdyr (førerhund, servicehund) for å insistere på å ha hund i en privat bolig der man ved kontraktsinngåelse ble informert om at husdyrhold ikke var tillatt.

Anonymkode: 59494...64d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Legge ut annonse selv hvor du presenterer dere, og skriver om hunden deres.

Anonymkode: ff8c1...68d

Har lyst å holde lav radar av ulike årsaker.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å, det visste jeg ikke! Men er det ikke uhøflig å etterspørre om man kan ha med husdyr når de ikke sier ja til det i annonsen?

TS

Skrevet

Mange har nok ikke krysset av fordi de ikke vil tillate ALLE dyr. 

Har du en liten rolig, lydløs røytefri hund? Eller en gneldre? Eller en svær, røytende skarp hund som vil slite på gulvet? 

Anonymkode: 8fe65...301

• Liker 5
Skrevet

Sånn er det dessverre å ha hund uten å eie bolig. Det kan være kjempevanskelig å finne et sted å leie.

Som andre sier, legg ut annonse selv. Om du ikke ønsker det (fordi du vil holde lav profil) må du nesten vurdere hva som er viktigst: et sted å bo, eller å skjule for andre at du vil ha et sted å bo.

Alternativt tar du kontakt på alle aktuelle annonser, dyrehold tillatt eller ei. Presenter deg på en god måte, presenter hunden, og legg gjerne ved bilde av den. Noen utleiere tillater dyr selv om de i utgangspunktet ikke annonserer dette, om leietaker ellers er i målgruppen, og dyret er problemfritt å ha i hus.

Ikke baser deg på rådet over her, om at det skal tungtveiende grunner til for å nekte dyrehold. Huseier kan selvsagt ikke nekte deg å holde dyr, men de kan helt fint nekte å leie ut til deg. Prøver du å stå på krava på det punktet kommer du absolutt ingen vei. 

Anonymkode: fa117...08f

• Liker 9
Skrevet

Hvis du ikke finner bolig der hund tillates må du velge, tak over hodet eller hund.

Anonymkode: 303f8...c82

• Liker 2
Skrevet

Bor du i oslo, så ta kontakt med stiansen eiendom - leier gladelig ut til 4-beinte

Anonymkode: 1b2fb...92e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du dokumentere denne påstanden?

Vanligvis er det motsatt, at man må dokumentere gode grunner til å ha husdyr (førerhund, servicehund) for å insistere på å ha hund i en privat bolig der man ved kontraktsinngåelse ble informert om at husdyrhold ikke var tillatt.

Anonymkode: 59494...64d

Men selv om det står i leiekontrakten at dyrehold ikke er tillatt, kan det være at du må godta at leieren har et kjæledyr. Ifølge husleieloven kan nemlig leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/husordensregler/

"Ulempe" er forresten allergi. 

Anonymkode: 3fdb1...e22

• Liker 2
Skrevet

Å, det visste jeg ikke! Men er det ikke uhøflig å etterspørre om man kan ha med husdyr når de ikke sier ja til det i annonsen?

TS

Nei, tenker det er frekt å spørre hvis det står eksplisitt "ingen kjæledyr". Hvis det ikke står noenting så kan du jo prøve  :)

Anonymkode: 8cec4...bff

• Liker 3
Skrevet

Når jeg leide med katt tok jeg kontakt med alle som ikke hadde skrevet spesifikt i annonsen at de ikke ville ha husdyr. Det gikk greit, fikk også leid når jeg hadde to katter. Men ikke skriv det når du kontakter utleier via finn, nevn det når du er på visning og har gitt et godt inntrykk av deg selv.

En gang fikk jeg også leid en bolig der det sto at de ikke ønsket husdyr. Nevnte det først da jeg var på visning.

• Liker 3
Skrevet

TS

Se heller om de aktivt sier nei i annonsen.

Om det står spesifisert i annonsen at dyrehold ikke er tillatt, så ville jeg latt vær spørre. Men om de bare ikke har huket av i sorteringsverktøyet, så ville jeg spurt (og lagt med en beskrivelse av deg, voffs og eventuelt situasjon).  

Det sorteringsverktøyet er jo håpløst uansett, det er jo svært mange som ikke klarer huke av riktig for om de leier ut hybel, rom i kollektiv, leilighet eller annet...

Anonymkode: 0376d...57e

• Liker 1
Skrevet

Bli med hunden på visning så kanskje det hjelper.......

Anonymkode: 1f93a...bfb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men selv om det står i leiekontrakten at dyrehold ikke er tillatt, kan det være at du må godta at leieren har et kjæledyr. Ifølge husleieloven kan nemlig leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Dette stemmer.

MEN, selv om huseier ikke kan nekte deg å holde kjæledyr, kan de la være å leie ut til deg. Om man tar opp temaet kjæledyr under visning, og henviser til husleieloven, så leier de jo bare ut til noen andre.

Om man unnlater å nevne dyret, og tar det med på innflyttingsdagen, vil man nok ikke ha mer tid enn oppsigelsestida før man må komme seg ut og finne noe nytt. Nei, huseier har kanskje ikke lov til å si opp kontrakten på det grunnlaget, men tror du det vil stoppe dem? Neppe. 

Så dette har jeg null tro på at man kommer noen vei med. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ulempen er slitasje på gulv, lyd, allergi +++. Vi har valgt å ikke ha leieborerr med hund fordi leieboeren ved siden av der har 4 hunder. Det ville blitt mye støy med en hund til som ikke fikk være sammen med de andre hundene. 

Anonymkode: 711be...55d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...