Gå til innhold

Hund for førstegangseiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket hunderaser er best egnet for de som ikke har erfaring med hund fra før? 

Tenker en hund som er sterk på lydighet, liker både korte og lange turer, ikke bjeffer for alt og ingenting. Helt ok med pelsstell, men røyting er ikke så gøy. 

Hvilket spørsmål er viktig å spørre om når det annonseres valper til salgs på finn? Noen annonser gir mye info, andre er tre setninger. Da blir jeg usikker på om det er noe som holdes tilbake.

Anonymkode: f6406...2e7

Skrevet

Hvilke andre kriterier har dere evt? Størrelse? Hvor mye tenker dere å mosjonere hunden i løpet av dagen? 

• Liker 1
Skrevet

Sjekk siden til Norsk Kennelklubb. De har en rasevelger hvor du kan plotte inn litt preferanser og lese litt om de ulike rasene. 

Det eneste jeg kan si deg er at du ikke bør velge Shiba inu /Akita. Eneste rasene jeg vet en del om ... 

Anonymkode: 784ca...aec

• Liker 3
Skrevet

Puddel  er en intelligent lettlært rase, men som de andre lettlærte lettlærte rasene trenger puddelen mental trening. De kan bli skikkelig problem hunder om de ikke får det de trenger. Og så må dere bestemme dere for om hunden skal ha lange eller korte turer. Som oss skal de eventuelt trenes opp til lange turer. Enkelte raser bjeffer mer enn andre, men selv ganske stille raser kan bli slike som bjeffer for alt og ingenting. Å bjeffet raser kan trenes til å bjeffe mindre enn forventet. Alle raser vil fra tid til annen gi lyd fra seg. De 2 første årene går med på å trene, trene, trene og trene.  Det er ikke gjort på 2 mnd. 

Anonymkode: 9e0da...0b2

• Liker 4
Skrevet

Det du bør starte med er å spørre deg selv hva du kan tilby en hund? Går du lange turer hver dag, eller bare i helgen? Har du barn, familie eller venner som tar mye av din tid før/etter jobb? Hvis du får deg hund eller valp er den velkommen på besøk til alle dine venner eller familien, eller må den alltid være hjemme? Hvor mye tid vil du bruke på trening og kurs? Ingen hunder er født lydige, så hvis du forventer at hunden aldri skal bjeffe, stikke av, gå fint i bånd osv så krever det mye av eieren. Og hvis det er valp du ønsker så må du også være forberedt på at den er som en baby, helt avhengig av deg og kan ikke være alene i starten.

Jeg vil tro at de fleste på finn har overflod av folk som kontakter dem og vil kjøpe valp. Så først presenter deg selv, hva du kan tilby og hvorfor du ønsker hund. Så synes jeg det er viktig å spørre hvem foreldrene er så du kan søke dem opp på dogweb f.eks. Hvis du vil ha blandingshund så anbefaler jeg å velge en med raser i seg som ikke er kjent for mye helseproblemer. Mops, boxer, engelsk bulldog, cavalier king charles spaniel er eksempel på raser som har mye helseproblemer.

Jeg tenker at du kan velge nesten hvilken rase du vil som førstegangshund så lenge hundens behov og hva du kan tilby matcher.

Anonymkode: 8bcfe...e71

• Liker 3
Skrevet

Gå på rasevelgeren på kennel klubben, så får dere opp noen alternativ. Når dere ser gjennom raser, se ekstra godt på helse. Noen raser kommer med en del helseplager, så det er viktig å velge en rase som ikke sliter mye av det ene eller det andre. 

Når dere har funnet en rase, så bør dere ta direkte kontakt med oppdretteere. Dere kan finne oppdrettere på norsk kennelklubb. Mange har Facebook sider og/eller hjemmesider. Unngå Finn. Noen oppdrettere legger ut valper der, men de fleste av valpene er enten uregistrerte eller blandingsvalper. Dere vil ha valper som er registrert i NKK, for det betyr at foreldredyrene er blitt helsetestet og avkommet godkjent.

Det er flott å ha en lydig hund, men husk også at jo mer lydig og intelligent en hund er, jo mer arbeid krever de. Border collie er et prakseksemplar på en lydig, intelligent hund som får store adferdsproblemer om de ikke får nok mental aktivitet. De krever MYE.

Husk også at de fleste hunder fint klarer lange turer i fjell og mark. En papillon løper fint i fjellet i mange timer uten problemer selv om den er en liten selskapshund. Dere må tenke på hvor mye tur dere realistisk kan tilby i hverdagen. Før jobb, etter jobb og på kvelden. Den største tabben folk gjør når de velger hund, er å velge en hund som trenger mer energi enn eierne kan tilby. Da får man en understimulert hund som vil utvikle adferdsproblemer.

Det med bjeffing har litt med rase å gjøre, og litt med trening.

Med mindre dere går mye i fjellet, så tenker jeg at whippet kan være noe for dere. Lite lyd og pelsstell. Kan ligge hele dagen på sofaen uten problemer, men blir veldig gjerne med ut på tur, både lange og korte, og de er ikke typen til å trekke i båndet.

De er ikke spesielt lydige, sånn sett. Ikke ulydige, men heller ikke den typen som man tar med på konkurranser for lydighet. Man kan fint lære de basic lydighet. Man bør dog være forsiktig med å la de løpe fritt, da de har jaktinstinkt og liker å løpe etter ting som beveger seg. 

Anonymkode: b2360...4bb

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville gått for en litt større rase enn de minste, over 5 kg hvertfall. Hadde selv en pomeranian, men den bjeffer og bet mye grunnet usikkerhet. Men mittelspitz er større 5-7kg ca, lettlært, og veldig fin hunderase. 

Anonymkode: ceefd...626

• Liker 1
Skrevet

Vi har bichon frise, og synes den passer dine kriterier. Det er en del pelsstell, men den røyter ikke. Den bjeffer lite, er sosial og glad i folk og dyr og vil gjerne være med der det skjer. Liker å gå tur, men tåler fint å ha en slækk innedag. Han er smart og lærer ting fort. 

Vi kjøpte av oppdretter og er veldig glad for det. 

Anonymkode: 1da3c...47a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis du er ok mht pelsstell, men ikke vil ha røyting, melder veldig mange rasealternativer seg ut. Men puddel er et godt tips. De røyter ikke, men trenger et par turer til hundefrisøren i året, om man ikke kjøper seg klippemaskin selv og klipper hjemme.

De har ikke underull da, så de fryser lettere enn en del andre hunderaser, siden pelsen er så tynn uten underull. Men det er bare å slenge på den en strikket hundegenser eller et hundedekken/frakk om vinteren. 

Pudler er intelligente og lette å ha med og gjøre. Ikke uten grunn at de ble mye brukt som sirkushunder til triks og kunster før! De blir også brukt som blindehunder i blant, fordi de lærer lett.

Puddel finnes i tre størrelser som jeg vet om; kongepuddel (storpuddel), mellompuddel og dvergpuddel. Mulig det finnes en sånn i "teacup" størrelse også, men den vet jeg ikke om er noen godkjent rase eller forekommer her i Norge. De finnes også i mange farger; hvit, svart, grå, rustbrun, fersken.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Ikke gå for dyre blandinger som doodler, pooer osv. De som avler på sånt vil KUN tjene penger!

Anonymkode: 76611...a03

• Liker 4
Skrevet

Vi har Mops. Helt nydelig lynne! Bjeffer som en gal, men han er veldig lydig 🙂 Han er glad i både lange og korte turer. Båt, bil, bading og slappe av! 

Anonymkode: c6baf...044

Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Hvis du er ok mht pelsstell, men ikke vil ha røyting, melder veldig mange rasealternativer seg ut. Men puddel er et godt tips. De røyter ikke, men trenger et par turer til hundefrisøren i året, om man ikke kjøper seg klippemaskin selv og klipper hjemme.

De har ikke underull da, så de fryser lettere enn en del andre hunderaser, siden pelsen er så tynn uten underull. Men det er bare å slenge på den en strikket hundegenser eller et hundedekken/frakk om vinteren. 

Pudler er intelligente og lette å ha med og gjøre. Ikke uten grunn at de ble mye brukt som sirkushunder til triks og kunster før! De blir også brukt som blindehunder i blant, fordi de lærer lett.

Puddel finnes i tre størrelser som jeg vet om; kongepuddel (storpuddel), mellompuddel og dvergpuddel. Mulig det finnes en sånn i "teacup" størrelse også, men den vet jeg ikke om er noen godkjent rase eller forekommer her i Norge. De finnes også i mange farger; hvit, svart, grå, rustbrun, fersken.

Vil absolutt anbefale puddel. De finnes også i en fjerde størrelse som heter toypuddel. Jeg ville personlig gått for mellom eller kongepuddel. De er lettlærte, veldig sosiale og krever mental trening. De røyter ikke men krever pelsstell eller at man klipper dem kort. Fantastiske hunder!

Anonymkode: 4694e...e9e

• Liker 1
Skrevet

Finn.no er ikke ett sted å finne valp lenger. D er i hovesak (noen unntak) en salgside for useriøse oppdrettere med overpriset blandinger .hunder som ikke er registrert i nkk er å regne som blanding ,selv om mor og far er av samme rase. 

Gå på utstilling, snakk med eiere og  oppdrettere .bruk god tid på å finne en god oppdretter som også er flink til å se hva slags individ hver enkelt Valp er og kan komme til å bli. På den måte får dere en hund som passer hos dere.det er nesten viktigere enn rase ,da d er stor variasjon innad i hver rase mtp lynne

• Liker 3
Skrevet

For over 10 år siden kjøpte vi rasehund fra seriøs oppdretter. Vi sa fra på forhånd at vi ikke ville stille ut hunden. Skulle være familie, kos og turkompis. Ok, sa oppdretter. Da får dere denne valpen. Han er snill og sunn, men jeg har ikke tro på han i avl. Supert sa vi. Så fulgte årevis med ukentlig mas om å stille hunden allikevel da den vokste seg både vakker og godlynt. Nå er tassen gammel. Fremdeles frisk, rask og vakker. Aldri blitt stilt ut, aldri avlet på. Vi har kjøpt valp i år. Denne gangen ikke rasehund, nettopp for å slippe gnålet om utstilling og avl. Jeg ser poenget med kontrollert avl, og førstegangskjøpere bør få mye hjelp i valg av hund . Hvem som helst bør ikke få lov til å avle og selge valper. Men må det være så enten eller. Kan vi få andre kvalitetskriterier enn rase og foreldrenes premiering? 
Et lite hjertesukk fra meg som ikke vil på utstilling, men vil ha sunn hund. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi har Mops. Helt nydelig lynne! Bjeffer som en gal, men han er veldig lydig 🙂 Han er glad i både lange og korte turer. Båt, bil, bading og slappe av! 

Ja, de er helt nydelige når øyene popper ut og de nesten dauer av pustemangel etter å ha gått et par meter❤️

Anonymkode: ba42a...778

• Liker 10
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de er helt nydelige når øyene popper ut og de nesten dauer av pustemangel etter å ha gått et par meter❤️

Anonymkode: ba42a...778

Min sin har øyene plassert på en helt normal plass, har også tatt oksygentest hos dyrlege og har helt normal pust. 
Han er også hyppig med på fjell og ås :) Ja han er supersøt❤️

• Liker 1
Skrevet
Gulogulo skrev (11 minutter siden):

For over 10 år siden kjøpte vi rasehund fra seriøs oppdretter. Vi sa fra på forhånd at vi ikke ville stille ut hunden. Skulle være familie, kos og turkompis. Ok, sa oppdretter. Da får dere denne valpen. Han er snill og sunn, men jeg har ikke tro på han i avl. Supert sa vi. Så fulgte årevis med ukentlig mas om å stille hunden allikevel da den vokste seg både vakker og godlynt. Nå er tassen gammel. Fremdeles frisk, rask og vakker. Aldri blitt stilt ut, aldri avlet på. Vi har kjøpt valp i år. Denne gangen ikke rasehund, nettopp for å slippe gnålet om utstilling og avl. Jeg ser poenget med kontrollert avl, og førstegangskjøpere bør få mye hjelp i valg av hund . Hvem som helst bør ikke få lov til å avle og selge valper. Men må det være så enten eller. Kan vi få andre kvalitetskriterier enn rase og foreldrenes premiering? 

Mas om å stille ut i ukentlig over flere år? D hørtes spesielt ut. Ett godt oppdratt menneske med harmonisk lynne og normal intelligens ville respektert nei nr 3.😅

En seriøs oppdretter legger ikke kun utstillings resultatet til grunn for videre Avel. Potensielle arvelige sykdommer skal også utelukkes. Dette er informasjon som blir lagret og finnes frem av valpekjøper.  Så vektlegges også lynnet.

En slik oversikt finnes ikke for blandinger..bestemoren til din hund kan i verstefall være bærer av en skjelett lidelse som din hund får påsvist i voksen alder, etter at moren igjen har fått ett nytt valpekull.(se forrige ukes episode av tv2hjelper deg) blandinger er i disse dager er ofte dyrere enn rasehunder. Noe som er skremmende for en kjøper,og kan være alt for fristene for en useriøs oppdretter.veldig lettjente penger ,dessverre.

• Liker 3
Skrevet
Gulogulo skrev (24 minutter siden):

Det var da voldsomt 😅 Heldigvis kan man fint blokkere oppdretter om det er nødvendig. Jeg har to hunder fra to forskjellige oppdrettere. Ingen tar kontakt med meg med mindre jeg tar kontakt først. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da voldsomt 😅 Heldigvis kan man fint blokkere oppdretter om det er nødvendig. Jeg har to hunder fra to forskjellige oppdrettere. Ingen tar kontakt med meg med mindre jeg tar kontakt først. 

Ja, det var voldsomt. Jeg blokkerte ikke, tenkte at det går nok over. Gikk over etter 5 år. Det er endel sære mennesker i hundemiljøet. Jeg er klar over problematikk med arvelige sykdommer bakover. Derfor tenker jeg kan vi få kriterier på avl som ikke nødvendigvis er utstilling. Obligatorisk helsesjekk, og helseattest som er sporbar kanskje. 

• Liker 1
Skrevet

Vi valgte labrador som førstegangshund. Nydelig rase, men den krever mye mosjon, oppmerksomhet og hjernetrim. Den røyter også helt utrolig mye. Men den er alltid glad og fornøyd, elsker mennesker, lærer fort og kan brukes til mye. Den bjeffer også lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...