Gå til innhold

Avspasering. Når arbeidstaker har behovet eller når det er mest gunstig for bedriften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en stilling med mye møter diverse etter arbeidstid, ofte blir det over femti timers uker. Dette skrives opp som avspasering, og ikke overtid. Dette er jo veldig gunstig for arbeidsgiver. 

Disse avspaserings timene (eller deler av de) får vi ikke lov å avtale å ta ut når vi kjenner behov for for eksempel en tidlig fredag eller en dag fri for å komme seg igjen. Timene må tas ut når det er lite å gjøre, og vi uansett ville vært overbemannet. F eks påske, jul og andre helligdager. 

Jobber en type jobb med mennesker, en type bolig eller institusjon. Det er jo ikke naturlig å sitte der i et tomt bygg om det ikke er mennesker. 

Anonymkode: 746b7...c5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fravær skal selvfølgelig først og fremsr passe arbeidsgiver, som har styringsrett.

Anonymkode: 0f7ee...4b7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fravær skal selvfølgelig først og fremsr passe arbeidsgiver, som har styringsrett.

Men når man blir sliten av så lange uker og dager? 

Skrevet

50-timers uker uten overtidsbetaling? Det er jo ikke uvanlig for endel posisjoner, men hvis det er pålagt av arbeidsgiver er jeg i tvil om det er helt greit. 

Anonymkode: 52bc4...270

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er i en stilling med mye møter diverse etter arbeidstid, ofte blir det over femti timers uker. Dette skrives opp som avspasering, og ikke overtid. Dette er jo veldig gunstig for arbeidsgiver. 

Disse avspaserings timene (eller deler av de) får vi ikke lov å avtale å ta ut når vi kjenner behov for for eksempel en tidlig fredag eller en dag fri for å komme seg igjen. Timene må tas ut når det er lite å gjøre, og vi uansett ville vært overbemannet. F eks påske, jul og andre helligdager. 

Jobber en type jobb med mennesker, en type bolig eller institusjon. Det er jo ikke naturlig å sitte der i et tomt bygg om det ikke er mennesker. 

Arbeidsgiver har i utgangspunktet styringsrett, men her er det noe skurrer i det  andre du skriver. Arbeidsgiver kan ikke kreve at ansatte stiller på møter til stadighet etter endt arbeidstid og kreve at arbeidstaker jobber 50 timers ukers som kun skal tas ut som avspasering. Dersom arbeidsgiver til stadighet kaller inn til møter de krever at arbeidstaker skal stille på etter endt arbeidstid og dersom dette overstiger ordinær arbeidstid er dette pålagt og det kan kreves overtidsbetaling. Du er vel ikke ansatt i en særlig uavhengig stilling etter arbeidsmiljøloven? 

Anonymkode: 89e1d...0cf

• Liker 10
Skrevet

Det er jo akkurat sånn lærerne har det. Mye jobb de fleste uker, og pålagt avspasering når skolen er tom.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Arbeidsgiver har i utgangspunktet styringsrett, men her er det noe skurrer i det  andre du skriver. Arbeidsgiver kan ikke kreve at ansatte stiller på møter til stadighet etter endt arbeidstid og kreve at arbeidstaker jobber 50 timers ukers som kun skal tas ut som avspasering. Dersom arbeidsgiver til stadighet kaller inn til møter de krever at arbeidstaker skal stille på etter endt arbeidstid og dersom dette overstiger ordinær arbeidstid er dette pålagt og det kan kreves overtidsbetaling. Du er vel ikke ansatt i en særlig uavhengig stilling etter arbeidsmiljøloven? 

Jeg vet ikke helt. 

Det må tas etter arbeidstid pga at det ikke skal brukes for mye vikarer. 

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis jeg ikke tar feil skal pålagt arbeidstid kompenseres med overtidsbetaling, mens lange dager som en selv planlegger vil være avspasering.

Å ta ut avspasering skal avtales med nærmeste leder.

Du bør kanskje snakke med en tillitsvalgt eller verneombud om arbeids- og lønnsforholdene på arbeidsplassen din? 

Skrevet
Alterego666 skrev (6 minutter siden):

Hvis jeg ikke tar feil skal pålagt arbeidstid kompenseres med overtidsbetaling, mens lange dager som en selv planlegger vil være avspasering.

Å ta ut avspasering skal avtales med nærmeste leder.

Du bør kanskje snakke med en tillitsvalgt eller verneombud om arbeids- og lønnsforholdene på arbeidsplassen din? 

Er nok ingen tillitsvalgt. Det er ikke planlagt, men må tas etter arbeidstid. 

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gratulerer! Du er virksomhetens første tillitsvalgte!

Finn din sentrale fagforening og få hjelp til å kreve tariffavtale og sette opp et allmøte hvor du blir valgt til deres tillitsvalgte.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det offentlige altså. Tar arbeidsmiljøloven, tørker seg i ræven med den og ber de ansatte følge kravene som blir stilt til dem.

Jeg forstår at det heter "arbeidsgivers styringsrett". Jeg forstår også at en f.eks. ikke kan la en skoleklasse være uten lærer fordi læreren deres skal ha avspasering. Det samme gjelder personer i institusjon. Men hvis arbeidsuken jevnt over består av 50 timers uker så er det på tide at kommunen/arbeidsgiver løser bemanningen på annen måte enn å stjele ansattes fritid. Her burde det jo vært faste vikarer inne og så hadde man møter i puljer innenfor arbeidstiden. Dere bør kanskje kreve det?

Obligatoriske møter utenfor arbeidstid SKAL betales. Og denne avspaseringen deres, er det time for time eller får dere faktisk det loven sier dere har krav på: 40 % overtid - dvs. at det avspaseres 1,40 timer?

Skrevet

Du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste å lese deg opp om overtid i arbeidsmiljøloven. Den informasjonen du tilegner deg der må du ha en dialog med din arbeidsgiver om, og komme til en løsning i lag med denne personen. 

Eks. Det er begrensninger hvor mange overtidstimer det er lov å jobbe per uke, per måned og per år. Siden du ikke nevner yrke eller om du er i en tariff så er det vanskelig å si hvor mange timer overtid du har anledning til å jobbe overtid. 

Er du definert som en leder i bedriften så gjelder ingen av disse reglene. 

Tenk løsning, det setter alle arbeidsgivere stor pris på. Styringsrett til en bedrift er i mange tilfeller et vagt begrep hvis de går utover det som er lovlig. 

Anonymkode: 72494...f88

• Liker 1
Skrevet

Bjørnetjeneste er det ikke, men en tjeneste er det. Ref innlegg over. 

Anonymkode: 1c23e...8af

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg vet ikke helt. 

Det må tas etter arbeidstid pga at det ikke skal brukes for mye vikarer. 

Men det er fremdeles ikke anledning til at arbeidsgiver kan pålegge dette utenfor arbeidstid  uten at dette kompenseres. Du må melde deg inn i en fagforening evt ta kontakt med din forening sentralt. Høres rart ut dersom det ikke eksisterer fagforening på arbeidsplassen? Dersom det ikke gjør det kan du ta på deg vervet. Evt få bistand fra din forening sentralt og ta et møte med arbeidsgiver om praksis med pålagte møter utenom arbeidstid uten at det kompenseres i form av overtid. 

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du faktisk får anledning til å ta ut plusstimene, så er det til syvende og sist opp til arbeidsgiver når det skal skje. 

Anonymkode: 594df...a00

Skrevet

Det sier vel seg selv at det ikke kan tas ut når det er mest å gjøre.

Anonymkode: baa93...e34

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Arbeidstilsynet:

"Som hovedregel skal det velges verneombud i alle virksomheter. Hvis virksomheten har færre enn 10 ansatte, kan arbeidsgiver og arbeidstakerne avtale en annen ordning. Alle arbeidstakere skal telle med, herunder fast ansatte (heltid og deltid), midlertidig ansatte og innleide."

Anonymkode: b6e9b...3f4

• Liker 1
Skrevet

Mange som tydeligvis er ekstremt medgjørlige og har overdreven tillit til arbeidsgivere. Det er ingen "selvfølge" at arbeidsgiver kan pålegge en arbeidstaker å jobbe såpass mye overtid som det TS skisserer over lenger tid, uten å faktisk kompensere sine ansatte for det. Når de ansatte blir pålagt å jobbe ca. 10 timer overtid ukentlig, uten å kompensere for det, så er det på ingen måte bare "opp til arbeidsgiver" å bestemme at dette er ok. 

Hentet ifra https://www.advokatsmart.no/guide/overtid"Dersom arbeidstaker pålegges å jobbe overtid, skal arbeidsgiver betale et tillegg til den lønnen arbeidstaker har for den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være på minst 40 %. Ettersom aml. er ufravikelig til arbeidstakers ugunst, kan arbeidstaker og arbeidsgiver ikke avtale et overtidstillegg som er mindre enn 40 %.

Arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale at arbeidstaker i stedet skal motta et fast tillegg til lønnen sin, som skal dekke opp for overtid. Dette kan ikke “bakes inn” i lønn for alminnelige arbeidstid, og det må derfor være klart hva som er vanlig lønn og hva som er overtidstillegg. Det avtalte overtidstillegget må minst dekke den lovpålagte betalingsplikten.

Et alternativ er at overtidsarbeid avspaseres time for time. Det er viktig å merke seg at overtidstillegget likevel alltid skal utbetales, men arbeidstaker kan avspasere de timene han eller hun har jobbet."

• Liker 3
Skrevet
Hedda-78 skrev (7 timer siden):

Det er jo akkurat sånn lærerne har det. Mye jobb de fleste uker, og pålagt avspasering når skolen er tom.

Jeg får litt fnatt av sytingen til lærere. Lærere underviser ikke 40 timer i uka, men dere nærmer dere muligens 35-timers uke med forberedelser og gjennomgang av elevarbeider og annet "kontorarbeid". Tør påstå at de færreste av dere bikker 40 timer i uka, som andre i full stilling jobber. Enkelte uker er nok verre enn andre og ender sikkert på 50 timer, f eks når eksamener og foreldresamtalermen kommer på toppen, men med all "avspasering"/ferie gjennom året, er de fleste av dere ikke i nærheten av de timene andre har. Ferdig snakka. Dette sier ikke bare jeg, som selv har undervist i ett fag på vgs i ett år og derfor har jobbet i systemet, og venner og bekjente som er lærer. Flere sier at det nettopp er lang sommerferie og hyppige ferier som er en av grunnene til at de er lærere. 

• Liker 1
Skrevet

Dere har obligatoriske møter etter arbeidstid HVER uke? Jeg synes det høres veldig spesielt ut. 

Jeg har fleksitid i min stilling, og jeg vil som regel samkjøre med arbeidsgiver når jeg skal avspasere, så jeg ikke gjør det på ugunstige tidspunkt. Avspaseringstiden jeg har er som regel når jeg selv velger å ta unna ekstra arbeid på kveldstid eller i helgen. Lederen min legger aldri obligatoriske møter utenfor arbeidstiden vår, og faktisk sjelden utenfor kjernetiden. Når han et par ganger har gjort det, har han spurt på forhånd om det er greit for alle.

Høres ut som du er nødt til å ta en prat med leder. Hva slags møter er dette, og er de viktige alle sammen? Møtesykdom er et herk.

Anonymkode: 009fe...8ec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...