MorTil2 Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Så nyhetene i går, der en av hovedsakene var at alle voksne som ønsker det, nå er fullvaksinert i Elverum. En mann ble intervjuet, og på spørsmål om hva han nå gledet seg til var listen lang: Ikke munnbind, ikke sprite hender, ikke vaske hender, ikke holde en meters avstand. Jeg blir så oppgitt over alt dette fokuset på at vaksinen skal redde oss og kritikken av de som ikke ønsker å vaksinere seg, mens ikke en gang en journalist på NRK, eller Nakstad som sto rett ved, korrigerer på oppfatningen av hvilket smittevern som fortsatt gjelder fordi om man er vaksinert. Samtidig så har jo både FHI og Bent Høie vært tydelig på at smittevern fortsatt gjelder, også for de vaksinerte. Hva er det som gjør at enkelte ikke får det med seg? 5
Mekkapekka Skrevet 10. september 2021 #3 Skrevet 10. september 2021 MorTil2 skrev (44 minutter siden): Så nyhetene i går, der en av hovedsakene var at alle voksne som ønsker det, nå er fullvaksinert i Elverum. En mann ble intervjuet, og på spørsmål om hva han nå gledet seg til var listen lang: Ikke munnbind, ikke sprite hender, ikke vaske hender, ikke holde en meters avstand. Jeg blir så oppgitt over alt dette fokuset på at vaksinen skal redde oss og kritikken av de som ikke ønsker å vaksinere seg, mens ikke en gang en journalist på NRK, eller Nakstad som sto rett ved, korrigerer på oppfatningen av hvilket smittevern som fortsatt gjelder fordi om man er vaksinert. Samtidig så har jo både FHI og Bent Høie vært tydelig på at smittevern fortsatt gjelder, også for de vaksinerte. Hva er det som gjør at enkelte ikke får det med seg? I Danmark opphever de i dag alle restriksjoner, og Covid-19 blir ikke lenger sett på som en samfunnskritisk sykdom… Norge ligger ca 1 mnd etter Danmark sa de på nyhetene i går… 7
MorTil2 Skrevet 10. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2021 Mekkapekka skrev (18 minutter siden): I Danmark opphever de i dag alle restriksjoner, og Covid-19 blir ikke lenger sett på som en samfunnskritisk sykdom… Norge ligger ca 1 mnd etter Danmark sa de på nyhetene i går… En sykdom trenger ikke være samfunnskritisk for at det er fornuftig å vaske hender. Og avstand er også en god ting, nå som vi går inn i sesonginfluensasesongen. Det ble da også sagt i samme innslag: god håndhygiene og å holde seg hjemme når man er syk gjelder fortsatt, også i Danmark. 3
rosemarin Skrevet 10. september 2021 #5 Skrevet 10. september 2021 (endret) Ganske spesielt at folk tenker at de kan slutte å vaske hender😂 akkurat som at det aldri har vært nødvendig før eller av andre grunner enn covid. Har jo egentlig ingenting med restriksjoner å gjøre. Endret 10. september 2021 av rosemarin 7
Example Skrevet 10. september 2021 #6 Skrevet 10. september 2021 Er det så rart da? Når alle som vil er fullvaksinert, så må livet gå videre. Tiltak er der for å utsette smitte, ikke permanent hindre smitte i Norge. Det lar seg ikke gjøre. Jeg har heller ingen planer om å gå med munnbind, sprite hender på butikken eller holde ekstra avstand til folk i evig tid. Hvis man tror at tiltak skal fortsette særlig mye lenger, blir man veldig skuffet. Det er på tide å mentalt forberede seg på en full gjenåpning. 10
Gjest Gagaen Skrevet 10. september 2021 #7 Skrevet 10. september 2021 Jeg vet at mange kommer til å være meget forsiktig langt inn i framtida. Spriting og håndvask er kommet for å bli, og det er kun fornuftige tiltak. Jeg syns og at om mange brukte munnbind på seg selv når de er forkjøla så slapp vi så mye smitte av det. Så slipper man å holde seg helt hjemme om man vet det er en forkjølelse. Hvis man tenkte på litt andre enn seg selv.
Mekkapekka Skrevet 10. september 2021 #8 Skrevet 10. september 2021 (endret) MorTil2 skrev (2 timer siden): En sykdom trenger ikke være samfunnskritisk for at det er fornuftig å vaske hender. Og avstand er også en god ting, nå som vi går inn i sesonginfluensasesongen. Det ble da også sagt i samme innslag: god håndhygiene og å holde seg hjemme når man er syk gjelder fortsatt, også i Danmark. Selvfølgelig skal man ikke slutte å vaske hender, trodde det var allmennkunnskap at håndvask er lurt og holde seg hjemme ved sykdom🙄 Jeg ser ikke på basic hygiene som et inngripende tiltak akkurat. Munnbind og sosiale restriksjoner kan jo bli kjekt å bli kvitt etterhvert… Endret 10. september 2021 av Mekkapekka 1
MorTil2 Skrevet 10. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 10. september 2021 Mekkapekka skrev (1 time siden): Selvfølgelig skal man ikke slutte å vaske hender, trodde det var allmennkunnskap at håndvask er lurt og holde seg hjemme ved sykdom🙄 Jeg ser ikke på basic hygiene som et inngripende tiltak akkurat. Munnbind og sosiale restriksjoner kan jo bli kjekt å bli kvitt etterhvert… Ja, jeg håper det er det for de fleste. Men ble litt sjokkert over intervjuobjektet, som tydeligvis anså vaksineringen som inngangsporten til mindre håndvask. Og kanskje enda mer sjokkert over at ingen korrigerte dette inntrykket.
Mekkapekka Skrevet 10. september 2021 #10 Skrevet 10. september 2021 MorTil2 skrev (1 minutt siden): Ja, jeg håper det er det for de fleste. Men ble litt sjokkert over intervjuobjektet, som tydeligvis anså vaksineringen som inngangsporten til mindre håndvask. Og kanskje enda mer sjokkert over at ingen korrigerte dette inntrykket. Huff ja, enig.
MorTil2 Skrevet 10. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2021 Example skrev (3 timer siden): Er det så rart da? Når alle som vil er fullvaksinert, så må livet gå videre. Tiltak er der for å utsette smitte, ikke permanent hindre smitte i Norge. Det lar seg ikke gjøre. Jeg har heller ingen planer om å gå med munnbind, sprite hender på butikken eller holde ekstra avstand til folk i evig tid. Hvis man tror at tiltak skal fortsette særlig mye lenger, blir man veldig skuffet. Det er på tide å mentalt forberede seg på en full gjenåpning. Jeg for min del kunne godt tenke meg at spritdispenserne ble stående. Rene hender er alfa og omega i forebygging av mange smittsomme sykdommer. Munnbind har jeg aldri hatt troen på. Det blir en sovepute for annen god hygiene. Avstand er et spørsmål om hva man trives med. For min egen del har det vært deilig å slippe ufrivillig klemming.
Blekkulfina Skrevet 10. september 2021 #12 Skrevet 10. september 2021 Helt enig i at grunnleggende smittevern er noe vi bør ta med oss videre inn i hverdagen, selv om flesteparten av oss nå snart er fullvaksinert. Men jeg har også inntrykk av at mange som skriker opp om dette nå, og som gjerne vil ha MER smittevern fortsatt, er de som har valgt å avstå fra vaksinering? Det blir litt som å nekte andre å kjøre bil, bare fordi man selv mangler førerkortet, så ikke noe som bør vektlegges særlig spør du meg😅 2
Capt. Obvious Skrevet 10. september 2021 #13 Skrevet 10. september 2021 Aldri. Man må unngå oversosialisering i all fremtid, og smittevernstiltakene vil være permanent.
Leselusa Skrevet 10. september 2021 #14 Skrevet 10. september 2021 En dag må vi jo løse litt opp på restriksjonene. Da tenker jeg ikke på håndvask, ettersom eg ser på det å vaske hendene ofte som alminnelig hygiene i en hverdag. Men vi må faktisk bevege oss fremover til et mer normalt samfunn igjen. Derfor er det så utrolig viktig at alle som KAN ta vaksinen tar den, slik at flest mulig har den beskyttelsen vi kan få, og som man vet er effektiv til en viss grad. Uten vaksinen hadde en mulighet til full gjenåpning vært svært lite sannsynlig. Jeg kommer fremdeles til å være mer forsiktig enn jeg var før pandemien, men jeg ser også hvor viktig det er for oss som samfunn ha mulighet for å åpne opp igjen slik vi gjør nå. 4
Example Skrevet 10. september 2021 #15 Skrevet 10. september 2021 MorTil2 skrev (2 timer siden): Jeg for min del kunne godt tenke meg at spritdispenserne ble stående. Rene hender er alfa og omega i forebygging av mange smittsomme sykdommer. Munnbind har jeg aldri hatt troen på. Det blir en sovepute for annen god hygiene. Avstand er et spørsmål om hva man trives med. For min egen del har det vært deilig å slippe ufrivillig klemming. Håndvask etter toalettbesøk og før mat er ganske vanlig i utgangspunktet. Jeg tviler sterkt på at den overdrevne spritingen har forhindret mange tilfeller I Norge. Det virker mest som et tiltak for at folk føler de gjør noe. Å respektere intimsoner har nok en del fått grunnopplæring i, og den lærdommen kan mange fint ta med seg. Avstandskrav gjør dog også at man legger en del næringer i brekk. Det er et av de dyreste tiltakene vi har, tross alt. Det bør lempes på så fort som mulig. 1
Anonymus1986 Skrevet 10. september 2021 #16 Skrevet 10. september 2021 6 hours ago, Example said: Er det så rart da? Når alle som vil er fullvaksinert, så må livet gå videre. Tiltak er der for å utsette smitte, ikke permanent hindre smitte i Norge. Det lar seg ikke gjøre. Jeg har heller ingen planer om å gå med munnbind, sprite hender på butikken eller holde ekstra avstand til folk i evig tid. Hvis man tror at tiltak skal fortsette særlig mye lenger, blir man veldig skuffet. Det er på tide å mentalt forberede seg på en full gjenåpning. Er redd det blir flere strenge tiltak igjen i oktober og utover når smitten og antall innleggelser vil stige kraftig pga. sesongskifte.
Lomvi Skrevet 10. september 2021 #17 Skrevet 10. september 2021 Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. Lomvi, mod.
Anbefalte innlegg