Gå til innhold

Noen som har slitt med fedme hele livet, og i voksen alder greid å komme seg ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hele livet vært stor fra barneskolen til nå i en alder av 32 år. Har mange ganger prøvd å gått ned i vekt men feilet hver gang. Jeg vet at i mitt tilfelle handler det om psyken, mat er det eneste som gir meg lykkefølelse. Denne lykkefølelsen varer jo ikke så lenge, da jeg etterpå blir kvalm av meg selv. Kvalm av tanken på at jeg spiste så mye og usunn mat. Når jeg er på jobb går det greit da ligger fokuset mitt på arbeid, så da er ikke denne trøstespisingen et problem. Men jeg kan jo ikke jobbe hver eneste sekund jeg er våken.. når jeg har fri er det tv/serier det går i, men det er ikke nok til å få fokuset vekk i fra mørke tanker. Som igjen fører til trøstespising, som deretter får meg i enda dårligere humør etterpå osv.

Har flere ganger prøvd å gå ned i vekt. Jeg har hatt stor motivasjon og god fremgang. Men hver eneste gang kommer et punkt hvor jeg blir så lei og deprimert at jeg rett og slett ikke orker mer. Altså da kommer selvmordstanker, hvordan jeg kan utføre det, hvordan gjøre det slik at ingen mistenker selvmord.. frem. Er til vanlig ikke en person som ser så lyst på livet, men det blir virkelig ille de gangene jeg prøver å gå ned i vekt.

Piller mot depresjon vil nok ikke hjelpe på, da jeg har hørt at folk legger på seg når de bruker det.

Slankeopperasjon er noe jeg egentlig ikke har lyst å prøve.

Nei jeg vet ikke helt, jeg har lyst å komme meg ned i vekt men jeg greier det bare ikke.

Noen som har greid å komme seg ned i vekt og holdt seg der, uten å bli helt ødelagt av deprisive tanker.

Og når du kom deg ned i vekt, følte du deg mer selvsikker og trygg i hvordan du så ut?

Anonymkode: 1edad...f6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alltid du trenger piller for å motarbeide depresjon, har du vurdert å snakke med en psykolog? Det finnes andre måter å få bukt med depressive tanker på enn medisiner.

Det finnes også medisiner som kan hjelpe folk ned i vekt, det er medisiner som hindrer følelsen av sult. Mange har hatt god nytte av disse, du kan jo snakke med fastlegen om det? Mysimba og Saxenda heter de. Mysimba er tabletter, Saxenda er en sprøyte.

Jeg slet med fedme, og gikk ned 40 kilo. Har ti igjen, men jobber hardt for å klare det. Det er de siste ti som har vært vanskeligst. De første 40 kiloene har vært borte i sju år, så jeg har holdt vekta nede også. Føler meg selvsagt mye bedre som lett overvektig enn da jeg led av fedme. Ser bedre ut, bedre selvtillit og mer tro på meg selv. Jeg blir også behandlet bedre av de rundt meg (synd å si, men sånn er det). 

Anonymkode: cbcc0...9ee

• Liker 6
Skrevet

Jeg har alltid vært stor, mer i vekt enn flere i mine klasser på skolen og det ble jo sett ned på og det ble mobbing og utestengninger. Har mine diagnoser å slite med også. Har vel egentlig ikke tenkt noe over vektnedgang før første nyttårsdag 2021. Jeg var så lei av å ha ubehag så jeg kom over kalori greier på melk.no og startet med 1600 kcal dagen og gikk ganske greit ned i vekt. Kjøpte vekt i mai og følger nå med på vekta som går sakte, men sikkert ned. Jeg er mer i bevegelse nå, faste turer, går lenger til bussen, går fra jobb innimellom osv. Trives bedre nå. 

• Liker 2
Skrevet

Tja, jeg har vel det. Klart å gått ned fra BMI 34 til 25 det siste året..men har ikke mer enn 3 mnd erfaring i å holde vekta, så det teller vel nesten ikke. Jeg har også vært overvektig siden barneskolen, forskjellen er at jeg aldri virkelig prøvde tidligere (aldri hatt tro på at det var mulig før nå). 

Når det er sagt, så høres tankene dine så vanskelige ut, at jeg tror kanskje du skulle luftet dem med legen din? Har du en ok lege?

Jeg har det siste året hatt veldig hyppig kontakt med min lege ang noe helt annet, og selv om jeg syntes han var helt ok tidligere (gått der i 7 år før dette) så har han virkelig imponert meg og vært en klippe for meg denne tiden ❤️ Så leger kan være veldig gode å snakke med, og har ofte lure innspill 😊 lykke til! Finn uansett noen som kan støttt deg - det trengs!!

Anonymkode: 6a313...75f

Skrevet

Ikke slank deg. Spis mindre porsjoner og gå deg en kveldstur. Jeg har veid 130 kg på det meste (10 år siden) og veier ca 85 kg nå. Dette er nesten bare ved å kutte porsjonene, men har vært mye sulten i perioder. Det må du tåle. Drikk masse vann eller en kopp te når du blir veldig sulten. Klarer du deg i lengre perioder uten mat, og uten at du da spiser enorme porsjoner og mye usunt, kan periodisk faste kanskje være noe? 

Anonymkode: 53a7b...e34

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men vil tipse om instgramkontoer som nettopp har gjort dette, uten operasjon.

_wobblybits_ (ned 27 kg, holder på)

fodgaengeren (nylig ned 65 kg)

selvkaerligtvekttab (ned 40 kg og stabil)

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke alltid du trenger piller for å motarbeide depresjon, har du vurdert å snakke med en psykolog? Det finnes andre måter å få bukt med depressive tanker på enn medisiner.

Det finnes også medisiner som kan hjelpe folk ned i vekt, det er medisiner som hindrer følelsen av sult. Mange har hatt god nytte av disse, du kan jo snakke med fastlegen om det? Mysimba og Saxenda heter de. Mysimba er tabletter, Saxenda er en sprøyte.

Jeg slet med fedme, og gikk ned 40 kilo. Har ti igjen, men jobber hardt for å klare det. Det er de siste ti som har vært vanskeligst. De første 40 kiloene har vært borte i sju år, så jeg har holdt vekta nede også. Føler meg selvsagt mye bedre som lett overvektig enn da jeg led av fedme. Ser bedre ut, bedre selvtillit og mer tro på meg selv. Jeg blir også behandlet bedre av de rundt meg (synd å si, men sånn er det). 

Har snakket med psykolog tidligere, samtalen gikk slik "hva føler du om det/hva tenker du om det" og resultatet var jeg kan ikke hjelpe deg. Så tror ikke psykolog er veien å gå. Vet det er seltilitten min vedrørende min egen kropp som er roten til min depresjon. Så jeg må komme ned i vekt for å bli kvitt den.

Hmm kanskje jeg skal ta meg en prat med fastlegen om tabeletter som gjør meg mindre sulten, takk for tipset.

Kjempebra at du har greid å gå ned 40 kg wow. Har på det meste greid å gå ned 36 kg men greide ikke å komme under 100kg, mistet da motivasjonen og kiloene kom sigende igjen.

Iso1 skrev (18 timer siden):

Jeg har alltid vært stor, mer i vekt enn flere i mine klasser på skolen og det ble jo sett ned på og det ble mobbing og utestengninger. Har mine diagnoser å slite med også. Har vel egentlig ikke tenkt noe over vektnedgang før første nyttårsdag 2021. Jeg var så lei av å ha ubehag så jeg kom over kalori greier på melk.no og startet med 1600 kcal dagen og gikk ganske greit ned i vekt. Kjøpte vekt i mai og følger nå med på vekta som går sakte, men sikkert ned. Jeg er mer i bevegelse nå, faste turer, går lenger til bussen, går fra jobb innimellom osv. Trives bedre nå. 

Flott og høre at du trives bedre nå. Er lite i bevegelse utenom jobb, så vet at på dette området må jeg kjerpe meg.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tja, jeg har vel det. Klart å gått ned fra BMI 34 til 25 det siste året..men har ikke mer enn 3 mnd erfaring i å holde vekta, så det teller vel nesten ikke. Jeg har også vært overvektig siden barneskolen, forskjellen er at jeg aldri virkelig prøvde tidligere (aldri hatt tro på at det var mulig før nå). 

Når det er sagt, så høres tankene dine så vanskelige ut, at jeg tror kanskje du skulle luftet dem med legen din? Har du en ok lege?

Jeg har det siste året hatt veldig hyppig kontakt med min lege ang noe helt annet, og selv om jeg syntes han var helt ok tidligere (gått der i 7 år før dette) så har han virkelig imponert meg og vært en klippe for meg denne tiden ❤️ Så leger kan være veldig gode å snakke med, og har ofte lure innspill 😊 lykke til! Finn uansett noen som kan støttt deg - det trengs!!

Anonymkode: 6a313...75f

Kjempebra, håper du greier å holde vekta. Har en fastlege som ser på det meste rundt psykisk helse som små bagateller, så å lufte tunge tanker med fastlegen blir som å prate til en vegg. Syns det er vanskelig å betro meg til andre om tunge tanker, så prøver så godt jeg kan å holde det for meg selv. Vil ikke bry venner og familie om det, de har nok med seg selv tenker jeg.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke slank deg. Spis mindre porsjoner og gå deg en kveldstur. Jeg har veid 130 kg på det meste (10 år siden) og veier ca 85 kg nå. Dette er nesten bare ved å kutte porsjonene, men har vært mye sulten i perioder. Det må du tåle. Drikk masse vann eller en kopp te når du blir veldig sulten. Klarer du deg i lengre perioder uten mat, og uten at du da spiser enorme porsjoner og mye usunt, kan periodisk faste kanskje være noe? 

Anonymkode: 53a7b...e34

Kjempebra at du har greid å holdt vekten så lenge, wow du er flink. Jeg vet dette med å spise ofte, lite og sunt. Skifte over til vann/sukkerfri drikke hjelper. Men greier det bare en periode så gir jeg opp, og begynner å trøstespise igjen. Men ja hender jeg bare spiser 1 til 2 måltider om dagen (store), så kanskje periodisk fasting kunne hvert noe. Får lese meg litt opp på det. Takk for tipset.

Donpedro skrev (13 timer siden):

Jeg har ingen erfaring, men vil tipse om instgramkontoer som nettopp har gjort dette, uten operasjon.

_wobblybits_ (ned 27 kg, holder på)

fodgaengeren (nylig ned 65 kg)

selvkaerligtvekttab (ned 40 kg og stabil)

Hmm skal sjekke de ut,     takk for tipset  : )

TS

Anonymkode: 1edad...f6f

Skrevet

Jeg har i mitt liv gått til tre forskjellige psykologer, og selv om det ikke er all verden så er det en enorm forskjell mellom psykologer. At du ikke fikk hjelp av den ene, betyr ikke at du ikke kan få hjelp av en annen ❤

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ta slankeoperasjon? Jeg var "bare" 30 kg overvektig, veide 100. Hadde ikke vært overvektig mer enn ti år heller (fra jeg var 25), men det var nok for meg. Fem måneder etter operasjonen var de kiloene borte. Jeg vet noen kan få alvorlige bivirkninger, men det kan man virkelig av fedme også. Først og fremst skjønte jeg at alle mine depressive tanker handlet faktisk om at jeg var tjukk. Så fort kiloene var borte ble jeg glad igjen! 

Merkelig hvorfor man er så mot en metode som beviselig virker best av alle metoder.... 

Anonymkode: dbc73...f6c

Gjest supernova_87
Skrevet

Du sier at problemet er psyken, da er det naturlig å tenke at det er psyken du må ta tak i. Jeg kjenner flere som tok "slankeoperasjon" og ble normalvektig og så mye bedre ut, hadde et lettere liv, men så innså de at de fikset ikke problemer, for problemene var inni dem. Det er gjerne grunnen til at så mange som tar slankeoperasjon ender med å gå opp igjen vekten de gikk ned. 

Har du vurdert å snakke med ROS (Rådgivning om spiseforstyrrelser), eller en psykolog? Du beskriver at du gjør en hel masse for å ikke bli alene med dine egne tanker, jobbe for mye, se for mye TV eller døyve følelsene med mat. Men hvis man skal ha et godt og sunt liv trenger man å ikke flykte fra seg selv, for det kommer alltid et tidspunkt (gjerne på kvelden når man legger seg i senga) der man ikke kan flykte. Og da fosser det inn. Det finnes andre metoder for å håndtere sine egne følelser. 

Synes det er leit å høre at du har det så vanskelig med deg selv, men synes også det er veldig fint at du har identifisert at du ikke vil ha det sånn. Ønsker deg masse lykke til :) 

Gjest supernova_87
Skrevet

Forresten: ser at du skriver at det er overvekten som er roten til din depresjon, det tviler jeg egentlig litt på, men du definerer jo dine egne problemer. Hvis det er vekta du vil fokusere på så er min erfaring at alle mulige dietter og faster osv det funker ikke om man sliter med overspising/trøstespising. Episoder av binge eating (eller overspising eller trøstespising) skjer mye oftere dersom man har spist for lite. På sikt er det bedre å ta sikte på å gå ned 0,5 kg i uka og så GREIE det, enn å begynne å sulte seg, spise 1 måltid om dagen osv, og så falle av vogna etter 3 mnd og gå opp igjen de samme kiloene mange ganger. Utrolig mange som sliter med overspising og trøstespising er inne i en sånn loop av jojo-slanking. 

På et år vil man kunne gå ned 26 kg dersom man går ned jevnt 0,5 kg i uka. Det er mye! Og hvis du sammenligner det med hvor mye du har gått ned det siste året, men å prøve alt mulig, og presse deg, og nekte deg selv mat osv, hvor mye mer er ikke det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor vil du ikke ta slankeoperasjon? Jeg var "bare" 30 kg overvektig, veide 100. Hadde ikke vært overvektig mer enn ti år heller (fra jeg var 25), men det var nok for meg. Fem måneder etter operasjonen var de kiloene borte. Jeg vet noen kan få alvorlige bivirkninger, men det kan man virkelig av fedme også. Først og fremst skjønte jeg at alle mine depressive tanker handlet faktisk om at jeg var tjukk. Så fort kiloene var borte ble jeg glad igjen! 

Merkelig hvorfor man er så mot en metode som beviselig virker best av alle metoder.... 

Det er bra for deg, men dette er ikke realiteten for de fleste. Mange som lider av psykiske problemer har de samme problemene selv om de klarer å gå ned i vekt, noen får også større vansker med selvbilde og depresjon. Hos mange er det negative tankemønstre og psykiske vansker som er problemet, og ikke de ekstra kiloene på kroppen, dette gjelder spesielt hos de som lider av spiseforstyrrelser. 

Skrevet
Rainstorm skrev (1 time siden):

Du sier at problemet er psyken, da er det naturlig å tenke at det er psyken du må ta tak i. Jeg kjenner flere som tok "slankeoperasjon" og ble normalvektig og så mye bedre ut, hadde et lettere liv, men så innså de at de fikset ikke problemer, for problemene var inni dem. Det er gjerne grunnen til at så mange som tar slankeoperasjon ender med å gå opp igjen vekten de gikk ned. 

:smilyblomst:

Skrevet

Ett enkelt (men ikke alltid behagelig) grep du kan prøve: hver gang du er på vei til å hente noe mat/snacks som er utenom måltidene, flytt oppmerksomheten ned i kroppen og tillat deg å kjenne følelsen/uroen som er der. Bare kjenn den og sitt med den et lite øyeblikk. Du trenger ikke analysere den, eller vurdere om den bør være der eller ikke, BARE kjenn på den et øyeblikk. 

Hvis du gjør dette vil livet ditt forandre seg. Jeg lover! 

Anonymkode: 8815b...bc0

• Liker 4
Skrevet

Du har åpenbart et problem med depresjon som fører til at du "selvmedisinerer" med mat slik andre gjør med alkohol. Tenker at du ikke kommer noen vei før du år rensket opp i de problemene først

Anonymkode: ca560...18c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hat alltid vært stor. Hadde bmi på over 36 da jeg tok grep og gikk ned 30 kilo. Må fortsatt passe på hver eneste dag. Men, 100% verdt det.

Anonymkode: e5d5c...325

Skrevet

Jeg gikk ned 50 kg, og holdt vekten i 5 år. Ble alvorlig syk, og la på meg 30 igjen kombinasjon av inaktivitet og medisiner. På vei ned igjen nå. 

Høres ut som om du selvmedisinerer deg med mat. Tror det kan være godt å få pratet med noen om det? 

Trikset var bare å komme over kneika, rett og slett. Til slutt så vil kroppen din bli vant med mindre posjoner, og den vil bli vandt med mindre sukker. Det bare tar tid, da både sukker og fett gjør at man får en lykkerus. 

Anonymkode: 61588...1fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2021 den 3.05):

Piller mot depresjon vil nok ikke hjelpe på, da jeg har hørt at folk legger på seg når de bruker det.

Dette er ikke alltid tilfellet. Enkelte antidepressiva har vektøkning som en mulig bivirkning, men jeg fikk for eksempel utskrevet Fluoxetin mot depresjon og bulimi (overspising) nettopp fordi medisinen har redusert apetitt som vanlig bivirkning. Når det er sagt så er ikke medisiner en quick fix, og jeg ville virkelig anbefalt deg å bedt legen din om en henvisning til psykolog. Jeg kjenner meg godt igjen det du beskriver her, og for min del har det hjulpet å få hjelp til de underliggende problemene mine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først og fremst skjønte jeg at alle mine depressive tanker handlet faktisk om at jeg var tjukk. Så fort kiloene var borte ble jeg glad igjen!

Var du klinisk deprimert (fikk diagnosen av lege), eller var det snakk om vanskelige tanker og dårlig selvtillit som følge av overvekt? Depresjon stikker mye dypere enn å slite med dårlig selvfølelse over kroppen sin. Depressive tanker kommer nærmest ut av intet og man føler seg nedfor uten å klare å sette fingeren på hvorfor man føler seg nedfor. Hvis man enkelt kan finne grunnen til hvorfor man føler seg nedfor, f.eks. at man føler seg tjukk og ufornøyd med kroppen, er det ikke depressive tanker. Da er man lei seg og sliter med dårlig selvfølelse. Fremdeles veldig alvorlig og absolutt noe man skal ta på alvor og gjerne få hjelp for, men å kalle det depresjon blir feil.

Det finnes mange slanke og tynne mennesker som sliter med depresjon og vanskelige tanker, så sunn/pen kroppsform er ingen garanti for at man er glad og lykkelig.

Anonymkode: d25a2...79a

Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ett enkelt (men ikke alltid behagelig) grep du kan prøve: hver gang du er på vei til å hente noe mat/snacks som er utenom måltidene, flytt oppmerksomheten ned i kroppen og tillat deg å kjenne følelsen/uroen som er der. Bare kjenn den og sitt med den et lite øyeblikk. Du trenger ikke analysere den, eller vurdere om den bør være der eller ikke, BARE kjenn på den et øyeblikk. 

Hvis du gjør dette vil livet ditt forandre seg. Jeg lover! 

Anonymkode: 8815b...bc0

Takk for at du delte dette tipset! Det vil jeg også prøve. 

Kan du si noe om hvilken effekt det har fått for deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...