Gå til innhold

Noen som ikke hadde kjørt Bil eller lest på teori i det hele tatt som klarte å få lappen til under 70.000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ingenting med bil. Har ikke øvelseskjørt og har ingen til å gjøre det heller.. er det noen der ute som var ganske elendig stilt (som meg) men som kan muntre meg opp med at det kanskje ikke er så dyrt som jeg tror? 

jeg gjetter på rundt 80-100.000 ?! Er jeg langt over det som det blir å koste ?

vet det er individuelt men kan legge til at jeg er kvinne på 32 år som er ganske ukonsentrert og blir lett stressa når jeg ikke får til… skal selvfølgelig ikke kjøre opp med automat gir for det vil bare gi meg ‘’problemer’’….

ser bare så utrolig mørkt på dette og derfor får jeg ‘’aldri’’  satt i gang med verken det ene eller det andre.

😊

Anonymkode: f1edb...586

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sjekke timepris hos aktuelle kjøreskoler, og så se hvor mye obligatorisk det er. Jeg betalte rundt 30.000, men det er et par år siden nå. Tok kun det obligatoriske, hadde ingen å øvelseskjøre med, men jeg leste MYE på teorien! 

Men du MÅ lese på teori. Herregud, du skal farte rundt i over et tonnstungt kjøretøy rundt blant andre kjøretøy og myke trafikanter! 

Anonymkode: 0bae7...435

• Liker 2
Skrevet

Brukte 12000

Anonymkode: 1e2f5...f79

Skrevet

Jeg er som deg og jeg bestemte meg for å ta automatlappen. 35.000kr, kjapt og enkelt. Teorien anbefaler jeg at du leser til med appen forresten.

Hvilke grunner har du for å behøve manuelt? Hvem sier til deg at det bare blir problemer av å ta lappen kun på automat? Ja, det er ikke ideelt og det er selvsagt bedre å kunne kjøre alle biler, men jeg synes det er viktig å lytte til sine egne behov og sine egne begrensninger.

Jeg tror jeg er en langt bedre sjåfør med automatgir fordi jeg blir lett ufokusert og kan bli stresset. Manuelt gir var ikke det mest gunstige for min del rett og slett.

Det blir dessuten bare mer og mer automatbiler.

Anonymkode: ec41d...6c9

• Liker 4
Skrevet

Jeg betalte litt under 50.000, hadde ingen å øvelseskjøre med og tok med manuell gir. Jeg var 18 år. Dette greier du, så lenge motivasjonen er på plass! 

• Liker 1
Skrevet

Min venninne tok nylig automatlappen for 31.500kr sier hun. 

Skrevet

38 000kr brukte jeg. Kunne typ ingenting og hadde ingen å øvelseskjøre med. Bestod teorien på første forsøk, bestemte meg dagen før, leste intensivt og brukte sånn app. 
Bestod oppkjøringen på første forsøk også. Tok ca seks måneder fra start til slutt. Valgte automatgir, ikke vært noe problem ;) Måtte få leiebil og fikk da selvfølgelig automat. Også ved leie av varebil :) 

Anonymkode: 83beb...dec

Skrevet

Brukte ca 35.000 med automatgir på 5mnd

Anonymkode: 6c5bf...e4b

Skrevet

Tok teorien før jeg begynte med kjøretimer, og leste selvsagt før jeg tok teorien, så det må du jo gjøre. Så tok jeg bare det obligatoriske av kjøretimer og kjørte opp (på manuell) etter 2 mnd. Jeg fikk kjørt litt privat i denne perioden (kanskje 5-10 timer). Så det ble ganske billig egentlig. Skal sies at jeg ble opplært i å kjøre traktor fra jeg kunne gå nærmest, så det gjorde nok at ting falt naturlig for meg. 

Anonymkode: c77e6...786

Skrevet

Det er så sinnssyke priser i dag. 😳 Trodde at et førerkort kostet ca 30k kr? Selv dro jeg til Tyskland på utveksling og tok førerkort for 8000 kr - i herrens år 2000. Lenge siden dét, gitt.

Anonymkode: d2618...4d7

Skrevet

Datteren min brukte 30 000 for to år siden. Jeg torde ikke å øvelseskjøre med henne.

Anonymkode: 7958e...999

Skrevet

Er på min tredje oppkjøring nå, tror jeg har rundet 80.000 🙃 har ingen å øvelseskjøre med, og er en klumsete person som hater å kjøre bil

Anonymkode: 8a771...a36

• Liker 1
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Kravene for hvor mye man skal kjøre og hvilke kurs man skal ha har endret seg siden jeg tok lappen. Tenker det er verdt å tenke på at du kanskje får svar fra enkelte som tok lappen for 10 år siden, og de pengesummene er da kanskje ikke relevant til hva det koster å ta lappen idag...

Skrevet

Jeg er selv over 30 og holder på å ta lappen nå. Vil anbefale deg å ta teoriprøven før enn senere da du lærer om trafikkreglene osv. Man slipper jo trafikalt grunnkurs når man er over 25 år så da er det teoriprøven man bør lese til tidlig. Teoritentamen.no er nettsiden som hjelper deg med det 😉

Ellers vil jeg anbefale deg å ta automat lappen, flere biler har automat nå og i fremtiden. Manuell gir kan kreve mer kjøretimer av deg som gjør lappen dyrere igjen. 

Anonymkode: 0e31e...519

Skrevet

Min venninne tok nylig automatlappen for 31.500kr sier hun. Og hun har forklart meg at hvis hun senere ønsker manuelt førerkort, må hun bare ta en ny oppkjøring! Eventuelt timer dersom det er ønskelig for egen del, men hvis man har øvekjørt med manuelt er det ikke obligatorisk. Det er jo virkelig ingenting å ta i vei for da!

Da synes jeg absolutt at du bare skal ta automatlappen, bli godt vant til å kjøre bil og alt det innebærer. Så kan du lære manuelt gir senere hvis du føler at det er nødvendig! 😃 

• Liker 1
Skrevet

Eg har førarprøve om 6 veker. Har ikkje kjørt privat, kun tatt timar. Skal sei at eg har tatt litt ekstra timar for å halda ting vedlike pga covid-kø. Eg var klar til å ta førerprøven i sommar, men det var ikkje kapasitet til å få det til. Lang ventetid. Samtidig var det pause når pandemien byrja.

Tar kun lappen på automat.

Kjørebil.JPG

Skrevet

Tviler på at du må opp i 100k! Jeg hadde aldri øvelseskjørt privat da jeg tok kontakt med en kjøreskole i byen jeg bodde i. En storby, og jeg hadde generelt angst for bilkjøring. Men jeg fikk en flink kjørelærer og det gikk fint! Tok lappen på underkant av ett år, og brukte 35k.

Skrevet

Hei! Mitt beste tips er å ta kjøretimene så tett inntil hverandre som du kan. Jeg har selv vært veldig av og på med kjøretimene mine og kunne gå mange, mange måneder mellom hver kjøretime. Da blir det fort dyrt da jeg ikke øvelseskjørte privat og hadde glemt hvordan jeg i det heletatt startet bilen til neste kjøretime🤔. Følte egentlig ikke at jeg lærte meg å kjøre bil heller før siste uken der jeg hadde 3 kjøretimer på en uke😅 Så har du mulighet så ville jeg absolutt hatt kjøretimene så tett inntil hverandre som du har mulighet til, da lærer du fortere og ting blir mest sannsynlig billigere - spesielt siden du ikke har tenkt til å øvelseskjøre privat i mellomtiden av kjøretimene. Automatlappen blir også naturligvis (mye) billigere enn manuell, og man har som regel ikke lenger bruk for manuell lappen så mye som man skulle trodd.  Lykke til!

Anonymkode: 358bb...72d

Skrevet

Ta førerkort for automatgir du. For ikke så mange år siden ville jeg ha syntes at det var idiotisk å ta førerkort for kun automatgir, men alle EL-biler i dag har automatgir og det blir færre og førre biler med manuelt gir.

Anonymkode: 2a69c...e21

• Liker 2
Skrevet

Tuuusen takk alle dere som har tatt dere tid å svare😇 jeg er fortsatt litt usikker på om jeg vil ta automat,men det er fordi jeg på samme tid alltid har hatt lyst  å lære med giring uansett hvor vanskelig det måtte bli.alltid likt godt over gjennomsnittet å sitte på med folk på lange bil turer og liker å leve meg inn i andre når de girer og kjører 😂 man kan si jeg liker bil veldig godt,men er redd at min ukonsentrasjon skal ødelegge for noe når MIN tid kommer.

Samtidig fikk jeg et litt bedre innrykk av å kjøre opp med automat. Mange gode tips her må jeg si.utfra svarene deres virker det som jeg kanskje fint kan klare å komme på Max 60-70.000 ialefall 💰🚐💨 hehe. 
ts

Anonymkode: f1edb...586

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...