AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Hvor mye kontakt er vanlig mellom en (ung) kvinne og hennes mor? Jeg merker at jeg blir ekstremt sliten av forholdet jeg har med min mor. Vi er to søsken, men broren min er utrolig fraværende og gjør null for å opprettholde en relasjon til foreldrene våres (selv om han fortsatt bor hjemme). Faren min er den mest introverte mannen man kan tenke seg. Hun har ingen venninner. Bare meg. Jeg flyttet ut rett etter videregående r å studere. I alle disse årene har hun ringt meg på facetime hver dag - med unntak av når jeg har vært i en eksamensperiode og rett og slett ikke hatt tid. De første to årene gråt hun konstant hver gang fordi jeg var borte fra henne.. Det holder ikke med en telefonsamtale heller, hun skal se meg ansikt til ansikt. Svarer jeg ikke, sender hun flere meldinger om hvor fælt hun savner meg og vil se meg. Føler meg utrolig utakknemlig, men er samtidig sliten av å føle at jeg er den eneste sosialiseringen hun får og at vi snakker om det samme om og om igjen. Vi gjør ingen ting hyggelig sammen - sitter bare hjemme hos dem og spiser middag etterfulgt av TV. Hun er ekstrem gnien og går ikke ut for å møte venninner med mindre de aksepterer at de skal sitte på Narvesen sammen (kaffe ute på cafe er for dyrt - hun har fulltidsjobb som er OK+ betalt). Kan ikke huske en eneste gang at vi har vært ute og spist sammen (selv om jeg tilbyr å betale). Det handler egentlig ikke om at jeg ikke har tid til å ha kontakt med henne hver dag, men jeg blir så sliten av det samme om igjen og om igjen. Det er to samtaleemner: hvor fæl jobben hennes er og baksnakking av slektninger/kollegaer. Hva gjør jeg? Hun forventer både videosamtaler og at jeg besøker to-tre ganger i uka. Er jeg urimelig? Jeg har prøvd å si at jeg ikke har like stort behov som henne å ha kontakt hver dag. Da blir jeg møtt med sinne og tårer. Anonymkode: cde57...113 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 Du er ikke urimelig, dette hadde kvalt meg og gjort meg helt gal. Tror du må ta en alvorsprat med henne og håpe hun ser din side av saken. Lykke til❣️ Anonymkode: cb126...17e 11
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Oi, dette var ekstremt! Hun høres rett og slett forferdelig ut, skjønner ikke at du har holdt ut dette. Hun høres ikke frisk ut mentalt. Hvor mye kontakt ønsker du? Jeg tror ikke hun kommer til å endre seg. Anonymkode: f60e2...b42 9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Oj.... dette er veldig uvanlig. Er hun helt frisk? Du må være ærlig med henne. «Mamma, jeg er glad i deg - men det er ikke normalt med så mye kontakt på foreldres premisser og masse guilttripping når voksne barn setter helt normale grenser». Så gir du henne eksemplene på ting du synes hun bør gjøre istedet (ikke vær gnien)- og eventuelt oppsøk psykolog. Dette er ikke sunn relasjon. Du kommer gjerne på besøk, men ikke med dagens forventninger. Det blir for mye. Moren til min mann ringer OFTE og snakker kun om sykdom. Men, hun er veldig syk og ensom. Så det blir liksom litt annerledes, og hun gjorde ikke det like mye når hun kunne jobbe litt eller treffe venninner. Anonymkode: 8b711...198 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 Hun bremser jo hele livet ditt. Du må sette grenser. Moren din manipulerer deg big time. Anonymkode: 66d2f...414 7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 Forstår deg godt men vanskelig å avvise sin egen mor. Jeg snakker med moren min kanskje 1 gang i uken. Anonymkode: 48533...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 Hun høres ut som en sjalu kjæreste, fullstendig kontrollerende. La være å ta telefonen, sett grenser. Anonymkode: 1273f...5d0 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 Det er "bare" å gjøre seg hard og bestemme hvor ofte du vil ha kontakt, feks en gang i uka. Gi beskjed til henne at det er det du har overskudd til. Ikke responser på emosjonell utpressing. Så lenge du opprettholder kontakten vil du bidra til avhengigheten hennes. Du kan hjelpe henne til å bli med selvstendig. Finn støtte hos en god venn når samvittigheten gnager som verst. Du kan også sjekke ut videoer om narsissisme på YouTube. Selv om det kanskje ikke er tilfelle kan rådene være nyttige. Anonymkode: 0f64b...831 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 Jeg er 35, og mamma sender melding hver eneste dag. En sjelden gang hvis hun er på reise eller annet gøy at hun ikke sender. Det går i om alt er bra med meg, hvordan det går på jobben, hva jeg skal i helgen, hva jeg har spist til middag osv. Jeg synes det er altfor mye å meldes hver jævla dag, men jeg har ikke hjerte til å si fra. Heldigvis ringer hun ikke så ofte, typ en gang i måneden😅 Anonymkode: f146a...c02
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 TS, du spør om du er urimelig. Som mor selv til en voksen datter, vil jeg bare si: NEI - du er ikke urimelig! Ja, det er sårt når huset plutselig er tomt for barn, det er litt av en overgang; men det er slik livet er. Moren din må innse at dere barna er voksne og i gang med deres voksenliv, hun kan ikke fortsette å ruge på deg slik hun gjør. Hun må lære seg å omstille seg til en annen fase av livet nå, og ikke prøve å holde fast på fortiden. Anonymkode: ef8c1...538 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #11 Skrevet 10. september 2021 Din mor høres syk ut🙂Jeg har også problemer med en venn som ikke skjønner sosiale koder(altså ikke meld meg gjennom hele dagen kode🙄). Jeg har gitt beskjed mange ganger men det hjelper ikke. Vet ikke annet enn å gjøre seg mer utilgjengelig🤷♀️ Anonymkode: 821f3...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #12 Skrevet 10. september 2021 Moren din har en personlighetsforstyrrelse. Hun er co- dependent og sliter med angst, så hun manipulerer deg for å ha full kontroll over deg og livet ditt. Slik slipper hun å ta tak i å være i et forhold hvor hun ikke klarer å manipulere mannen sin (han har lært å gi faen i gnålet hennes- han er alkoholiker?)eller det faktum at hun ikke klarer å opprettholde sunne vennerelasjoner med andre, fordi hun pga personlighetsforstyrrelsen er kontrollerende, uempatisk og utnyttende. Hvis du tror det er synd i mora di så har hun deg akkurat der hun vil- hun vil være martyr som er senter i universet, og du er der for å tilfredsstille hennes behov. Hun har ikke empati og du er bare en forlengelse av henne selv. Grensesetting og mindre kontakt er løsningen- dette trenger du terapi for. Ellers havner du i et forhold med noen som manipulerer og utnytter din godhet for egen vinning- din selvutslettende godhet er patalogisk, men din mor bryr seg ikke om dette. Du er kun et objekt som er til for å tilfredsstille hennes behov. Moren din hører hjemme i psykiatrien- slike mennesker er energityver og manipulatorer, og din største feil blir å anta at hun ikke gjør dette kalkulerende og bevisst- og at hun faktisk bryr seg om deg slik du bryr deg om henne Anonymkode: f5385...ac5 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #13 Skrevet 10. september 2021 Kjøp en ny mobil der du ikke gir henne nummeret. Så kan hun mase på den gamle mobeiln du lar ligge i et skap mesteparten av tiden Anonymkode: 4528e...02b 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #14 Skrevet 10. september 2021 (Det er for øvrig ikke rart hun ikke har venner når hun oppfører seg sånn) Anonymkode: 4528e...02b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #15 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Moren din har en personlighetsforstyrrelse. Hun er co- dependent og sliter med angst, så hun manipulerer deg for å ha full kontroll over deg og livet ditt. Slik slipper hun å ta tak i å være i et forhold hvor hun ikke klarer å manipulere mannen sin (han har lært å gi faen i gnålet hennes- han er alkoholiker?)eller det faktum at hun ikke klarer å opprettholde sunne vennerelasjoner med andre, fordi hun pga personlighetsforstyrrelsen er kontrollerende, uempatisk og utnyttende. Hvis du tror det er synd i mora di så har hun deg akkurat der hun vil- hun vil være martyr som er senter i universet, og du er der for å tilfredsstille hennes behov. Hun har ikke empati og du er bare en forlengelse av henne selv. Grensesetting og mindre kontakt er løsningen- dette trenger du terapi for. Ellers havner du i et forhold med noen som manipulerer og utnytter din godhet for egen vinning- din selvutslettende godhet er patalogisk, men din mor bryr seg ikke om dette. Du er kun et objekt som er til for å tilfredsstille hennes behov. Moren din hører hjemme i psykiatrien- slike mennesker er energityver og manipulatorer, og din største feil blir å anta at hun ikke gjør dette kalkulerende og bevisst- og at hun faktisk bryr seg om deg slik du bryr deg om henne Anonymkode: f5385...ac5 Har du noen formening om hvilken personlighetsforstyrrelse? Har samme dynamikk med egen mor, og det du sier virker spot on, så har lyst til å lese mer Anonymkode: 1685d...2ea 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #16 Skrevet 10. september 2021 Føler med deg. Jeg har en mor som oppfører seg på lignende måte, men hun blir kun slik når hun er alene (singel). Nå er det nok en mann som har skilt seg fra henne, og jeg får all dritten siden min søster gir faen. I vårt tilfelle er det psykisk sykdom inne i bildet, jeg mistenker at min mor har en blanding av personlighetsforstyrrelser. Hun er ikke i stand til å opprettholde relasjoner, for hvis hun blir krenket dropper hun folk på sekundet. Det hun blir krenket av er ting normale folk ikke tenker over. Hun krever at jeg skal hjelpe henne med alt mulig, men hun har aldri mens jeg har vært voksen hjulpet meg med noe som helst. Jeg har dessverre ingen råd for jeg står i denne dritten selv akkurat nå. Håper virkelig du finner en metode som kan bidra til at du får pauser fra din mor. Anonymkode: be8f6...752
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #17 Skrevet 10. september 2021 Om hun har en personlighetsforstyrrelse eller ikke, det vil ikke gi deg svaret på hvordan du skal skjerme deg... Hun er den hun er, og slik forblir hun nok. Det er verken normalt å snakke med foreldre slik dere gjør daglig, eller besøke hverandre så ofte når det ikke gir glede. Telefon 3 ganger i uken og besøk 1 gang i uken burde være plenty. Anonymkode: c7721...7eb
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #18 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har du noen formening om hvilken personlighetsforstyrrelse? Har samme dynamikk med egen mor, og det du sier virker spot on, så har lyst til å lese mer Anonymkode: 1685d...2ea Å stemple noen uten å kjenne de, er jo helt feil. Kan godt være at mor justerer seg om hun tar en samtale om grenser og avtaler sjeldnere samtaler. Anonymkode: 99b93...975
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #19 Skrevet 10. september 2021 Kunne aldri kuttet kontakt med moren min, uansett hva hun gjør. Anonymkode: ef323...7ae
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #20 Skrevet 10. september 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kunne aldri kuttet kontakt med moren min, uansett hva hun gjør. Anonymkode: ef323...7ae Det er forskjell på å kutte og å redusere kontakten til et leveling nivå. Anonymkode: 02b77...72f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå