Gå til innhold

"Gammelt" hull i cv

KiksKaks

Anbefalte innlegg

Vet noen om gamle CV-hull har noen betydning? Si at en person har jobbet i 2-3 år et sted og tidligere var arbeidsledig/ikke jobbet i et-to år. Har man ikke bevist klart nok at man "kan" å jobbe eller kan det fortsatt bli fokusert på i et intervju? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på :) Har 3 års hull før jeg fikk nåværende stilling. Redd for at dette blir et tema på jobbintervju. 

Anonymkode: b7592...b95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette lurer jeg også på :) Har 3 års hull før jeg fikk nåværende stilling. Redd for at dette blir et tema på jobbintervju. 

Anonymkode: b7592...b95

Hvis det blir tematisert er de ikke overbegeistret for deg uansett. Jeg har også gamle hull og har kun unntaksvis opplevd at de har blitt problematisert. Det har nesten alltid blitt etterfulgt av tilsetning av "intern søker". Intervjuet av meg var altså kun for å ha papirene i orden. En kollega var allerede utpekt til stillingen.

Hva tenker jeg om det idag? Vel, det er jo greit å vite at det ikke hadde noe med meg å gjøre. De lette etter en tilfeldig de kunne intervjue og avvise. Hull fra 2012 ble bare brukt som ad hoc påskudd for apestrekene deres. Må nok innrømme at jeg synes det er noe respektløst å holde på sånn. Altså, her setter man av tid og kler seg opp etc bare på gjøn. Men men...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen års hull på min cv. Ble spurt om dette på jobbintervju. «Jeg ser du har et hull i CV’n din, men dette har du helt sikkert en god forklaring på». 
hullet var grunnet både sykdom og graviditet, men jeg var blitt anbefalt i forkant å si at det var pga vi fikk barn. 
Jeg kom videre i intervjurundene og innsatt som nr 2. føler ikke at dette hullet hindret meg i å få jobben. 

Anonymkode: ebb02...c3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke slike hull har noe å si. Du kan sikkert bli spurt om hullene, men det er jo bare å være ærlig og si at du har vært arbeidsløs. Arbeidsgiverne skjønner at folk kan være arbeidsløse i en periode. Siden det er gamle hull så har du nå ferske referanser som kan gå god for deg.  

Anonymkode: a6673...dc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere leder for en bedrift/avdeling med mange runder søknadslesing og intervjurunder her! (Har byttet bransje, ikke blitt fratatt stillingen 😊

Jeg overså gamle hull glatt dersom det var 2 eller flere aktiviteter (studier/jobb) over flere år siden hullet. Regnet med at det enten var god grunn eller at det var noe personen har lært av eller modnes fra siden de har flere år med "CV-riktig" bakgrunn og nye referanser. Det var ikke en sak. 

Nyere hull førte ofte til at selve CVen alene ikke var den som havnet øverst i bunken ved første gjennomlesning, jeg må innrømme det. Og dersom det ellers var en av de bedre kandidatene, så spurte jeg gjerne litt forsiktig hva som skjedde i denne perioden. Som regel bare ved å se på CVen sammen og bare si "Og her var en periode uten jobb eller skole." og la dem utbrodere hvis de ønsket. 

Jeg ansatte et par ganger noen med ferske hull, på tross av årsak. Sykdom, barn, skolelei, passe på et sykt familiemedlem, ønsket å starte opp stall, det gikk trått med søking, en på loffen, trengte pusterom... Det var egentlig ikke noe fasitsvar for meg. Det som gjorde at de fikk jobben var ofte kjemi og om de bød litt av seg selv og viste meg at de har tenkt over dette. De som endte med å komme til kort pga dette, var ofte de som trakk på skuldrene, mumlet noe eller gikk i forsvarsposisjon og ble litt aggressive med en "det har du ikke noe med"-holdning. 

Anonymkode: 2ad8e...ae2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får også spørsmål om det som regel, er snakk om 2.5 år, sier bare jeg tok en pause og at det skyldes familiære årsaker og at utover det har jeg ingen kommentar.

De har ingenting med det helt ærlig.fremmede mennesker som sitter i maktposisjon ovenfor deg på intervju, nei ikke riktig.

Anonymkode: 967ec...b9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fyll hullet med at du har jobbet en plass 🤣

Anonymkode: a745d...a1a

Hva om de som intervjuer kontakter arbeidsplassen for referanse/bekreftelse da? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, KiksKaks said:

Hva om de som intervjuer kontakter arbeidsplassen for referanse/bekreftelse da? 🤔

Nettopp! Ikke lyv om ting arbeidsgiveren kan sjekke opp. Er heller ikke uvanlig at arbeidsgiveren sjekker opp tidligere arbeidsgivere. 

Som de andre har svart i tråden så er ikke disse gamle hullene noe problem. 

Anonymkode: dca8f...5ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...