Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min begynte i ny jobb i begynnelsen av juni, og er nå redd for å få sparken pga at hun måtte være borte fra jobb idag som følge av koronavaksine bivirkninger. Sjefen hørtes ikke særlig blid ut når hun ringte sier hun. Jeg mener at dette ikke er noe hun kan miste jobben for, det kan ikke forventes at hun stiller opp når hun sliter med oppkast, diaré og influensasymptomer. Hun er ansatt på heltid forresten. Hva tenker dere? 

Anonymkode: cf5fc...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hun har lov til å være syk.

Anonymkode: b0b20...60d

• Liker 2
Skrevet

Nei, dette kan hun selvsagt ikke få sparken for. Prøver ledelsen seg på noe slikt, er det så useriøst at det ikke er en plass man ønsker å jobbe i lengden.

• Liker 2
Skrevet

Høres absurd ut. Har ikke denne sjefen tatt vaksinen selv? På min arbeidsplass hadde nesten alle en fraværsdag etter koronavaksine - inkludert de folka som knapt har hatt en fraværsdag i sin 30 år lange karriere. Her har ingen blitt uglesett engang. 

Anonymkode: 290b4...90e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres absurd ut. Har ikke denne sjefen tatt vaksinen selv? På min arbeidsplass hadde nesten alle en fraværsdag etter koronavaksine - inkludert de folka som knapt har hatt en fraværsdag i sin 30 år lange karriere. Her har ingen blitt uglesett engang. 

Seriøst? Bare én her, selv om vi alle regna med å være borte 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hm, da var det nok mange som så sitt snitt til en «gratis» fridag😉

Anonymkode: 76d07...50f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Seriøst? Bare én her, selv om vi alle regna med å være borte 😄

Dere er kanskje ikke en arbeidsplass med mange unge mennesker? Jeg fikk selv ganske kraftige bivirkninger av begge dosene (etter 2. dose var jeg faktisk innlagt en dag) og veldig mange jeg kjenner i 20-årene som fikk vaksinen hadde feber og muskelverk i et par dager etterpå. Det er gjerne slik at man reagerer kraftigere når man er yngre pga kraftigere immunrespons. 

Anonymkode: f2a01...380

Skrevet

Er du sprø? Selvsagt kan hun ikke få sparken for dette. En arbeidstaker har svært sterkt stillingsvern i Norge og det skal svært mye til å få sparken. Bivirkninger etter koronavaksine som medfører sykefravær er definitivt ikke noe som kan medføre oppsigelse noensinne etter norsk regelverk. 

Anonymkode: f4d85...fc8

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Du har rett til egenmelding to måneder inn i prøvetiden.

Du må selvsagt varsle arbeidsgiver.

Har vennen din gjort dette er hun ikke i faresonen.

Det kan være at de forsøker å kvitte seg med henne av andre grunner i prøvetiden, men det skal i prinsippet være samme krav til saklig grunnlag for oppsigelse i prøvetiden.

https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap8/§8-23

Skrevet
1 hour ago, robot91 said:

Nei. 

Edit: Hadde ikke ansatt damer hos meg.  "Sykefraværet steg nesten ti prosent blant kvinner, mens det falt for menn, viser Nav-tall".

https://e24.no/naeringsliv/i/V9QKKl/markant-oekning-i-sykefravaeret

"Menns sykefravær faller 1,9 prosent til 3,8 prosent. Samtidig øker kvinners sykefravær med 9,4 prosent til 7,1 prosent, og den fordeler seg på ulike diagnosegrupper, sier Holte i meldingen."

😮 WTF! Hvorfor er det så sinnsyk forskjell??

Anonymkode: 0a2da...b3d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

"Menns sykefravær faller 1,9 prosent til 3,8 prosent. Samtidig øker kvinners sykefravær med 9,4 prosent til 7,1 prosent, og den fordeler seg på ulike diagnosegrupper, sier Holte i meldingen."

😮 WTF! Hvorfor er det så sinnsyk forskjell??

Anonymkode: 0a2da...b3d

Fra artikkelen:

Dette kan henge sammen med at kvinnedominerte næringer som undervisning og helse- og sosialtjenester har hatt spesielt store utfordringer på grunn av coronapandemien.

Beklager avsporingen, TS.

Anonymkode: adf56...90e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...