AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Er det andre som har barn som virkelig intenst hater å skrive? Mitt barn på snart 7 leser ok, litt bak snittet, men innenfor normalen for gutter på hans alder. Han kan skrive godt på dataen når han søker etter ting på netflix ol. Han liker å lage mattestykker og er igrunnen så gløgg at skolen burde vært friksjonsfri. Men. Han hater å skrive. Å sette ned bokstaver og tall på ark er noe som ser ut til å trigge ham noe enormt. Blir én bokstav skjev så brekker blyanter og viskelær går veggimellom. Og siden han da ikke vil skrive mer, så skriver han jo som ei kråke, og bokstavene blir jo skjeve.. og der går runddansen... Dette er mitt tredje barn, og de to andre har også mislikt den perioden hvor ting ikke blir like fint som læreren skriver. Men de har terpet, og kommer seg igjennom det. Mens denne karen ser ut til å gå inn i kampmodus hver gang noe skal skrives. Er det noen andre som har hatt liknende unger? Hva hjalp? De sliter med dette på skolen også, og vi venter på ppt. Det er altså ikke litt sinne, men fullstendig svart raseri over denne skrivinga. Jeg har mest lyst til å spørre om vi ikke bare kan droppe håndskrift ei stund. La ham istedet få lage ord med scrabblebrikker el, og regnestykker med papirlapper med tall på. Slik at han får produsert tekst og satt opp mattestykkene og hengt med på det som skjer på skolen uten å få disse sinneanfallene over den der blyanten. Men jeg vet ikke om det vil hjelpe eller at vi bare vil utsette problemet.. Han skriver forresten fint handlelapper ol, hvor han ikke føler på dette prestasjonspresset som han tydeligvis gjør vedrørende skoleskriving. Og vi tror ikke gutten har noen diagnoser. Er det noen som har liknende erfaringer og kan gi noen råd? Anonymkode: 77cd4...bcf
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 Vi har hatt det sånn med første, og i noe mindre grad med de neste to. Med eldste avtalte vi med lærer at han fikk skrive en del på data, noen ganger fikk han svare i mer stikkordform, og vi var heldig med en lærer som var opptatt av å finne tema som fenget gutten vår. Vi fikk også fungere som «sekretær» for han noen ganger. Vår gutt har også tatt ting kjapt ellers, og leste over forventet nivå. Det har sakte men sikkert gått seg til, han er nå 7.-klassing, og det er ikke lengre en kamp. Men han trenger fremdeles oppfølging, fordi han aldri «vet» hva han skal skrive. Og lekser har virkelig vært en kampt her i huset😖 Anonymkode: 12ee1...3da
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det andre som har barn som virkelig intenst hater å skrive? Mitt barn på snart 7 leser ok, litt bak snittet, men innenfor normalen for gutter på hans alder. Han kan skrive godt på dataen når han søker etter ting på netflix ol. Han liker å lage mattestykker og er igrunnen så gløgg at skolen burde vært friksjonsfri. Men. Han hater å skrive. Å sette ned bokstaver og tall på ark er noe som ser ut til å trigge ham noe enormt. Blir én bokstav skjev så brekker blyanter og viskelær går veggimellom. Og siden han da ikke vil skrive mer, så skriver han jo som ei kråke, og bokstavene blir jo skjeve.. og der går runddansen... Dette er mitt tredje barn, og de to andre har også mislikt den perioden hvor ting ikke blir like fint som læreren skriver. Men de har terpet, og kommer seg igjennom det. Mens denne karen ser ut til å gå inn i kampmodus hver gang noe skal skrives. Er det noen andre som har hatt liknende unger? Hva hjalp? De sliter med dette på skolen også, og vi venter på ppt. Det er altså ikke litt sinne, men fullstendig svart raseri over denne skrivinga. Jeg har mest lyst til å spørre om vi ikke bare kan droppe håndskrift ei stund. La ham istedet få lage ord med scrabblebrikker el, og regnestykker med papirlapper med tall på. Slik at han får produsert tekst og satt opp mattestykkene og hengt med på det som skjer på skolen uten å få disse sinneanfallene over den der blyanten. Men jeg vet ikke om det vil hjelpe eller at vi bare vil utsette problemet.. Han skriver forresten fint handlelapper ol, hvor han ikke føler på dette prestasjonspresset som han tydeligvis gjør vedrørende skoleskriving. Og vi tror ikke gutten har noen diagnoser. Er det noen som har liknende erfaringer og kan gi noen råd? Anonymkode: 77cd4...bcf Ppt Anonymkode: f8b76...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå