Gå til innhold

Føler jeg går opp i vekt på diett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

for noen dager siden startet jeg på diett. Hadde tidligere bare sist sjokolade hver dag, og litt middag innimellom men aller mest levd på smågodt !

Tenkte å kutte ut sjokolade, så nå har jeg spist egg, kylling, speltlomper, grønnkål, Litago uten sukker og skyr i ca en uke. Men det kan nesten se ut som jeg går opp i vekt..? Kan det være at jeg tilfører så mye næring til kroppen at jeg går opp? Spesielt altså. Eller kanskje det er sjokomelken, men den er jo uten sukker og inneholder langt mindre kalorier enn all sjokoladen jeg har spist.

Eller er det at kroppen bare reagerer på forandring og samler vann?

Erfaring?

Anonymkode: 894ba...8de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo telle kalorier. Hjelper ikke å endre kosten hvis du fortsatt ikke spiser mindre enn det du forbrenner. 

Og så må du finne ut om du faktisk går opp i vekt eller om det bare er en følelse du har.

Anonymkode: 00238...31b

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må jo telle kalorier. Hjelper ikke å endre kosten hvis du fortsatt ikke spiser mindre enn det du forbrenner. 

Og så må du finne ut om du faktisk går opp i vekt eller om det bare er en følelse du har.

Anonymkode: 00238...31b

Ja jeg vet.. men orker ikke veie kyllingen osv. Men får vel gjøre det ja

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å registrere kalorier slavisk en periode. Selv om ting er sunne kan man ikke spise ubegrenset av det, og en ting som speltlomper er ikke spesielt kalorifattig. 

• Liker 9
Skrevet
Ullvott skrev (7 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg å registrere kalorier slavisk en periode. Selv om ting er sunne kan man ikke spise ubegrenset av det, og en ting som speltlomper er ikke spesielt kalorifattig. 

Det er sant! Mistenker at det er speltlompene.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sant! Mistenker at det er speltlompene.

Det er det ikke. Det er totalen av hva du har i deg. Du kan godt spise både sjokolade og speltlomper og pasta, men du må ikke spise mer enn du forbrenner. Da blir du feit.

Anonymkode: 0a3c3...494

• Liker 14
Skrevet

Du bør nok veie deg for å se om du faktisk går opp eller ned i vekt. 
Og vurdere hvor mange kalorier du spiste før, kontra hvor mange kalorier du spiser nå? 
Uansett kjempelurt at du har forbedret kostholdet ditt! Så slipper du å få diabetes o.l.

Anonymkode: 11d05...d7b

• Liker 4
Skrevet

Det kan hende du faktisk går opp i vekt, om du har vært underernært på protein og musklene dine endelig får det de trenger. Om du vil bli slankere er et speil og et målebånd bedre verktøy enn vekt.

Prøv kaloritelling om du føler for det, men om du merker at du begynner å bli besatt av kalorier og hvor mye maten veier, bør du droppe det før det blir en psykisk belastning. Da kan du heller fokusere på å spise deg mett på ordentlig mat. Husk at hva du spiser bestemmer hvor mye du spiser. Det er lett å overspise sjokolade, men ikke kylling, egg osv.

Mange har god nytte av periodisk faster, både for å gå ned i fettprosent og for å få mer fokus og energi, så ta gjerne en kikk på forskjellige måter å gjøre det på. Uansett bør hoveddelen av måltidene være protein, og om du skal ha fett eller karbohydrater i tillegg, kan det være lurt å velge en av delene. Fett og karbohydrater sammen fører ofte til overspising.

Anonymkode: a826f...4f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør nok veie deg for å se om du faktisk går opp eller ned i vekt. 
Og vurdere hvor mange kalorier du spiste før, kontra hvor mange kalorier du spiser nå? 
Uansett kjempelurt at du har forbedret kostholdet ditt! Så slipper du å få diabetes o.l.

Anonymkode: 11d05...d7b

Jeg veide 59 og er 170 cm, og etter noen dager på den sunne dietten føler jeg meg oppblåst som om kroppen ikke liker forandringen, og masse vann i kroppen. Og vekta ligger på 60,5.

Jeg er slank fra før, men vil endre kostholdet for å se om det hjelper på depresjonen min + har lyst å se litt muskler. Ser litt tynnfeit ut rett og slett

Skrevet

Tenker at cm har mer å si enn vekt.. Også kommer det så klart an på utgangspunktet ditt. Er det snakk om at du bare vil med et par kilo? Eller er målet mer? Å være litt aktiv og spise generelt sunt funker for de fleste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan hende du faktisk går opp i vekt, om du har vært underernært på protein og musklene dine endelig får det de trenger. Om du vil bli slankere er et speil og et målebånd bedre verktøy enn vekt.

Prøv kaloritelling om du føler for det, men om du merker at du begynner å bli besatt av kalorier og hvor mye maten veier, bør du droppe det før det blir en psykisk belastning. Da kan du heller fokusere på å spise deg mett på ordentlig mat. Husk at hva du spiser bestemmer hvor mye du spiser. Det er lett å overspise sjokolade, men ikke kylling, egg osv.

Mange har god nytte av periodisk faster, både for å gå ned i fettprosent og for å få mer fokus og energi, så ta gjerne en kikk på forskjellige måter å gjøre det på. Uansett bør hoveddelen av måltidene være protein, og om du skal ha fett eller karbohydrater i tillegg, kan det være lurt å velge en av delene. Fett og karbohydrater sammen fører ofte til overspising.

Anonymkode: a826f...4f0

Ja det er det jeg mistenker! At jeg har vært underernært på næring og nå suger kroppen til seg all næring. Men det er isåfall bare bra da.

Takk for ditt svar

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg veide 59 og er 170 cm, og etter noen dager på den sunne dietten føler jeg meg oppblåst som om kroppen ikke liker forandringen, og masse vann i kroppen. Og vekta ligger på 60,5.

Jeg er slank fra før, men vil endre kostholdet for å se om det hjelper på depresjonen min + har lyst å se litt muskler. Ser litt tynnfeit ut rett og slett

Trener du? Vekta di er det ingenting i veien med! 

Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Heisann,

for noen dager siden startet jeg på diett. Hadde tidligere bare sist sjokolade hver dag, og litt middag innimellom men aller mest levd på smågodt !

Tenkte å kutte ut sjokolade, så nå har jeg spist egg, kylling, speltlomper, grønnkål, Litago uten sukker og skyr i ca en uke. Men det kan nesten se ut som jeg går opp i vekt..? Kan det være at jeg tilfører så mye næring til kroppen at jeg går opp? Spesielt altså. Eller kanskje det er sjokomelken, men den er jo uten sukker og inneholder langt mindre kalorier enn all sjokoladen jeg har spist.

Eller er det at kroppen bare reagerer på forandring og samler vann?

Erfaring?

Ser ut somdu spiste mindre volum før, men ‘’mat’’med høyt kaloribehov. Når du går over til å spise mer ordentlig mat øker volumet, og fiberinnholdet. Altså du vil ha mer ‘’dødvekt’’ i tarmen.

På samme måte vil en som spiser et sunt fiberrikt kosthold med mye grønnsaker og frukt kunne gå NED i vekt om hun/han plutselig hadde gått over til å spise kun sjokolade, selv om kaloriene kunne doblet seg. Etter en stund ville det derimot vist seg i form av økt vekt.

Dette i en kort periode selvfølgelig. Tenk mindre på vekt, og fortsett det gode kostholdet du har nå. Vekten bør stabilisere seg der den er nå etter denne første uka, men så droppe, om du ligger i underskudd:)

Endret av anonymLala
  • Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde meg på 1500kcal i 3 uker, og ingenting skjedde. Enten må jeg trene masse, eller ja, skal ikke nevne det, da det steider mot KG sine rettningslinjer å nevne 😅

Har derfor nå bestemt meg for å prøve meg på lav karbo/keto sammen med kaloritelling. Tror kanskje kroppen min har et problem med karbohydrater. Er kun et par dager inn i det, så har ingen resultater å komme med. Men jeg gleder meg litt til å fore ta en matreise nesten. Oppdage nye oppskrifter og smaker 😄

Anonymkode: 6a6ed...351

Skrevet
Målvakt skrev (7 minutter siden):

Trener du? Vekta di er det ingenting i veien med! 

Jeg går mye tur med hunden. Har en normal slank kropp, men har lyst å bli definert.

Skrevet
anonymLala skrev (2 minutter siden):

Ser ut somdu spiste mindre volum før, men ‘’mat’’med høyt kaloribehov. Når du går over til å spise mer ordentlig mat øker volumet, og fiberinnholdet. Altså du vil ha mer ‘’dødvekt’’ i tarmen.

På samme måte vil en som spiser et sunt fiberrikt kosthold med mye grønnsaker og frukt kunne gå NED i vekt om hun/han plutselig hadde gått over til å spise kun sjokolade, selv om kaloriene kunne økt.

Dette i en kort periode selvfølgelig. Tenk mindre på vekt, og fortsett det gode kostholdet du har nå. Vekten bør stabilisere seg der den er nå etter denne første uka, men så droppe, om du ligger i underskudd:)

Ja der sier du virkelig noe…. For jeg har merket det før også, at de dagene/ukene jeg står på kjøkkenet og lager alt fra bunnen så går jeg opp - men hiver jeg i meg sjokolade fra morgen til kveld så går jeg ned…

Får satse på at det gir positivt utslag etter noen uker da!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går mye tur med hunden. Har en normal slank kropp, men har lyst å bli definert.

Men altså, da må du jo trene. Du får ikke muskler av å slanke deg. 

Anonymkode: 90487...172

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må du trene mer, vil du bli definert så heier jeg på styrketrening- noe som innebærer at du vil gå opp i vekt. Muskler veier mer enn fett, så cm er greia- ikke kilo.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men altså, da må du jo trene. Du får ikke muskler av å slanke deg. 

Anonymkode: 90487...172

Yes. Men ønsker å bare gå ned i fettprosent med dietten liksom, det lar seg absolutt gjøre å redusere fettprosent med å bare spise sunt og forbrenne kalorier av å gå tur. Jeg vil bare ha fram de musklene jeg allerede har.

Men takk for gode tips og fikk overraskende bra råd på kg 😄

Skrevet

Det kan jo godt hende du legger på deg, fordi selv om du bare spiste sjokolade og smågodt før, så spiste du likevel kanskje såpass lite at du holdt deg slank.

Men det er ikke sunt å leve på smågodt og sjokolade da. Skal du bli mer definert må du vel tåle å gå opp i vekt. Det gjør jo ingenting det. Vekta har jo lite å si. Og så må du vel trene styrke 2-3 ganger i uken. Har du ikke trent før kan du få deg en time eller to hos en PT og få tips og råd til å lage et treningsprogram. Så er det bare å sette i gang. PTen kan sikkert også gi deg noen kostholdsråd.

Anonymkode: 660fa...620

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...