Gå til innhold

Skjeggkre

Gjest rampenissen72

Anbefalte innlegg

Gjest rampenissen72
Skrevet (endret)

Vet ikke om dette blir under rett kategori, men, angående skjeggkre. 

Har nå sett 3stk i nye leiligheten vår (som vi leier), to store og en bitteliten. Den ene store så jeg nå i dag ute på altanen i ei lita potte, trodde den var død helt til jeg skulle ta den… Den var ikke dø nei 😂 Så jeg lurer da på om disse utgjør en trussel for inneplantene våre? Eller var det tilfeldig den lå i potta ute? Har ganske mange store planter, typ stueask, fredslilje og monstera. Så de har svære potter med MYE jord i. Vil skjeggkreet gå i jorda? Må jeg kvitte meg med plantene? Finner ikke noe om det på google 🥲

Lgger ved bilde av jævelen ute. Tror det er skjeggkre og ikke sølvkre, siden den ser hårete ut. Hva tror dere? 

4DB97EAA-949B-4D40-AA7D-5A8ABF1C2A02.jpeg

Endret av rampenissen72
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok skjeggkre, ja. Tror ikke de gjør noe fare for potteplantene dine.

Anonymkode: b29bf...8d9

• Liker 2
Skrevet

Utvilsomt skjeggkre.

Anonymkode: 28bf0...9c6

• Liker 2
Skrevet

Skjeggkre. Men de spiser heldigvis ikke på levende planter. 

Anonymkode: f7284...034

• Liker 1
Skrevet

Ute? Har lest at de ikke «overlever i norsk natur», kanskje de utvikler seg til å tåle det og faktisk virkelig kan begynne å spre seg til alle husstander 😄 ja jeg smiler, for jeg har de selv hos meg, og håper at den dagen jeg skal selge, så er det så vanlig at ingen bryr seg lengre 😄

Jeg er ikke plaget. Ser sjeldent noen dyr. Jeg vet de er nattdyr, men det er jeg også. I snitt 1 dyr i mnd (på kveld/natt). Noen ganger flere mnd mellom hver gang. Er mye mer plaget av edderkopper og hadde hatt mer ut av at edderkopp-bestanden måtte deklareres 😅😂

Anonymkode: 56fa8...b6c

Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ute? Har lest at de ikke «overlever i norsk natur», kanskje de utvikler seg til å tåle det og faktisk virkelig kan begynne å spre seg til alle husstander 😄 ja jeg smiler, for jeg har de selv hos meg, og håper at den dagen jeg skal selge, så er det så vanlig at ingen bryr seg lengre 😄

Jeg er ikke plaget. Ser sjeldent noen dyr. Jeg vet de er nattdyr, men det er jeg også. I snitt 1 dyr i mnd (på kveld/natt). Noen ganger flere mnd mellom hver gang. Er mye mer plaget av edderkopper og hadde hatt mer ut av at edderkopp-bestanden måtte deklareres 😅😂

Jeg og syns det var sært den var ute. Det er en plante som alltid står ute… Kansje den falt ut vibduet? 😂 Jeg vet ikke.. Men som sagt trodde jeg den var død for den lå jo helt stille lenge. 

Jeg så den, gikk inn igjen å styrte i huset hvertfall en times tid før jeg gikk ut igjen for å ta bilde. Var 100% sikker den var frøset ihjel siden de ikke tåler norsk klima 😅 

Skrevet

Ikke skadelig for annet enn psyken heldigvis. Er du ikke redd dem skal det ikke være noe problem.

Selv ble jeg et fullstendig vrak da jeg oppdaget skjeggkre i en tidligere leilighet, jeg sov med lyset på og turte ikke ta opp ting som lå på gulvet...

Skrevet
Tamsi skrev (11 timer siden):

Ikke skadelig for annet enn psyken heldigvis. Er du ikke redd dem skal det ikke være noe problem.

Selv ble jeg et fullstendig vrak da jeg oppdaget skjeggkre i en tidligere leilighet, jeg sov med lyset på og turte ikke ta opp ting som lå på gulvet...

Ja....Flyttet du pga.det? 

Anonymkode: f2dcb...624

Skrevet

De skader ingenting, heller ikke planter. 

Anonymkode: 33464...889

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skader ingenting, heller ikke planter. 

Anonymkode: 33464...889

Psyken derimot...

Anonymkode: f2dcb...624

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De overlever ikke vinteren, men kan selvfølgelig være ute når det er varmt.

Anonymkode: 28bf0...9c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...