Gå til innhold

Stortinget betaler for at SVs nestleder kan bo i Oslo sentrum. Samtidig leier han ut sin leilighet i hovedstaden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/wORWb1/stortinget-betaler-for-at-svs-nestleder-kan-bo-i-oslo-sentrum-samtidi

Stortingets direktør mener reglene er klare. Politikere kan ikke få pendlerleilighet hvis de disponerer en bolig mindre enn 40 kilometer fra Stortinget. Men det er et viktig unntak. Hvis man leier ut boligen man allerede har, kan man likevel få stortingsleilighet.

Det er det flere av Stortingets pendlere som gjør. En av dem er SVs nestleder, Torgeir Knag Fylkesnes (46).

Han har vært innvalgt på Stortinget fra Troms siden 2013. Han er folkeregistrert og bor der, men har også eid en leilighet i Gamlebyen i Oslo siden 2010. Han har pendlerbolig på statens regning.

– Min vurdering fra starten var at jeg hadde fulgt både regelverk og lovverk i denne saken. Det har jeg nå også fått bekreftet fra Stortinget, sier han.

Mulig NAV bør begynne å administrere politikergodene, og være like strenge som de vanligvis er.

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det ukjent hvorfor stortingsrepresentanter får lov å gjøre ting som for andre vil få strafferettslige konsekvenser.

Det lukter mer og mer korrupte u-land her. 

De avslørte politikerne har ikke moral. Hvis regelverket virkelig tillater dette, så burde politikerne selv skjønt at det er feil.

Kun han fra Ap sier han er villig til å betale tilbake. De andre mener oppriktig at de ikke har gjort noe galt.

Til å spy av.

• Liker 16
Skrevet
29 minutter siden, Drizzt said:

For meg er det ukjent hvorfor stortingsrepresentanter får lov å gjøre ting som for andre vil få strafferettslige konsekvenser.

De avslørte politikerne har ikke moral. Hvis regelverket virkelig tillater dette, så burde politikerne selv skjønt at det er feil.

Kun han fra Ap sier han er villig til å betale tilbake. De andre mener oppriktig at de ikke har gjort noe galt.

Til å spy av.

Foregår aldri korrupsjon i den selvgode, moralistiske høyborgen Norge vettu..

• Liker 3
Skrevet

Hva er dette regelverket for noe?? Har ikke disse folka millionlønn også?

Nesten så jeg angrer på at jeg ikke stemte Rødt, Moxnes ville i det minste krangle ned lønna deres. 

Skrevet

De er en gjeng med kjeltringer kan man vel si. Som alltid er ute etter å mele sin egen kake. Nå skal diverse rutiner gåes etter i sømmene. Blant annet etterlønn som flere også jukser med. Tidligere var det populært å jukse med reiseregninger. Pendlerbolig skal også gjennomgåes. Det er tydelig at de utnytter hullene eller mulighetene i systemene maksimalt. 

https://www.tv2.no/nyheter/14218612/

• Liker 7
Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (3 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/wORWb1/stortinget-betaler-for-at-svs-nestleder-kan-bo-i-oslo-sentrum-samtidi

Stortingets direktør mener reglene er klare. Politikere kan ikke få pendlerleilighet hvis de disponerer en bolig mindre enn 40 kilometer fra Stortinget. Men det er et viktig unntak. Hvis man leier ut boligen man allerede har, kan man likevel få stortingsleilighet.

Det er det flere av Stortingets pendlere som gjør. En av dem er SVs nestleder, Torgeir Knag Fylkesnes (46).

Han har vært innvalgt på Stortinget fra Troms siden 2013. Han er folkeregistrert og bor der, men har også eid en leilighet i Gamlebyen i Oslo siden 2010. Han har pendlerbolig på statens regning.

– Min vurdering fra starten var at jeg hadde fulgt både regelverk og lovverk i denne saken. Det har jeg nå også fått bekreftet fra Stortinget, sier han.

Mulig NAV bør begynne å administrere politikergodene, og være like strenge som de vanligvis er.

å var det sv sin nestleder? Trodde det var han i krf.

Skrevet
Anonymus1986 skrev (1 time siden):

Foregår aldri korrupsjon i den selvgode, moralistiske høyborgen Norge vettu..

Nei, jeg trodde oppriktig at jeg aldri skulle oppleve noe sånt i Norge. Ikke at umoralske ting aldri finner sted på Stortinget, men at de gjør det til de grader ... 

• Liker 3
Skrevet

Sånn går det når politikerne får lage reglene selv. Man skulle sidestilt lovverket for politiker boliger med lovverket for kommunalboliger, og gitt nav ansvaret for og følge opp stortingsrepresentantene og. Da hadde sikkert kommunalboligene blitt mye mer luksuriøse hvert fal😂 og svindel av nav i forbindelse med bolig hadde sikkert blitt avkriminalisert. 

Håper rødt får in nok representanter til og vært fal stoppe lønnsveksten deres. Veldig bra at avisene skriver slike saker da! Kanskje redselen for VG sin forside kan få stortingsrepresentantene til og oppføre seg som folk. 

• Liker 7
Skrevet
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Det virker som det er en ganske vanlig ting og gjøre på stortinget dessverre. Den ene nestlederen i Venstre har vist også "bod" hos mamma og pappa mens han leide ut leilighet i Oslo. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis han betaler for og bor i egen bolig i Troms tenker jeg det er greit nok. Det er ikke forbud mot å eie utleieenheter i Oslo sentrum for andre folk. Pendlerleilighetene er for å slippe doble boligutgifter når familien blir i hjemfylket og representanten må bo i Oslo store deler av året.

Det blir annerledes enn å være folkeregistrert hos mor og far mens man etablerer seg med ektefelle og barn i stortingsleiligheten.

• Liker 5
Skrevet
Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Det virker som det er en ganske vanlig ting og gjøre på stortinget dessverre. Den ene nestlederen i Venstre har vist også "bod" hos mamma og pappa mens han leide ut leilighet i Oslo. 

Det stemmer ikke. Han hadde ingen leilighet i Oslo, som han leide ut. Og da han kjøpte leilighet i Oslo, meldte han flytting og betalte selv for bolig. 

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg trodde oppriktig at jeg aldri skulle oppleve noe sånt i Norge. Ikke at umoralske ting aldri finner sted på Stortinget, men at de gjør det til de grader ... 

Har du ikke fått med deg dette tidligere? Det har jo stadig kommet frem i lyset om juks og fanter på alle tenkelige og utenkelige måter. Kameraderi, bevilge penger i hytt og pine til bekjente, ansette venner, legge inn et lite kort møte et sted for å få dekket ferietur med familien osv. Lista er ganske lang 😊

• Liker 3
Skrevet
lillemia skrev (25 minutter siden):

Det stemmer ikke. Han hadde ingen leilighet i Oslo, som han leide ut. Og da han kjøpte leilighet i Oslo, meldte han flytting og betalte selv for bolig. 

Han bodde i Oslo allerede da han ble valgt inn, men hadde adresse hjemme hos mamma og pappa og fikk dermed gratis pendlerbolig. 

• Liker 2
Skrevet
lillemia skrev (43 minutter siden):

Ja der bannet jeg vist. Han leide ikke ut leilighet. Men hann bodde gratis hos mamma og pappa i Bergen, og fikk derfor gratis bolig i Oslo. Så i praksis betalte han ikke for og bo i 4 år. 

• Liker 4
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Har du ikke fått med deg dette tidligere? Det har jo stadig kommet frem i lyset om juks og fanter på alle tenkelige og utenkelige måter. Kameraderi, bevilge penger i hytt og pine til bekjente, ansette venner, legge inn et lite kort møte et sted for å få dekket ferietur med familien osv. Lista er ganske lang 😊

Joda, jeg fikk med meg skandalene rundt reiseutgiftene og hun fra Ap som brukte MASSE skattepenger på å ringe spåkoner, men dette her var nytt. Jeg har iallefall et nytt syn på stortingsrepresentantene nå ... 

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Dette skjer i alle partiene, ikke bare KRF. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen på tinget ikke følger reglene, få dem vekk. Det mener jeg. De er der for å ivareta folkets interesser. 

MEN synes det er dumt, å bruke for mye presse på akkurat dette her nå. Det er fryktelig mye annet på spill om fremtiden. Vi holder på å rævkjøre landet og har snart ikke selvstyre, da eu faktisk kan overkjøre norsk lov. Store pengfolk blir større og det blir stadig flere rævkjørte lønnsslaver. Med andre ord vi er kanskje et par 10 år bak usa, før vi er der. Slike ting er da pika mer viktig å ha fokus på.  

Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

Til å spy av.

Tull. Hvorfor skal ikke stortingsrepresentanter få dekket sin merkostnad ved å være stortingsrepresentant? Sv politikeren bor i Tromsø og betaler kostnadene ved det huset. I tillegg har han investert i en bolig i Oslo som leies ut. Dersom han må si opp leietakeren for å bo i Oslo-leiligheten og samtidig har Tromsø-boligen og kostnader ved denne, ville han fått doble kostnader. 

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Tull. Hvorfor skal ikke stortingsrepresentanter få dekket sin merkostnad ved å være stortingsrepresentant? 

Hvordan er det merkostnad å eie egen bolig i nærheten av arbeidsplassen som man leier ut og istedet bo gratis i pendlerbolig?

Spørsmålet er heller: Hvorfor skal fellesskapet betale for at stortingsrepresentanter tjener penger på utleie av egen bolig?

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (19 minutter siden):

Hvordan er det merkostnad å eie egen bolig i nærheten av arbeidsplassen som man leier ut og istedet bo gratis i pendlerbolig?

Spørsmålet er heller: Hvorfor skal fellesskapet betale for at stortingsrepresentanter tjener penger på utleie av egen bolig?

Dersom du ikke forstår at det er en merkostnad å gå fra å betale for en bolig til to, er det egentlig ikke vits i å diskutere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...