Gå til innhold

13% av barna mangler luktesans tre måneder etter covid-19-smitte

Anbefalte innlegg

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

VG melder at 20% av barn mellom 11-17 år mister luktesans etter covid-19 infeksjon, og 13% av dem har fortsatt ikke fått luktesansen tilbake etter 3 måneder. Med tanke på at størstedelen av de som blir smittet nå om dagen (over 1500 smittede bare i dag) er unge i denne aldersgruppen, kommer svært mange unge til å slite med dårlig luktesans. De kan få sansen noe tilbake etter hvert, men ikke nødvendigvis fullt og helt. Noen vil miste den for resten av livet. Luktesansen har stor innvirkning på smakssansen, så smakssansen forringes også. Det er en tragedie for barn å miste sansene så tidlig i livet. Det er sjokkerende at helsemyndighetene har vært så utrolig sendrektige med å vaksinere barn og unge. Hvor mange kommer til å saksøke staten i voksen alder for å ha blitt smittet på skolen samtidig som helsemyndighetene bare "dette tåler vi nå". Fordi Høyre skal drive valgkamp.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEaA6Q/ett-av-fem-barn-mister-luktesans-viser-ny-studie-et-stort-handicap

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen vil miste den resten av livet?? Det kan ingen vite basert på 1 års erfaring!

• Liker 12
Gjest Sitronmelisse
Skrevet
Kaktusogsol skrev (1 minutt siden):

Noen vil miste den resten av livet?? Det kan ingen vite basert på 1 års erfaring!

Nervene under luktcellene blir ødelagt etter at viruset har replikert i store mengder i nesa. Nervebanen fra nesa til hjernen virker ikke. Den er det vanskelig å bygge opp. Jeg har lest mange rapporter om folk som fortsatt ikke har luktesans 1 år etter infeksjon; det er ikke uvanlig. Når du leser om long-covid er det i hovedsak tap av lukt og smak det handler om!

Skrevet
Sitronmelisse skrev (24 minutter siden):

Nervene under luktcellene blir ødelagt etter at viruset har replikert i store mengder i nesa. Nervebanen fra nesa til hjernen virker ikke. Den er det vanskelig å bygge opp. Jeg har lest mange rapporter om folk som fortsatt ikke har luktesans 1 år etter infeksjon; det er ikke uvanlig. Når du leser om long-covid er det i hovedsak tap av lukt og smak det handler om!

Stor forskjell på 1 år og resten av livet. For de fleste

• Liker 4
Skrevet
Sitronmelisse skrev (1 time siden):

VG melder at 20% av barn mellom 11-17 år mister luktesans etter covid-19 infeksjon, og 13% av dem har fortsatt ikke fått luktesansen tilbake etter 3 måneder. Med tanke på at størstedelen av de som blir smittet nå om dagen (over 1500 smittede bare i dag) er unge i denne aldersgruppen, kommer svært mange unge til å slite med dårlig luktesans. De kan få sansen noe tilbake etter hvert, men ikke nødvendigvis fullt og helt. Noen vil miste den for resten av livet. Luktesansen har stor innvirkning på smakssansen, så smakssansen forringes også. Det er en tragedie for barn å miste sansene så tidlig i livet. Det er sjokkerende at helsemyndighetene har vært så utrolig sendrektige med å vaksinere barn og unge. Hvor mange kommer til å saksøke staten i voksen alder for å ha blitt smittet på skolen samtidig som helsemyndighetene bare "dette tåler vi nå". Fordi Høyre skal drive valgkamp.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEaA6Q/ett-av-fem-barn-mister-luktesans-viser-ny-studie-et-stort-handicap

Mulig det er mange som har glemt hvordan det var å være forkjølt i barneårene, men jeg har da opptil mange ganger mistet både smaks og luktesansen når jeg har vært forkjølet, noen ganger har det tatt flere uker før jeg har fått den igjen også.....

Blir helt matt av hvor lite folk kan om andre korona-virus vi har levd med i ørten år, uten at landet har blitt stengt ned av den grunn................ 😉  

• Liker 13
Skrevet
Sportydame skrev (10 minutter siden):

Mulig det er mange som har glemt hvordan det var å være forkjølt i barneårene, men jeg har da opptil mange ganger mistet både smaks og luktesansen når jeg har vært forkjølet, noen ganger har det tatt flere uker før jeg har fått den igjen også.....

Blir helt matt av hvor lite folk kan om andre korona-virus vi har levd med i ørten år, uten at landet har blitt stengt ned av den grunn................ 😉  

Litt forskjell på noen uker og et år eller resten av livet. Resten av livet er det vel ikke noe kunnskap om enda.

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Kaktusogsol said:

Bare fordi du ikke forstår hvordan man kan konstatere det, betyr det ikke at det ikke finnes fagfolk som kan det. 

Om jeg kutter av meg armen, trenger du mer enn 1 års erfaring for å konstatere at det vil vare livet ut? Eller er det ingen som kan vite det med bare 1 års erfaring?

• Liker 6
Skrevet
Aliquis skrev (2 minutter siden):

Bare fordi du ikke forstår hvordan man kan konstatere det, betyr det ikke at det ikke finnes fagfolk som kan det. 

Om jeg kutter av meg armen, trenger du mer enn 1 års erfaring for å konstatere at det vil vare livet ut? Eller er det ingen som kan vite det med bare 1 års erfaring?

Første gang det skjedde kunne ingen vite det, nei.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Kaktusogsol said:

Første gang det skjedde kunne ingen vite det, nei.

Tror du aldri det har skjedd før at personer har mistet luktesansen permanent? Tror du dette er første gang?

• Liker 5
Skrevet
Sportydame skrev (2 timer siden):

Hva mener du med andre koronavirus vi har levd med i ørten år? Har vi det?

Skrevet
Tamsi skrev (12 minutter siden):

Hva mener du med andre koronavirus vi har levd med i ørten år? Har vi det?

Det finnes mange typer koronavirus, så svaret på spørsmålet ditt er ja.

• Liker 9
Skrevet
LisbethBerg skrev (1 minutt siden):

Det finnes mange typer koronavirus, så svaret på spørsmålet ditt er ja.

Som har sirkulert i befolkningen?

Skrevet

Hva tenker dere er alternativet til å åpne nå? Covid blir ikke bare borte. Vi kan stenge ett år til, men til hvilken nytte? At man mister luktesansen et år senere istedet? Det er da mange som lever med redusert luktesans, jeg klarer ikke helt å se den store krisen i det. Husk at den for de aller fleste vil bli noe redusert, den er ikke fullstendig borte. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har slekt i Sverige, hvor hele familien ble smittet. De har mistet smak og luktesans. De klarte ikke å lukte at babyen deres hadde gjort i bleia. Det er over et år siden de ble smittet. Ingen bedring. Ganske fatalt spør du meg. 

• Liker 6
Skrevet
Møkkalei skrev (30 minutter siden):

Jeg har slekt i Sverige, hvor hele familien ble smittet. De har mistet smak og luktesans. De klarte ikke å lukte at babyen deres hadde gjort i bleia. Det er over et år siden de ble smittet. Ingen bedring. Ganske fatalt spør du meg. 

Med tanke på at dette er er en av de "heldige" bivirkningene av et covid forløp, så er det ganske deprimerende.. Hvordan i alle dager skal man kunne nyte god mat for eksempel? 😢

• Liker 4
Skrevet

Tap av luktesans er faktisk ganske alvorlig for psyken, og det er skremmende å se hvordan en del bagatelliserer denne tilstanden. Det har for eksempel en stor innvirkning på det sosiale, og det man ofte ser i andre sammenhenger er at forstyrrelse av sanser føler til sosial isolering og depresjon.

https://forskning.no/epidemier/mange-mister-luktesansen-etter-covid-19-noen-har-gatt-nesten-et-ar-uten-a-fa-den-tilbake/1815728

https://academic.oup.com/chemse/article/39/3/185/502849

• Liker 8
Skrevet
Møkkalei skrev (1 time siden):

Fatalt var vel å ta litt hardt i...

• Liker 3
Skrevet
Kaktusogsol skrev (1 time siden):

Fatalt var vel å ta litt hardt i...

En liten smule.

Men det krever ikke mye fantasi for å forstå at livet uten smaks- og luktesans må by på mange utfordringer og fortredeligheter, og redusert livskvalitet på mange områder.

* Kan ikke avgjøre om mat og drikke er bedervet, råtten, muggen eller for gammel. Vil trolig få ødelagt mye av det utforskende forholdet man har til mat, "hva vil jeg lagei dag", hvor vil jeg spise.

* Trolig sterkt redusert matglede både i og med måltider med familie og venner og i forbindelse med reising. Drømmen om et småbruk om noen år, med bær og frukt og grønnsaker, blir mer eller mindre meningsløs.

* Vanskeligere å oppdage gasslekkasjer og brann.

* Kan gå "lykkelig uvitende" rundt en hel dag med hundebæsj under skosålene. Og andre utfordringer i forhold til hygiene.

* Reduserte natur- og kulturopplevelser, kan ikke lukte blomster, havet, "bondelandet", lukten etter tordenvær, en arabisk basar, et indonesisk kryddermarked, fisk på hjell, frukttrær i blomstring.

* Utfordringer (mildt sagt) for mange yrkesutøvere, som kokker, vinkelnere, baristaer, kjemikere etc.

Osv.

Jeg kjenner til folk som sliter med dette over et år etter smitten. Typisk smaker og lukter ting brent, "kjemisk" eller råttent.

"Youtubedoktoren" her beskriver noe av det samme. 

• Liker 4
  • Opprett ny...