Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg er god venninne med ei som har dårlig råd. Ho får utbetalt rundt 20 000,- i måneden, har 11 000 kroner i husleie alt inkl. Pluss ho 100% ansvaret for datteren sin på 15 år. Med telefonenregning og mat, og busskort og div har ho ingenting igjen etter faste avgifter. Ho har ikke bil heller. 

Har dere her inne noen gode råd jeg kan føye videre? Ho kan ikke jobbe mer heller. 

Anonymkode: 48a60...cd4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnebidrag og barnetrygd?

Litt for dyr husleie. (?)

Kanskje dattera kan ta en liten jobb etter skolen?

Hun burde søke på mer betalte jobber. (Og det går an å jobbe mer enn 100%.)

• Liker 2
Skrevet

9000 kr igjen til kun mat, busskort og andre ting som klær burde gå bra. 

2 stk med mat i måneden kan fint ligge på rundt 5000 kroner, busskort koster 300 kroner for datteren og tlf regning mulig det samme ×2. Da har hun jo 3000 kroner igjen. 

Hun kan sette 1000 kroner til sparing, og resten brukes på klær og annet forbruk. 

Synes ikke det er ille altså selvom det ikke er å ha god råd. Finnes mange som må klare seg på mindre. 

Anonymkode: 2e840...aee

• Liker 7
Skrevet

Jobber hun deltid? datteren burde fått seg en jobb. Selv har jeg plutselig 5000 kr i tannlegeregning(har mye betennelser etc) og sliter med å holde budsjettet. Livet skjer; og med tenåringer skjer det vel ekstra mye. Datteren bør ta litt ansvar og. Barna til vennene mine begynner i enkle jobber fra 15-års alderen. Nevøene mine fra 12-års alderen.

Anonymkode: 15274...c81

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

2 stk med mat i måneden kan fint ligge på rundt 5000 kroner, busskort koster 300 kroner for datteren og tlf regning mulig det samme ×2. Da har hun jo 3000 kroner igjen. 

Hun kan sette 1000 kroner til sparing, og resten brukes på klær og annet forbruk. 

Synes ikke det er ille altså selvom det ikke er å ha god råd. Finnes mange som må klare seg på mindre. 

Kanskje hun har andre regninger enn det som er inkludert i husleie?

Anonymkode: 3eab4...312

Skrevet

Aner dere hvor håpløst det er for 15-åringer å få jobb i dag? Jeg tror ts ønsker mer realistiske råd. 

Anonymkode: 6cf97...c2f

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor kan hun ikke jobbe mer? 

Anonymkode: 20d0f...8e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aner dere hvor håpløst det er for 15-åringer å få jobb i dag? Jeg tror ts ønsker mer realistiske råd. 

Det er ikke umulig. 🙂

• Liker 1
Skrevet
Flamme skrev (1 minutt siden):

Det er ikke umulig. 🙂

Det er tilnærmet umulig. Hvor mange 15-åringer kjenner du som har jobb, og da uten at det er ordnet gjennom familie?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Busskort for seg selv da? Lege, frisør, og så videre… ? 

Anonymkode: 8e1a4...f35

Skrevet

Søke bostøtte hos husbanken, se om barnebidraget kan økes, og søk om supplerende sosialstønad. 

Jeg kan ikke se hva annet hun kan gjøre for å øke inntekten sin. Dersom hun faktisk kan jobbe så MÅ hun søke bedre betalte jobber. En slik økonomi som du beskriver er ikke forsvarlig. 

15 åringen skal naturligvis ikke jobbe noe enda. Og ikke er det hennes jobb å brødfø familien heller. Her må mor trå til å være sitt ansvar bevist. 

Anonymkode: 04abe...dca

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er tilnærmet umulig. Hvor mange 15-åringer kjenner du som har jobb, og da uten at det er ordnet gjennom familie?

Bor på bygda. De fleste 15åringer har jobb her.

• Liker 3
Skrevet

Dessverre ikke så mange tips utover de klassiske å se hvor man kan spare: kan man få ned matbudsjettet med litt planlegging? Sjekk mobilabonnement, finnes det billigere? Har man unødvendige abonnement som løper på strømmetjenester som man ikke bruker?  

Kunne du kanskje hjulpet 15-åringen med å finne en liten jobb? I den alderen kan det være sårt å ikke ha mulighet til å kjøpe det de andre har, ikke ha penger til et kafé-besøk med venninner osv., altså utgifter utover det aller mest nødvendige.  Sånn luksus er det ikke så mye rom til i venninna di sin økonomi, men muligens noe hun bruker penger på likevel. 
I utgangspunktet synes jeg ikke at 15-åringer skal måtte ha en jobb, men det kan kanskje gjøre det lettere for begge to at hun selv kan betale for ting utover det mest nødvendige.  

Anonymkode: 1493c...cfa

• Liker 1
Skrevet
Flamme skrev (3 timer siden):

Hva slags jobber er det snakk om som det finnes så store mengder av at de fleste fra 15 år og oppover får jobb?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Syntes ikke løsningen skal være at 15 åringen skal få jobb for å hjelpe å forsørge familien. For ekstra lommepenger og for å lære litt om arbeidsmoral ol ja. Men ikke for å gi penger til mor. 

Anonymkode: 89fdb...491

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags jobber er det snakk om som det finnes så store mengder av at de fleste fra 15 år og oppover får jobb?

Har du tungt for å forstå at vi andre klarer ting du ikke får til? Jeg har jobbet siden jeg var 13 år. I Oslo. Det er mange jobber man kan få bare man ikke er for snobbete og høy på pæra.

Anonymkode: 6effb...e57

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
Flamme skrev (4 timer siden):

Mulig det er lettere på bygda enn i by, men hva jobber de med? Når jeg var 15 kunne vi i by jobbe på lager , i butikk, på McDonald’s osv, men i dag går jo ikke det. Er det på gårder de på bygda jobber? 

Skrevet

Det er mulig å søke sosialtjenesten/ nav for råd og veiledning. Dersom hun har kredittgjeld kan hun søke om lavere avdrag evt. berostille en stund? Hvis det er mye gjeld kanskje kontakte gjeldsrådgiver i kommunen? Vet ikke hvor i landet hun bor så kan ikke uttale meg on husleie, men dersom mulig bør den reduseres. Bostøtte ol kan også søkes. Du skriver ingenting om far. Er han død kan det søkes om barnepensjon.

men hør med sosialtjenesten. De plikter å gi råd og veiledning selv om de ikke gir øk. Hjelp.

Anonymkode: 89fdb...491

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du tungt for å forstå at vi andre klarer ting du ikke får til? Jeg har jobbet siden jeg var 13 år. I Oslo. Det er mange jobber man kan få bare man ikke er for snobbete og høy på pæra.

Anonymkode: 6effb...e57

Hvor gammel er du nå? Jeg har ikke tungt for og forstå at jeg jobbet siden jeg var 12, men at en nå må være 16 eller 18 for og få de jobbene jeg hadde på ungdomsskolen og videregående . Hvis du fortsatt er under 16, hva jobber du med i Oslo? 

Skrevet

Om man er 13 eller eldre, kan man jobbe i for eksempel matbutikk. Man kan ikke sitte i kassa, men man kan for eksempel jobbe som framtrekker. Det er de som går rundt og trekker frem varer og sørger for at hyllene er ryddige og fylt helt frem.

Anonymkode: 2b211...410

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...