AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Babyen er 6mnd. Sliter med at hun våkner mange ganger. Først en del ganger på kvelden, så sover hun et greit strekk (kanskje 3-4 timer) og så er det typisk hyppige oppvåkninger resten av natta. Er det noe vi kan gjøre med det? Dagen starter tidlig, som oftest en gang i tidsrommet 5-6.30. Det hadde jo vært helt ok dersom timene før hadde vært sammenhengende 😕 Nattammer fortsatt, bortsett fra at jeg har begynt på jobb så det er pappaen som tar en del av nettene og gir da flaske. Et problem er da at han ikke sovner så fort og når hun da våkner så ofte så rekker han ikke å sove noe særlig, stakkars. Anonymkode: fcd59...67e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 Har du prøvd å kutte nattammingen? For noen hjelper det, for andre blir det verre. Så lenge det ikke er noe som hverken plager henne eller motiverer henne til å holde seg våken, så er det ikke mye dere får gjort. Da er det viktig at dere hjelper og avlaster hverandre så mye som mulig, så løser det seg selv når hun blir eldre. Vi har en som våknet veldig ofte, men det ble veldig mye bedre rundt 8 mnd. Anonymkode: 53094...f19 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har du prøvd å kutte nattammingen? For noen hjelper det, for andre blir det verre. Så lenge det ikke er noe som hverken plager henne eller motiverer henne til å holde seg våken, så er det ikke mye dere får gjort. Da er det viktig at dere hjelper og avlaster hverandre så mye som mulig, så løser det seg selv når hun blir eldre. Vi har en som våknet veldig ofte, men det ble veldig mye bedre rundt 8 mnd. Anonymkode: 53094...f19 Har ikke prøvd det enda nei. Usikker på hvordan gjennomføre det 😅 Har liksom vært så lettvint fordi hun sovner fort igjen om hun får pupp. Vet jo at hun sikkert ikke egentlig trenger så mye mat om natta. Anonymkode: fcd59...67e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Amming ødelegger søvn. Anonymkode: 464ef...d64 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Amming ødelegger søvn. Anonymkode: 464ef...d64 For hvem, babyen? Eller mor? Anonymkode: fcd59...67e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For hvem, babyen? Eller mor? Anonymkode: fcd59...67e Begge. Anonymkode: 464ef...d64 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Amming ødelegger søvn. Anonymkode: 464ef...d64 Eh nattamming og samsoving reddet søvnen til både meg og baby. Barnet slet kjempemye med å roe seg ned og sovne, unntatt på puppen. Plaget ikke meg spesielt mye heller. Så vi våknet i hvert fall uthvilte og fornøyde om morgenen begge to, kun fordi amming funket så bra. Ts, gutten vår våknet veldig hyppig på natta frem til nærmere året. Vi tok aldri noen "kamper" på saken, men gjorde det som var lettest og ga mest søvn for alle hele veien. Amming, samsoving, av og til byssing. Vi brøt nok alle "søvnreglene" 😛 Det gikk over av seg selv likevel og han sov etter hvert natta igjennom i egen seng. Nattammingen kuttet han også ut på eget initiativ rundt 9 mnd.. Anonymkode: c4aa5...47c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eh nattamming og samsoving reddet søvnen til både meg og baby. Barnet slet kjempemye med å roe seg ned og sovne, unntatt på puppen. Plaget ikke meg spesielt mye heller. Så vi våknet i hvert fall uthvilte og fornøyde om morgenen begge to, kun fordi amming funket så bra. Ts, gutten vår våknet veldig hyppig på natta frem til nærmere året. Vi tok aldri noen "kamper" på saken, men gjorde det som var lettest og ga mest søvn for alle hele veien. Amming, samsoving, av og til byssing. Vi brøt nok alle "søvnreglene" 😛 Det gikk over av seg selv likevel og han sov etter hvert natta igjennom i egen seng. Nattammingen kuttet han også ut på eget initiativ rundt 9 mnd.. Anonymkode: c4aa5...47c Hadde nok sovet bedre på mme. Anonymkode: 464ef...d64 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde nok sovet bedre på mme. Anonymkode: 464ef...d64 Forskning viser at mødre som ammer får mer nattesøvn enn de som gir mme. Antagelsen din er med andre ord feil. Anonymkode: ddd11...a97 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forskning viser at mødre som ammer får mer nattesøvn enn de som gir mme. Antagelsen din er med andre ord feil. Anonymkode: ddd11...a97 Stemmer ikke. Anonymkode: 464ef...d64 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 Nylig oppstått problem? Eller har dette vart en stund? Anonymkode: 03264...90a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #12 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke prøvd det enda nei. Usikker på hvordan gjennomføre det 😅 Har liksom vært så lettvint fordi hun sovner fort igjen om hun får pupp. Vet jo at hun sikkert ikke egentlig trenger så mye mat om natta. Anonymkode: fcd59...67e Kjenner meg igjen i at det er lettvint å gi pupp, ja, men hvis du er interessert i å prøve, så må du ta noen kamper før det går veldig greit. Husk at det ikke er skadelig for babyen å ligge og gråte hvis du ligger ved siden av og trøster. Gi vann og smokk og vær gjerne litt godt tildekt over brystene. Ikke sikkert det går enda, men da har du i hvert fall noen tips hvis du vil prøve. Anonymkode: 53094...f19 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #13 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nylig oppstått problem? Eller har dette vart en stund? Anonymkode: 03264...90a "Bomstartene" på kvelden har vart lenge, men oppvåkningene etter midnatt har vel vært siste par ukene sånn ca., med en og annen ok natt innimellom. Klarer ikke helt se noe mønster. Anonymkode: fcd59...67e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #14 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kjenner meg igjen i at det er lettvint å gi pupp, ja, men hvis du er interessert i å prøve, så må du ta noen kamper før det går veldig greit. Husk at det ikke er skadelig for babyen å ligge og gråte hvis du ligger ved siden av og trøster. Gi vann og smokk og vær gjerne litt godt tildekt over brystene. Ikke sikkert det går enda, men da har du i hvert fall noen tips hvis du vil prøve. Anonymkode: 53094...f19 Takk for tips! Høres ut som det kan bli noen strie netter i overgangen 😅 Anonymkode: fcd59...67e 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #15 Skrevet 10. september 2021 I natt var hun våken, ble ammet og sovnet igjen 4 ganger mellom 12 og 6😅 Hvorfor våkner de så ofte? Anonymkode: fcd59...67e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #16 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I natt var hun våken, ble ammet og sovnet igjen 4 ganger mellom 12 og 6😅 Hvorfor våkner de så ofte? Anonymkode: fcd59...67e De har ikke behov for så mye sammenhengende søvn, i motsetning til oss voksne. Man skulle nesten tro evolusjonen hadde feilet litt der, men det er vel en mening bak det. "Krevende" babyer har større sjans for å overleve, fra et rent primitivt og biologisk synspunkt. Hvis de "krever" foreldrene mer, blir de også bedre ivaretatt enn de som er roligere og sover mer. Min sov maks én time om gangen i den alderen. Nå er hen ett år og sover 6-8 timer sammenhengende når hen sovner første gangen, og deretter minst to timer sammenhengende resten av natta, som i alt varer 10-11 timer her. Jeg trodde ikke på folk som sa at det ble bedre med alderen, for det er så ekstremt når du står i det, men jammen hadde de rett. Som tidligere nevnt, snudde det rundt 8 mnd her. Hvis det samme skjer hos dere, så er det jo ikke så fryktelig lenge til. Uansett så skjer det nok mye innen ungens første bursdag. Anonymkode: 53094...f19 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #17 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hadde nok sovet bedre på mme. Anonymkode: 464ef...d64 Dette er så feil. Lei av den myten. Barnet mitt får MME og MM (pumpet, på flaske). Det er ingen forskjell på søvnen. Det er kun hvis barnet ikke har blitt mett på brystet at det plutselig sover mye bedre når det får MME. Anonymkode: 89c9f...db8 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #18 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De har ikke behov for så mye sammenhengende søvn, i motsetning til oss voksne. Man skulle nesten tro evolusjonen hadde feilet litt der, men det er vel en mening bak det. "Krevende" babyer har større sjans for å overleve, fra et rent primitivt og biologisk synspunkt. Hvis de "krever" foreldrene mer, blir de også bedre ivaretatt enn de som er roligere og sover mer. Min sov maks én time om gangen i den alderen. Nå er hen ett år og sover 6-8 timer sammenhengende når hen sovner første gangen, og deretter minst to timer sammenhengende resten av natta, som i alt varer 10-11 timer her. Jeg trodde ikke på folk som sa at det ble bedre med alderen, for det er så ekstremt når du står i det, men jammen hadde de rett. Som tidligere nevnt, snudde det rundt 8 mnd her. Hvis det samme skjer hos dere, så er det jo ikke så fryktelig lenge til. Uansett så skjer det nok mye innen ungens første bursdag. Anonymkode: 53094...f19 Du har nok rett i at det har en funksjon, selv om det er litt ulogisk på en måte. Ingen blir bedre foreldre av å sove så elendig... Håper det snur snart, det er veldig slitsomt😅 Anonymkode: fcd59...67e
~white lady~ Skrevet 10. september 2021 #19 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Babyen er 6mnd. Sliter med at hun våkner mange ganger. Først en del ganger på kvelden, så sover hun et greit strekk (kanskje 3-4 timer) og så er det typisk hyppige oppvåkninger resten av natta. Er det noe vi kan gjøre med det? Dagen starter tidlig, som oftest en gang i tidsrommet 5-6.30. Det hadde jo vært helt ok dersom timene før hadde vært sammenhengende 😕 Nattammer fortsatt, bortsett fra at jeg har begynt på jobb så det er pappaen som tar en del av nettene og gir da flaske. Et problem er da at han ikke sovner så fort og når hun da våkner så ofte så rekker han ikke å sove noe særlig, stakkars. Anonymkode: fcd59...67e Helt normalt med oppvåkninger på natt, selv om det bruker å roe seg etterhvert. De våkner enten av at de har et fysisk behov- sulten, kald på føttene, for varmt, bæsjet i bleien, vondt i magen, vondt pga tannfrembrudd, sår hals, tett nese etc. Så våkner de også fordi de har behov for nærhet og kroppskontakt. De kjenner seg alene, har mistet smokken eller kosebamsen. Din jobb som forelder er å avdekke hvilket behov barnet ditt har. Husk også på at å regulere seg inn i søvnen selv er en læringsprosess, og barnet trenger å føle seg trygt og ivaretatt for å kunne finne søvnen. For mange fungerer samsoving bra, bedre søvn på alle. Men pappaen kan vel legge seg tidligere på kvelden? 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #20 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Babyen er 6mnd. Sliter med at hun våkner mange ganger. Først en del ganger på kvelden, så sover hun et greit strekk (kanskje 3-4 timer) og så er det typisk hyppige oppvåkninger resten av natta. Er det noe vi kan gjøre med det? Dagen starter tidlig, som oftest en gang i tidsrommet 5-6.30. Det hadde jo vært helt ok dersom timene før hadde vært sammenhengende 😕 Nattammer fortsatt, bortsett fra at jeg har begynt på jobb så det er pappaen som tar en del av nettene og gir da flaske. Et problem er da at han ikke sovner så fort og når hun da våkner så ofte så rekker han ikke å sove noe særlig, stakkars. Anonymkode: fcd59...67e Min erfaring er at det er vanlig å ha det slik, og at det endrer seg av seg selv. Søvnen kommer til å endre seg til det bedre og verre mange ganger de neste 1,5 årene. En periode kommer du sikkert til å synes at det er luksus å få sove til kl. 5 😱. Man kan selvsagt prøve å gjøre noe med det, men det krever mye, og ofte skjer det ikke noe uansety før babyen kommer i et nytt sovemønster helt av seg selv. For min det hjalp det absolutt ikke å slutte med nattamming. Barnet våkna like mange ganger (eller flere) og trengte drikke, kos og nærhet. Det er best å tilpasse seg, f.eks. ved å legge seg veldig tidlig slik at man har dover åtte timer når barnet våkner kl. 5:30. Anonymkode: fb731...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå