Gå til innhold

Kusinen vil invitere min lillesøster og ikke meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kusine som er 42 som skal gifte seg, og hun ønsker å invitere lillesøsteren min som er 22 år. Jeg, som er 32, har hun ikke tenkt å invitere. Vi er begge single og barnløse og bor hjemme hos mamma for å spare penger. 

Grunnen til at hun vil invitere lillesøsteren min er fordi tantebarnet hennes er like gammel som lillesøsteren min, og de lekte mye sammen som barn. 

Vel, jeg føler meg utelatt, men ønsker ikke å komme i et bryllup jeg ikke er velkommen i, så det er vel greit. 

Hun har invitert alle de kuleste søskenbarna, så broren min er invitert, men ikke den eldste broren min fordi han er så treig. 

Anonymkode: 8be3f...9da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt kjipt, men hvis dere ikke har noe særlig med hverandre å gjøre ser jeg ikke problemet. 

Hun velger selv hvem hun vil invitere. 

• Liker 7
Skrevet

Hun må vel trekke en grense da ifht størrelse på bryllupet og økonomi. Din søster representerer din familie. 

Du sier hun har invitert de kuleste. Vel, hvis det er det som er viktig for henne og ikke at det er ifht hvem hun har fått best kontakt med, så vet du det. 

Du kan ikke gjøre annet enn å gratulere henne med dagen. Men skjønner du er såret hvis du har et annet forhold til henne enn det hun har til det. 

Anonymkode: 0b7b7...ff1

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at det er kjipt. Likevel ser jeg hennes side også. Jeg skal gifte meg om et års tid, og vi planlegger gjester nå. Jeg kommer også til å kutte ut min mormors søster og hennes mann og barn, og samtidig invitere min mormors andre søster og et av hennes to barn. Grunnen er rett og slett vi ønsker et lite bryllup, og det føles unødvendig å invitere mennesker jeg kanskje ser et par timer årlig. Den ene søsteren til mormor har stilt opp for meg gjennom hele oppveksten, og elsket meg som at jeg er hennes eget barnebarn. Hennes ene datter er også en svært nær venninne av meg i dag, og vi besøker hverandre flere ganger i måneden. De jeg utelater er rett og slett mennesker som jeg kun møtte på diverse familieselskaper. Jeg føler meg dødskjip, men det koster penger for hver gjest, og for at det ikke skal bli 40 fra min side og 6 fra hans side (hans familie bor ikke i norge), må det kuttes ned kraftig.

Anonymkode: 79046...c44

• Liker 2
Skrevet

Så trist at du føler deg utelatt. Måtte hun begrense gjester pga korona tror du? Da er det vel naturlig å invitere dem man har mest kontakt med. Samtidig skjønner jeg godt du synes det er trist når dere er kusiner. 

Anonymkode: d8747...845

• Liker 1
Skrevet

Så teit gjort. Folk mister helt gangsynet med en gang «det er miiiiin daag» slår inn. Og alle her som forsvarer det gjør og tenker det samme.

Anonymkode: c0e70...dff

• Liker 5
Skrevet
Glød skrev (13 timer siden):

Litt kjipt, men hvis dere ikke har noe særlig med hverandre å gjøre ser jeg ikke problemet. 

Hun velger selv hvem hun vil invitere. 

WOW🙄

Anonymkode: ae72a...273

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår jo dilemmaet. En har en hel rekke søskenbarn, tanter etc.

Noen av dem liker en og trives med og ville kanskje til og med valgt seg som venner om en ikke var i slekt. 

Andre er helt uten appell og en ville ikke engang orket hilse om en ikke var i slekt, eller er folk en aktivt misliker fordi de er ekle, slemme, har avvikende meninger etc.

Å da måtte invitere "hele gjengen" bare fordi de er søskenbarn/tanter etc blir litt søkt. Du inviterer da tross alt dine venner til en fest, og utelater helt uten drama deres søsken og andre venner. En verden der man har åpen invitasjon bare fordi en deler gener er ikke en ålreit verden. Det er viktig at vi ekskluderer fra sammenkomster folk som ikke bidrar til sammenkomsten. Så kan de selv velge å ta seg sammen, finne venner av samme type eller fortsette adferden. Denne "et søskenbarn må da få ødelegge dagen for alle andre"-holdningen er meg ubegripelig.

Familie var viktig for våre forfedre. Det er en tanke vi, som nåtid, kan og bør vrake. Venner er viktige. Familie er tilfeldig.

Anonymkode: 45d81...96a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen av dem liker en og trives med og ville kanskje til og med valgt seg som venner om en ikke var i slekt. 

Andre er helt uten appell og en ville ikke engang orket hilse om en ikke var i slekt, eller er folk en aktivt misliker fordi de er ekle, slemme, har avvikende meninger etc.

Å da måtte invitere "hele gjengen" bare fordi de er søskenbarn/tanter etc blir litt søkt. Du inviterer da tross alt dine venner til en fest, og utelater helt uten drama deres søsken og andre venner. En verden der man har åpen invitasjon bare fordi en deler gener er ikke en ålreit verden. Det er viktig at vi ekskluderer fra sammenkomster folk som ikke bidrar til sammenkomsten. Så kan de selv velge å ta seg sammen, finne venner av samme type eller fortsette adferden. Denne "et søskenbarn må da få ødelegge dagen for alle andre"-holdningen er meg ubegripelig.

Familie var viktig for våre forfedre. Det er en tanke vi, som nåtid, kan og bør vrake. Venner er viktige. Familie er tilfeldig.

Herregud for noen holdninger.

Du er på bærtur.

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde noen som forsøkte seg på den i vår familie også, men da kom ingen av oss. Orker ikke slikt drama og å plukke i sine familiemedlemmer er bare ufint! Jeg ble forøvrig invitert

Anonymkode: dbfc1...6ab

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det der med at man ikke velger hvem man er i familie med, og at de man kommer best overens med ikke er avgjort basert på familie, er jeg enig med. Samtidig synes jeg inkludering er viktig å tenke på når man kanskje har vokst opp sammen og hatt med hverandre å gjøre på den måten. Selv om man ikke henger like mye med alle, går det an å invitere på en måte som gjør at folk ikke føler seg ekskludert og får det vondt inni seg på grunn av det. Hvordan det gjøres er det ikke en fasit på, men jeg synes det er viktig å tenke over. Selv om det er eget bryllup og brudeparets dag.

Anonymkode: d8747...845

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har en kusine som er 42 som skal gifte seg, og hun ønsker å invitere lillesøsteren min som er 22 år. Jeg, som er 32, har hun ikke tenkt å invitere. Vi er begge single og barnløse og bor hjemme hos mamma for å spare penger. 

Grunnen til at hun vil invitere lillesøsteren min er fordi tantebarnet hennes er like gammel som lillesøsteren min, og de lekte mye sammen som barn. 

Vel, jeg føler meg utelatt, men ønsker ikke å komme i et bryllup jeg ikke er velkommen i, så det er vel greit. 

Hun har invitert alle de kuleste søskenbarna, så broren min er invitert, men ikke den eldste broren min fordi han er så treig. 

Anonymkode: 8be3f...9da

Du bor hjemme hos moren din i en alder av 32 år? 

Anonymkode: 17648...f72

• Liker 5
Skrevet

Jeg var den eneste av fem søskenbarn som var invitert i min kusines bryllup. Vi er nær i alder og har hengt en del sammen også utenom familiesammenheng, så jeg var nok der like mye på vennekvota. 

Å utelukke én er aldri greit, men det er ikke alltid "alle eller ingen"-prinsippet hverken er mulig eller ønskelig. Har man stor familie og/eller stor spredning i alder kan det være naturlig å begrense til dem man er nærmest heller enn å bare se på slektskap. 

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Jeg var den eneste av fem søskenbarn som var invitert i min kusines bryllup. Vi er nær i alder og har hengt en del sammen også utenom familiesammenheng, så jeg var nok der like mye på vennekvota. 

Å utelukke én er aldri greit, men det er ikke alltid "alle eller ingen"-prinsippet hverken er mulig eller ønskelig. Har man stor familie og/eller stor spredning i alder kan det være naturlig å begrense til dem man er nærmest heller enn å bare se på slektskap. 

Men det er jo annerledes å velge ut et par veldig få, enn å drive russisk rullett gjennom hele slekten. Det er jo selvsagt greit å velge noen få en har kontakt med, men ikke slik at det blir langt over halvparten av slekten.

Skrevet

Herregud, det er et bryllup - ikke en barnebursdag. Ikke alle gidder holde fest for en haug av slektninger de har lite eller ingen kontakt med. 

Anonymkode: 07587...7f5

• Liker 2
Skrevet

Velge 2 av 4 søsken er ikke ålreit. Det er viktig å tenke litt lenger enn bare den ene dagen, for slike ting har påvirkning på familierelasjoner. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jo 16 fettere og kusiner med 26 år mellom den eldste og yngste. Jeg inviterte ikke samtlige i mitt bryllup for å si det sånn. 

Anonymkode: f742e...abe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jo 16 fettere og kusiner med 26 år mellom den eldste og yngste. Jeg inviterte ikke samtlige i mitt bryllup for å si det sånn. 

Anonymkode: f742e...abe

Ingen sier at du burde det heller. Virkelig ingen.

Skrevet

Jeg tenker man må ha forståelse for at ikke alle søskenbarn blir invitert i et bryllup, spesielt nå når gjestelisten gjerne må begrenses litt. Da er det naturlig å invitere de man har kontakt med, og det er altså to av fire i deres søskenflokk. For øvrig vil jeg si det er rimelig spesielt å bo hos mor i en alder av 32, så her må det være noe mer med deg enn det du skriver som gjør at hun styrer unna. 

Anonymkode: 294cc...7fc

Skrevet

Helt greit. Hun har en grunn til å invitere lillesøsteren din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...