Gå til innhold

Forvaltningsprossess politi/juss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier egentlig jussen om praksisen om at politiet i forvaltningsperspektiv inndrar førekort uten at noe kriminelt nødvendigvis har skjedd? Når man ser de økonomiske tapene og stigmatiseringen et individ kan bli påført? Å bli presset ut av samfunnet i flere år samt og måtte leve med stigmatisering fra andre borgere fordi man «lever på nav»?

I mitt tilfelle så startet det med at politiet hadde skrevet feil i papirene, men jeg var ung å ville bare bort fra «sengeposten» som var en et betonggulv og brydde meg egentlig ikke om det arket man fikk senere som ikke er hva man hadde signert på under avhør etter en vanskelig hendelse.

Og når jeg ble stoppet å så mitt snitt til å prøve å rette opp så dum som jeg var så ble det sendt en bekymringsmelding for jeg hadde en joint i en røykpakke, samt utført en ulovlig rassia hos mine foreldre som ikke gjorde saken lettere. Jeg hadde akkurat kommet ut av en frivillig avrusning jeg betalte for av egen lomme som den første i det stedets historie, og måtte si opp behandlingen hos en psykolog jeg frivillig brukte som ettervern fordi man ikke kom seg ditt når de begynte å rote med førerkortet. Jeg samarbeidet godt med både helsetjeneste og fastlege og det ble ikke funnet noe rusproblemer da det er litt mer kompleks en som så.

Jeg leverte prøver i et år og etter to år uten lappen fikk jeg den igjen etter å ha kontaktet en advokat hos Elden som sa at siden jeg var så godt i gang med prøvene så burde jeg bare levere resten.

Jeg ble tilbudt skoleplass underveis pga arbeidserfaringen man hadde men mistet selvsagt den da jeg søkte om å få igjen førekort et par måneder før det hadde gått et år på prøver for å komme meg ditt da den lå i annet fylke. 

Har nå levd på nav i fire år og fått et stort hull i CVen å mistet mange år av livet der andre har fortsatt sine liv, fått familier og stadig bedre økonomi så har man stått på stedet hvil. Hele veien har man jobbet med seg selv etter en komplisert barndom men kun blitt motarbeidet, Jeg har søkt fri rettshjelp men ikke fått noe svar fra statsforvalteren enda.

Jeg sendte innsynbegjæring for litt over to uker siden å fikk i dag brev om at det ble oversendt til Kripos. Jeg er ikke tidligere straffedømt og har kun et par småsaker i fyll og heller aldri gjort så veldig mye kriminelt annet en å kanskje ha valgt venner som ikke var venner. 

Jeg hadde heller foretrukket et par år i fengsel en de siste årene og lurer på hvordan de kan med rette presse folk ut av samfunnet da nav driver å snakker om ung ufør og vil bli med til legen som følge av alt som har skjedd de siste årene. Selvtilliten man aldri har hatt er helt rasert 

og de klapper hverandre på skulderen for god innsats imens man selv sitter med store hull i cven og aldri kommer til å få et liv som følge av det hele da jeg har ingen utdannelse heller.

Hva sier egentlig jussen om den praksisen? For sånn det slår meg så kan bukken sende en bekymringsmelding til havresekken for å ødelegge liv langt mer en man prøver på selv. Det er offentlige ansatte som selv som presser folk ut av samfunnet og over på statelige overføringer man snakker om her, som koster skattebetalerne millioner. Hvilken rettsikkerhet har man egentlig for virkelige kriminelle har bedre vilkår en dette da man ikke har råd til å bruke masse penger på advokat man var så dum at man aldri trodde man ville trenge, men så sitter man å ser livet passere å folk leve sine liv og man selv står igjen på perrongen.

noen som vet råd? Jeg sitter med selvmordstanker til tider da livet er ganske trist og kjedelig.

Anonymkode: c7929...483

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har råd?:(

venter på all dokumentasjon politiet har på meg og de oversendte det til Kripos, men burde man kontakte advokat? Evnt hva er kriteriene for å få fri rettshjelp? Jeg lever under fattigdomsgrensen etter alt dette og gjort i flere år. Venter fremdeles på svar fra statsforvalteren men aner ikke hvor lang tid de pleier å bruke og har ikke hørt noen ting(søkte for litt over to uker siden å fått opp flere forslag derfra på fb den første uken som tilfeldigvis var felles venn av min mor så antar de har fått søknaden.)

Skrevet

Standard praksis er at førerkortet midlertidig fratas fordi det ofte er høy sjanse for kjøring i ruspåvirket tilstand. Hvis man er avhengig av rusmidler, er man også avhengig bak rattet.

Statsforvaltning kan bruke mange uker, bare smør deg med tålmodighet. Du får nesten bare høre med en advokat igjen om du går under kriteriene for fri rettshjelp, det er litt komplisert.

Høres ut som et ganske kaotisk liv du lever nå. Skjønner du er deppa og har det dritt etter alt dette her, men du kan ikke legge alt over på noen andres kappe. Jeg har bodd på barnehjem og i fosterhjem og har ikke akkurat hatt en enkel oppvekst jeg heller. Har møtt mye motstand, men jeg har et flott liv nå. Det er bare du som bestemmer din egen skjebne her, det er ikke verden som er i mot deg

Btw nå er det blitt lovpålagt å ta inn folk til jobbintervju som har hull i CV-en, så det er ikke verdens undergang.

Anonymkode: b7e08...cf7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Standard praksis er at førerkortet midlertidig fratas fordi det ofte er høy sjanse for kjøring i ruspåvirket tilstand. Hvis man er avhengig av rusmidler, er man også avhengig bak rattet.

Statsforvaltning kan bruke mange uker, bare smør deg med tålmodighet. Du får nesten bare høre med en advokat igjen om du går under kriteriene for fri rettshjelp, det er litt komplisert.

Høres ut som et ganske kaotisk liv du lever nå. Skjønner du er deppa og har det dritt etter alt dette her, men du kan ikke legge alt over på noen andres kappe. Jeg har bodd på barnehjem og i fosterhjem og har ikke akkurat hatt en enkel oppvekst jeg heller. Har møtt mye motstand, men jeg har et flott liv nå. Det er bare du som bestemmer din egen skjebne her, det er ikke verden som er i mot deg

Btw nå er det blitt lovpålagt å ta inn folk til jobbintervju som har hull i CV-en, så det er ikke verdens undergang.

Anonymkode: b7e08...cf7

Takk for svar. Jeg har aldri hatt noen rus diagnose eller avhengighet men ye. Får smøre meg med tålmodighet. 

jeg lever ikke et kaotisk liv. Jeg sitter alene som jeg har gjort hver dag i fire år nå uten nettverk eller jobb. tvilsomt at man får noen jobb når man ikke har noen utdannelse og alt av kurs er gått ut på dato.. jeg hadde en mellom jobb som var latterlig dårlig betalt og nav gir meg 4 tusen mer utbetalt + 3-4 man sparer med å ikke reise noe sted.. det er bare kjedelig å se alle leve livene sine å myndighetene har gjort sitt for å rasere livet ens.. men takk for at du tok deg tid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...