Gå til innhold

Dere som jobber i NAV, er dette sant? Tillitsvalgte klager på knallhard målstyring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hentet fra VG:

Det står en sak der tillitsvalgte klager på knallhard målstyring.

De forteller om ukentlige og månedlige "tavlemøter" i avdelingene. Der får saksbehandlerne vite hvordan de ligger an i forhold til

måloppnåelsen:  - Det er skryt å få om man ligger på grønt nivå. Men er tallene røde, får man tyn. Da må statestikken forbedres til neste møte .

Så spør de hvem som har ansvaret for denne måten å jobbe på?

og får til svar at den er politisk bestemt (?) 

Det er selvfølgelig mer å hente fra VG om denne saken, men at de har tavlemøter med måloppnåelse og straff deretter? Går det an å jobbe under slike forhold? Minner meg om tavler til do trening for barn eller annen ønsket adferd der man blir belønnet med klistremerker, i dette tilfellet penger...

Noen som jobber i NAV her som opplever tavlemøter med straff&belønning? det virker jo ganske psykt og IKKE normalt.

Anonymkode: 11b9e...a55

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer i noen nav-enheter. Særlig i de som er publikumsrettede. 

Anonymkode: ef5d0...a4e

• Liker 4
Skrevet

Ja, dette stemmer i høy grad. Jeg forstår at arbeidsgiver vil ha en indikasjon på hvordan det går, men det er så mye som ikke måles, som ikke kan måles, og som ødelegger relasjonsarbeidet og langsiktig tankegang i jobben vår. For å gi et eksempel, så ser det bra ut på målekortet om vi sender meldinger i aktivitetsplanen. Men denne meldingen kan være hva som helst. Hva.som.helst. Nå er den jo sjelden hva som helst, men satt på spissen kan det stå "Hei,"  og det bidrar til mer posiivt målekort. Men dersom vi slipper alt vi har i hendene for å snakke med en person i livskrise som trenger hjelp til å unngå strømstenging og hjelp til å søke hjelp for økonomien sin, så bidrar dette ikke til et positivt målekort, da dette ikke måles (hos oss iallefall, leder kan velge). Dette krever mer kompetanse, tid og kapasitet enn det som måles. Det gjør jo at man nesten kviser seg for å bruke tid på en del lovpålagte oppgaver, selv om samvittigheten jo veier tyngst i sånne saker, og ikke det dumme kortet. 

Anonymkode: c5aaa...e8a

• Liker 12
Skrevet

Det er stor grad av målstyring i nav ja. Det er knall hardt arbeid, høye krav til effektivitet og kvalitet. Det er overhode ikke å drikke kaffe og å ha lunsj pause 3t slik noen mennesker tror.

Jeg er ikke kjent med straff, men jeg er kjent med gulerot  ved måloppnåelse. 

Ukentlig mandagsmøter med resultat fra uken tidligere, hva som er produsert mm. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har selv opplevd det samme hos Sector Alarm og Telia, blant annet. Veldig utbredt på kundesenter. SA opererer også med fargekoder på de ansatte. Er man rød, så har man ett kvartal på seg til å komme seg til gul eller grønn, ellers så er det rett ut, gjerne på dagen.

Anonymkode: 4d6ce...37f

• Liker 3
Skrevet

🌸🌸🌸Takk for svar.🌸🌸🌸

Jeg synes ikke det høres bra ut i det hele tatt, alt kan jo ikke måles. Sosialtjenesteloven er også med for å støtte mennesker og bør ikke brukes som brikke i et spill om penger.

Det er heller ikke normalt og drive på den måten, det er uetisk og skaper bekymrede mennesker og sykemeldinger, de burde løse ting på andre måter. Og at de har fått beskjed av regjeringen?

Hvilket samfunn lever vi, hvilket samfunn vil vi ha?

Beklager og måtte si det men jeg tror det styres av cluster B personligheter, les dere opp.

• Liker 3
Skrevet

La meg legge til en ting: Det er sjelden man direkte straffes. Men at de som gjør oppgaver som viser seg å gi gode målinger lettere stiger i lønn (argumentasjon ved lønnsforhandling) og får tillit og ansvar, er det ingen tvil om der jeg jobber iallefall. Det verste for min del er krysspresset. Avstanden mellom det som vektlegges og det vi gjør som tar lengst tid og oppleves viktigst som fagperson. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har selv opplevd det samme hos Sector Alarm og Telia, blant annet. Veldig utbredt på kundesenter. SA opererer også med fargekoder på de ansatte. Er man rød, så har man ett kvartal på seg til å komme seg til gul eller grønn, ellers så er det rett ut, gjerne på dagen.

Anonymkode: 4d6ce...37f

Så fint og bli informert, da skal Telia ryke her i huset og oppfordrer folk som har Telia til det samme.

🔺

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La meg legge til en ting: Det er sjelden man direkte straffes. Men at de som gjør oppgaver som viser seg å gi gode målinger lettere stiger i lønn (argumentasjon ved lønnsforhandling) og får tillit og ansvar, er det ingen tvil om der jeg jobber iallefall. Det verste for min del er krysspresset. Avstanden mellom det som vektlegges og det vi gjør som tar lengst tid og oppleves viktigst som fagperson. 

Det som oppleves viktigst som FAGPERSON.

I følge FOs yrkesetiske dokument skal vi utføre skikkelig arbeid basert på respekt, det blir ikke lønnet der og da, men i lengden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hentet fra VG:

Det står en sak der tillitsvalgte klager på knallhard målstyring.

De forteller om ukentlige og månedlige "tavlemøter" i avdelingene. Der får saksbehandlerne vite hvordan de ligger an i forhold til

måloppnåelsen:  - Det er skryt å få om man ligger på grønt nivå. Men er tallene røde, får man tyn. Da må statestikken forbedres til neste møte .

Så spør de hvem som har ansvaret for denne måten å jobbe på?

og får til svar at den er politisk bestemt (?) 

Det er selvfølgelig mer å hente fra VG om denne saken, men at de har tavlemøter med måloppnåelse og straff deretter? Går det an å jobbe under slike forhold? Minner meg om tavler til do trening for barn eller annen ønsket adferd der man blir belønnet med klistremerker, i dette tilfellet penger...

Noen som jobber i NAV her som opplever tavlemøter med straff&belønning? det virker jo ganske psykt og IKKE normalt.

Jeg er ikke navansatt men har mine meninger om det.. Nav er delvis kommune og delvis stat.. Den kommunale biten er sosialbudsjettet i kommunen, der kan det bli fæle instrukser i kommunene, hvor de ønsker å få ned sosoalutgiftene og mest mulig igjen i refusjon fra staten.. Kommunene er storprodusenter av uføretrygder for å få refundert utgifter de har hatt på sosialklienter.. Etter min mening bør alt av sosiale ytelser være statlig slik at en får sine rettigheter uansett hvor man bor i landet.. De minste kommunene har strammet budsjett

Skrevet
Airman skrev (20 minutter siden):

Jeg er ikke navansatt men har mine meninger om det.. Nav er delvis kommune og delvis stat.. Den kommunale biten er sosialbudsjettet i kommunen, der kan det bli fæle instrukser i kommunene, hvor de ønsker å få ned sosoalutgiftene og mest mulig igjen i refusjon fra staten.. Kommunene er storprodusenter av uføretrygder for å få refundert utgifter de har hatt på sosialklienter.. Etter min mening bør alt av sosiale ytelser være statlig slik at en får sine rettigheter uansett hvor man bor i landet.. De minste kommunene har strammet budsjett

👏:klappe:

Kloke ord.

👏

• Liker 1
Skrevet

Vi har tavlemøter annenhver uke. Da kommer alle tallene opp; hvor mange søknader har vi tatt siden sist, hvor mange søknader har vi som ikke har blitt behandlet innen 5 uker, hvor mange er i tiltak, hvor mange har utgåtte aktiviteter, hvor mange "mangler svar" oppgaver man har osv. Vi blir kontrollert og sjekket på alt! I tillegg får vi stadig høre at vi må være mer effektive. Vi "får ikke lov" å la folk bli uføretrygdet, de skal ut i jobb. Og alt dette med store porteføljer som du aldri klarer å komme a jour med. 

Alt er synlig for alle på kontoret. Alle ser hvor dårlig eller god du er. Jeg vet om folk som jobber gratis i helgen for å klare å holde hodet over vannet.

Jeg går med konstant dårlig samvittighet og et indre stress for alt som jeg ikke rekker. 

Tror ikke jeg holder ut så mange år til i Nav.

Anonymkode: f064d...48d

• Liker 8
Skrevet

Å jobbe i NAV er ekstremt tøft, svært høyt arb.tempo, både på statlig og kommunal side, svært mye å sette seg inn i, press og stress. De første 3 årene i Nav tok jeg matpause ca 1-2 ganger i uka, ellers måtte jeg jobbe i ett strekk for å få unna det verste, men man blir ALDRI ajour. Har kollegaer som har så mye +tid at de ikke får lov å opparbeide mer, så de jobber i helga/på fritiden. Det er ille! Og generelt dårlig betalt, selv om svært mange har høy utdannelse (master). 

- Nav ansatt, Oslo (bydel på østkanten). 

Anonymkode: cd4fd...8c7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har tavlemøter annenhver uke. Da kommer alle tallene opp; hvor mange søknader har vi tatt siden sist, hvor mange søknader har vi som ikke har blitt behandlet innen 5 uker, hvor mange er i tiltak, hvor mange har utgåtte aktiviteter, hvor mange "mangler svar" oppgaver man har osv. Vi blir kontrollert og sjekket på alt! I tillegg får vi stadig høre at vi må være mer effektive. Vi "får ikke lov" å la folk bli uføretrygdet, de skal ut i jobb. Og alt dette med store porteføljer som du aldri klarer å komme a jour med. 

Alt er synlig for alle på kontoret. Alle ser hvor dårlig eller god du er. Jeg vet om folk som jobber gratis i helgen for å klare å holde hodet over vannet.

Jeg går med konstant dårlig samvittighet og et indre stress for alt som jeg ikke rekker. 

Tror ikke jeg holder ut så mange år til i Nav.

Anonymkode: f064d...48d

Søk andre jobber. Jeg ble som ansatt det utbrent, syk og ironisk nok havnet på AAP med dyp depresjon etter arbeidspress. Jeg jobbet også helger. 

Klarte heldigvis å klare meg uten oppfølging (for det får man lite av 😅) og kom meg i jobb igjen. Aldri mer nav!!!

Anonymkode: 00f19...cf7

• Liker 4
Skrevet

Dette er mitt tredje innlegg i denne tråden, så jeg beklager om jeg spammer. Men jeg kan bare stille meg bak det som ellers sies om arbeidsbelastning. Jeg fikk strøket 65 plusstimer nå i mai, da alt over 50 plusstimer strykes en gang i året. Dette er arbeid jeg har utført gratis, for å komme ajour. Man misbruker denne ordningen med fleksitid, for meningen er jo å få tatt ut avspasering. Men problemet med det, er at ingen tar arbeidsoppgavene dine om du avspaserer. Derfor er det mer stressende for meg, enn å opparbeide meg denne haugen av plusstid. Koronatiden har vært helt jævlig for min del, og det vet jeg den har for andre og. Mens helsepersonell (med rette) ble snakket fram i pandemitiden, fikk Nav og ansatte i Nav bare masse tyn og en haug forventninger og krav kasta i fanget. Selv om det til dels er forståelig, så er det kjempekrevende å sette seg inn i alle nye rutiner og å serve en haug nye brukere hjemmefra. 

Jeg har mange ganger kjent meg helt nedkjørt, men jeg vet at hvis jeg tar det opp så kommer det en regle om at jeg må disponere tiden bedre og organisere arbeidet og prioritere. Derfor er det skambelagt å si at man er sliten, selv om det tidvis stilles umenneskelige krav. Jeg tar sjelden lunsjpause, og "fikser noe" i mange timer på fritida, hver uke.  

Hvordan prioritere mellom 10 arbeidsoppgaver som haster, som tar 6 timer, om man har 3 timer til rådighet? Og så kommer dette helsikes måletyranniet inn i bildet, for man kan ikke engang prioritere det som virkelig haster uten å få dårlig måling.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er mitt tredje innlegg i denne tråden, så jeg beklager om jeg spammer. Men jeg kan bare stille meg bak det som ellers sies om arbeidsbelastning. Jeg fikk strøket 65 plusstimer nå i mai, da alt over 50 plusstimer strykes en gang i året. Dette er arbeid jeg har utført gratis, for å komme ajour. Man misbruker denne ordningen med fleksitid, for meningen er jo å få tatt ut avspasering. Men problemet med det, er at ingen tar arbeidsoppgavene dine om du avspaserer. Derfor er det mer stressende for meg, enn å opparbeide meg denne haugen av plusstid. Koronatiden har vært helt jævlig for min del, og det vet jeg den har for andre og. Mens helsepersonell (med rette) ble snakket fram i pandemitiden, fikk Nav og ansatte i Nav bare masse tyn og en haug forventninger og krav kasta i fanget. Selv om det til dels er forståelig, så er det kjempekrevende å sette seg inn i alle nye rutiner og å serve en haug nye brukere hjemmefra. 

Jeg har mange ganger kjent meg helt nedkjørt, men jeg vet at hvis jeg tar det opp så kommer det en regle om at jeg må disponere tiden bedre og organisere arbeidet og prioritere. Derfor er det skambelagt å si at man er sliten, selv om det tidvis stilles umenneskelige krav. Jeg tar sjelden lunsjpause, og "fikser noe" i mange timer på fritida, hver uke.  

Hvordan prioritere mellom 10 arbeidsoppgaver som haster, som tar 6 timer, om man har 3 timer til rådighet? Og så kommer dette helsikes måletyranniet inn i bildet, for man kan ikke engang prioritere det som virkelig haster uten å få dårlig måling.

Hvordan endre dette?

• Liker 1
Skrevet

Takk for at dere deler. nå forstår jeg NAV ansatte bedre.👏

Ta vare på dere selv🌸🌸🌸

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan endre dette?

Øke grunnbemanningen. Gi folk en overkommelig saksportefølje. Få et tillitsbasert system, der ledere kan lede og ikke gjøre dårlige målinger som gir månedlig statistikk som dessuten er dårlig og som ingen kan å bruke. Gi de som har det dårligst i samfunnet vårt bedre hjelp. Det være seg psykisk helsehjelp, bolig, økonomi og annet. Gi oss tid til å utføre arbeid som hjelper, gi oss tid til å hjelpe hver enkelt. Da slipper folk å føle seg lost i et system, og som et nummer i ei uendelig rekke. Gjør strukturelle endringer. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Øke grunnbemanningen. Gi folk en overkommelig saksportefølje. Få et tillitsbasert system, der ledere kan lede og ikke gjøre dårlige målinger som gir månedlig statistikk som dessuten er dårlig og som ingen kan å bruke. Gi de som har det dårligst i samfunnet vårt bedre hjelp. Det være seg psykisk helsehjelp, bolig, økonomi og annet. Gi oss tid til å utføre arbeid som hjelper, gi oss tid til å hjelpe hver enkelt. Da slipper folk å føle seg lost i et system, og som et nummer i ei uendelig rekke. Gjør strukturelle endringer. 

Jeg HÅPER HÅPER og HÅPER du er i en ledende stilling, tenker det samme som deg ,men er ikke så dyktig som deg til å få det ned skriftlig.

👏👏

Skrevet

Blir jo interessant hvordan det kommer til å gå når Røe Isaksen på sin side sier de ikke har pålagt nav dette, og lederne i nav heller ikke sier de har gitt instrukser om det😐 det må jo komme fra en plass? Bra at de tillitsvalgte tar tak i det. NAV sleit vel med saksmengde før og det blei ikke akkurat lettere under korona. Saken føyer seg inn i rekken av arbeidsplasser med økt brukermasse og effektivitets- og økonomipress.

Anonymkode: 1741b...ad3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...