Gå til innhold

Tiden med «gratis penger» er forbi, om et år kan boliglånet ditt være dobbelt så dyrt

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/ytring/tiden-med-_gratis-penger_-er-forbi-1.15635580

Om bare noen uker begynner boliglånet ditt å bli dyrere. Om halvannet år kan det være dobbelt så dyrt.

Norges Bank har selv åpnet for til sammen fem rentehevinger i år og neste år, til 1,25 prosent.

Det betyr at boliglånsrenten vil krype opp til nærmere 3 prosent – en dobling fra dagens nivå på rundt 1,5 prosent.

Har du et boliglån på 5 millioner går rentekostnaden fra 75.000 kroner i året – til 150.000 kroner i året.

Anonymkode: 4eaf3...87e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja. Dette har vi hørt og lest før. 

Men så blir det neppe slik. Det kommer rentehevinger, ja, men ingen grunn til å tro at man skal ha 3% boligrente til neste sommer. 

Anonymkode: c6be7...a45

• Liker 16
Skrevet

Det er vel ingen som er ved sine fulle fem som har trodd at renten kommer til å være like lav som den er nå? 

Anonymkode: 2b804...dd1

• Liker 31
Skrevet

Noe alle som tar lån bør være bevisst på at kan skje. Jeg husker tiden da min venninne hadde vært utrolig smart da hun bant renten på 4,5%. Vi med flytende rente gikk langt over. Mine foreldre har opplevd svært så høye renter. 

Dette rentenivået er historisk sett utrolig lavt, og til og med 3% renter er det ingen garanti for at det blir det høyeste man kan forvente. 

• Liker 8
Skrevet

Nå har jeg satt på et dobbelt så høyt trekk som det banken mente jeg kom til å klare med min inntekt(som etter min mening er latterlig lavt). Og likevel skulle jeg klart dobbel avbetaling av det igjen uten å måtte ha gjort noen massive endringer. Så går nok fint for min del om renta går opp, og om de ikke har like stort slingringsmonn som meg bør man ta høye for renteoppgang.

Anonymkode: 27cea...053

• Liker 7
Skrevet

Da jeg tok opp lån ble det lagt inn margin opp til 7% rente 😅

Med fortjenesten man har hatt på fond med å ta lån med nullrente er uansett mer enn nok til å betale ned hele lånet om det blir for dyrt. 

Anonymkode: 86d0d...4a0

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker tiden da jeg hadde kassakredittlån på 14 %...renten kan gå mye høyere enn de signaliserer den...

Skrevet

Fra 2010 til 2020 hadde man en gjennomsnittsboligrente på 3,32%. 

Med 2012 som høy med 4,08% og 2018 med 2,43%. 

Dette er nivået man bør forvente i tiden framover. I lang tid framover. 

Unntaksvis kan man oppleve rente på mellom 5-7% kortvarig, da i form av finanskriser, inflasjonskriser, markedsbobler osv. Dette opplevde vi under finanskrisen i 07/08 med en rente på 7,04% og tidlig 2000-tall da dotcom-boblen sprakk (8,5%). 

Men nå er det ingenting som tilsier at man står ovenfor en ny økonomisk krise, og det er forventet markedsvekst i årene fremover. Vi bør derfor forvente normale boliglånsrenter på nivå mellom 2,5 - 4,0 %, da i form av sakte opptrapping. En opptrapping er risikabelt, og kan ikke stresses igjennom. Jeg har ingen tro på at vi ligger på 3,0% mot sommeren 2022. Men kasnkje sommeren 2023 heller. 

Uansett, hvis boligeiere ikke har tatt høyde for normal rentenivå mellom 2,5 og 4,0%, så vil de slite i det kommende 10-året!

• Liker 9
Skrevet

Null stress, jeg har betalt ned mye på lånet og låst det på en gunstig prosent i to år til.

Anonymkode: ea18a...7a9

Skrevet

Vårt første hus kjøpte vi i -97. Da var renten på 11% Om jeg ikke husker feil. På -80 tallet bikket det vel 16%. Vet ikke hvor realistisk det blit at det blir så høy igjen, men man må forberede seg på trangere tider fremover ihvertfall.

Anonymkode: 7f9e6...b9d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vårt første hus kjøpte vi i -97. Da var renten på 11% Om jeg ikke husker feil. På -80 tallet bikket det vel 16%. Vet ikke hvor realistisk det blit at det blir så høy igjen, men man må forberede seg på trangere tider fremover ihvertfall.

Anonymkode: 7f9e6...b9d

Du har rett i at renten var opp mot 16% på 80-tallet, men i 1997 var den "fin". 

image.png.92221c4a366bdd7baf4abb4229f8ff24.png

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men nå er det ingenting som tilsier at man står ovenfor en ny økonomisk krise, og det er forventet markedsvekst i årene fremover.

Krisen er jo rett rundt hjørnet! Den starter til uken når amerikanske permisjonsregler går ut. Ettervirkningene fra Korona kommer til å bli store. 

Anonymkode: 7566c...444

• Liker 4
Skrevet

Det blir dobbelt så dyrt i omkostning men avdragene øker jo ikke så summen man betaler i boliglån hver måned blir jo ikke dobbel selv om renten dobles? 

Jaja, jeg har hatt boliglån siden 2010 så for meg er ikke 3-4% så avskrekkende. Det blir litt dyrere men det klarer vi. Vi vurderer å kjøpe nytt nå men da må vi jo huske å beregne at vi tåler litt mer rente og ikke makse helt :)

Anonymkode: 40095...c39

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir dobbelt så dyrt i omkostning men avdragene øker jo ikke så summen man betaler i boliglån hver måned blir jo ikke dobbel selv om renten dobles? 

Jaja, jeg har hatt boliglån siden 2010 så for meg er ikke 3-4% så avskrekkende. Det blir litt dyrere men det klarer vi. Vi vurderer å kjøpe nytt nå men da må vi jo huske å beregne at vi tåler litt mer rente og ikke makse helt :)

Anonymkode: 40095...c39

Nei, men prisen på å låne blir dobbelt så dyrt. Det du betaler inn til deg selv er jo ikke med i regnestykket.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Krisen er jo rett rundt hjørnet! Den starter til uken når amerikanske permisjonsregler går ut. Ettervirkningene fra Korona kommer til å bli store. 

Anonymkode: 7566c...444

Det er mange dommedagsprofetier der ute, med worst-case og ditt og datt. 

Noen spår at man går inn mot den nye 80-tallsbankkrisen med rente opp mot 15% som følge av inflasjon og diverse etter korona, mens andre ler av hele opplegget. 

Vi får se hva som skjer. 

Men det var jo utenkelig for 2 år siden at trevarer skulle øke med 300% over "natta". Så at det er noe ubalanse i økonomien som må rettes ut er det ingen tvil om. Så spørs det hvordan dette slår ut. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har for øvrig regnet på at jeg tåler opp mot 7% rente over en periode. 

Hvis det bikker noe mer enn det, og eventuelt dobles, ja da vet sannelig ikke jeg hva jeg skal gjøre....

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ingen som er ved sine fulle fem som har trodd at renten kommer til å være like lav som den er nå? 

Anonymkode: 2b804...dd1

Det er nok veldig mange som har max-et boligen til hvor mye de max kunne få lånt fra banken. I den gruppen igjen så har mange en "livsstil" og en holdning om å bruke akkurat så mye som de tjener, noen til og med mer vha forbrukslån/kreditt. Disse kommer til å måtte gjøre endringer og mange av de kommer til å skylde på andre og late som de ikke visste. Når renten stiger kan boligprisene gå ned. Noen av de som ikke klarer den nye renten vil tvinges til å selge til lavere pris enn de kjøpte for. Så de sitter da fortsatt med restgjeld på en bolig de ikke eier og må inn i leiemarkedet der prisene vil kunne gå opp fordi flere må leie.

Anonymkode: e1851...119

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg satt på et dobbelt så høyt trekk som det banken mente jeg kom til å klare med min inntekt(som etter min mening er latterlig lavt). Og likevel skulle jeg klart dobbel avbetaling av det igjen uten å måtte ha gjort noen massive endringer. Så går nok fint for min del om renta går opp, og om de ikke har like stort slingringsmonn som meg bør man ta høye for renteoppgang.

Anonymkode: 27cea...053

Banken er ikke vår venn samme hvor vennlige de høres ut. Deres jobb er å tjene penger, på deg. Så de ønsker å trekke ut lånet over flest mulig år så de kan ta mest mulig i rente fra deg. Mange kan egentlig betale lånet mye raskere enn det banken foreslår.

Anonymkode: e1851...119

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg tok opp lån ble det lagt inn margin opp til 7% rente 😅

Med fortjenesten man har hatt på fond med å ta lån med nullrente er uansett mer enn nok til å betale ned hele lånet om det blir for dyrt. 

Anonymkode: 86d0d...4a0

Var nylig i banken og tror de nå beregnet at vi kan betale opp mot 5 % rente, og i tillegg ha litt til overs. 

• Liker 2
Skrevet

Da blir det mye tvangssalg framover. 

Anonymkode: 3fd5e...d94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Fra 2010 til 2020 hadde man en gjennomsnittsboligrente på 3,32%. 

Med 2012 som høy med 4,08% og 2018 med 2,43%. 

Dette er nivået man bør forvente i tiden framover. I lang tid framover. 

Unntaksvis kan man oppleve rente på mellom 5-7% kortvarig, da i form av finanskriser, inflasjonskriser, markedsbobler osv. Dette opplevde vi under finanskrisen i 07/08 med en rente på 7,04% og tidlig 2000-tall da dotcom-boblen sprakk (8,5%). 

Men nå er det ingenting som tilsier at man står ovenfor en ny økonomisk krise, og det er forventet markedsvekst i årene fremover. Vi bør derfor forvente normale boliglånsrenter på nivå mellom 2,5 - 4,0 %, da i form av sakte opptrapping. En opptrapping er risikabelt, og kan ikke stresses igjennom. Jeg har ingen tro på at vi ligger på 3,0% mot sommeren 2022. Men kasnkje sommeren 2023 heller. 

Uansett, hvis boligeiere ikke har tatt høyde for normal rentenivå mellom 2,5 og 4,0%, så vil de slite i det kommende 10-året!

En økonomisk krise kommer plutselig, ikke planlagt. Det er ingen garanti for at det ikke kan skje igjen, og i slike situasjoner er det ganske tilfeldig hvem som vinner og taper på det. Som nå ved corona, som har ført til økonomisk krise for mange, og gevinst for en god del også. Rentenivået har riktig nok holdt seg lavt, men det er mye som kan skje og påvirke både økonomi i samfunnet og personlig. 

Helt tilfeldig vant jeg på finanskrisen, men i andre enden satt det et par som tapte tilsvarende. Boligmarkedet stupte en liten stund, og panikken blant dem som solgte bolig akkurat da medførte nok at flere solgte unna urimelig billig, i frykt for at boligmarkedet skulle stagnere helt. De fleste som skulle kjøpe avventer. Akkurat da kjøpte jeg. Uten noe konkurranse, og med selger som haddw fått litt panikk. Et par uker senere ble finanskrisen mer eller mindre avblåst for Norges del, og boligmarkedet tok seg opp igjen. Da solgte jeg gammel bolig. 

Det kunne fort ha slått andre veien. Kriser kommer plutselig, og man vet ikke utviklingen. Jeg hadde flaks, den jeg kjøpte av hadde uflaks. 

Det beste angående å forsikre seg om å klare seg gjennom en plutselig krise er nok å ikke låne til randen av hva man kan klare, samt ha en buffer og fornuftig økonomi også i gode tider. For slikt har skjedd, og det kan skje igjen. Plutselig. Føre til vinnere og tapere veldig tilfeldig og kanskje urettferdig også, men de med buffer og solid økonomisk styring vil uansett klare seg jevnt over bedre enn dem som allerede lever i grenseland av hva de kan klare. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...