Gå til innhold

Hvor lenge ammet du, og hvordan gikk ammes litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det vanskelig å avvenne barnet? Var det barnet selv som mistet interessen? Var det vanskelig å bli kvitt melka?

Barnet mitt er 18 måneder og ammer fortsatt morgen og kveld og natt etter behov. 

Anonymkode: 78423...8b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammeslutt, skulle det stå i trådtittelen.

Skrevet

Ammet til 20 mnd. Den siste tiden bare på kvelden før natta. Sluttet med nattamming ved 7 1/2 mnd. Fikk en liten oppsving i ammingen ved barnehagestart rundt 1 år, så da gikk jeg aktivt inn for å droppe ettermiddagspuppen.

Avsluttet kveldspuppen ved at hun selv sa hun ville ha vann en kveld, dagen etter skulle jeg bort på kvelden, så da tenkte jeg det var like greit å kutte helt ut. Hun spurte, men jeg fortalte henne (og forberedte henne når vi var på badet) at puppen var tom og at hun kunne få vann. Gikk noen dager så var det helt glemt.

Hørtes slitsomt ut med nattamming fortsatt. Hvis du vil avslutte ville jeg nok kuttet 1 og 1 pupp. Jeg tok først den på dagen, så den på morgningen (ved at hun ikke fikk komme inn i sengen og kose dere når hun våknet) og den siste var da på kvelden før sengen. 

Anonymkode: f43ee...378

Skrevet

Eldste avvente seg selv ved 15 mnd, det ble en veldig enkel avvenning da for begges del. Yngste derimot 😂 her ammet vi mye på natt fordi det var det eneste som holdt tåta på henne ved mange oppvåkninger. Aldri opplevd så sta unge og for å i det hele tatt få noe søvn ble det slik. Men, ved 16 mnd var det nok. Hadde da i lang tid prøvd å trappe ned og kutte ut nattamming, men det var ikke sjans i havet for at hun ville gi slipp på den puppen. Så bestemte meg for å avslutte hele ammingen, og gjorde det i forbindelse med at jeg skulle bort 3 netter. Det gikk veldig fint da jeg kom hjem og puppen var utrolig nok glemt. Kunne godt fortsatt ammingen litt til, men det nyttet ikke når det primært var på natta hun ville ha. Hun sov mye bedre etter vi kuttet ammingen og spiste bedre med fast føde også, så det var vinn vinn. 

Anonymkode: 2b253...0c7

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det vanskelig å avvenne barnet? Var det barnet selv som mistet interessen? Var det vanskelig å bli kvitt melka?

Barnet mitt er 18 måneder og ammer fortsatt morgen og kveld og natt etter behov. 

Ammet til barnet var ca 10 mnd. Da spiste hun stort sett kun fast føde og tullet mye ved puppen. Så jeg bare sluttet å tilby en dag, og det var helt problemfritt - tydelig at baby var ferdig. Ga ikke noe mme heller, bare babygrøt og vann å drikke. 

Vi slutte forøvrig med nattamming da jeg begynte å jobbe ved 7 mnd.

Melka var ikke noe problem, fikk ikke noe voldsom spreng.

Anonymkode: b7280...3f5

Skrevet

Jeg ammet frem til han var 16 måneder, da hadde jeg bare ammet han på kvelden fra han var 13 måneder. Jeg bestemte meg for å slutte og han godtok det fra første stund uten noen klaging, så vi var vel klar begge to for å avslutte ammingen. 

Anonymkode: e6ebb...373

Skrevet

Vi hadde en runde med brystvegring rundt 10 mnd, og da benyttet jeg sjansen til å slutte (hadde MASSE ammeproblemer hele veien så jeg er sykt fornøyd med 10mnd amming). Gikk helt uproblematisk, sluttet nærmest på dagen - både dag og natt. Gav mme på flaske på dagtid i et par mnd og vann om natta. 

Anonymkode: feb4b...b52

• Liker 2
Skrevet

Ammer ennå, barnet er 2 år og 3 mnd ☺️

• Liker 1
Skrevet
Sportsidioten skrev (4 minutter siden):

Ammer ennå, barnet er 2 år og 3 mnd ☺️

Samme her.

Anonymkode: e2b1e...3a6

Skrevet

Ammet til 20 måneder. Da det ble tydelig at barnet ikke var så veldig avhengig av brystet lenger. Vi begge ble liksom litt ferdige samtidig.

Anonymkode: 24272...5d9

Skrevet

Ammet til 18 måneder. Da fikk jeg plutselig store sår igjen, og amming ble smertefullt. Virket som hun forandret sugetaket. Jeg så ingen grunn til å kjempe for ammingen lenger, så vi sluttet. Hun var litt lei seg, men jeg sa at puppen hadde au. Lot henne prøve noen ganger, og hun likte det ikke med sårskorper. Hun godtok da fort at puppen hadde au. Nå 1,5 mnd senere kan hun fortsatt være nysgjerrig på puppen, men prøver ikke å die. Jeg har fortsatt litt melk, men det er ikke plagsomt og jeg har ikke fått betennelse.

Hadde det ikke vært for sårene, så hadde vi fortsatt en stund til. Jeg tror at vi begge syntes det var en fin start på morgenen.

Anonymkode: f1565...19e

Skrevet

Ammet til hun var 2,5 år.   Hovedsaklig kveld og litt morgen. Måtte slutte over natten pga brystbetennelse.  Første kvelden var litt vrien, men etter det gikk det fint. 

Anonymkode: 9c7f1...917

Skrevet

Ammet 1. 6 mnd. Slutta da å amme på natt og så mistet hun interessen på dagtid 

Nr 2 og 3 12 mnd, ble mindre når jeg begynte å jobbe og sluttet på natt pga lei av lite søvn

Ammer nå å, spent på hvor lenge det blir. Hadde vært gøy å prøve å få ammet de litt lenger enn de andre🤞

Skrevet

Ammet til 2 år og 4 mnd. Trappet ned de sidte mnd, overgangen var størst fra 2-3 ganger (kveld/natt/morgen) til kun morgen. Da begynte jeg å kutte morgen i helger så jeg kunne pumpe/amme om jeg fikk spreng, men det gikk fint! 

Anonymkode: a4962...2b2

Skrevet

Ammet til 18mnd, barnet som ikke var interessert lenger etter jeg lå på sykehuset i noen dager. 

Skrevet

Jeg ammet begge mine til de fylte to år eller like over to år. Nattammet eldste i ca 18 mnd, og yngste i ca 22 måneder. Ingen av dem mistet interessen, og jeg måtte styre avvenningen. Kuttet et og et måltid (til protester) over mange, mange måneder. Det ble ofte mer amming i helgene enn i ukedagene, men over tid ble det sakte men sikkert mindre og mindre. 

Anonymkode: a7b94...389

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...