AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Hvis ja, hva var grunnen til at dere ikke dro på det? Anonymkode: 38a4f...f7e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 Det er jo egentlig ikke noe de fleste aktivt velger bort, det er noe man aktivt velger, i og med at det ikke er en del av vanlig offentlig svangerskapsomsorg for de som ikke har ulike risikofaktorer per i dag Jeg valgte å betale for en privat ultralyd før rutineultralyd i uke 18-20 i begge mine svangerskap, fordi jeg bor i Oslo der det er veldig mange muligheter å få tatt ultralyd privat rett rundt hjørnet og jeg var nysgjerrig og spent. De fleste av mine venninner som ikke bor i Oslo har ventet til rutineultralyd på sykehuset. Hadde jeg bodd et sted uten lett tilgjengelig privat gynekolog hadde jeg nok også ventet på den offentlige ultralyden Anonymkode: d93e2...30c 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Folk får ikke tilbud om tidlig ultralyd så det må du ta privat og jo jeg tok tidlig ultralyd. Anonymkode: 0e746...d2e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Fikk ikke tilbud om det. Anonymkode: 2471b...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Folk får ikke tilbud om tidlig ultralyd så det må du ta privat og jo jeg tok tidlig ultralyd. Anonymkode: 0e746...d2e Dette tror jeg Ts vet veldig godt. Hun vet også at det samtidig er veldig vanlig å betale for tidlig ultralyd. Vil tro de som dropper TUL enten ikke liker legeundersøkelser, er veldig avslappede og regner bare med at alt står bra til eller rett og slett ikke har råd. Jeg var ikke så veldig bekymret selv, men syns det var veldig lenge å gå til uke 18-20 HVIS noe skulle vise seg å være galt, i tillegg til at jeg regnet med at jeg var synlig gravid innen da. Det sistnevnte stemte overhodet ikke, men som førstegangsgravid visste jeg ikke at magen kommer langt ut i svangerskapet. Anonymkode: f9320...99c 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 Ts her. Ja, jeg er fult klar over at man selv må bestille det privat. Og jeg tenker på om noe hadde vært galt med barnet eks ikke levedyktig etc så hadde det vel vært bedre å avslutte svangerskapet før enn siden, det er jo ikke bare bare å gå gravid heller. Og hvis det viser seg at barnet har kromosomavvik, er det ikke for sent å ta abort i uke 20 da? uansett så blir jo prosessen utsatt unødvendig lenge. Anonymkode: 38a4f...f7e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 Jeg skal på TUL neste uke i uke 7. Skal deretter på ny rundt uke 12/13, nettopp for å se etter avvik. Tanken på at avvik først oppdages i uke 18 og man mulig må abortere så sent er forferdelig. Da er det jo myyyyye bedre å få abortert 1-1,5 mnd tidligere. Anonymkode: 990ac...805 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 Hvorfor skal man ta tidlig? Anonymkode: 5054e...e0d 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Ja, jeg er fult klar over at man selv må bestille det privat. Og jeg tenker på om noe hadde vært galt med barnet eks ikke levedyktig etc så hadde det vel vært bedre å avslutte svangerskapet før enn siden, det er jo ikke bare bare å gå gravid heller. Og hvis det viser seg at barnet har kromosomavvik, er det ikke for sent å ta abort i uke 20 da? uansett så blir jo prosessen utsatt unødvendig lenge. Anonymkode: 38a4f...f7e Sjansen for å få barn med kromosomavvik er ikke spesielt stor hos unge gravide. Som regel ordner kroppen opp selv om ikke barnet er levedyktig. Hvis det oppdages store avvik på ultralyden i uke 18-20 kan man selvfølgelig fremdeles ta abort, det skjer stadig vekk. Det går gjennom nemd, men det vil bli godkjent i slike tilfeller. Anonymkode: d93e2...30c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor skal man ta tidlig? Anonymkode: 5054e...e0d Det er avvik som kan være for sent å avdekke på tidspunktet for ordinær ultralyd, men som kan avdekkes mellom uke 11 og 14. Derfor skal det heldigvis også bli tilbud om en offentlig ultralyd rundt uke 12 (som er vanlig praksis i flere andre land), noe som skal tre i kraft i 2022. Anonymkode: a42ac...151 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 Nei, tok ikke med første. Anså det ikke som nødvendig. Med andre tok jeg fordi det var en del av det offentlige tilbudet her jeg bor (EU-land). Men syntes det var litt merkelig at alt man leter etter er downs. Anonymkode: 4af68...6df 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #12 Skrevet 9. september 2021 Hvis man er redd for kromosomavvik så er det NIPT som gjelder, ikke ultralyd Anonymkode: 960e5...519 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #13 Skrevet 9. september 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, tok ikke med første. Anså det ikke som nødvendig. Med andre tok jeg fordi det var en del av det offentlige tilbudet her jeg bor (EU-land). Men syntes det var litt merkelig at alt man leter etter er downs. Anonymkode: 4af68...6df Det er vel ikke bare Downs, der finnes mange ulike kromosomavvik og andre typer avvik, noen mer alvorlige enn andre. Anonymkode: d93e2...30c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #14 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal på TUL neste uke i uke 7. Skal deretter på ny rundt uke 12/13, nettopp for å se etter avvik. Tanken på at avvik først oppdages i uke 18 og man mulig må abortere så sent er forferdelig. Da er det jo myyyyye bedre å få abortert 1-1,5 mnd tidligere. Anonymkode: 990ac...805 Uke 18 er så sent at du i praksis må føde det aborterte fosteret. Det burde være tilbud om UL i uke 12 til alle kvinner slik at vi slipper oppleve groteske senaborter. Anonymkode: 3a552...f33 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #15 Skrevet 9. september 2021 Kjenner noen, som regel går det jo greit. Men kjenner også et par stykker som ventet til ordinær og fikk beskjed om manglende hjerne/trisomi osv osv. De måtte settes igang og avslutte svangerskapet. Ganske tøft, siden babyene fysisk sett sparket og gav livstegn. Men de ville dødd inni magen etterhvert 😢 Anonymkode: 1d389...f6b 1
GammelKaktus Skrevet 9. september 2021 #16 Skrevet 9. september 2021 Tenkte at hvis noe var galt så ordnet kroppen opp selv og hvis det skulle vise seg at noe var galt med fosteret på den ordinære ultralyden så ville jeg fikset det her til lands eller reist utenlands. Dessuten så var det mitt første barn så det var ikke noe stress, hadde ingen barn å ta hensyn til, skulle jeg hatt et barn til nå så hadde jeg testet for det som man kan teste for. Ville ikke født et barn som ikke var friskt når jeg allerede har et friskt barn å ta hensyn til
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal man ta tidlig? Anonymkode: 5054e...e0d Det er en rekke grunner til at de fleste andre land har tidlig ultralyd som standard i svangerskapsomsorgen, og at det skal innføres i Norge også: Man kan bekrefte at det er liv, og måle svangerskapslengde / termin mer nøyaktig enn ved OUL i uke 18-20. Man ser antall foster (ved flerlingsvangerskap er det bra å avdekke dette tidlig for bedre oppfølging). Og akkurat som ved OUL kan man gå gjennom organer osv og se etter avvik - noen typer (som kromosomfeil) er enklere å avdekke i uke 12 enn uke 20. Om det skulle vise seg at fosteret er alvorlig sykt eller ikke levedyktig, så er det mindre komplisert å avslutte svangerskapet tidligere. Anonymkode: 7a850...c8f 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #18 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Folk får ikke tilbud om tidlig ultralyd så det må du ta privat og jo jeg tok tidlig ultralyd. Anonymkode: 0e746...d2e Jo, dersom de er fra 38 år og opp. Fom. neste år er det fra 35 år og opp grunnet nye bioteknologiloven. Det er også mange andre årsaker til at man kan få tilbud om tidlig UL. Anonymkode: d61b5...08b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #19 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ikke bare Downs, der finnes mange ulike kromosomavvik og andre typer avvik, noen mer alvorlige enn andre. Anonymkode: d93e2...30c De sjekker kun etter tre typer trisomi. Anonymkode: 4af68...6df
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #20 Skrevet 9. september 2021 Ikke første gang. Tenkte at jeg fikk klare meg med det offentlige tilbudet. Var ganske avslappet og tenkte at det går jo som regel bra. i svangerskap nr 2 var jeg på tidlig ultralyd på sykehuset pga veksthemmet barn første gang. Ultralyden var for å få sikker termin. På ordinær ultralyd fikk vi vite at barnet hadde et alvorlig avvik som man ikke kunne se i uke 10 da jeg var på ultralyd. Var i nemd og tok abort i uke 20+5. får tilbud om tidlig ultralyd dersom jeg skulle bli gravid igjen. Hadde betalt for det hvis ikke. Det er veldig sent å få en sånn alvorlig diagnose på ordinær ultralyd. Anonymkode: 2983d...675
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå