Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #1 Skrevet 26. september 2005 Hei Jeg lurer på om det er noen her inne som har noen erfaringer med inne katter som skal "gjøres om" til en vanlig inne og ute katt. Vi bor i en leilighet i 4 etg og vi har en katt som er veldig sær og har vært inne katt siden hun kom til verden for 3 år siden. Men nå skal vi selge leiligheten og flytte på loftet i huset til mine svigerforeldre. Jeg lurer da fælt på hvordan det skal gå. Svigers har en hund og en gammel katt fra før. Og min katt er ikke glad i fremmede eller andre dyr. Kommer dette til å gå bra? Jeg vil ikke gi henne fra meg og jeg nekter å ta livet av henne. :cry: Jeg sier takk for alle tips.
Arkana Skrevet 26. september 2005 #2 Skrevet 26. september 2005 Vi har også en innekatt, men vil gjøre henne til utekatt når vi flytter om et par år. I følge dyrlegen er ikke dette noe problem. Vent 2-3 uker etter at dere har flyttet, slik at katten venner seg til det nye hjemmet sitt og orienterer seg litt ut fra det den ser ut av vinduet. Noen innekatter vil ikke være videre interessert i å gå ut, de tar kanskje en tur ut i ny og ne, særlig hvis dere sitter ute i hagen og slikt. Andre vil storkose seg og bli skikkelig utekatter som jakter på fugler og mus. Det er ikke noe problem, så lenge katten har valget vil den selv finne ut hva den liker best. Det går sikkert bra med den gamle katten og hunden også. De finner ut av nye territorier, og selv om de ikke blir venner trenger de ikke bli fiender heller, de kan godt bare tolerere hverandre.
MiniMjau Skrevet 26. september 2005 #3 Skrevet 26. september 2005 Flott svar, Arkana! Jeg er helt enig. Hold den inne et par-tre uker slik at den finner ut av sitt nye hjem, og vær tolmodig ang forholdet til den andre katten og hunden. Ikke forvent at de blir perle-venner fra dag en. Jeg går ut ifra at hunden er vant til katter.
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. september 2005 #4 Skrevet 26. september 2005 Enig med de andre her, viktig å vente med å slippe ut katten når man nettopp har flyttet uansett. Ellers anbefaler jeg også å være med katten ut i begynnelsen, siden noen katter faktisk er litt redde i starten. Å venne seg til andre katter og hunder går av seg selv, men vær forberedt på en del krangling til å begynne med. Kanskje blir aldri dyrene venner, men de vil tolerere den andre etterhvert. Husk også at katten skal ha ormekur 2-4 ganger i året når den går ute, og at den bør steriliseres, dersom du ikke allerede har gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #5 Skrevet 26. september 2005 Kanskje litt off topic men: Vi har en utekatt og han koser seg ute. Hva vil skje når vi om ett år skal flytte? Hvodan vet katten at det er den nye plassen den bor på? Vil den på noen måte legge spor slik at han finner igjen huset sitt?? Tenker mye på det. Rekner med at det går bra men er litt nysgjerrig på ideer!!!!!!!
Gjest Spacegirl Skrevet 26. september 2005 #6 Skrevet 26. september 2005 Når det gjelder å flytte med en katt som er vant til å være ute, så er min erfaring at det går greit hvis du holder katten innendørs de første ukene i det nye hjemmet. Da rekker katten å bli vant til stedet og føle seg hjemme der før den slipper ut.
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. september 2005 #7 Skrevet 26. september 2005 Hold katten inne i 2-4 uker, så går det bra. Katter orienterer seg bla i forhold til jordens magnetfelt, så den må bare holdes inne en stund til den har funnet det nye "hjem-punktet" sitt. I tillegg finner de frem via lukt, så det første de gjør når du da slipper den ut vil sannsynligvis være å markere. Det lønner seg også å være med den ut noen kortere turer på dagen i starten, også la den være ute alene etterhvert.
Gjest gjest1 Skrevet 26. september 2005 #8 Skrevet 26. september 2005 Etter min egen, og noen familiemedlemmers erfaring..så er det ingen som helst problem å få en innekatt til å bli utekatt Vent i en to-ukers tid og vær ute med katten din i korte perioder først. Ingenting er som å se en katt hoppe i gress og fryde seg over blader for første gang Jeg har forresten flyttet med katten min (og mange av de allerede nevnte familiemedlemmene har gjort det samme). Alle våre katter har tilpasset seg det nye stedet veldig fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå