Gå til innhold

Mange repetisjoner vs lite repetisjoner men tyngre vekter

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å bli fit, må man ta mange repetisjoner eller trene tungt og ha lite repetisjoner? 

Kjæresten min sier det ikke er vits å ta mange repetisjoner, at jeg kan ta 5 reps * 5 sets og allikevel bli fit og sterk. Føler det er litt lite kanskje? 

Hva er deres erfaringer med dette? 

Anonymkode: df118...349

Skrevet

Mange reps, lett vekt = slanke muskler

Få reps, tung vekt = bulkete bolemuskler

Anonymkode: 10116...cf3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den kjøper jeg ikke uten videre. Min fysikk heller mer mot "bulkete bolemuskler", selv om jeg tar relativt mange reps. Samtidig ser jeg folk rundt meg på treningssenteret ha slanke muskler, selv om de tar langt færre reps enn meg.

Skrevet

Dette er forsket på mange ganger. Sist jeg sjekket ut forskning på dette, det var to kontrollgrupper over ganske lang tid.. De hadde eksakt lik muskelvekst og styrke i begge gruppene. Så få reps+tyngre vekter vs mange reps+lavere vekt hadde ingenting å si for sluttresultatet. Så gjør det du liker best. 

Anonymkode: 4101c...2d5

• Liker 6
Skrevet

Syns det er greiest med få reps og tungt. Går fortere, får gjort flere øvelser og fortere resultat. Går heller ikke lei så fort. 

Anonymkode: 4a523...b60

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Muskler kan bare vokse eller krympe, ikke bli lenger. Du kan ikke trene deg til slanke muskler. Du kan oppleve regional muskelvekst basert på øvelser, men ikke noe mer enn det.

TS: Les denne diskusjonen som var oppe her for litt siden. Den besvarer spørsmålene dine godt. Spør videre her om noe er uklart 🙂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei.

Anonymkode: 8c198...582

• Liker 1
Skrevet

Du har både raske og treige muskelfibre. Tren begge deler.

Skrevet
Majer skrev (30 minutter siden):

Du har både raske og treige muskelfibre. Tren begge deler.

Begge deler trenes uansett. Det vil si, så lenge du trener tungt nok/nær nok utmattelse til å aktivere de raske, så er de "treige" allerede aktiverte.

Muskelfibrene aktiveres etter Hennemanns størrelsesprinsipp. Motorenhetene som stort sett styrer type-1-fibre aktiveres først. 

Det er ikke sånn at å trene med 5 repetisjoner per sett trener type-2-fibre og at å trene med 15 - 20 per sett trener type-1-fibre. 

Denne myten kommer av en misforståelse av grunnleggende muskelfysiologi.

• Liker 2
Skrevet
Sandum.PT skrev (På 9.9.2021 den 13.00):

Nei. Muskler kan bare vokse eller krympe, ikke bli lenger. Du kan ikke trene deg til slanke muskler. Du kan oppleve regional muskelvekst basert på øvelser, men ikke noe mer enn det.

TS: Les denne diskusjonen som var oppe her for litt siden. Den besvarer spørsmålene dine godt. Spør videre her om noe er uklart 🙂

Men de som har slanke muskler, kan de trene seg til bulkete muskler? 

Anonymkode: 17a91...6d1

Skrevet

Okey, dere som sier det ikke er noen forskjell. Hvorfor har da alle som trenger høy rep/lav vekt en slank muskuløs kropp, men de som trener omvendt er bulkete? Her stoler jeg mer på empiri enn "forskning".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 12.43):

Lol 😂😂😂😂

Det spiller ingen rolle så lenge total belastning blir den samme. Og er du nybegynner så kan du fint trene 5x5 og fortsatt få gode resultater. Du trenger ikke finspisse noe som helst før du er over et visst nivå, så gjør det du trives med og kos deg på trening 😊

Anonymkode: 52c22...b54

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okey, dere som sier det ikke er noen forskjell. Hvorfor har da alle som trenger høy rep/lav vekt en slank muskuløs kropp, men de som trener omvendt er bulkete? Her stoler jeg mer på empiri enn "forskning".

Det kan hende det er fordi du faktisk har tatt i på trening, de trener med lavere belastning totalt sett, de er slanke fordi de har lavere fettprosent enn deg og det kan hende de spiser mindre/dårligere for muskelbygging 🤷🏼‍♀️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe som heter "lange slanke muskler". En muskel er en muskel, de er ikke lange og slanke eller bulkete. De er trente eller ikke trente. Ser de slanke eller små ut så er det fordi de ikke trener tungt nok og har lav fettprosent.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er en slank muskel? Sannsynligvis bare en muskel som ikke har høyde, fordi den ikke er trent. Så om du får stappet mer muskelmasse inn der, så blir den høyere fordi den ikke vokser i lengderetning. Så her er nok svaret ja 🙂👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

"Alle"? Jeg vil si at de som trener ineffektivt og ikke får resultater, de får ikke musklene til å vokse så bra. Da blir de ikke større. Da vil de se slanke ut på lav fettprosent fordi de ikke har særlig størrelse.

Beste metoden for å få den looken skikkelig er vel bare å løpe masse langdistanse og ikke spise så mye 🙂

• Liker 1
Skrevet
Sandum.PT skrev (5 timer siden):

Begge deler trenes uansett. Det vil si, så lenge du trener tungt nok/nær nok utmattelse til å aktivere de raske, så er de "treige" allerede aktiverte.

Muskelfibrene aktiveres etter Hennemanns størrelsesprinsipp. Motorenhetene som stort sett styrer type-1-fibre aktiveres først. 

Det er ikke sånn at å trene med 5 repetisjoner per sett trener type-2-fibre og at å trene med 15 - 20 per sett trener type-1-fibre. 

Det er sant at begge deler trenes i hver øvelse, men det har litt å si hvordan man trener dem. Det er flisespikkeri, men greit ved optimalisering. 

Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Det er sant at begge deler trenes i hver øvelse, men det har litt å si hvordan man trener dem. Det er flisespikkeri, men greit ved optimalisering. 

Hvordan har det noe å si, og hvorfor? Hva er målet? 🙂

Skrevet
Sandum.PT skrev (1 time siden):

Hva er en slank muskel? Sannsynligvis bare en muskel som ikke har høyde, fordi den ikke er trent. Så om du får stappet mer muskelmasse inn der, så blir den høyere fordi den ikke vokser i lengderetning. Så her er nok svaret ja 🙂👍

😂😂 Mente lange muskler. Uansett hvor mye og hard styrketrening jeg trener så er de fortsatt lange, men synligere. Før trente jeg 6- 8 timer hver dag, både styrke og ballidrett, men fikk aldri noen bulkete muskler. 

Skrevet
Sandum.PT skrev (5 timer siden):

Kan man få tynne, men muskuløse armer, hvis det er snakk om dame på 40 år? Jeg er ellers tynn, men sluttet å trene, så armene «henger» litt. Har håndvekter på 2 kilo hjemme. 

Anonymkode: 76348...5ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...