Gå til innhold

Forkjølet hver gang barnet blir forkjølet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig normalt? Hva kan jeg gjøre, jeg orker det snart ikke lenger! Siden barnehagestart i gjor august har jeg vært forkjølet 11 ganger (teller takket vøre koronatester).

Går dette noensinne over? Det er så kjedelig og ekstremt pinlig å være syk fra jobb så ofte! Kan jo ikke akkurat smitteverne meg overfor barnet heller, men mannen min blir ikke syk, og ikke besteforeldre heller! 

Har noen tips eller oppmuntring, jeg blir snart gal! 

Anonymkode: 66962...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke mye til trøst, men slik har også jeg det. I tillegg til at det varer dobbelte av tiden. Barnet ble syk med feber som varte i 6 dager, jeg hadde feber i 15 dager. Var til legen tre ganger, fikk det jeg kunne få. Men legen sa det var normalt. Så da må det vel bare fortsette slik da. Også får vi håpe for vår del at det roer seg når de blir eldre.

Anonymkode: a6b5a...18d

• Liker 1
Skrevet

Huff, føler med deg! Jeg har også vært oftere forkjølet etter at barnet begynte i barnehagen i fjor. Lever du sunt? Altså har et variert og bra kosthold, tilstrekkelig med søvn, lite alkohol og sukker? Kanskje du har vitaminmangel? 

Anonymkode: dabac...b9c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke mye til trøst, men slik har også jeg det. I tillegg til at det varer dobbelte av tiden. Barnet ble syk med feber som varte i 6 dager, jeg hadde feber i 15 dager. Var til legen tre ganger, fikk det jeg kunne få. Men legen sa det var normalt. Så da må det vel bare fortsette slik da. Også får vi håpe for vår del at det roer seg når de blir eldre.

Anonymkode: a6b5a...18d

Samme her! Barnet er syk i et par dager, mens hos meg drar det ut! Litt godt å høre at det er normalt også, om enn demotiverende.. Får virkelig håpe det går over ja…

ts

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Huff, føler med deg! Jeg har også vært oftere forkjølet etter at barnet begynte i barnehagen i fjor. Lever du sunt? Altså har et variert og bra kosthold, tilstrekkelig med søvn, lite alkohol og sukker? Kanskje du har vitaminmangel? 

Jeg støtter denne. Ville tatt noen blodprøver hos fastlegen for å avdekke evt vitaminmangler. Det kan gjøre at immunforsvaret blir litt redusert. 

I tillegg ville jeg stilt litt hygiene spørsmål til barnehagen. Det er tross alt en pandemi. Har selv et barnehagebarn som kun var syk to ganger hele forrige barnehageår.. De var veldig nøye på basale hygienetiltak og foreldre var flinke til å holde de hjemme ved nyoppståtte symptomer. 

Kan du også ha vært lite syk som barn/ungdom? Kan hende du mangler en del immunitet mot vanlige forkjølelsesvirus (som det forøvrig er mange av). Men som mannen din allerede har ervervet? 

Anonymkode: 5a83f...cd1

Skrevet

Det kan jo virke som at immunforsvaret ditt ikke er det beste. Ikke alltid det er så lett å gjøre noe med. Men å ta multivitaminer kan muligens hjelpe noe. Mannen min er(var sånn)n som får forkjølelse lett og han blir plaget med hoste(konstant dag og natt) i flere uker etter hver forkjølelse. Rett før Koronaen slo til fikk jeg nok etter tre forkjølelser og påfølgende hosteperioder på to mnd. Så da kjøpte jeg inn multivitaminer og omega 3 til han. Det har han tatt siden og bare vært forkjølet en gang. Mulig alt smittevernet også har hatt en medvirkning, men jeg har en tro på vitaminene også.

Jeg har godt immunforsvar og er gjerne forkjølet en gang hvert 3. år eller noe sånt. De tre ungene våre er også sjeldent forkjølet/syke. Mannen min ble gjerne forkjølet uten at noen andre i huset har vært det.

Anonymkode: acb59...446

• Liker 1
Skrevet

Jepp. Jeg har hatt det sånn siden eldstemann begynte i barnehagen i 2010. 

Anonymkode: d43a1...e61

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lever ganske vanlig vil jeg tro, men spiser hjemmelaget middag med grønnsaker hver dag, fisk 3 ganger i uken minst, og hjemmelaget brød/knekkebrød med vanlig pålegg/grønnsaker til andre måltider. Spiser noe sukker selvfølgelig, men stort sett bare litt i helger eller andre anledninger. Drikker svært sjelden, knapt en gang i mnd. Tar også multivitaminer i tilfelle, så vet liksom ikke hva annet jeg kan gjøre..

Trener også innimellom forkjølelsene, me  det blir jo null kontinuitet med 1-2 uker pr mnd enten syk eller sliten etter sykdom.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg støtter denne. Ville tatt noen blodprøver hos fastlegen for å avdekke evt vitaminmangler. Det kan gjøre at immunforsvaret blir litt redusert. 

I tillegg ville jeg stilt litt hygiene spørsmål til barnehagen. Det er tross alt en pandemi. Har selv et barnehagebarn som kun var syk to ganger hele forrige barnehageår.. De var veldig nøye på basale hygienetiltak og foreldre var flinke til å holde de hjemme ved nyoppståtte symptomer. 

Kan du også ha vært lite syk som barn/ungdom? Kan hende du mangler en del immunitet mot vanlige forkjølelsesvirus (som det forøvrig er mange av). Men som mannen din allerede har ervervet? 

Anonymkode: 5a83f...cd1

Vet ikke hvor mye syk jeg var, men det var jo en ide! Skal høre med min mor! 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp. Jeg har hatt det sånn siden eldstemann begynte i barnehagen i 2010. 

Anonymkode: d43a1...e61

Ånei!! Hvordan henger du sammen da?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan jo virke som at immunforsvaret ditt ikke er det beste. Ikke alltid det er så lett å gjøre noe med. Men å ta multivitaminer kan muligens hjelpe noe. Mannen min er(var sånn)n som får forkjølelse lett og han blir plaget med hoste(konstant dag og natt) i flere uker etter hver forkjølelse. Rett før Koronaen slo til fikk jeg nok etter tre forkjølelser og påfølgende hosteperioder på to mnd. Så da kjøpte jeg inn multivitaminer og omega 3 til han. Det har han tatt siden og bare vært forkjølet en gang. Mulig alt smittevernet også har hatt en medvirkning, men jeg har en tro på vitaminene også.

Jeg har godt immunforsvar og er gjerne forkjølet en gang hvert 3. år eller noe sånt. De tre ungene våre er også sjeldent forkjølet/syke. Mannen min ble gjerne forkjølet uten at noen andre i huset har vært det.

Anonymkode: acb59...446

Hmm, burde nok få tatt noen blodprøver for å sjekke nivåene, selv om jeg tar multivitaminer. Kan jo bli dårlig tatt opp.

ts

Skrevet

Jeg er forkjølet nå for tredje gang på 1 måned. Jeg er som en svamp for alt virus og dritt ungene drar i hus.

Anonymkode: 5f460...d2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sånn og jeg har 3 små barn og jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Jeg er forkjøla minst én gang pr. måned. Litt mindre under korona (tatt 11 tester).

Ungene og mannen er ikke mye syke hver for seg, men det er sjeldent at vi alle er friske på likt.

Anonymkode: f5f50...12e

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Jeg synes det høres veldig unormalt ut - du må ha et veldig dårlig immunforsvar? Ville tatt en tur til legen. 

Har selv hatt to unger i barnehage, riktignok ble de også sjeldent syke, men det var enda sjeldnere at de smitta meg igjen. Så det er absolutt ikke sånn at man "skal" være syk hele tida når man har barn i barnehage.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet

Hos oss er det mannen som alltid blir smittet av barna. 

Vi har en som har startet på sitt tredje år og en som går sitt første år i barnehagen nå. Og hun eldste blir nesten aldri syk mer. Hun var nesten konstant forkjølet den høsten hun begynte. Så vi håper at det blir bedre etter hvert for lillesøster, som også var en del syk som baby. Mannen har tydeligvis ikke blitt immun mot de tingene storesøster ikke blir syk av mer, lillesøster smitter ham og ikke oss to andre. 

Jeg krysser fingrene for at det blir bedre for deg ved at barnet etter hvert blir mindre syk. Og støtter å undersøke den generelle helsen. Jeg var forøvrig veldig mye syk som barn selv, men aner ikke om det kan være årsaken til at jeg er immun mot mye i dag. Jeg har også hørt at det kan være motsatt.

Anonymkode: 0901e...2b0

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske normalt. Tenker at det har noe med jobben din å gjøre også. Jobber du selv i skole, barnehage, helsevesen og har jobbet der noen år før barnet kom? Da er det litt rart at du blir så påvirket av barnehagestart. 

Men har du jobbet mer "skjermet" så er det ikke så rart. 

Jeg fikk høre da jeg begynte i helsevesenet at jeg måtte regne med å bli endel småsyk. Det skjedde. Da jeg fikk barn noen år senere så fikk jeg ikke alle snåsykdommene som barna hadde...

Anonymkode: be536...e23

• Liker 1
Skrevet

Når barna gikk i barnehagen var det ofte forkjølelse pga eldstemann, to år yngre søster ble i barnehagen ikke så ofte forkjølet ei heller smittet likemye av storebror som han av henne. Etter at de begynte på skolen er eldstemann hjemme 3-4 dager pr år, yngste i snitt en dag pr år. 

Hos oss er det også sånn at blir mannen min forkjølet først blir jeg aldri smittet av han, han kan bli smittet av alle. 

Jeg var som yngste nesten aldri syk på skolen- ikke før jeg begynte på videregående hvor vi aldri gikk ut og det aldri ble luftet. På barneskolen ble klasserommene luftet hvert eneste friminutt  hele året.

Anonymkode: a901d...d4a

• Liker 1
Skrevet

Hjemme hos oss blir alle forkjølet om en blir forkjølet. Det var ikke slik før koronaen kom. Men, etter at den kom så smittes alle om en blir forkjølet. Enda jeg er så nøye med hygienen. Vasker til og med over kontaktpunkter med klor. 

Anonymkode: 2a76e...ebc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...