Gå til innhold

Hund som ikke vil gå tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår er to år og har aldri vært særlig glad i å gå tur her vi bor. Han er en mindre selskapsrase. Han stritter imot i mot en km (dersom vi prøver å få han med). Kommer vi langt nok hjemmefra er det som å skru på en bryter, da er han veldig gjerne med. Er vi nye steder, går han mer enn gjerne. Han er gjerne med på bil og båttur og virker som han liker nye steder. Går fint uten bånd og er veldig lydig alle steder utenom i nærheten av huset, da løper han hjem så snart han får muligheten. Bryr seg lite om andre mennesker og hunder, holder seg alltid i nærheten. Vi har ganske stor tomt og har dørene stort sett åpne og han går litt inn og ut som det passer han. Har alltid et øye på han, men han har aldri gått utenfor tomta. Han er veldig leken og sprek og kan holde på i timevis med ball. Han er helt frisk og grundig sjekket av veterinær. Føler ofte at det er mer mitt behov for tur enn hans, at han «må» gå på tur for å få litt nye inntrykk. Vi gjør oss så morsomme som mulig, lokker med favorittleken og godteri, men på dette området er han urokkelig. Han vil virkelig ikke, vil bare hjem. Veldig glad når han får kommet seg hjem, og er veldig rolig inne. Alltid stuptrøtt til kvelden. Vi har prøvd å la være å gå tur noen dager, men lysten kommer ikke. Vi kompenserer med noe hjernetrim, men er så i tvil om jeg skal presse på mer tur eller la han styre mer selv. Han virker som er veldig glad og trygg hund. Noen som har noen tanker?

Anonymkode: 77bc2...ba9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror noen hunder bare er sånn. Jeg har en venninne som har to hunder av liten selskapsrase, og av de to er det hannen som ikke vil gå på tur. Dersom hun tvinger han med, ender det opp med alle fire beina i bakken og totalnekt. Han blir bare stående, så hun må gå tilbake og hente han og bære han resten av veien. Etterhvert sluttet hun å ta han med på våre lengre turer og tok kun med seg tispen (av samme rase). Tispen var ivrig og glad i turer.

Anonymkode: 1c3e8...780

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror noen hunder bare er sånn. Jeg har en venninne som har to hunder av liten selskapsrase, og av de to er det hannen som ikke vil gå på tur. Dersom hun tvinger han med, ender det opp med alle fire beina i bakken og totalnekt. Han blir bare stående, så hun må gå tilbake og hente han og bære han resten av veien. Etterhvert sluttet hun å ta han med på våre lengre turer og tok kun med seg tispen (av samme rase). Tispen var ivrig og glad i turer.

Anonymkode: 1c3e8...780

Takk for svar. Jeg har faktisk ikke møtt en eneste hund som ikke liker å gå tur før. Godt å høre at det finnes flere som min..

• Liker 1
Skrevet

Hunden vår har også litt av den samme oppførselen. Ikke like ekstremt, men hun er helt klart enklere å få med på tur på steder hun ikke er kjent. Hun vil være med på tur hjemme også, men da blir det fort mye snusing og lite turgåing hvis hun får bestemme. Kan det være at hunden din er redd for noe i nabolaget? 

Anonymkode: 9120b...c12

Skrevet

Vår hund er også slik  men det er fordi han er litt "revmatisk" (stiv i kroppen), og bruker litt tid på å mykne opp for å nyte turen.

Det er klart at det er litt smertefullt for ham i begynnelsen, og at han vegrer seg for å gå på grunn av det.

Anonymkode: c6e47...d00

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hunden vår har også litt av den samme oppførselen. Ikke like ekstremt, men hun er helt klart enklere å få med på tur på steder hun ikke er kjent. Hun vil være med på tur hjemme også, men da blir det fort mye snusing og lite turgåing hvis hun får bestemme. Kan det være at hunden din er redd for noe i nabolaget? 

Anonymkode: 9120b...c12

Det kan hende. Har tenkt tanken, men vet ikke hva som eventuelt er skummelt. Han blir litt stresset av store hunder som bjeffer ved passering, men vi går bare forbi også får han masse ros for passeringen. Har blitt overrasket tidligere av løse hunder som plutselig er rundt beina våre med en eier på slep uten kontroll. Det liker han naturlig nok ikke. Kanskje derfor han ikke viser noen interesse for andre hunder, vil helst bare gå forbi, som vi også alltid gjør. Hvordan kan jeg trygge han bedre dersom grunnen er at han egentlig er redd?

Skrevet

Jeg har også selvskapsrase og hun er heeeelt lik 🤣 På kvelden, når det er tid for siste tur hvor jeg foretrekker at hun bæsjer (for ellers vekker hun meg dødstidlig og MÅ ut), så pleier jeg bare å løfte hun med meg 100 meter unna huset, også går vi en omvei hjem. Da går det hvertfall fremover… 

Jeg orker rett og slett ikke maset om å være i nærheten av huset. Er hundre ting man kan trene på, men jeg bryr meg ikke om å ta hunden under armen å bare bære hun vekk 😂 Vet man ikke skal bære hunden for mye heller, men dette fungerer for meg. Driter i om andre som ser på meg syntes det er rart at jeg bærer hunden

Hunden min er gammel og begynner bli dårlig til fots. Så jeg vurderer rett og slett å kjøpe en hundesekk, som hun kan titte ut av 😂 Hun elsker jo å bli bært. 

Når det kommer til andre turer så vil hun aldri på tur. Følger meg ikke ut i gangen, jeg må gå løfte hun ut av sofaen 😂 Ofte prøver hun å gjøre seg tung og legger seg på ryggen. Men hun veier bare 2 kg så hun har ikke sjangs mot meg 🙈 Når vi har kommet oss ut, og jeg går å bærer på hun, så stor koser hun seg 😜 tittet rundt og myser med øynene 

Det er ikke noe galt med hunden din, jeg tror det handler mer om rasene. Noen andre mindre hunder har jaktinstinkt, men for våres selskapshunder så er det viktigere for dem å være nær oss og hjemmet 🤷🏼‍♀️

Men ja, uansett, jeg bærer min over den kneika hvor hennes eneste fokus er hjem, hjem, hjem! 🙈

Anonymkode: 09a33...bd5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tviler også på at hunden din er redd for noe, da du skriver at om dere kommer langt nok hjemmefra så er det som å skru på en bryter 🙈 min hund er også helt lik der. Det handler kun om at det er behagelig å være ved hjemmet. Kommer de langt nok unna og mister retningssansen på hvor hjemmet er, så går det jo fremover 😂

Skrevet

Hvilken selskapsrase er det du har? 😊

Skrevet

Det å "gå tur" er jo litt kunstig for hunder, og noe vi mennesker har funnet på at er lurt. 

Så jeg skjønner godt de hundene som synes det er bedre å holde seg i nærheten av det trygge hjemmet, enn å drive å vandre formålsløst rundt 😅. Noen hunder får jo mye ut av denne vandringa, ved at de ser og opplever nye ting og lukter spennende lukter og spor. For hunder som ikke er så opptatt av sånt, hva er vitsen egentlig?

Så klart, det er jo det beste for dem å få fysisk aktivitet og psykisk stimuli, og det vet jo vi mennesker, så vi drar dem med ut på tur. Og slik som din, så synes selv turvegrerne at det er ålreit når de kommer seg litt bort fra hjemmet og bare kommer i gang. Men i nærområdet er hovedtanken at de bare vil tilbake til trygge omgivelser.

Jeg hadde ikke nølt med å ta hunden på armen det første stykket, om den synes det å forlate hjemmet er litt vanskelig 😊 

Anonymkode: f3867...df3

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som om hunden trenger mer varierte omgivelser.

Tydeligvis kjedelig/lite stimuli å gå akkurat i nabolaget 

Anonymkode: 5a617...8c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som om hunden trenger mer varierte omgivelser.

Tydeligvis kjedelig/lite stimuli å gå akkurat i nabolaget 

Anonymkode: 5a617...8c3

For å komme til varierte omgivelser må vi gå den veien. Bor ytterst på en halvøy.. Men jeg kan jo kanskje ha han i sykkelkurven eller på armen den første kjedelige kilometeren en gang i blant:) Jeg har hengt meg litt opp i at han må gå selv, så det kan jeg endre på. 

Tusen takk for mange gode tips og svar i tråden! 

• Liker 2
Skrevet

Hunden til noen jeg kjenner er akkurat likedan. Men kommer hun langt nok bort hjemmefra, kan hun gå lange turer. Men på nærmiljøturer vil hun fort hjem igjen. Tror bare noen hunder er sånn🙂

Anonymkode: c9834...dde

Skrevet

Min hund er litt sta. Han forstår veldig godt om vi bare skal gå en kort tissetur i nabolaget eller om vi skal på en mer interessant tur. Han er sikkert drittlei runden i nabolaget. Samme lukter fra samme hunder, samme steder, kjedelig terreng (asfalt), får ikke lov å "hoppe" inn i hagene til naboer, så må gå pent osv. Kan dra seg mot veier som han vet fører til kjekkere plasser. 

Hovedtur legges nesten alltid til andre steder en nabolaget. Nabolaget blir morgen og kveldstur - gjerne en liten tur inn på en annen vei ene turen også, så det ikke blir kjedelig. 

Hva med å gjøre turen mer gøy? Stoppe 1-2 steder på veien og ha godbitsøk i veikanten, trene på kontakt ol. 

Hvis jeg har dårlig tid en dag og ikke får gått så lang tur, så kjører jeg heller til et annet sted hvor hunden har det gøy. Jeg vil heller at hunden skal få snuse i skogen i 30min, enn å jogge/gå i det kjedelige nabolaget. Den blir nok mer sliten av skogen/nye steder da det er mer lukter og interessant. 

Min hund er også rask når vi går siste stykket hjemover. Jeg har lært meg hvorfor....For han får alltid et ben eller dentastix når vi er kommet hjem. Så jeg skjønner jo han vil hjem fort da!

Anonymkode: b5217...ae5

Skrevet

Vi har en ung ridgeback som nærmest gjemmer seg når turbåndet kommer frem🤣 Egentlig er han lydig som bare det, men når det ropes "kom" for at han skal komme ut i gangen for å ta på seg båndet, da bare ligger han og ser dumt på meg mens han snur seg bort på en sassy måte.

Han elsker lange turer i skogen lenger hjemmefra og leking med andre hunder osv., men akkurat de mindre turene som bare er for å lufte seg/tisse - de vil han aller helst være foruten. Det går saaaakte på vei dit vi skal, mens det ser ut som om han kjeder seg og ikke forstår hvorfor han må gjøre noe slikt (selv om han alltid koser seg når vi kommer frem dit vi skal og det blir litt leking/løping), mens på hjemveien flyyr han av sted, såå fornøyd, som om han skal til verdens aller beste sted, haha.

Anonymkode: 823b1...6b1

Skrevet

Har en mellomstor gjeterhund som blir mer og mer vanskelig å få med på tur i nabolaget. Hun er redd både moped, isbil, fotballer som blir sparket og unger som leker og skråler i skolegårder, lekeplasser etc. Hun legger seg rett ned og gjør seg så tung hun kan om hun hører disse lydene nært eller fjernt. Vi har jobbet MASSE med det, men med lite fremdrift. 

Mange ganger nekter hun å gå selv om det ikke er en skummel lyd å høre heller. Ofte er det kun én rute hun godtar, og da forventer hun at vi svinger innom et område hvor vi pleier å kaste ball. Må ofte bære henne forbi dette området om vi ikke skal innom der, for ellers nekter hun å gå videre. Slitsomt!!! 

Kjører jeg derimot ut til marka, sjøen eller drar på fjellet med henne, så kan hun uten problem gå i timesvis. Var på fjellet nylig, og vi gikk i 5 timer, hunden var helt i 100, løp som en vind over viddene.. 

🤷‍♀️😆

Anonymkode: dfa84...89c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 12.59):

Jeg har også selvskapsrase og hun er heeeelt lik 🤣 På kvelden, når det er tid for siste tur hvor jeg foretrekker at hun bæsjer (for ellers vekker hun meg dødstidlig og MÅ ut), så pleier jeg bare å løfte hun med meg 100 meter unna huset, også går vi en omvei hjem. Da går det hvertfall fremover… 

Jeg orker rett og slett ikke maset om å være i nærheten av huset. Er hundre ting man kan trene på, men jeg bryr meg ikke om å ta hunden under armen å bare bære hun vekk 😂 Vet man ikke skal bære hunden for mye heller, men dette fungerer for meg. Driter i om andre som ser på meg syntes det er rart at jeg bærer hunden

Hunden min er gammel og begynner bli dårlig til fots. Så jeg vurderer rett og slett å kjøpe en hundesekk, som hun kan titte ut av 😂 Hun elsker jo å bli bært. 

Når det kommer til andre turer så vil hun aldri på tur. Følger meg ikke ut i gangen, jeg må gå løfte hun ut av sofaen 😂 Ofte prøver hun å gjøre seg tung og legger seg på ryggen. Men hun veier bare 2 kg så hun har ikke sjangs mot meg 🙈 Når vi har kommet oss ut, og jeg går å bærer på hun, så stor koser hun seg 😜 tittet rundt og myser med øynene 

Det er ikke noe galt med hunden din, jeg tror det handler mer om rasene. Noen andre mindre hunder har jaktinstinkt, men for våres selskapshunder så er det viktigere for dem å være nær oss og hjemmet 🤷🏼‍♀️

Men ja, uansett, jeg bærer min over den kneika hvor hennes eneste fokus er hjem, hjem, hjem! 🙈

Du må lære deg forskjellen mellom "henne" og "hun".

Anonymkode: b8767...797

Skrevet

Jeg skal få masse barn og lære dem også samme feilen, slik at med tiden så blir det akseptert i ordboken at «henne» og «hun» ikke trengs skilles grammatisk

Neida. Men jeg er 30 år og har ikke klart det enda tydeligvis, så tror du burde gi opp håpet  

Skrevet

Tror vi skal være fornøyde så lenge hun vet forskjellen på «hun» og «hund». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...