AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Jaja. Da har jeg blitt barnehagelærer, fått full fast jobb. I sommer fikk jeg diagnosen PTSD og generalisert angst med undertekst oppvekst traumer. Jeg visste ikke hvor ille jeg egentlig hadde det før jeg begynte i full jobb. Mange triggere i bhg livet. Lukter, hendelser, leker osv osv. Er noe dritt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Sjefen har latt meg få en fridag annenhver uke, og jeg har gått ned i stilling. Jeg ønsker veldig å stå i jobben, og vil ikke la angsten og diagnosen bestemme over meg. Trenger stabil økonomi. Har barn, mann og hus. Anonymkode: 61990...d30 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jaja. Da har jeg blitt barnehagelærer, fått full fast jobb. I sommer fikk jeg diagnosen PTSD og generalisert angst med undertekst oppvekst traumer. Jeg visste ikke hvor ille jeg egentlig hadde det før jeg begynte i full jobb. Mange triggere i bhg livet. Lukter, hendelser, leker osv osv. Er noe dritt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Sjefen har latt meg få en fridag annenhver uke, og jeg har gått ned i stilling. Jeg ønsker veldig å stå i jobben, og vil ikke la angsten og diagnosen bestemme over meg. Trenger stabil økonomi. Har barn, mann og hus. Anonymkode: 61990...d30 Kunne traumeterapi vært noe? Anonymkode: 57a92...bd4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Du skriver du nylig har fått diagnosen. Er det planglagt noe behandling/terapi? Jeg har ikke veldig mye kjennskap til det, men vet at det finnes behandling som en del har hjelp av, f.eks EMDR. Kunne det vært noe? Anonymkode: f920d...703 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jaja. Da har jeg blitt barnehagelærer, fått full fast jobb. I sommer fikk jeg diagnosen PTSD og generalisert angst med undertekst oppvekst traumer. Jeg visste ikke hvor ille jeg egentlig hadde det før jeg begynte i full jobb. Mange triggere i bhg livet. Lukter, hendelser, leker osv osv. Er noe dritt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Sjefen har latt meg få en fridag annenhver uke, og jeg har gått ned i stilling. Jeg ønsker veldig å stå i jobben, og vil ikke la angsten og diagnosen bestemme over meg. Trenger stabil økonomi. Har barn, mann og hus. Anonymkode: 61990...d30 Hvis du ikke er i behandling, må du starte asap. Hvis du er i behandling, bør du vurdere å be om å få litt flere timer i en periode. Mulig du og ikke bør jobbe på behandlingsdager, evt i en periode. Anonymkode: 39a08...5eb 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kunne traumeterapi vært noe? Anonymkode: 57a92...bd4 Ikke overskudd til det, ønsker stå i jobben og ønsker ikke kreve mer fri. Sjefen vet ikke hva som er grunnen til dette eller at jeg er syk. Skal henvises til psykomotorisk fysio, men legen anbefalte meg å komme inn i jobben først. Også kjenner jeg at den fridagen må jeg bruke på barn og hvile. Vet det høres ut som jeg ikke ønsker bli frisk, men redd forsvarsmekanismene mine er for sterke til å få hjelp. Anonymkode: 61990...d30
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke overskudd til det, ønsker stå i jobben og ønsker ikke kreve mer fri. Sjefen vet ikke hva som er grunnen til dette eller at jeg er syk. Skal henvises til psykomotorisk fysio, men legen anbefalte meg å komme inn i jobben først. Også kjenner jeg at den fridagen må jeg bruke på barn og hvile. Vet det høres ut som jeg ikke ønsker bli frisk, men redd forsvarsmekanismene mine er for sterke til å få hjelp. Anonymkode: 61990...d30 For min del kunne jeg aldri hatt en jobb med triggere for min ptsd. Jeg har heller ikke hatt EMDR terapi da det innebar behandlerbytte. Jeg hadde nok gått med på det om det påvirket hverdagen min. Det er du som må leve med det å kjenne på om det er noe som er holdbart. Er vell ikke sånn veldig mye mer å gjør annet enn behandling Anonymkode: 57a92...bd4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For min del kunne jeg aldri hatt en jobb med triggere for min ptsd. Jeg har heller ikke hatt EMDR terapi da det innebar behandlerbytte. Jeg hadde nok gått med på det om det påvirket hverdagen min. Det er du som må leve med det å kjenne på om det er noe som er holdbart. Er vell ikke sånn veldig mye mer å gjør annet enn behandling Anonymkode: 57a92...bd4 Uff jeg vet, men levd i forsvar hele livet 😳 Anonymkode: 61990...d30
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff jeg vet, men levd i forsvar hele livet 😳 Anonymkode: 61990...d30 Men går du til psykolog? Du trenger ikke hoppe rett inn i emdr, men begynt med noen samtaler feks Anonymkode: 57a92...bd4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 Men du har ikke kjent på det i forbindelse med egne barn? Nå skyter jeg bare i blinde her, men er det likt på små- og storbarnsgruppe? Litegranne ulik rytme og gjøremål i de to aldersgruppene, kan en være lettere for deg enn den andre? Evt. utforming og type barnehage. F.eks friluftsbarnehage, det er jo et litt annet miljø. Du vet jo best akkurat hva du reagerer på og om det finnes bhg med færre av dem. Anonymkode: f920d...703 1
Ole Brum Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke overskudd til det, ønsker stå i jobben og ønsker ikke kreve mer fri. Sjefen vet ikke hva som er grunnen til dette eller at jeg er syk. Skal henvises til psykomotorisk fysio, men legen anbefalte meg å komme inn i jobben først. Også kjenner jeg at den fridagen må jeg bruke på barn og hvile. Vet det høres ut som jeg ikke ønsker bli frisk, men redd forsvarsmekanismene mine er for sterke til å få hjelp. Anonymkode: 61990...d30 Du vet vell hvorfor du har ptsd. Er det fortsatt noe du går og bærer på alene kan du ikke forvente noe bedring. Ptsd er en sykdom du må lære deg og leve med. Har du fysiske smerter kan du bite tennene sammen og presse deg til trening og jobb men det bør du absolutt ikke gjøre med ptsd. Godta at du er ufør selv om du går i jobb.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 Ole Brum skrev (Akkurat nå): Du vet vell hvorfor du har ptsd. Er det fortsatt noe du går og bærer på alene kan du ikke forvente noe bedring. Ptsd er en sykdom du må lære deg og leve med. Har du fysiske smerter kan du bite tennene sammen og presse deg til trening og jobb men det bør du absolutt ikke gjøre med ptsd. Godta at du er ufør selv om du går i jobb. Voldsomme ord. Anonymkode: 61990...d30 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #12 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men går du til psykolog? Du trenger ikke hoppe rett inn i emdr, men begynt med noen samtaler feks Anonymkode: 57a92...bd4 Ble utredet hos privat, men hun anbefalte ikke mer samtaler, men psykolomotorisk behandling. Anonymkode: 61990...d30
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #13 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ble utredet hos privat, men hun anbefalte ikke mer samtaler, men psykolomotorisk behandling. Anonymkode: 61990...d30 Meget spesielt. EMDR terapi er den som blir hyppigest brukt med best og raskest resultat. Hørt mye positivt om det. Men kan jo hende du har god effekt av psykolomotorisk behandling. Anonymkode: 57a92...bd4
Ole Brum Skrevet 9. september 2021 #14 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Voldsomme ord. Anonymkode: 61990...d30 Jeg har 60 års erfaring med sykdommen og den er mildt sagt voldsom dessverre. Jeg sier det gode psykiatere har sagt til meg.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #15 Skrevet 9. september 2021 Ole Brum skrev (11 minutter siden): Jeg har 60 års erfaring med sykdommen og den er mildt sagt voldsom dessverre. Jeg sier det gode psykiatere har sagt til meg. At jeg er uføre? Anonymkode: 61990...d30
Ole Brum Skrevet 9. september 2021 #16 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): At jeg er uføre? Anonymkode: 61990...d30 Alle som har ptsd har en uførhet selv om det ikke er synlig for andre. Indre varige skader. Det betyr ikke at du ikke gjør en like bra jobb eller minst like bra jobb som andre. Men det betyr ar du har en helsetilstand du må ta hensyn til uten at det ligger noe negativt i det. Men du har fått deg mann og barn før diagnosen som godtar deg som du er så det er jo bra. Jeg skal ikke spørre deg ut eller gjøre noe forsøk på og diagnostisere deg her:) Men jeg har sett i tråder her før at der er det andre som liker og gjøre . Jeg lot meg diagnostisere for 11 år siden og gikk ut av en evigvarende tunell uten noen utgang. Samme drømmen nesten hver natt i 46 år. Jeg fikk heller ingen anbefaling om behandling men diagnostiserende lege slapp meg ikke uten at jeg hadde forstått at jeg var like verdifull som alle andre. Men jeg har erfart at det er terapi i ganske mye som jeg har benyttet meg av. Eksempelvis jobbe med andre mennesker. Slik er det vel med deg også kanskje. Du klarer ikke og få andre mennesker eller barn glade om du ikke er glad i deg selv, I Norge regnes Ptsd. som den tyngste diagnosen og leve med. Vanligste dødsårsak er selvmord og ulykker. Mennesker med denne diagnosen (fra oppvekst) har vanligvis utviklet en eller flere egenskaper selv om det er høyst ufrivillig. Egenskaper som kommer til nytte eller blir til glede for andre. Vis gjerne dette til legen din om du vil. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 Kan det være aktuelt for deg å søke på andre jobber? Bolig, miljøarbeider, NAV, saksbehandler? Anonymkode: ec1cb...6e0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #18 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kan det være aktuelt for deg å søke på andre jobber? Bolig, miljøarbeider, NAV, saksbehandler? Anonymkode: ec1cb...6e0 Jeg tror slike stillinger du nevner er mer triggende enn i barnehage.. Anonymkode: 933b9...8f1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #19 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror slike stillinger du nevner er mer triggende enn i barnehage.. Anonymkode: 933b9...8f1 Neida jobber også i bolig og elsker deg, men i boligen jeg jobber får jeg ikke fast som barnehagelærer. Anonymkode: 61990...d30
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #20 Skrevet 9. september 2021 Ole Brum skrev (1 time siden): Alle som har ptsd har en uførhet selv om det ikke er synlig for andre. Indre varige skader. Det betyr ikke at du ikke gjør en like bra jobb eller minst like bra jobb som andre. Men det betyr ar du har en helsetilstand du må ta hensyn til uten at det ligger noe negativt i det. Men du har fått deg mann og barn før diagnosen som godtar deg som du er så det er jo bra. Jeg skal ikke spørre deg ut eller gjøre noe forsøk på og diagnostisere deg her:) Men jeg har sett i tråder her før at der er det andre som liker og gjøre . Jeg lot meg diagnostisere for 11 år siden og gikk ut av en evigvarende tunell uten noen utgang. Samme drømmen nesten hver natt i 46 år. Jeg fikk heller ingen anbefaling om behandling men diagnostiserende lege slapp meg ikke uten at jeg hadde forstått at jeg var like verdifull som alle andre. Men jeg har erfart at det er terapi i ganske mye som jeg har benyttet meg av. Eksempelvis jobbe med andre mennesker. Slik er det vel med deg også kanskje. Du klarer ikke og få andre mennesker eller barn glade om du ikke er glad i deg selv, I Norge regnes Ptsd. som den tyngste diagnosen og leve med. Vanligste dødsårsak er selvmord og ulykker. Mennesker med denne diagnosen (fra oppvekst) har vanligvis utviklet en eller flere egenskaper selv om det er høyst ufrivillig. Egenskaper som kommer til nytte eller blir til glede for andre. Vis gjerne dette til legen din om du vil. Lykke til. Å ja tusen tusen takk. Elsker å jobbe med mennesker og bruke erfaringer! Anonymkode: 61990...d30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå