rampeguri Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Er det noen som har forslag til billig og enkel vegtarmiddag uten melk til to stykker? Ikke supper, men gjerne en enkel gryterett. Og tar gjerne imot oppskrift også.
Blod Skrevet 9. september 2021 #2 Skrevet 9. september 2021 Linsegryte! Med ris - godt med søtpotet i gryta også.
rampeguri Skrevet 9. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2021 Blod skrev (5 minutter siden): Linsegryte! Med ris - godt med søtpotet i gryta også. Har du forslag til oppskrift?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Stekt ris 3-4 egg Løk Hvitløk Paprika Erter/brokkoli/hva enn Ris kokt og avkjølt Soyasaus Smør (bruk uten melk eller stekeolje i stedet) Stek løk og hvitløk i smør først til det er brunt. Ta det av stekeplata, og legg til mer smør og risen. Stek risen i ca 10 min til mye av fukten er ute, legg til resten av det grønne, og stek i 5 min til. Ha i løk og hvitløk igjen. Til slutt lager du et hull i midten, tar i eggene (vispet først), og så steker du det inn. Ha på lokk og la det steke på lav varme i 5 min til slutt. Soyasaus for smak. Billig fordi du kan bruke hva du har, og lett å få rester. Anonymkode: 65f4d...77a 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 Det finnes ørten varianter av gryter du kan lage av linser, kikerter og grønnsaker. Du kan bruke kokosmelk og/eller tomatbokser. Jeg lager ofte varianter av daal som denne her: https://www.godt.no/oppskrift/7475/proev-indisk-daal-som-en-top-chef Eller linsgryter som denne her (det står suppe, men det er mer gryte og du kan gjøre den tykkere): https://sinnakokken.no/blog/2011/01/04/tyrkisk-linsesuppe/ Ellers så lager jeg mye stekte asiatiske nudler. Da bare koker jeg opp nudler. Hakker opp grønnsaker som paprika, løk, gulrøtter (helst kuttet i tynne stenger). Surrer det i panna med nudlene med masse soyasaus, ingefær, hvitløk og sopp. Kan også slenge inn noen cashewnøtter. Press gjerne sitron eller lime over. Topp med vårløk. Kan også bruke hoisinsaus, teriyaki eller noen drypp med sesamolje. Men det holder faktisk i lange baner med bare soyasaus også. Av soyasauser bruker jeg aller helst denne: Anonymkode: 7f2b8...603 1
Blod Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 rampeguri skrev (21 minutter siden): Har du forslag til oppskrift? https://millasmat.com/middag/indisk-daal-linsegryte-med-tomater-og-kokosmelk Bare at det er bedre med ekte chili istedenfor chiliflak
rampeguri Skrevet 9. september 2021 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det finnes ørten varianter av gryter du kan lage av linser, kikerter og grønnsaker. Du kan bruke kokosmelk og/eller tomatbokser. Jeg lager ofte varianter av daal som denne her: https://www.godt.no/oppskrift/7475/proev-indisk-daal-som-en-top-chef Eller linsgryter som denne her (det står suppe, men det er mer gryte og du kan gjøre den tykkere): https://sinnakokken.no/blog/2011/01/04/tyrkisk-linsesuppe/ Ellers så lager jeg mye stekte asiatiske nudler. Da bare koker jeg opp nudler. Hakker opp grønnsaker som paprika, løk, gulrøtter (helst kuttet i tynne stenger). Surrer det i panna med nudlene med masse soyasaus, ingefær, hvitløk og sopp. Kan også slenge inn noen cashewnøtter. Press gjerne sitron eller lime over. Topp med vårløk. Kan også bruke hoisinsaus, teriyaki eller noen drypp med sesamolje. Men det holder faktisk i lange baner med bare soyasaus også. Av soyasauser bruker jeg aller helst denne: Anonymkode: 7f2b8...603 Blod skrev (4 minutter siden): https://millasmat.com/middag/indisk-daal-linsegryte-med-tomater-og-kokosmelk Bare at det er bedre med ekte chili istedenfor chiliflak tusen takk begge to de to oppskriftene ser ganske like ut så da satser jeg på den
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 Blod skrev (38 minutter siden): https://millasmat.com/middag/indisk-daal-linsegryte-med-tomater-og-kokosmelk Bare at det er bedre med ekte chili istedenfor chiliflak Jeg er veldig glad i oppskriftene hennes. Det er alltid en liten tvist eller noe litt annerledes enn de generiske treffene man alltid får i toppen av alle søk som matprat, tine etc. Anonymkode: 7f2b8...603
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 rampeguri skrev (34 minutter siden): tusen takk begge to de to oppskriftene ser ganske like ut så da satser jeg på den Absolutt! Jeg bruker alltid ekte chili og sjelden bare chiliflak. Studerte ikke oppskriften så nøye, men jeg har funnet ut at jeg knapt kan lage en gryte fra asiatisk/indisk kjøkken uten å bruke chili, hvitløk, løk og gjerne ingefær. Er nok de smakene jeg bruker aller mest. (Og selvsagt ikke i pulverform :)). Anonymkode: 7f2b8...603
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 Blod skrev (43 minutter siden): https://millasmat.com/middag/indisk-daal-linsegryte-med-tomater-og-kokosmelk Bare at det er bedre med ekte chili istedenfor chiliflak Absolutt! Jeg bruker alltid ekte chili og sjelden bare chiliflak. Studerte ikke oppskriften så nøye, men jeg har funnet ut at jeg knapt kan lage en gryte fra asiatisk/indisk kjøkken uten å bruke chili, hvitløk, løk og gjerne ingefær. Er nok de smakene jeg bruker aller mest. (Og selvsagt ikke i pulverform :)). (siterte feil på forrige innlegg) Anonymkode: 7f2b8...603
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 Fylt stor sopp i ovnen 😄 Anonymkode: ec22d...101
rampeguri Skrevet 9. september 2021 Forfatter #12 Skrevet 9. september 2021 Jeg må spørre skikkelig dumt her siden jeg ikke har brukt linser i matlaging før. Er det tørre røde linser jeg skal bruke eller er det sånne på pappboks?
Blod Skrevet 9. september 2021 #13 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt! Jeg bruker alltid ekte chili og sjelden bare chiliflak. Studerte ikke oppskriften så nøye, men jeg har funnet ut at jeg knapt kan lage en gryte fra asiatisk/indisk kjøkken uten å bruke chili, hvitløk, løk og gjerne ingefær. Er nok de smakene jeg bruker aller mest. (Og selvsagt ikke i pulverform :)). (siterte feil på forrige innlegg) Anonymkode: 7f2b8...603 På linsegryte føler jeg uansett det blir bedre med egne tilpasninger, da får man det akkurat som man liker det best. Chili, hvitløk og løk er et must ja! 😄 rampeguri skrev (1 time siden): Jeg må spørre skikkelig dumt her siden jeg ikke har brukt linser i matlaging før. Er det tørre røde linser jeg skal bruke eller er det sånne på pappboks? Tørre. Splittede linser blir ferdig kokt raskere enn hele, men begge deler går fint
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #14 Skrevet 9. september 2021 rampeguri skrev (1 time siden): Jeg må spørre skikkelig dumt her siden jeg ikke har brukt linser i matlaging før. Er det tørre røde linser jeg skal bruke eller er det sånne på pappboks? Tørre De tørre linsene tar opp smaken fra hva du koker dem i. Som noen andre sier så er det forskjell på hele og splittede linser. Hele tar lengre tid å koke mens splittede blir lett overkokte Hermetiske linser i papp er veldig greie å bruke i salatretter, så de har sine bruksområder de også Anonymkode: 9fa07...eae
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #15 Skrevet 9. september 2021 Jeg bare kjører på med tips jeg. Kan jo være av interesse for andre også. Linsegryte 1 gul løk 2–3 hvitløksfedd 2–3 ss stekeolje f.eks. rapsolje 2–4 ts rød curry paste smak til, det er stor forskjell på merkene 1 boks hermetiske tomater 4 dl 1 liten boks kokosmelk 2 ½ dl 1 grønnsaksbuljongterning eller 1 ss pulver 2 små bokser røde linser totalt 350 g, skylt 2 never frisk spinat, grovhakket(valgfritt) Varm oljen i en kjele, og stek løk og hvitløk i om lag 5 minutter til den er blank. Bland så curry paste godt inn. (Husk at det er varierende styrke på curry paste, så hvis du ikke vet styrken og har sarte ganer til bords, er det bedre om du starter med 1 ts, og heller tilsetter mer helt til slutt når du kan smake.) Ha i tomater, kokosmelk og den knuste buljongterningen og la koke i ca. 5 minutter. Rør om av og til. Tilsett linser og spinat. Rør til spinaten faller sammen. Belgfruktgryte 2 stk gulrøtter 1 stk løk 0,5 stk chili 1 ss rapsolje 1 ss karri 1 boks kikerter , hermetiske 1 boks bønner , hermetiske 1 boks linser , hermetiske 8 dl kokosmelk salt og pepper 2 stk vårløk frisk koriander(valgfritt) Fres gulrøttene, løken og chilien i olje i en kjele i 2 minutter. Ha i karri og la frese i ytterligere 2 minutter. Ha kikerter, bønner og linser i en sil og skyll raskt i vann. La renne av og ha alt i kjelen. Ha i kokosmelk og la koke til gryten tykner og du har den konsistensen du ønsker. Smak til med salt og pepper. Ha vårløk og evt frisk koriander over retten før servering. Risgryte 2 dl valgfri ris 4 dl vann salt 2-3 ss. olje 1 ss. karri 1 finhakket løk 1/2 dl cashewnøtter 1 eple 1 paprika 3 tomater Kok opp risen med litt salt i Når risen er klar varmer du opp oljen i en gryte. Tilsett karri, løk og nøtter. Surr i noen min. Ha i eplebiter, strimlet paprika og tomatbåter, bland inn risen. Når alt er godt blandet og har fått kose seg i noen minutter er det klart til servering Linsebolognese 500 gr valgfri pasta 60 gr ristede pinjekjerner små tomater 1 rød løk 2 hvitløksfedd 2 ss olje 2 bokser knuste tomater 3 små gulrøtter 1 paprika 2 ss tomatpurè 1/2 ss sukker hakket basilikum og oregano Hakk løk og hvitløk og la den surre i en kjele med litt olje til den er myk. Tilsett resten av ingrediensene og la det stå og putre under lokk ca 30 min og alt er «kokt sammen» Kok pastaen etter anvisning på pakken Rør inn sausen og anrett med pinjekjerner, delte tomater og frisk oregano. «Blomkålpanne» 1 liten rødløk, hakket smått 2 store, modne tomater, grovhakket 1/2 medium blomkål (= ca 250 g), i bitestore biter 1/2 pose tacokrydder litt salt, smak til en neve sukkererter, i biter Ha løk, tomater og blomkål i en stekepanne sammen med en god dæsj olje. Stek noen minutter på litt over medium varme, til blomkålen begynner å bli mør. Rør om iblant og se til at det ikke svir seg. Tilsett tacokrydder og la det surre videre under lokk. Smak til med salt. Tilsett sukkererter helt til slutt. Serverer enten med ris eller så putter vi det i pitabrød Chana masala 1 gul løk 2 fedd hvitløk 0,5 dl rapsolje 2 ss garam masala 1 ts gurkemeie 1/4 - 1/2 ts chilipulver (smak til) 2 bokser hakka tomater 1 boks kikerter(skylt og avrent litt salt (smak til) Fres hakka løk og hvitløk i olje i en kjele. Tilsett krydderet, la det frese litt. Rør! Det skal ikke bli brent.Sleng oppi tomater og kikerter, la det koke ca 10 min. Smak til med ev. mer krydder og salt. Server med ris Chiligryte Kryddermiks til chiligryta 2 ts spisskummen 2 ts paprikapulver 1 ts hvitløkspulver 1 ts oregano 1 Ts bakekakao Chiligryte 1 gul løk 1 ss olje til steking 1,5 finhakket chili 2 ss tomatpuré 800 g hakkede tomater (2 bokser) 1 boks mais 1 boks kdineybønner/sorte bønner 1 rød paprika smak til salt og pepper Vi spiser den med tortillachips,oatly imat fraiche eller planti alternativ til rømme og guacamole Middelhavspasta (obs stor porsjon orket ikke å begynne å regne ut mindre porsjon 🙈) 2 porsjoner valgfri pasta 200 g soltørkede tomater 1 glass artisjokkhjerter 300 g oliven uten sten sort eller grønn etter smak 65 g ruccola salt og pepper Kok din favorittpasta i lettsaltet vann til den er al dente, det vil si myk, men med litt tyggemotstand. Bruk gjerne fullkornspasta. Hell av vannet. Venn inn oliven, artisjokkhjerter, ruccola og soltørket tomat med olje. Server umiddelbart. Blomkålcurry 2 stk blomkål 1 stor rødløk 2 stk hvitløksfedd 1 stk rød chili , renset for frø 1 ss frisk ingefær , revet eller finhakket 1 ss rød karri-pasta 1 boks kokosmelksalt frisk koriander og/eller mynte til pynt Rens og skjær løken i tynne skiver. Finhakk chilien. Skrap skallet av ingefæren med en teskje. Riv (bruk den fineste siden av rivjernet) eller finhakk ingefær og hvitløk, og rens og del blomkålen i buketter. Varm oljen i en romslig stekepanne. Fres løk, hvitløk, ingefær og chili over middels varme, under stadig omrøring, til løken blir myk og gyllen.Tilsett karri-pasta og fres videre et lite minutt. Ha i blomkålbukettene og litt salt, rør alt godt sammen. Hell i kokosmelken. Gi det hele et oppkok og la det småkoke i ca. 5 minutter til blomkålen er mør. Smak til med mer salt om nødvendig. Pynt med grovhakket frisk koriander og/eller mynteblader. Vi spiser den med nan eller pita brød eller couscous Grønnsakswok med fullkornsnudler 2 stk brokkoli i buketter 2 stk bokser hermetiske bønner 1 paprika i strimler 1 stk chili i ringer 1 stk rødløk i båter 2 ss rapsolje salt og pepper Stek brokkoli, bønner, paprika, chili og løk i olje til brokkolien er mør, men fortsatt har en fast kjerne. Kok nudler etter anvisning på pakken. Smak til woken med salt og pepper. Du kan gjerne tilsette en woksaus i tillegg hvis du vil ha mer saus i retten. Vi bruker hossinsaus Soppstroganoff 1 stk løk 500 g sjampinjong 4 dl grønnsakskraft 1 ss dijonsennep 0,5 ts paprikapulver 2 dl i mat fraiche eller planti alternativ til rømme 1 ss mel olje til steking salt og pepper Finhakk løk og skjær sopp i skiver. Stek sopp og løk gyllent i olje i en gryte, strø over mel og ha i kraft, imat/planti og sennep og la småkoke i ca. 15 min. Ha i paprikapulver, smak til med salt og pepper og server potetmos og tyttebærsyltetøy Anonymkode: d7f1b...4aa 2
Neket Skrevet 9. september 2021 #16 Skrevet 9. september 2021 Kålgryte hadde jeg i dag, men med karbonadedeig oppi. Hodekål i strimler, gulrot, løk, hvitløk, grønnsaksbuljong, paprikakrydder og en dæsj soyasaus. Noen oppskrifter har litt rømme eller fløte i. Noen ganger har jeg chili i. Kål kostet vel sånn 7 kr/kg på Kiwi i dag.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det finnes ørten varianter av gryter du kan lage av linser, kikerter og grønnsaker. Du kan bruke kokosmelk og/eller tomatbokser. Jeg lager ofte varianter av daal som denne her: https://www.godt.no/oppskrift/7475/proev-indisk-daal-som-en-top-chef Eller linsgryter som denne her (det står suppe, men det er mer gryte og du kan gjøre den tykkere): https://sinnakokken.no/blog/2011/01/04/tyrkisk-linsesuppe/ Ellers så lager jeg mye stekte asiatiske nudler. Da bare koker jeg opp nudler. Hakker opp grønnsaker som paprika, løk, gulrøtter (helst kuttet i tynne stenger). Surrer det i panna med nudlene med masse soyasaus, ingefær, hvitløk og sopp. Kan også slenge inn noen cashewnøtter. Press gjerne sitron eller lime over. Topp med vårløk. Kan også bruke hoisinsaus, teriyaki eller noen drypp med sesamolje. Men det holder faktisk i lange baner med bare soyasaus også. Av soyasauser bruker jeg aller helst denne: Anonymkode: 7f2b8...603 Her i huset brukes kun den soyasausen. Ingen over,ingen ved siden av 🙌🏻😍 Anonymkode: d7f1b...4aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå