Gå til innhold

Frikort og egenandel ved kvinnelig sterilisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil sterilisere meg (kvinne) så egenandelen er over 6000,-🙄

Noen som vet hvordan det er med frikort, har så lite peiling siden aldri går til lege!

Refunderes alle egenandeler over 2460,- så det da koster meg egentlig 2460,-?

Anonymkode: 9a99d...bc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frikort og egenandel går ikke på det samme. 

Anonymkode: 6ba4c...9dd

• Liker 2
Skrevet

6000,- er jo billig mtp alle prevensjonutgiftene du slipper i fremtiden.

Anonymkode: baacf...e81

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frikort og egenandel går ikke på det samme. 

? Hva mener du? Men betaler egenandel, og får frikort da man har nådd naxbeløpet. Det er riktignok to typer, men det andre er det som gjelder fysio osv

Skrevet
Tessa12 skrev (1 minutt siden):

? Hva mener du? Men betaler egenandel, og får frikort da man har nådd naxbeløpet. Det er riktignok to typer, men det andre er det som gjelder fysio osv

Ikke det ts spør om, men dette er feil, så må bare kommentere. Fysio og lege er felles frikort på nå. 

Kilde:

https://www.helfo.no/nyheter/to-frikort-blir-til-ett 

Skrevet
Gåsemor skrev (Akkurat nå):

Ikke det ts spør om, men dette er feil, så må bare kommentere. Fysio og lege er felles frikort på nå. 

Kilde:

https://www.helfo.no/nyheter/to-frikort-blir-til-ett 

Stemmer, men den jeg siterte skriver at frikort og egenandel ikke går på samme. Skjønte ikke helt hva personen mente.

Skrevet

Er det medisinsk nødvendig, eller noe du velger å gjøre?

Om du ønsker det selv, er det vel ikke noe som dekkes av frikortordningen? På samme måte som plastiske operasjoner o.l. 

Anonymkode: f9506...b1c

Skrevet

Jeg gjorde dette for noen få år siden Betalte full egenandel på sykehuset, (hadde kun hatt ett vanlig legebesøk før operasjonen det året) og fikk ikke refundert  noe, og fikk ikke innvilget frikort etterpå. Dette da det var såkalt frivillig kirurgi, på linje med kosmetisk kirurgi...

Anonymkode: 734a2...7a4

• Liker 1
Skrevet
Tessa12 skrev (2 timer siden):

Stemmer, men den jeg siterte skriver at frikort og egenandel ikke går på samme. Skjønte ikke helt hva personen mente.

Når det er en egenandel i offentlig helsevesen teller ikke det inni frikortet. Altså må du betale de 6000 utenom, og opparbeide deg frikort gjennom eventuelle andre konsultasjoner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det medisinsk nødvendig, eller noe du velger å gjøre?

Om du ønsker det selv, er det vel ikke noe som dekkes av frikortordningen? På samme måte som plastiske operasjoner o.l. 

Anonymkode: f9506...b1c

Har prøvd alt av hormonprevensjon og får bl.a bivirkninger som kronisk migrene og anorgasme, absolutt ikke aktuelt å bruke hormoner igjen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg gjorde dette for noen få år siden Betalte full egenandel på sykehuset, (hadde kun hatt ett vanlig legebesøk før operasjonen det året) og fikk ikke refundert  noe, og fikk ikke innvilget frikort etterpå. Dette da det var såkalt frivillig kirurgi, på linje med kosmetisk kirurgi...

Anonymkode: 734a2...7a4

Så kjipt!

Var det pga bivirkninger med prevensjon som gjorde at du valgte sterilisering?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når det er en egenandel i offentlig helsevesen teller ikke det inni frikortet. Altså må du betale de 6000 utenom, og opparbeide deg frikort gjennom eventuelle andre konsultasjoner. 

Det er vel nettopp egenandeler i det offentlige helsevesen som gir mulighet til å opparbeide frikort, tydeligvis med noen unntak. 
Alle mine behandlinger på sykehus (unntatt innleggelse) har hatt egenandel som går på egenandelstak som nå er 2460,-. 

Skrevet
Tessa12 skrev (1 minutt siden):

Det er vel nettopp egenandeler i det offentlige helsevesen som gir mulighet til å opparbeide frikort, tydeligvis med noen unntak. 
Alle mine behandlinger på sykehus (unntatt innleggelse) har hatt egenandel som går på egenandelstak som nå er 2460,-. 

Ja, det er sånn det er med noen prosedyrer på helsevesenet. Hadde det gått på samme hadde det vært unødvendig å si at egenandelen var 6000. Da ville den vært maks 2460. Du får trøste deg med at det er mye dyrere som ufrivillig barnløs. Jeg måtte ut med nesten 18.000 i egenandel. 

Skrevet

Nei, du må uansett betale den summen uavhengig av frikort.

Anonymkode: 71528...474

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...