Gå til innhold

Innvilget uføretrygd - hva må jeg tenke på nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt overrasket, for det er bare 14 dager siden de mottok søknaden, men så fikk jeg nytt vedtak på AAP i går hvor det står at AAP opphører fra 1.oktober. lengre ned sto det at jeg er innvilget uføretrygd. 

Jeg har ikke fått vedtak på uføretrygd enda, men det ligger klar til attestering ser jeg. 

Hva må jeg huske på nå da? Veilederen min har ferie denne uka så får ikke snakket med ho enda. Jeg har hørt flere bekymrer seg for diverse etter vedtak, så jeg lister opp noen av spørsmålene mine. 

1. Har to meldekort igjen før 1.oktober - disse skal fylles som vanlig? 

2. Må jeg selv gi beskjed til KLP om at AAP går ut, og erstattes med uføretrygd, eller går det automatisk? 

3. Jeg har forsikring i Gjensidige med avtale gjennom Delta. Jeg antar jeg ikke lenger skal ha gruppelivsforsikring, men får jeg likevel de samme forsikringene uten å måtte søke på nytt (men høyere pris kanskje?) 

4. Jeg har mottatt overgangsstønad på AAP pga sterkt pleiende barn, denne utgår på uføretrygd  - noen som har søkt kommunen om omsorgslønn? Hvor lang tid bruker de på søknad, og lønnes man som assistent eller fagarbeider? 

Jeg er litt overvelda nå. Det er så mye følelser knyttet opp til denne uføretrygden. Lettelse er ikke en av de. 

Anonymkode: 183c7...0c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Har to meldekort igjen før 1.oktober - disse skal fylles som vanlig? 

Ja!

2. Må jeg selv gi beskjed til KLP om at AAP går ut, og erstattes med uføretrygd, eller går det automatisk? 

Det skal gå automatisk. Men du kan jo fint skrive mail til KLP og informere om det.

Men vent til du mottar uførevedtaket!

3. Jeg har forsikring i Gjensidige med avtale gjennom Delta. Jeg antar jeg ikke lenger skal ha gruppelivsforsikring, men får jeg likevel de samme forsikringene uten å måtte søke på nytt (men høyere pris kanskje?) 

Sikkert, men da spør du Gjensidige/Delta om dette!

4. Jeg har mottatt overgangsstønad på AAP pga sterkt pleiende barn, denne utgår på uføretrygd  - noen som har søkt kommunen om omsorgslønn? Hvor lang tid bruker de på søknad, og lønnes man som assistent eller fagarbeider? 

Vet ikke

For øvrig bør du forholde deg rolig til du faktisk får uførevedtaket. Du er ikke offisielt uføretrygdet før vedtaket er sendt. 

Anonymkode: 7225a...efa

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar! 

Jeg er så stressa og overveldet over alt det her, så det er nok best å forholde seg rolig til vedtaket ja. 

Mer grubling skaper jo bare fler og fler spørsmål kjenner jeg😬

Anonymkode: 183c7...0c6

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er helt normalt at uførevedtaket kommer noen dager senere.

KLP mottar beskjed om at du får uføretrygd, og om at AAP opphører.  Da blir du bedt om å søke om forlengelse, og de forklarer hvordan.  Dette må du søke om fordi uførevedtaket hos KLP er begrenset til gjeldende vedtak om AAP.  Det er slik jeg har forstått det, men det kan være lurt å sende dem en mail og spørre.

De andre tingene kjenner jeg ikke til.  
Håper at du finner ut av det.

Skrevet

Jeg har sett flere uføre som har overgangsstønad pga samme grunn for deg. Ville dobbeltsjekket med nav om dette må opphøre. Både overgangsstønad og omsorgslønn kan påvirke uføretrygden.

Og gi beskjed til delta om at du er blitt ufør - tror du beholder medlemskap, men slipper kontingent 😊

Anonymkode: 4b616...f5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...