casting Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Er invitert til katolsk 1.kommunion, er bunad innafor å ha på seg som gjest i kirken og feiring etterpå? Og er gaver vanlig, fra venner av familien? Er helt grønn på dette, forrige gang jeg var med på noe sånt var jeg selv 3.klassing...
Wonders Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 (endret) Ja, det er en veldig fin anledning å bruke bunaden din på. Det er på samme nivå som dåp, bryllup, konfirmasjon i kirken. I bokhandelen er det også kort for 1. kommunion. Det var ikke så vanlig før som nå. Jeg har vært på dette flere ganger. I st. Olavs kirke i Oslo. Der er det katolikker fra mange steder samtidig, og mange har på sine respektive folkedrakter. Det viser identitet på en veldig fin måte synes jeg. Endret 20. september 2021 av Wonders 5
Kjetil E Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 casting skrev (På 9.9.2021 den 8.07): Er invitert til katolsk 1.kommunion, er bunad innafor å ha på seg som gjest i kirken og feiring etterpå? Og er gaver vanlig, fra venner av familien? Er helt grønn på dette, forrige gang jeg var med på noe sånt var jeg selv 3.klassing... Av ren nysjerrighet hva er dette? Er selv kristen men protestant så kjenner ikke de katolske markeringene.
solmåneogstjerner Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 (endret) Kjetil E skrev (9 minutter siden): Av ren nysjerrighet hva er dette? Er selv kristen men protestant så kjenner ikke de katolske markeringene. Første gang man tar imot nattverd. Familiefest etterpå. Kan sammenlignes med konfirmasjon. (Ja, jeg ville absolutt gitt gave, og gått med bunad) Endret 26. september 2021 av solmåneogstjerner 3
Kjetil E Skrevet 26. september 2021 #5 Skrevet 26. september 2021 solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden): Første gang man tar imot nattverd. Familiefest etterpå. Kan sammenlignes med konfirmasjon. Tusen takk, ja har skjønt at nattverd er litt mer "alvorlige" saker hos katolikkene enn det er i den norske kirke. 2
solmåneogstjerner Skrevet 26. september 2021 #6 Skrevet 26. september 2021 Kjetil E skrev (1 minutt siden): Tusen takk, ja har skjønt at nattverd er litt mer "alvorlige" saker hos katolikkene enn det er i den norske kirke. Ja, i dnk får også småbarn nattverd. Det skjer ikke i den katolske kirke.
Kjetil E Skrevet 26. september 2021 #7 Skrevet 26. september 2021 solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden): Ja, i dnk får også småbarn nattverd. Det skjer ikke i den katolske kirke. Må si jeg synes nattverden er blitt alt for utvannet i dnk. Tidligere var det nattverd en skjelden gang. Og man knelte forran alteret og fikk utdelt oblat og vin. Mens idag er det jo nattverd hver bidige søndag og man går bare frem og tar mot oblatet og får vin i begeret. Jeg synes selv dette er alt for letvint.
solmåneogstjerner Skrevet 26. september 2021 #8 Skrevet 26. september 2021 Kjetil E skrev (2 minutter siden): Må si jeg synes nattverden er blitt alt for utvannet i dnk. Tidligere var det nattverd en skjelden gang. Og man knelte forran alteret og fikk utdelt oblat og vin. Mens idag er det jo nattverd hver bidige søndag og man går bare frem og tar mot oblatet og får vin i begeret. Jeg synes selv dette er alt for letvint. Tja, det har jeg ikke noen mening om 😊
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Skrevet 26. september 2021 Kjetil E skrev (32 minutter siden): Må si jeg synes nattverden er blitt alt for utvannet i dnk. Tidligere var det nattverd en skjelden gang. Og man knelte forran alteret og fikk utdelt oblat og vin. Mens idag er det jo nattverd hver bidige søndag og man går bare frem og tar mot oblatet og får vin i begeret. Jeg synes selv dette er alt for letvint. Der er det nok forskjell mellom menighetene. Her i kirka så er det kneling ved alterringen. Veldig fint, i grunnen Anonymkode: 231cd...216 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 On 9/26/2021 at 10:08 PM, solmåneogstjerner said: Ja, i dnk får også småbarn nattverd. Det skjer ikke i den katolske kirke. Kommer an på barnet/foreldrene. Småbarn kan også få en velsignelse med håndspårekkelse fra presten der i stedet for oblat og «vin». Anonymkode: 02f09...9c4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Kommer an på barnet/foreldrene. Småbarn kan også få en velsignelse med håndspårekkelse fra presten der i stedet for oblat og «vin». Anonymkode: 02f09...9c4 Altså i dnk. Anonymkode: 02f09...9c4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Kjetil E skrev (På 26.9.2021 den 22.12): Må si jeg synes nattverden er blitt alt for utvannet i dnk. Tidligere var det nattverd en skjelden gang. Og man knelte forran alteret og fikk utdelt oblat og vin. Mens idag er det jo nattverd hver bidige søndag og man går bare frem og tar mot oblatet og får vin i begeret. Jeg synes selv dette er alt for letvint. Jeg har ikke sett skrifte i katolske små menigheter her i Norge, men i katolske land så er det kun nattverd og vin etter skrifte, de som ikke hadde skriftet og fått syndforlatelse kunne heller ikke ta imot jesu legme og blod. Anonymkode: b9325...739 2
Kjetil E Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke sett skrifte i katolske små menigheter her i Norge, men i katolske land så er det kun nattverd og vin etter skrifte, de som ikke hadde skriftet og fått syndforlatelse kunne heller ikke ta imot jesu legme og blod. Anonymkode: b9325...739 Jeg mener å ha hørt det jeg også. Og at det er ganske skjeldent med nattverd i den katolske kirke.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #14 Skrevet 10. november 2021 Kjetil E skrev (På 4.10.2021 den 10.10): Jeg mener å ha hørt det jeg også. Og at det er ganske skjeldent med nattverd i den katolske kirke. Det er feil. Det er alltid nattverd i en Katolsk messe både her i landet og i utlandet (har selv bodd både i Irland, Spania og Italia). Skriftemål er anbefalt i hverfall 2 ganger i året. Man skal faste før man tar imot nattverden. Som regel betyr det at man ikke skal innta mat 1 time før messen. Jeg pleier å faste fra Lørdagskvelden til jeg har mottatt nattverden, men ikke alle gjør det på samme måte. 1 Kommunion får de det året det er i 3 klasse og det er som regel 2 års forberedelse. Ikke det samme som konfirmasjon da det er også er konfirmasjon på lik linje som DnK. Anonymkode: 424a1...a2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå