AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #1 Skrevet 9. september 2021 Hei, En av mine foreldre ringte meg her om dagen og ønsket å overnatte en uke hos meg - og Jeg måtte bare si at nei dette går ikke, nei. Han/henne hadde en avtale med noen andre og hadde allerede kjøpt flybilletter til min by, men denne personen er borte den uken og de er for kan ikke h*n overnatte der likevel. Jeg har en veldig liten leilighet og ingen ekstra soverom/gjesterom, så forelder tryglet om å få sove på gulvet i stuen/kjøkkenet og så vidt være der. Men det tror jeg ikke noe på, jeg tror det vil bli lagt godt merke til. Dessuten så snakker jeg så vidt med h*n, kanskje to-tre telefonsamtaler i året. For det meste handler de om at forelder ber om hjelp fra meg. Jeg foreslo hotell, men det var for dyrt selv om dette var ute til rundt 1000 kr natta på greit hotell sist jeg sjekka. Så da ble jeg liksom ansvarlig for at hele turen nå går i vasken siden jeg fremdeles sa nei til overnattingen. Er jeg et dårlig barn som sier at dette ikke er greit? Jeg ble spurt flere ganger og måtte si nei gjentatte ganger. Anonymkode: 33730...89a 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Nei. Forholdet deres er det forelderen som skulle fikset for flere år siden. Du føler ikke for å ha den personen boende hos deg, og det er helt greit. Du er ikke slem, du setter grenser for deg selv. Kanskje du kan forklare hvorfor du ikke ønsker at han/hun skal bo hos deg? At du føler det er ubehagelig mtp forholdet deres? Anonymkode: 09172...f7a 20
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Det synes jeg var dårlig gjort av deg, ja. Jeg hadde en liten hybel på studenhjem, altså bare et lite oppholdsrom til meg der jeg også sov, og så delte jeg bad og kjøkken med andre. Jeg hadde besøk av to søsken der samtidig til og med. Anonymkode: 943d2...970 2
Jensine Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 Syns det kommer litt an på hvor viktig turen er. Hvis det er ferie - ikke kjip. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 Du er ikke kjip. Du skylder forelderen din ingenting. Men: vil det si at forelderen din ikke hadde tatt kontakt med deg om avtalen ikke gikk i vasken? Da er du hvertfall ikke kjip. Ikke ditt problem at det har rotet seg til med avtalen om overnatting, det er mellom forelderen din og den personen som h*n skulle overnatte hos. Nå brukes det som et pressmiddel mot deg i stedet. Og forelderen din kan vel fremdeles overnatte hos den personen h*n skulle besøke, kan være boligpasser eller noe slikt. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han/henne hadde en avtale med noen andre og hadde allerede kjøpt flybilletter til min by, men denne personen er borte den uken og de er for kan ikke h*n overnatte der likevel. Anonymkode: 9dccf...14c 10
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 Foreslå air bnb? Er som regel billigere enn hotell. Anonymkode: 0d7e5...446 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 Ja, jeg syntes du er litt kjip. Da forutsatt at denne forelderen har forsørget og oppdratt deg i oppveksten, og vært en ordinært god forelder. Anonymkode: f92c4...65c 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg syntes du er litt kjip. Da forutsatt at denne forelderen har forsørget og oppdratt deg i oppveksten, og vært en ordinært god forelder. Anonymkode: f92c4...65c Leser du HI en gang til kommer det jo greit frem at TS og denne forelderen ikke har et helt normalt forhold. At forelderen bare tar kontakt når han/hun trenger noe Anonymkode: 12131...0a8 11
Million Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 Den personen forelderen skulle besøke er jo ikke der en gang, skriver du. Da har jo turens grunn allerede gått i vasken. Ikke pga manglende soveplass hos deg, men den forelderen skulle besøke er jo ikke der en gang. En hel uke er lenge å ha en overnattingsgjest, og særlig når man ikke har annen plass enn gulvet å ta av, og det i tillegg er en man åpenbart ikke har så mye med å gjøre eller snakker med særlig ofte. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #12 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Foreslå air bnb? Er som regel billigere enn hotell. Anonymkode: 0d7e5...446 Hvorfor skal ts forslå annet? Ikke hennes ansvar. Ts: en av dine foreldre har planlagt tur til byen din for å besøke noen. Men du var ikke en del av besøksplanene? 😮 Bare si nei. Anonymkode: c1c8c...cad 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #13 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg syntes du er litt kjip. Da forutsatt at denne forelderen har forsørget og oppdratt deg i oppveksten, og vært en ordinært god forelder. Anonymkode: f92c4...65c Ts har da aldri bedt om å bli født! Du vet ikke om denne foreldren har vært god eller om ts har hatt en bra oppvekst! Anonymkode: c1c8c...cad 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #14 Skrevet 9. september 2021 Så foreldren har brukt masse av sin tid og penger på din oppvekst, og ber om noe tilbake. Om det er 2-3x i året og nå i 1 uke, så er det latterlig lite i forhold hva du selv har fått. Selvfølgelig stiller man opp for sin egen mor/far, så lenge det ikke var en oppvekst med alkohol/narkotika/vold problemer. Anonymkode: 333bc...979 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #15 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så foreldren har brukt masse av sin tid og penger på din oppvekst, og ber om noe tilbake. Om det er 2-3x i året og nå i 1 uke, så er det latterlig lite i forhold hva du selv har fått. Selvfølgelig stiller man opp for sin egen mor/far, så lenge det ikke var en oppvekst med alkohol/narkotika/vold problemer. Anonymkode: 333bc...979 Hvordan vet du at denne forelderen har brukt mye tid og penger på TS i oppveksten? Anonymkode: 49377...326 1
tussi84 Skrevet 9. september 2021 #16 Skrevet 9. september 2021 Synes du er kjip ja. Du hadde vært mer enn velkommen motsatt vei, og det i enda lengere tidspunkt. (De fleste foreldre lar voksne barn få overnatte selv om det Evt ikke er soverom. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Leser du HI en gang til kommer det jo greit frem at TS og denne forelderen ikke har et helt normalt forhold. At forelderen bare tar kontakt når han/hun trenger noe Anonymkode: 12131...0a8 At kontakten ikke er hyppig nå behøver da ikke bety at TS ikke har hatt en ok oppvekst 🤷♀️ AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts har da aldri bedt om å bli født! Du vet ikke om denne foreldren har vært god eller om ts har hatt en bra oppvekst! Anonymkode: c1c8c...cad Det var derfor jeg skrev: «Med forbehold om...» Anonymkode: f92c4...65c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #18 Skrevet 9. september 2021 Etter hva jeg forstår ut fra det TS sier, så er ikke denne forelderen helt innafor normalen for hva som innebærer å være en forelder. Jeg tenker at det er helt greit å si nei til at denne så å si "fremmede" personen skal sove på gulvet. Mange her ser ikke ut til å skjønne at ikke alle er begunstiget med flotte foreldre og omsorgspersoner..... Anonymkode: 6aea4...c00
Gjest ti10 Skrevet 9. september 2021 #19 Skrevet 9. september 2021 Jeg synes det er greit å si nei med tanke på hva slags forhold det virker som dere har. Hvis det er snakk om en person som hele tiden ber om hjelp fra deg, kan du vel i verste fall risikere at han eller hun ikke reiser igjen. Stå på ditt, foreslå gjerne airbnb som et rimeligere overnattingstilbud enn hotell, så har du gjort ditt og mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #20 Skrevet 9. september 2021 Nei! Du er ikke ansvarlig for dine foreldre eller deres lykke! De er voksne mennesker og med mindre dere har et nært forhold synes jeg det er helt innafor. Anonymkode: c9c87...7a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå