Gå til innhold

Noen her som har vært igjennom tvangssalg ved samlivsbrudd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga at den ene parten ikke var enig i salg? 

Fortell om hvordan dette gikk for seg? Hva ble den solgt for på tvangssalg sammenlignet med hva den ville gått for ved vanlig salg, osv? 

Anonymkode: c6313...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naboen gjorde det, endte opp med å få langt mindre for huset enn det de hadde gjort ellers. 

Anonymkode: 04c5f...690

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboer her også..

Salget ble gjennomført av en god megler, og syns de fikk en veldig grei pris. 300 over takst, og likt som tilsvarende i området. 

Anonymkode: e9e38...46d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Naboen gjorde det, endte opp med å få langt mindre for huset enn det de hadde gjort ellers. 

Anonymkode: 04c5f...690

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Naboer her også..

Salget ble gjennomført av en god megler, og syns de fikk en veldig grei pris. 300 over takst, og likt som tilsvarende i området. 

Anonymkode: e9e38...46d

Oppgi gjerne hvilken by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbrukmann

Jobbet med dette engang i tiden, og det er ikke alltid heldig. 
Husker ett tilfelle veldig godt. Mann og kone med 3 barn, fullstendig krig, kunne ikke ha de på kontoret samtidig engang. 
Isfront som fy mellom dem, og var ikke enige i en eneste ting. Huset som var takstert til 5.5 mill. Gikk for 4.6 mill på tvangssalg, området det lå i tilsa at det burde gått for nærmere 6 mill ved vanlig salg. 

Men også tvangsolgt hus som har gått over takst, så dette er veldig vanskelig og spå.. 

Flere tilfeller anbefalte jeg de og skaffe feks en takstmann hver(så man blir enige om pris, samt en advokat som var mellommannen til oss/meg, så de slapp forholde seg til hverandre. Da slapp de tape så mye penger eventuelt. For mange er skeptiske til tvangssalg, men spørs på grunn, feks er folk mere skeptiske til tvangssalg der folk ikke har betalt regninger, for da lurer dem på hva slags folk dette er og hvordan oppussing etc er gjort om det er gjort, tviler mer på dem enn feks en stygg skilsmisse. 

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbrukmann skrev (13 timer siden):

Jobbet med dette engang i tiden, og det er ikke alltid heldig. 
Husker ett tilfelle veldig godt. Mann og kone med 3 barn, fullstendig krig, kunne ikke ha de på kontoret samtidig engang. 
Isfront som fy mellom dem, og var ikke enige i en eneste ting. Huset som var takstert til 5.5 mill. Gikk for 4.6 mill på tvangssalg, området det lå i tilsa at det burde gått for nærmere 6 mill ved vanlig salg. 

Men også tvangsolgt hus som har gått over takst, så dette er veldig vanskelig og spå.. 

Flere tilfeller anbefalte jeg de og skaffe feks en takstmann hver(så man blir enige om pris, samt en advokat som var mellommannen til oss/meg, så de slapp forholde seg til hverandre. Da slapp de tape så mye penger eventuelt. For mange er skeptiske til tvangssalg, men spørs på grunn, feks er folk mere skeptiske til tvangssalg der folk ikke har betalt regninger, for da lurer dem på hva slags folk dette er og hvordan oppussing etc er gjort om det er gjort, tviler mer på dem enn feks en stygg skilsmisse. 

Lykke til. 

Takk for svar! Vil du si at tvangssalg er veldig uheldig og bør absolutt unngås eller kan det være en bra løsning for noen som ikke vil binde kapitalen sin og som vil bli kvitt dette lånet? Hvor i Norge jobbet du med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvordan denne situasjonen oppstår en gang...

Er det fordi en part vil bo i huset, men ikke kan/vil kjøpe ut den andre?

Men alle skjønner vel at man som regel taper penger ved tvangssalg, så hvorfor gir ikke den ene parten seg før det går så langt, og man uansett må selge huset??

Anonymkode: 8eae4...98f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se en eneste grunn til at tvangssalg er noe annet enn noe man absolutt vil unngå. Dersom tvangssalg er en mulighet, så betyr det at det ikke er noen vei utenom å selge huset. Og da er det like greit at man gjør det på gunstigste måte, og får en god pris. 

Det samme gjelder dersom man ikke betaler på lånet sitt, og banken vil legge ut bolig for tvangssalg. Det er bare å ta saken i egne hender, og selge det selv før det kommer dit.

Eneste situasjon der dette skjer hos et par, må vel være dersom en av partene er fullstendig desillusjonert.

Anonymkode: a531f...1f8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tok 2,5 år. 120,000 kr i advokatutgifter. Ble solgt ca 700,000 under takst. Oslo- Søndre Nordstrand. 

Anonymkode: 5cced...fca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal tvangssalg gi lavere pris enn vanlig salg? Det er jo samme hus og det selges jo på vanlig måte?

Anonymkode: 4cbcc...027

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la det gå så langt at boligen må tvangsselges er jo det dummeste man kan gjøre. Ikke bare ender man som regel opp med MYE MINDRE for boligen enn hva markedet ellers ville bydd på den, men man blir i blant også sittende igjen med restgjeld å slepe på. Kanskje (i verste fall) flere hundre tusen. Har man lån på 5 000 000 og boligen blir solgt for 4 600 000, blir det jo etterslep på 400 000 + all den ubetalte gjelden som var årsaken til at boligen ble lagt ut for tvangssalg. Ubetalte kommunale avgifter for eksempel, over tid, og ubetalte boliglånsavdrag til banken. Alt dette skal betales, og summen legges på restgjelden.

Nei, å la alt flyte så det blir tvangssalg er virkelig det dummeste man kan gjøre. Tap, tap, tap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=222402280
her har du tvangssalg. Selvfølgelig blir prisen lavere når du må kjøpe bare en halv bolig. 

Tvangssalg kan være både hele boligen og ideel halvpart. Når hele boligen selges så taper du ikke like mye som ved ideel halvpart. 

Anonymkode: 5f7bf...609

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal tvangssalg gi lavere pris enn vanlig salg? Det er jo samme hus og det selges jo på vanlig måte?

«Eiendommen selges som et tvangssalg. Det innebærer andre regler for budgivning, reklamasjoner m.m»

Anonymkode: 5f7bf...609

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men, trenger da ikke å tvangsselge huset?

Anonymkode: 77392...ced

Hvis de som eier huset har store ubetalte regninger, som f.eks til stat og kommune (som ikke gir seg og SKAL ha pengene sine), så kan kreditoren(e) sende saken videre og til slutt kreve tvangssalg av skyldnerens bolig (eller andre saker av større verdi, som båter, biler, hytter, fritidseiendom, tomt). Da får de pengene sine til slutt, når boligen eller eiendommen er solgt. De som har krevet tvangssalget har på et tidligere tidspunkt tatt pant i boligen, og den som står først i køen av kreditorer får penger først. Så fortsetter utbetalingene til kreditorene i køen, til alle pantsetterne har fått sitt.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hus som tvangsselges er ikke stylet og shinet til visning. Husker ett hus jeg så på Finn hvor det fløt med klær og ting og  pilleglass.

Anonymkode: 23712...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Jeg kjøpte det igjen igjennom et annet navn. Fikk slettet mye gjeld.  Selv om jeg hadde ansvar fo ½ lånet. Gikk under takst.  

Anonymkode: dcf24...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja. Jeg kjøpte det igjen igjennom et annet navn. Fikk slettet mye gjeld.  Selv om jeg hadde ansvar fo ½ lånet. Gikk under takst.  

Du står jo ansvarlig for din del av lånet selv om huset gikk under takst, så det du skriver her stemmer ikke.

Anonymkode: 755df...79f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du står jo ansvarlig for din del av lånet selv om huset gikk under takst, så det du skriver her stemmer ikke.

Ja for min del av lånet ja.  Men jeg hadde ikke størst  ansvar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Under ½ lånet skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...