Gå til innhold

Norwegian-aksjen. Lurt å investere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det realistisk å tro at Norwegian kan komme tilbake til nivået de var på før corona? Vil det ikke da være muligheter for enorm vekst om man investerer nå som prisen pr. aksje er under 10 kroner? I 2018 kostet en aksje over 8.000. Kan det komme tilbake på det nivået etterhvert?

Anonymkode: 5e41b...054

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aksjene er halvert. Så det tilsvarer 4.000 pr aksje.

All investering i aksjer er spill. Anse penger du har investert i aksjer som tapt.

Det er tryggere enn lotto. Den saken er sikker.

Har du en hundre kroner du kan tape så er det verdt å investere i 10 NAS. Det er stor sjanse for å få en fortjeneste på de pengene. Men det er også en fare for at de pengene går tapt. Norwegian kan gå konk. Hypotetisk sett.

Ikke invester penger i aksjer du ikke har råd til å tape. Invester penger i aksjer for lang tid fremover. Det vil ta år å bygge opp Norwegian igjen, hvis det skjer. Så anse de pengene som tapt, frem til de har en god fortjeneste på de, eller til de faktisk er tapt.

Uansett så er moralen her at en ikke skal investere penger i aksjer som en ikke kan avvære. En skal alltid se på penger en investerer i aksjer som tapt. Selv om en tjener på aksjene en har investert i. De kan fort bli bull.

Anonymkode: 5a496...04e

• Liker 2
Skrevet

Invester i fond. Da sprer du risiko. Om Norwegian er vesentlig for deg, så kjøp fond som også har Norwegian i sin portefølje. F eks KLP AksjeNorge indeks og KLP Aksje Norge.

Anonymkode: 7ee5d...3fa

Skrevet

Reiseliv generelt blir aldri det samme.

Anonymkode: 6e021...0c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det realistisk å tro at Norwegian kan komme tilbake til nivået de var på før corona? Vil det ikke da være muligheter for enorm vekst om man investerer nå som prisen pr. aksje er under 10 kroner? I 2018 kostet en aksje over 8.000. Kan det komme tilbake på det nivået etterhvert?

Bare at du stiller dette spørsmålet viser at du skal holde deg langt unna Norwegian da du åpenbart ikke skjønner caset. Det har vært mange emisjoner det siste året som har økt antallet aksjer betydelig. Dersom NAS hadde hatt en aksjeverdi på 8000, så snakker vi en verdi som tilsvarer hele Norges oljefond eller tilsvarende verdi som Amazon. Høres det realistisk ut? Hint se innlegg #3. 

Slik det ligger an, så skal du være glad for å se 100-lappen på et tidspunkt. 

• Liker 1
Skrevet

Det er når jeg leser slike spørsmål jeg begynner å bli nervøs for prisingen på børsene rundtomkring….har den siste idioten kjøpt nå?

• Liker 1
Skrevet
Håkon 1970 skrev (3 minutter siden):

Det er når jeg leser slike spørsmål jeg begynner å bli nervøs for prisingen på børsene rundtomkring….har den siste idioten kjøpt nå?

Sannsynligvis. Mye tyder på at et stort krakk er i emning i USA nå, sannsynligvis i løpet av september eller oktober. Jeg har solgt meg ut av det aller meste og sitter stort sett på cash.

Anonymkode: e94f2...750

Skrevet

Om man tar den aksjeverdien på 8000kr og tror selskapet skal opp til de høyder, og multipliserer opp med selskapets 802'269'648 aksjer i markedet får man en verdi på 6418 milliarder kroner. Omtrentlig halvparten av oljefondet. 

Så tror ikke det er realistisk. Man skal aldri vurdere tidligere verdier av selskaper. Selskapet er ikke engang det samme det var. Ingen langdistanse. Solgt de fleste flyene. Solgt en del slots på viktige flyplasser. At selskapet i det hele tatt lever er et mirakel, og mye takket være Geir Karlsen. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

De aksjene ville jeg holdt meg langt unna.  Var så dum og kjøpte for et mindre beløp i fjor høst.  Skulle ha løst dem inn rett etter emisjonen, da kunne jeg kanskje fått igjen tilnærmet innsats. Nå gir jeg faaen i hele NAS.

Jeg setter det på tapskontoen.

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Kan det komme tilbake på det nivået etterhvert?

Til mandag trykkes det opp ytterligere 125 millioner aksjer som skal deles ut til kreditorer som kompensasjon for siste redningspakke. Så ville nok ikke satset alle sparepengene på denne urealistiske jojoen. 

Selv om selskapet heter Norwegian, og var verdsatt av optimistiske hobbyinvestorer til mer enn Equinor betyr ikke nødvendigvis at det er riktig prising av selskapet. 

Skrevet

å spørre etter aksjeråd inne på kvinneguiden.. tenker du skal holde deg langt unna aksjer hvis du ikke finner rette fora og gjør research selv på egnet måte. 

Anonymkode: a25c1...86b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei nei og atter nei.

Anonymkode: 1ccbd...802

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å sammenligne med kursene med 2018 gir ingen mening. Det er trykket opp enormt mange flere aksjer siden den gang, så hver aksje gir en brøkdel av eierskapet man hadde før. Les på nettet om utvanningseffekten (stock dilution).

Anonymkode: 1ccbd...802

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...