Gå til innhold

Barn som ikke vil ha samvær med far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier dere til far? Er dere ærlige å sier at barnet ikke ønsker å være der eller pakker dere det litt inn?

Hvor stor påvirkning har barna på samværet, får de bestemme helt selv?

Tvinger dere barna til samvær eller er dere fleksible på det?

Anonymkode: 7793c...dee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvinger ikke barna, og er ærlig med bf. Her er det ingen fæl bf, tvert om. Men jeg fikk velge selv som barn, og vår relasjon tok aldri skade av det. Bf er enig i beslutningen om at vi gjør det som barna vil. 

Anonymkode: 5334b...088

• Liker 3
Skrevet

Barnet mitt vil ikke til far, men det handler om frykt, og ikke fordi det er "kjedelig hos pappa". Det har skjedd ting, som gjør at jeg støtter barnet om det ikke vil dra. Men om han var en god far, og det bare handlet om kjedsomhet el. hadde jeg overtalt barnet til å dra. De fleste barn med skilte foreldre, bor for det meste hos mor, så det er naturlig i mange tilfeller at det ikke er "like gøy" eller "like trygt" hos far, om barnet ikke har sin omgangskrets der, men det betyr jo ikke at man skal utelukke far. Man må jo fremme samvær, og gjør det positivt. Så lenge man har to gode foreldre, må barna lære seg å være i to ulike hjem.

Anonymkode: 6599c...d74

• Liker 3
Skrevet

Har sagt til far, men han nekter å tro at det har med han å gjøre. Det er selvsagt jeg som står bak det 🙄

Det har vært samvær med tilsyn i over 2 år før vi nå har kommet til det punktet at far ikke kommer til samvær som er tildelt fra retten. Ett år siden sist det var samvær. 

Det er enkle på forumet her som mener at alle barn som ikke ser far hver måned, er offer for samværssabotasje fra mors side. 

Anonymkode: 9906d...517

• Liker 5
Skrevet

Da jeg var barn ville jeg ikke til pappa pga stemor som var ei helvetes hurpe. Hun var så snill og koselig når pappa var der, men med en gang han snudde ryggen visste hun sitt sanne jeg. 

Anonymkode: cf059...7d1

• Liker 5
Skrevet

Min datter bodde 50/50 mellom oss fra bruddet og til hun var 13, da valgte hun fast sted selv (hos meg). Jeg og far bor over gaten for hverandre så hun har akkurat det samme miljøet hos han som her.

Hun er 15 nå og vil ikke dra dit i samværshelgene men, det er utelukkende pga at far er strengere enn meg på enkelte ting. Så hun blir "tvunget" på samvær og hun har det overhodet ikke vondt der. Far er flink med henne, er en god far og har rett til å se henne. Det får være maken til trass.

Anonymkode: 0d0a2...0ad

• Liker 7
Skrevet

Barna reiser nesten aldri til far, for det er kjedelig der. Faren gjør ikke noe på å forandre det. Å så lenge jeg ikke krever mer i barnebidrag synes han det er greit å ikke se dem. Jeg krever ikke mer i barnebidrag fordi jeg vil ikke at barna skal måtte dra til far å kjede seg fordi far verken vil finne på noe med barna eller betale seg fri for å ha dem mindre. Jeg har sagt at de vil ikke dra fordi de synes det er kjedelig der, svaret var at hvis de synes det trengte de jo ikke komme ☠️

Da de var små så trengte jeg at de var hos han i alle fall en gang i mnd så jeg fikk hentet meg litt, nå er de så store at skal jeg noe hører jeg heller med mamma om hun kan ha dem en kveld. Der har de det jo super gøy. Skal sies at han var en god pappa frem til vi skilte oss. Å begynnelsen ville han ha 50% å så fikk han seg barnløs kjæreste å gikk så ned til annen hverhelg. Ikke kjæresten sin skyld at han er en far som nedprioriterer barna sine . Det velger han selv.  Han kunne valgt anderledes om han ønsket. 

Anonymkode: 879ff...471

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min datter bodde 50/50 mellom oss fra bruddet og til hun var 13, da valgte hun fast sted selv (hos meg). Jeg og far bor over gaten for hverandre så hun har akkurat det samme miljøet hos han som her.

Hun er 15 nå og vil ikke dra dit i samværshelgene men, det er utelukkende pga at far er strengere enn meg på enkelte ting. Så hun blir "tvunget" på samvær og hun har det overhodet ikke vondt der. Far er flink med henne, er en god far og har rett til å se henne. Det får være maken til trass.

En jente på 15 år syntes jeg faktisk skal lyttes til, også selvom du mener det er trass. 

Samvær har i mine øjne intet med mor og fars rettigheter, kun barnets rett til begge foreldre.

• Liker 8
Skrevet

Min eldste har nesten ikke vært hos far etter at vi ble skilt for over 10 år siden. De kom dårlig ut i starten pga fars nye samboer og lite forståelse hos far for at dette var en vanskelig periode for barna. Yngste har vært hos far jevnlig. Var nok for ung til å "fange opp" den dårlige stemningen i starten.

Jeg synes det er trist at de ikke har hatt mer og bedre kontakt, og ser nå som eldste er på vei ut i det voksne liv, at han hadde trengt å ha faren mye mer på laget for å gi råd og veiledning. 

Jeg tror det hadde vært feil å tvunget på han mer samvær, men skulle i etterkant ønske at jeg hadde oppmuntret til mer kontakt de to imellom, og da helst uten samboer tilstede slik at båndene dem imellom ikke ble så løse som de er.

Anonymkode: 82d0b...c75

• Liker 2
Skrevet

6-åringen her blir tvunget til å dra til far. Hun vil ikke dit fordi hun kjeder seg mer der enn hos mor. Far er strengere på skjermtid enn mor, og da kjeder hun seg lett. 

Anonymkode: f260b...e1e

• Liker 3
Skrevet

Sønnen var hos faren i utgangspunktet annenhver helg. Men det hendte nå og da at han heller ville treffe kamerater eller at han hadde noen fritidsaktiviteter med aktiviteter i helgene (korpskonkurranser, speiderturer osv), og siden faren aldri fulgte han på fritidsaktiviteter, måtte han da være hos meg. 

For faren var dette greit, og han svarte alltid at sønnen måtte gjøre det han ville. 

MEN... da sønnen ble 12 år flyttet far til utlandet, og har ikke sett sønnen på 4 år nå. Og unnskyldningen hans for at dette ikke er noe problem, er at sønnen jo ikke var så interessert i å være hos han da han bodde 5 min unna.

Anonymkode: 30535...1c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva sier dere til far? Er dere ærlige å sier at barnet ikke ønsker å være der eller pakker dere det litt inn?

Selv ville jeg forsøkt helsestasjon og familievernkontoret for å komme til bunns i hvorfor. Slik at man kan jobbe med det og finne en løsning. 

Anonymkode: dd666...bdb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde først prøvd å finne ut om det var en legitim grunn?

Anonymkode: 4bcfb...3db

• Liker 1
Skrevet

Tvinger dem ikke.

De har ikke sett far på 4 år nå. Han fadet ut selv,veldig sporadisk samvær før dette. 

Fikk melding av ham i sommer om at han ville se dem, det ønsket ikke ungene. De er tenåringer nå.

Blir også irritert på folk her på forumet som roper ut om samværssabotasje. Far til mine barn mener seg også utsatt for dette (skriver det på nett osv) Så er sannheten at han har droppet samvær gradvis til å bare droppe det helt over mange år. 

Anonymkode: 76aee...759

• Liker 3
Skrevet
Molimaki skrev (5 timer siden):

En jente på 15 år syntes jeg faktisk skal lyttes til, også selvom du mener det er trass. 

Samvær har i mine øjne intet med mor og fars rettigheter, kun barnets rett til begge foreldre.

Hadde hun hatt det dårlig hos far eller han hadde bodd på andre siden av byen så det ble langt til venner og sånn så hadde det vært litt annerledes.Men, som sagt jeg og far bor over gata for hverandre og jeg og datteren min kan stå i hvert vårt vindu å vinke til hverandre da hun er der.

Hun ble lyttet til da hun valgte et fast bosted, men at hun skal få velge å være rundt meg 24/7 bare for at far har litt andre regler enn meg er helt uaktuelt.

Jeg er den forelderen som aldri drikker noe alkohol, går ut på byen, lar barnet mitt være alene over natta etc. Så hvis hun skal lyttes til og ikke dra til far 4 dager i mnd en gang, når skal jeg kunne ta et glass vin? Hygge meg ute med venner? Dra på en helgetur med samboeren min? Skal jeg gi avkall på dette i 3 år til bare for at en 15 åring ikke er fornøyd med innetiden sin hos far?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.10):

barnet skal ikke bestemme det selv, hvis de ike er veldig store da , sånn 15 +

Anonymkode: 651d4...bea

Skrevet

Man finner så klart ut hvorfor ungen(e) mener det.

Om grunnen er at pappa er strengere og det er mer behagelig å være hos mamma, så er det selvsagt ingen god grunn, og man kan ikke ta det til følge.

Om grunnen er at han bor langt vekk fra venner og fritidsaktiviteter eller at han har ny dame med seg annenhver uke, så får man snakke nøyere og da er det godt mulig at det er greit at ungen(e) bestemmer selv.

Anonymkode: a00c1...eeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 13.22):

Hadde hun hatt det dårlig hos far eller han hadde bodd på andre siden av byen så det ble langt til venner og sånn så hadde det vært litt annerledes.Men, som sagt jeg og far bor over gata for hverandre og jeg og datteren min kan stå i hvert vårt vindu å vinke til hverandre da hun er der.

Hun ble lyttet til da hun valgte et fast bosted, men at hun skal få velge å være rundt meg 24/7 bare for at far har litt andre regler enn meg er helt uaktuelt.

Jeg er den forelderen som aldri drikker noe alkohol, går ut på byen, lar barnet mitt være alene over natta etc. Så hvis hun skal lyttes til og ikke dra til far 4 dager i mnd en gang, når skal jeg kunne ta et glass vin? Hygge meg ute med venner? Dra på en helgetur med samboeren min? Skal jeg gi avkall på dette i 3 år til bare for at en 15 åring ikke er fornøyd med innetiden sin hos far?

Men i all verden… Hvorfor kan du ikke ta et glass vin eller gå ut med venner selv om hun er hjemme? Er hun 5 år eller 15? Skjønner ingenting av hvordan enkelte lever. 

Anonymkode: d6090...694

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...