AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Vurderer flytting til sommeren. Skal søke bhg plass i mars. Kan jeg søke bhg i to forskjellige byer? Hvis vi får plass i begge, kan man ta takke nei til plassen? Anonymkode: 0f8ae...e7c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Kan man søke bhg plass i en annen kommune man er bosatt i da? Anonymkode: 0f8ae...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan man søke bhg plass i en annen kommune man er bosatt i da? Anonymkode: 0f8ae...e7c Ja, men sannsynligheten for at du får plass er kjempeliten, med mindre de har ekstremt få som vil til den barnehagen og da er det gjerne en grunn til nettopp det. Anonymkode: 359c8...ec8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan man søke bhg plass i en annen kommune man er bosatt i da? Anonymkode: 0f8ae...e7c Ikke i alle kommuner. Her jeg bor måtte man ha adresse før å søke Anonymkode: a63e6...35f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, men sannsynligheten for at du får plass er kjempeliten, med mindre de har ekstremt få som vil til den barnehagen og da er det gjerne en grunn til nettopp det. Anonymkode: 359c8...ec8 Takk for svar, kjekt å vite ☺️ Anonymkode: 0f8ae...e7c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke i alle kommuner. Her jeg bor måtte man ha adresse før å søke Anonymkode: a63e6...35f Takk for svar Anonymkode: 0f8ae...e7c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, men sannsynligheten for at du får plass er kjempeliten, med mindre de har ekstremt få som vil til den barnehagen og da er det gjerne en grunn til nettopp det. Anonymkode: 359c8...ec8 Det stemmer ikke helt. For noen år siden søkte jeg i Oslo, før jeg hadde flyttet dit. Og da var det lite plasser der. Så lenge jeg hadde planer om å flytte dit så var det greit. Og jeg fikk plass. Søkte i hovedopptaket, men hadde ikke bolig klar før i juli. Mener å huske at de hadde som krav at vi hadde adresse før oppstart, men de ga oss jo plass før det. Så hadde vi nok blitt fratatt plassen om vi ikke hadde bolig før oppstart. La ikke ved noen forklaring, kontrakt eller noe annet. Anonymkode: 2732e...740 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 Vi skulle flytte i november ca. (bygde hus, så datoen var ikke helt spikret), søkte bhg der vi skulle flytte og skrev i søknaden at vi ønsket plass der da vi skulle flytte dit rett etter oppstart. Fikk plass der jeg ønsket. Anonymkode: e2e66...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi skulle flytte i november ca. (bygde hus, så datoen var ikke helt spikret), søkte bhg der vi skulle flytte og skrev i søknaden at vi ønsket plass der da vi skulle flytte dit rett etter oppstart. Fikk plass der jeg ønsket. Anonymkode: e2e66...c1f Så bra! Det høres jo positivt ut! Vi skal flytte fra by til bygd, håper det er enkelte å få plass på bygda? Om noen vet 😄 Anonymkode: 0f8ae...e7c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer ikke helt. For noen år siden søkte jeg i Oslo, før jeg hadde flyttet dit. Og da var det lite plasser der. Så lenge jeg hadde planer om å flytte dit så var det greit. Og jeg fikk plass. Søkte i hovedopptaket, men hadde ikke bolig klar før i juli. Mener å huske at de hadde som krav at vi hadde adresse før oppstart, men de ga oss jo plass før det. Så hadde vi nok blitt fratatt plassen om vi ikke hadde bolig før oppstart. La ikke ved noen forklaring, kontrakt eller noe annet. Anonymkode: 2732e...740 Så bra! Høres positivt ut 😃 Anonymkode: 0f8ae...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det stemmer ikke helt. For noen år siden søkte jeg i Oslo, før jeg hadde flyttet dit. Og da var det lite plasser der. Så lenge jeg hadde planer om å flytte dit så var det greit. Og jeg fikk plass. Søkte i hovedopptaket, men hadde ikke bolig klar før i juli. Mener å huske at de hadde som krav at vi hadde adresse før oppstart, men de ga oss jo plass før det. Så hadde vi nok blitt fratatt plassen om vi ikke hadde bolig før oppstart. La ikke ved noen forklaring, kontrakt eller noe annet. Anonymkode: 2732e...740 Det er jo bra 🙂 Ikke overraskende dog, men jeg tenkte ikke så langt så undersøkte det ikke før jeg skrev svaret mitt. Godt det ble utdypet til TS, det er kjekk informasjon. Anonymkode: 359c8...ec8 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så bra! Det høres jo positivt ut! Vi skal flytte fra by til bygd, håper det er enkelte å få plass på bygda? Om noen vet 😄 Anonymkode: 0f8ae...e7c Bygd kan bety så mye. Jeg bor i Lofoten og her er det flust med barnehageplasser, men ikke i de mest populære barnehagene (naturbarnehager, nye barnehager, små barnehager etc). Men man er i grunn garantert plass nesten når man måtte ønske. Anonymkode: 359c8...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bygd kan bety så mye. Jeg bor i Lofoten og her er det flust med barnehageplasser, men ikke i de mest populære barnehagene (naturbarnehager, nye barnehager, små barnehager etc). Men man er i grunn garantert plass nesten når man måtte ønske. Anonymkode: 359c8...ec8 Forresten, småplassene i Lofoten er ikke like heldig hva gjelder barnehagedekning, må nevnes. Jeg vet at nabokommunen sliter i bygdene/utkanten av kommunesentrum... Her er det ikke populært eller normalt å måtte kjøre 30 min for å komme til barnehage. Anonymkode: 359c8...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 Vi gjorde det da vi flyttet til en annen kant av landet. Gikk helt fint. Skrev bare at vi kom til å flytte i løpet av sommeren og trengte barnehageplass. Anonymkode: 4f793...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #16 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan man søke bhg plass i en annen kommune man er bosatt i da? Anonymkode: 0f8ae...e7c Det finnes kommuner med to byer😉 Anonymkode: 80cfb...fad
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan man søke bhg plass i en annen kommune man er bosatt i da? Anonymkode: 0f8ae...e7c I private barnehager så velger eieren om du skal få plass eller ikke, men i kommunale barnehager så er det ofte slik at du må ha bostedsadresse i den kommunen du søker plass i. Anonymkode: 487eb...922
Splittbinders Skrevet 9. september 2021 #18 Skrevet 9. september 2021 Det beste er egentlig om du kontakter de to kommunene det gjelder (dersom det er to kommuner da) og hører hva som er de lokale reglene. Dersom barnehagene er private, er det også lurt å ta direkte kontakt med barnehagen for å sjekke deres opptaksregler. Noen kommuner tillater barn som er bosatt i andre kommuner, noen gjør det ikke. Og i mange kommuner kan du søke dersom du vet du skal flytte dit, men det er varierende hva de krever av dokumentasjon på kommende flytting. Kommunens og barnehagens nettsider er et godt sted å begynne. Deretter et par telefoner dersom du ikke finner svar på nett. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå