Gå til innhold

Venn skylder meg penger. Sluttet å svare meg etter jeg etterspurte penger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En "venn" som skylder meg 220000. Har både vipps overføringer, og samtaler på messenger/sms som h*n selv bekrefter  at h*n skylder meg nevnte beløp. Kan ikke la h*n slippe unna med dette. Kommunikasjon var bra helt til jeg krevde månedlig betaling. Etter det har det vært helt stille. Har jeg en sak?

Anonymkode: e9fcc...975

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er til neste gang lurt å huske på at du ikke bør låne ut penger du ikke tåler å tape. 

Du har selvsagt en sak ovenfor rettssystemet og kan der kreve pengene dine tilbake, men sjansen er vel stor for at denne personen har lån andre steder enn hos deg også, så det kommer til å bli vanskelig å få de pengene tilbake. 

Anonymkode: 6b242...2e4

• Liker 9
Skrevet

Du må nok belage deg på å ikke se noe mer til de pengene. Har ikke vedkommende penger er det du som sitter i saksa uansett om vedkommende blir "dømt" eller får krav rettet mot seg.

Som du sikkert har skjønt nå så aldri lån ut penger til venner eller familie så sant det ikke er foreldre eller barn.

Anonymkode: f9418...b29

Skrevet

Hmm, her tror jeg du skal være snar med å sjekke ut ang tinglysning av denne gjelden. Ta kontakt med en advokat siden det er snakk om såpass mye penger. Grunne til at det er viktig å få tinglyst det, hvis mulig, er å sikre deg førsteprioritet før noen andre kan gjøre det. Hvis vedkommende f,eks kjøper seg et hus, så vet da banken at hen har tinglyst en gjeld. Jeg er ikke å veldig inne på dette, men anbefaler som sagt å ta kontakt med en advokat. 

Skrevet

Egentlig burde du ha  hatt et gjeldsbrev, da kunne du sendt det rett til inkasso.

Ettersom du ikke har noe skikkelig gjeldsbrev er nok det enkleste å gå via konfliktrådet.

Hvis han/hun ikke har penger og masse gjeld andre steder har du nok et problem

Anonymkode: b8d33...b70

Skrevet

Dette er grunnen til at jeg aldri låner ut penger til venner.

Anonymkode: bfb96...19e

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Moonhine, mod

• 1 måned senere...
Skrevet
On 9/8/2021 at 10:01 PM, AnonymBruker said:

Dette er grunnen til at jeg aldri låner ut penger til venner.

Anonymkode: bfb96...19e

Men det er problematisk hvis man har millioner på konto eller lett tilgjengelig sparing, og dette er godt kjent, om man har venner som er bunnskrapt. Mange vennskap har blitt forandret pga gjeld eller ønske om lån. Dette er slik jeg ser det den beste grunn til å aldri flashe rikdom og kanskje plassere det i eiendom som ikke akkurat er så lett å bare låne ut. Man aner ikke hva slags tanker det rører opp i hos folk, noen ganger de man minst venter det fra.

Anonymkode: 1dcba...680

Skrevet

Det store spørsmålet er hvorfor du låner 220 000kr til en venn… og uten kontrakt!!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er problematisk hvis man har millioner på konto eller lett tilgjengelig sparing, og dette er godt kjent, om man har venner som er bunnskrapt. Mange vennskap har blitt forandret pga gjeld eller ønske om lån. Dette er slik jeg ser det den beste grunn til å aldri flashe rikdom og kanskje plassere det i eiendom som ikke akkurat er så lett å bare låne ut. Man aner ikke hva slags tanker det rører opp i hos folk, noen ganger de man minst venter det fra.

Anonymkode: 1dcba...680

Jeg har godt bemidlede venner og gikk konk en gang. Kunne aldri falt meg inn å bedt eller tatt imot penger. Lite for seg å låne mer penger hvis man er bunnskrapt. Støtte og rådgivning hadde jeg gjerne tatt imot. 

Anonymkode: 40fbe...b65

Skrevet

Vedkommende som har lånt penger; i Stavanger/Sandnes? Er en der som skylder mange venner mye penger nå… 

Anonymkode: 00c05...ea3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 21.41):

En "venn" som skylder meg 220000. Har både vipps overføringer, og samtaler på messenger/sms som h*n selv bekrefter  at h*n skylder meg nevnte beløp. Kan ikke la h*n slippe unna med dette. Kommunikasjon var bra helt til jeg krevde månedlig betaling. Etter det har det vært helt stille. Har jeg en sak?

Anonymkode: e9fcc...975

Fullstendig idiotisk å låne ut penger til venner.

Anonymkode: 673f2...bdf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vedkommende som har lånt penger; i Stavanger/Sandnes? Er en der som skylder mange venner mye penger nå… 

Kan du si mer? 

Anonymkode: 34ac5...633

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du si mer? 

Du er jo ikke TS? Jeg har mye å si om den saken, jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo ikke TS? Jeg har mye å si om den saken, jeg

Nei, jeg er ikke det. Men jeg vet om en her i distriktet som skylder en jeg kjenner noen hundre tusen. Ble nysgjerrig på om det er samme pers.. 

• Liker 3
Skrevet

JO du får pengene igjen via namsmannen. Jeg fikk mine igjen fra min eks og det var kun 25000kr. Vi hadde en liten hjemmesnikra kontrakt da, men når du har så mye bevis så har du en sterk sak. 

Ring namsfogden og spør om hjelp hvordan du går frem. Husker ikke helt hva jeg måtte, men jeg måtte først sende han en regning (sendte via conta mener jeg).. så må du sende purring etter 14 dager. Også er der noe annet du må sende jeg ikke husker.. var litt styrete å ordne og litt papirer, men jeg fikk pengene mine tilbake, litt hver mnd. 

Anonymkode: 98bed...774

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, jeg er ikke det. Men jeg vet om en her i distriktet som skylder en jeg kjenner noen hundre tusen. Ble nysgjerrig på om det er samme pers.. 

Sikkert samme person. Skylder flere her mangfoldige hundre tusen. Fra 90’ - 800’… Helt sykt

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

JO du får pengene igjen via namsmannen. Jeg fikk mine igjen fra min eks og det var kun 25000kr. Vi hadde en liten hjemmesnikra kontrakt da, men når du har så mye bevis så har du en sterk sak. 

Ring namsfogden og spør om hjelp hvordan du går frem. Husker ikke helt hva jeg måtte, men jeg måtte først sende han en regning (sendte via conta mener jeg).. så må du sende purring etter 14 dager. Også er der noe annet du må sende jeg ikke husker.. var litt styrete å ordne og litt papirer, men jeg fikk pengene mine tilbake, litt hver mnd. 

Anonymkode: 98bed...774

Med mindre personen allerede har lønnstrekk fra annen kreditor + ingen eiendeler… 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Forbokstav M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...