Gå til innhold

Men i alle dager, hva kan man spise?? Autisme av å spise fisk i svangerskapet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://caluna.no/siste/eu-advarte-norge-om-nivaer-av-miljogifter-i-fisk-helsedirektoratet-endrer-ikke-sine-rad/

Nå viser det seg at mye miljøgifter kan gi autisme, ADHD, kreft osv hos fosteret. Skjønner ikke hva som er igjen som er anbefalt å spise. Er det miljøgift i tran også??

Noen som har fått barn et barn som ikke var friskt fordi de har spist for mye fisk?

Anonymkode: 0c919...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://caluna.no/siste/eu-advarte-norge-om-nivaer-av-miljogifter-i-fisk-helsedirektoratet-endrer-ikke-sine-rad/

Nå viser det seg at mye miljøgifter kan gi autisme, ADHD, kreft osv hos fosteret. Skjønner ikke hva som er igjen som er anbefalt å spise. Er det miljøgift i tran også??

Noen som har fått barn et barn som ikke var friskt fordi de har spist for mye fisk?

For noe tull. Vår sønn på 5 år er autist, ble diagnostisert da han var 17 mnd. Vi er ikke flink til å spise fisk, kanskje en til to ganger i måneden, men autist ble han likevel. Har snakket med mange eksperter på autisme, og det som går igjen er at kosthold har ingen innvirkning verken den ene eller andre veien. Så du kan spise fisk med god samvittighet.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dessuten virker den siden der veldig useriøs.

Endret av Stril
Skrevet

Kildekritikk? Hva er dette for en side...?

Anonymkode: c232e...8a8

• Liker 9
Skrevet

Det er miljøgifter i fisk og man bør prøve å ikke spise mer enn ett måltid med fet fisk i uka. Altså bare en middag med laks, ørret, sild, makrell i uka eller to middager med kveite, rødspette eller steinbit, og så kan de resterende fiskemåltidene være torsk, sei, lyr eller breiflabb. 

Det har ikke med autisme å gjøre, men at for mye miljøgifter ikke er bra generelt, men man må selvsagt forstå at det er nødvendig med en viss mengde fisk også, slik at man kan ikke kutte ut fisk. 

Anonymkode: 43fae...749

• Liker 2
Skrevet

Leser også at det gir emaljeforstyrrelse hos barn som får tran.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leser også at det gir emaljeforstyrrelse hos barn som får tran.

Nei, en statistisk forhøyet sannsynlighet er ikke det samme som at det gir emaljeforstyrrelser. Da hadde jeg isåfall hatt det, og det har jeg ikke ;) Men det er nå anbefalt at spedbarn får vitamin D i stedet for tran det første leveåret. 

https://tidsskriftet.no/2020/10/kronikk/nye-rad-om-d-vitamintilskudd-og-tran-til-spedbarn

Anonymkode: 43fae...749

Skrevet

Så lenge det ikke er fisker over en viss størrelse er det bare å kjøre på. Tror det er 3 eller 4 kg som er grensa. Vet noen lister ber gravide holde seg unna kveite spesielt, men da står det på lista at kveite under 5kg er innafor.  Kanskje lurt å ikke spise så mye av bunnfisk, men de du får kjøpt i Norge er uansett så dyre at jeg tviler på at det er mange nordmenn som spiser bunnfisk mer enn en gang i måneden.

Anonymkode: e0251...839

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så lenge det ikke er fisker over en viss størrelse er det bare å kjøre på. Tror det er 3 eller 4 kg som er grensa. Vet noen lister ber gravide holde seg unna kveite spesielt, men da står det på lista at kveite under 5kg er innafor.  Kanskje lurt å ikke spise så mye av bunnfisk, men de du får kjøpt i Norge er uansett så dyre at jeg tviler på at det er mange nordmenn som spiser bunnfisk mer enn en gang i måneden.

Hvordan vet jeg hvor mye fisken fra disse laksefiletene men finner i frysedisken har veid?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Øøh hvilken nettside er dette? Og kilde? 

Skjønner ikke hvorfor gravide mååå søke opp alle mulige slags fake news og absurde forskningsartikler. Har dere ikke annet å gjøre?

Bruk helsenorge, nhi og fhi. Ferdig snakka! 

Anonymkode: 1c046...03a

• Liker 5
Skrevet

Hva er kildekritikk for noe liksom. 

Anonymkode: 20b2d...dd3

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vet jeg hvor mye fisken fra disse laksefiletene men finner i frysedisken har veid?

Laksefiletene i frysedisken er såpass store at de har nok veid mer. Ferskvaredisken er tryggest når man skal kjøpe fisk på max antall kg.

Men alt med måte, om du spiser variert og fisk bare 2-3ganger i uka er det helt greit å spise laks fra frysedisken  eller fiskekaker fra Lofoten. Om kostholdet ditt er fisk 5+ dager i uka er det  greit å passe på litt mer. 

Skrevet

Den nettsiden der ville jeg ikke stolt på - kjent for å spre fake news. 

Anonymkode: 03042...777

• Liker 1
Skrevet

Merker at jeg er godt fornøyd med å være vegetarianer i utgangspunktet så slipper jeg ta stilling til så mange ulike kostholdsråd for gravide😆 Eneste jeg tilpasset kostholdet var å droppe myke oster 👍 

Familien forøvrig spiser fisk 2-3 ganger i uka, tenker at det meste er greit i moderasjon.

Anonymkode: cce83...856

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...