Gå til innhold

Innekatt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har lyst på katt!

Vi bor i leilighet, så det blir i allefall ikke aktuelt med huskatt.

Fins leilighetkatt?? :ironi:

Neida.. men har liksom lurt litt på noe Perser-aktig. Fins jo flere typer, så lurte på om noen hadde noen anbefalinger..?

Hørte noen nevne en gang at Perser-katter er litt sure.. stemmer dette?

Var på besøk hos en venn en gang.. det var ikke Perser-han hadde, men noe lignende, og den var veldig kosete og god..

Og hva må man regne med å gi får en sånn katt? kattunge da..

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Perserkatter kan ha ett litt ustabilt humør, det stemmer nok det. Men det finens jo mange ulike katteraser. Her har du en enkel oversikt med bilder: http://home.no.net/vravik/katteras.htm

Prisen på de uliek rasene varierer, men vanligvis koster det rundt 4000,- for en katt til kos, mens man gjerne må betale det dobbelte hvis man skal ha avls- og utstillingskvalitet.

Skrevet

Når du skal velge deg rasekatt er det flere momenter du må tenke gjennom.

Hvis du skal ha en langhåret katt, må du sette av tid til pelsstell. Persere er jo de kattene som trenger mest tid til dette, og det er vanlig å også vaske dem itillegg til daglig greing. Hvis man ikke holder orden på pelsen, vil det utvikle seg til pelsklumper, som ikke lar seg løse opp. Ellers er det en del useriøse selgere av persere, så det er viktig at du får se ordentlige papirer på katten.

Ellers er det ganske forskj aktivitetsnivå på de foskj rasene. Perserne er av de mest sedate, mens orientalerne er høyt og lavt hele tida. Det er ikke alle som takler de orientalske kattene, nettopp pga den store aktiviteten og all snakkinga deres.

Hvis det var en langhåret katt du ville ha, men kanskje ikke så langhåret som perseren er jo Norsk Skogkatt et alternativ. Dette er jo vår nasjonalkatterase, og i gemytt likner de på huskattene (de stammer jo fra norske huskatter). De er heller ikke blant de dyreste katterasene, og siden det er en naturrase med bredt genetisk mangfold er de forholdsvis friske i forhold til arvelige sykdommer (perserne er desverre plaget med en del sykdommer som feks arvelig nyresykdom).

Et tips er å kjøpe deg en bok om de foskj katterasene og lese litt. Deretter kan du jo ta en tur på en katteutstilling for å hilse på katter, katteeiere og oppdrettere. Ta også kontakt med de aktuelle raseforbundene for å få info og anbefalt oppdrettere, eller kontakt NRR for råd. Som sagt finnes det noen useriøse oppdrettere der ute, men det skal ikke være vanskelig å unngå dem med enkelte forholdsregler.

Et alternativ er jo å få seg en vanlig gatemiks. Du sa det ikke var aktuelt med huskatt som en spøk her, men håper ikke du er blant de som tror at huskatter ikke kan trives som innekatter. Dette er nemlig ikke tilfellet! Selv har jeg huskatter som innekatter, så lenge de vendes til det fra de er små går dette helt fint (det samme gjelder for rasekatter). Jeg vil uansett råde deg til å få deg to katter hvis du skal ha innekatt. Det er utrolig vanskelig å få en enslig innekatt til å trives, uansett hvilken rase du velger. Katten får en lekekamerat som alltid kan stille opp, og sjansen for adferdsproblemer er mye mindre. Det enkleste er å få to fra samme kull, da vokser de opp sammen, og blir vant med andre katter helt fra starten.

Lykke til med katt. Det er mye arbeid med kattunger, men du får så mye glede av dem

:)

Gjest Ninakanin
Skrevet

og så er ocikatter PERFEKTE :ler:

(har en selv)

Men de er jo ikke langhåret da..

Hellig Birma?

Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

Ragdoll er også en rase som jeg tror ville passe som innekatt. Jeg har en selv, og da jeg kjøpte den fikk jeg vite at det var best å holde den inne. Dette fordi de stoler på alt og alle, og kan ha litt problemer med å skjønne hva som er farlig. Jeg lar min gå ute, men angrer litt på at jeg begynte med det, for den skjønner ikke at biler er farlig så jeg er konstant redd for at den skal bli påkjørt. Ragdoll er en rolig katt, og selv om den har ganske lang pels så trenger den overraskende lite pelsstell. Hvis du vil så kan du se bilde av den hvis du trykker på linken i signaturen min (pusene mine). Det er den lyse katten som er ragdoll.

Lykke til i allefall :)

Endret av Fairy
Skrevet

Ragdoll så ut som en fin katt!

Får nok undersøke litt før vi bestemmer oss..

Må jo søke om å få ha katt i borettslaget og.. Men det burde jo ikke være så vanskelig å få til det siden det er en innekatt!

Hørte om en som bodde i en blokk en gang hvor noen hadde en utekatt. de bodde i øverste etasje og katten pila ned alle trappene når den skulle ut. He he.. hadde sikkert vært et morsomt syn, men skjønner ikke helt hvordan det er lov..

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Ragdoll så ut som en fin katt!

Får nok undersøke litt før vi bestemmer oss..

Må jo søke om å få ha katt i borettslaget og.. Men det burde jo ikke være så vanskelig å få til det siden det er en innekatt!

Nå har ikkeboretslag lov til å nekte folk å ha katt, spesielt ikke innekatter, siden de umulig kan være til ulempe for de andre beboerne. Så egentlig trenger du ikke søke, og kan bare skaffe deg en katt og henvise til "Emmeline-saken" dersom noen prøver å klage.

Skrevet

Ok, det var jeg ikke helt klar over..

Da skal jo ikke det være noe problem!

Takk :)

Skrevet
Nå har ikkeboretslag lov til å nekte folk å ha katt, spesielt ikke innekatter, siden de umulig kan være til ulempe for de andre beboerne. Så egentlig trenger du ikke søke, og kan bare skaffe deg en katt og henvise til "Emmeline-saken" dersom noen prøver å klage.

Riktig Emmeline-saken gikk helt til høyesterett.

http://dyrebeskyttelsen.no/artikler/200102...elschioen.shtml

Skrevet

Jeg vil anbefale Hellig Birma, jeg da ;)

Jeg synes det er utrolig mange flotte katteraser, og vurderte mange før vi endelig bestemte oss, men er veldig fornøyd med Birma. De er semilanghårskatter, som betyr at de har mye deilig pels samtidig som at den ikke er så lang at den er vanskelig å stelle. Pleier likevel å børste kattene et par ganger om dagen, men det er fordi de elsker å bli børstet :)

Og så er de rolige katter. De har en del lekeraptuser i løpet av dag, og det er jo bare gøy, og så sover de og koser masssse :) Ellers er de som små hunder som sørger for å tasse etter og være i samme rom som meg.

I tillegg er de jo utrolig pene å se på da! :) Mange fargevarianter også, så mye å velge mellom.

Veldig glad i de små nøstene :hjerte:

Skrevet

Hei,

Jeg har to innekatter, begge er huskatter. I og med at vi bor midt i Oslo er det vanskelig å ha dem ute, men vi har selvsagt tilrettelagt alt for dem her inne. De har to svære klorestativer, et eget rom med sofa de kan herje på, vannfontene som hele tiden gir dem tilgang på friskt oksygenrikt vann og ellers ha de hele leiligheten å boltre seg i....

De er tilfredsstillte katter som storkoser seg sammen med oss...så det avhenger ikke så mye av rase, men hva de er vokst opp med. Skal du først ha innkatt vil jeg anbefale å ha to katter sammen: Ute får de sosialisert seg mye, men inne blir det mange timer alene mens dere er på jobb etc. Har dere to katter sammen, har de hverandre og leke med, stelle med og kose med. En vil få mer harmonsike katter om du har to av dem... :)

Gjest Revenka
Skrevet

Maine Coon!!! Vakrere katter finns ikke!!! Det skal jeg ha så fort vi får stort hus. Blir litt lite her vi bor nå siden vi også har en stor hund.

Gjest Pusemamma
Skrevet

Skal man ha katt i borettslag må man søke. Bor selv slik. Her i blokka mi er det til sammen 7 katter! Så lenge katten ikke hyler på verandaen og slikt skal det ikke være problem og ha innekatt. Min ble sterilisert da hun var ett år slik jeg slapp og høre på klagesang når hu hadde løpetid. Skal du ha renraset katt bør du undersøke skikkelig de forskjellige rasene. Noen liker og være inne andre vil ut. Jeg har en blanding av perser/huskatt. Hun har mellom lang pels og må børstes av og til. En innekatt må stimuleres mer eller kan de lett kjede seg. Lykke til med valget :sminkedokke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...