AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Min bror har sendt innbydelse for min nieses barndåp nå i oktober. Vi har et godt familieforhold på tvers av familien, så alle gleder seg til det. Stor stas i familien. Problemet er at barndåpen byr på store utgifter for meg ifb med fly, overnatting og gave. Vi snakker fort om rundt 6.000,- for meg i forbindelse med dåpen. Jeg har ikke verdens beste økonomi akkurat, selv om jeg nok i bunn og grunn har råd til det. Likevel er det en uanstendig regning å ta for så lite, synes jeg. Jeg hadde nok sikkert dratt på tross om jeg hadde vært frisk. Det er jeg ikke, og har redusert helse. En dåpshelg med tilhørende styr, reise osv vil rett og slett ta knekken på meg. Hvordan jeg ville reagert og hvor skadelidende jeg blir er det ingen som vet. Og det virker ikke som noen bryr seg om akkurat dette heller. Det er liksom kun mine bekymringer, og folk rundt meg sliter med å forstå greia. Totalpakken gjør at jeg anser det å reise i min nieses dåp som svært uønskelig, og jeg kommer til å takke nei. Dette vet jeg at familien kommer til å reagere på. Alle i nær familie har "oppmøteplikt", og det virker som om at en barndåp er svært høytidelig for alle. Jeg har egentlig ikke samme inntrykket, og ikke er jeg fadder heller. Men jeg synes dette er vanskelig. Det er trist at jeg går glipp av barndåpen, ikke kan være sammen med resten, at jeg egentlig ikke er i stand til å dra og at det er en stor økonomisk byrde for meg. Jeg skulle ønske alt var annerledes. Men realiteten er ofte brutal selv om folk ikke forstår andres problemstillinger. Litt usikker på hva jeg ønsker med innlegget, men hva tenker dere? Er barndåp så høytidelig som det blir gitt uttrykk for, egentlig? Er det slik at det er forventet at alle nære skal møte opp uansett hva? Eller er det vanlig at folk takker nei til slike innbydelser? Anonymkode: f8e65...352 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Ut i fra det du skriver syns jeg det er helt greit å stå over barnedåpen. Du kan jo sende en gave til niesen. Om noen blir fornærmet må du bare heve deg over det. Anonymkode: eb9d4...0a2 26
Frk Midnattsol Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Vet du, jeg synes faktisk du er ganske fornuftig.... Det å prioritere feil ift økonomi, har sendt mange på "ville veier", så selv om det ikke ødelegger deg helt økonomisk, så synes jeg det høres fornuftig ut. En annen ting, er at din tilstedeværelse kun blir for de voksne, og siden du faktisk er tante til dette dåpsbarnet, tenker jeg at en reise til de kan gi bedre utbytte for deg når ditt tantebarn begynner å bli litt større, og du kan begynne å bli litt kjent med henne. Det høres ut som en bedre økonomisk investering, men det er nå slik jeg tenker da 🙂 13
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ut i fra det du skriver syns jeg det er helt greit å stå over barnedåpen. Du kan jo sende en gave til niesen. Om noen blir fornærmet må du bare heve deg over det. Anonymkode: eb9d4...0a2 Javisst skal hun få gave og kort fra meg. Det er jo en selvfølge. Jo, takk for forståelse. Er redd flere vil reagere på at jeg takker nei. Eller, jeg vet at folk vil reagere. Det virker som om at er par stk allerede har forberedt seg på at jeg muligens takker nei, for jeg har allerede fått peptalker. Og jeg har vondt i magen av hele opplegget. Anonymkode: f8e65...352 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 En barnedåp er jo en høytidelig feiring av et barns ankomst til verden og familien, for meg hadde det vært helt utenkelig å droppe dåpen (evt navnefesten) til mine tantebarn. Tror helt ærlig jeg hadde blitt litt fornærmet om det var mitt barn som skulle døpes og en tante/onkel ikke gadd å møte opp. Men du får veie kronene opp mot det å ivareta familierelasjonene, den dagen du sitter der muttens alene og klager over at ingen husker på deg, så vet du i alle fall hvorfor det er sånn. Anonymkode: 22c48...dca 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 Jeg hadde nok ikke forventet at du kom, men du må jo selvsagt inviteres. Takk høflig nei i god tid, og kompanser med en fin gave. Du kan jo be om å få delta litt via facetime, for å vise interesse. Anonymkode: 2929c...b10 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 Frk Midnattsol skrev (2 minutter siden): Vet du, jeg synes faktisk du er ganske fornuftig.... Det å prioritere feil ift økonomi, har sendt mange på "ville veier", så selv om det ikke ødelegger deg helt økonomisk, så synes jeg det høres fornuftig ut. En annen ting, er at din tilstedeværelse kun blir for de voksne, og siden du faktisk er tante til dette dåpsbarnet, tenker jeg at en reise til de kan gi bedre utbytte for deg når ditt tantebarn begynner å bli litt større, og du kan begynne å bli litt kjent med henne. Det høres ut som en bedre økonomisk investering, men det er nå slik jeg tenker da 🙂 Jo takk for forståelsen. Ikke alle som ser på det slikt. Helt klart, ihvertfall hvis helsen kommer seg med årene. Anonymkode: f8e65...352 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En barnedåp er jo en høytidelig feiring av et barns ankomst til verden og familien, for meg hadde det vært helt utenkelig å droppe dåpen (evt navnefesten) til mine tantebarn. Tror helt ærlig jeg hadde blitt litt fornærmet om det var mitt barn som skulle døpes og en tante/onkel ikke gadd å møte opp. Men du får veie kronene opp mot det å ivareta familierelasjonene, den dagen du sitter der muttens alene og klager over at ingen husker på deg, så vet du i alle fall hvorfor det er sånn. Anonymkode: 22c48...dca Men dette handler ikke om å ikke gidde å møte opp. Du misset jo poenget om helsen, som veide tyngre enn økonomien i HI. For øvrig er jeg ikke bekymret for familierelasjonene. Anonymkode: f8e65...352 16
Magika_fra_Fyll Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 Jeg hadde hatt stor forståelse for at slekt ikke kan reise på tvers av landet og bruke tusenvis for å komme i barndåpen til min unge, det er jo hyggelig om de hadde gjort det men hadde på ingen måte forventet det. Send gave og kort så har du gjort det du kan. 13
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 Jeg tenker at en da sier det som det er. «Jeg har desverre ikke råd til å reise i barnedåpen, men sender selvfølgelig en gave til dåpsbarnet. Håper jeg får tatt en tur på besøk seinere når det passer bedre» Anonymkode: 786a0...54d 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde nok ikke forventet at du kom, men du må jo selvsagt inviteres. Takk høflig nei i god tid, og kompanser med en fin gave. Du kan jo be om å få delta litt via facetime, for å vise interesse. Anonymkode: 2929c...b10 Jeg tror nok at min bror har tenkt tanken på at jeg kanskje ikke kommer, så jeg antar at de ikke vil bli tatt på senga av avgjørelsen, selv om de kanskje kjenner på skuffelsen. Ja, jeg får gjøre det. Jeg skulle ønske kirka streamet barndåpen. Trodde faktisk at de gjorde det i disse tider, men nei. Ufattelig synd at de ikke gjør det, iallefall for min del. Anonymkode: f8e65...352 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Javisst skal hun få gave og kort fra meg. Det er jo en selvfølge. Jo, takk for forståelse. Er redd flere vil reagere på at jeg takker nei. Eller, jeg vet at folk vil reagere. Det virker som om at er par stk allerede har forberedt seg på at jeg muligens takker nei, for jeg har allerede fått peptalker. Og jeg har vondt i magen av hele opplegget. Anonymkode: f8e65...352 Skjønner at det er vondt å melde avbud, men de må forstå din situasjon og dine begrensninger. Fint at niesen får gave, og det viser at du bryr deg. Dessverre er det alltid noen som ikke er forståelsesfulle og det er synd. Men om vi bare tenker på hvordan andre reagerer blir det vanskelig å ta egne valg. Anonymkode: eb9d4...0a2 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 Magika_fra_Fyll skrev (1 minutt siden): Jeg hadde hatt stor forståelse for at slekt ikke kan reise på tvers av landet og bruke tusenvis for å komme i barndåpen til min unge, det er jo hyggelig om de hadde gjort det men hadde på ingen måte forventet det. Send gave og kort så har du gjort det du kan. Så bra Synes uansett at det er trist siden dette tross alt er min niese. Anonymkode: f8e65...352 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner at det er vondt å melde avbud, men de må forstå din situasjon og dine begrensninger. Fint at niesen får gave, og det viser at du bryr deg. Dessverre er det alltid noen som ikke er forståelsesfulle og det er synd. Men om vi bare tenker på hvordan andre reagerer blir det vanskelig å ta egne valg. Anonymkode: eb9d4...0a2 Som du sier så er dette en vond situasjon for meg. Og ikke alle har forståelse for det. Ja, du har rett, jeg må tenke på meg selv... det er ingen andre som gjør det. Ihvertfall ikke i denne situasjonen. Anonymkode: f8e65...352 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 Det finnes jo Internett. Kan du ikke alliere deg med noen som kan streame på messenger eller noe i kirka? Også sender du en ekstra staselig gave. Bor de sånn at du kan sende en frokost pakke til mora og faren også? Bare for å vise at du tenker litt ekstra på dem? Tenkte siden det er så oppmøte plikt og du ikke klarer, så kan det muligens være lurt å overkonpansere litt. Send frokostpakke dagen før dåp, da er de så stressa. Evnt en sjokolade gave fra Pascal son du kan bestille på nett (så sant ingen har diabetes da) Anonymkode: 6adf5...ea3 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Jeg hadde aldri brukt 6000 for å delta i dåp/bursdag/bryllup/whatever. Anonymkode: 7346b...abf 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes jo Internett. Kan du ikke alliere deg med noen som kan streame på messenger eller noe i kirka? Også sender du en ekstra staselig gave. Bor de sånn at du kan sende en frokost pakke til mora og faren også? Bare for å vise at du tenker litt ekstra på dem? Tenkte siden det er så oppmøte plikt og du ikke klarer, så kan det muligens være lurt å overkonpansere litt. Send frokostpakke dagen før dåp, da er de så stressa. Evnt en sjokolade gave fra Pascal son du kan bestille på nett (så sant ingen har diabetes da) Anonymkode: 6adf5...ea3 Vet ikke om noen vil ta på seg oppgaven å streame kun for min del. Vet ikke om jeg har forståelse nok for å spørre om det heller. Tror ikke det. Men ja, kan jo overkompensere litt. Problemet med det er at jeg har gitt en fast sum til alle mine nieser og nevøer tidligere, så har vært litt bekymret for å "forskjellsbehandle". Og så har jeg vært skeptisk til å gi særlig mer enn hva min andre bror skal gi, da søskener bruker å ligge på samme linje i slike omstendigheter. Mye å tenke på angående dette! Anonymkode: f8e65...352 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #18 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde aldri brukt 6000 for å delta i dåp/bursdag/bryllup/whatever. Anonymkode: 7346b...abf Selv ikke til dine søsken, nieser og nevøer? Men ja, det er mye altså. Spesielt for meg som bor alene med alle utgifter alene og har begrenset økonomi som følge av sykdom. Anonymkode: f8e65...352 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #19 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv ikke til dine søsken, nieser og nevøer? Men ja, det er mye altså. Spesielt for meg som bor alene med alle utgifter alene og har begrenset økonomi som følge av sykdom. Anonymkode: f8e65...352 Jeg er også enslig og sparer til EK så jeg får kjøpt meg bolig. Tror de fleste skjønner at 6000 er mye. Anonymkode: 7346b...abf 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #20 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Min bror har sendt innbydelse for min nieses barndåp nå i oktober. Vi har et godt familieforhold på tvers av familien, så alle gleder seg til det. Stor stas i familien. Problemet er at barndåpen byr på store utgifter for meg ifb med fly, overnatting og gave. Vi snakker fort om rundt 6.000,- for meg i forbindelse med dåpen. Jeg har ikke verdens beste økonomi akkurat, selv om jeg nok i bunn og grunn har råd til det. Likevel er det en uanstendig regning å ta for så lite, synes jeg. Jeg hadde nok sikkert dratt på tross om jeg hadde vært frisk. Det er jeg ikke, og har redusert helse. En dåpshelg med tilhørende styr, reise osv vil rett og slett ta knekken på meg. Hvordan jeg ville reagert og hvor skadelidende jeg blir er det ingen som vet. Og det virker ikke som noen bryr seg om akkurat dette heller. Det er liksom kun mine bekymringer, og folk rundt meg sliter med å forstå greia. Totalpakken gjør at jeg anser det å reise i min nieses dåp som svært uønskelig, og jeg kommer til å takke nei. Dette vet jeg at familien kommer til å reagere på. Alle i nær familie har "oppmøteplikt", og det virker som om at en barndåp er svært høytidelig for alle. Jeg har egentlig ikke samme inntrykket, og ikke er jeg fadder heller. Men jeg synes dette er vanskelig. Det er trist at jeg går glipp av barndåpen, ikke kan være sammen med resten, at jeg egentlig ikke er i stand til å dra og at det er en stor økonomisk byrde for meg. Jeg skulle ønske alt var annerledes. Men realiteten er ofte brutal selv om folk ikke forstår andres problemstillinger. Litt usikker på hva jeg ønsker med innlegget, men hva tenker dere? Er barndåp så høytidelig som det blir gitt uttrykk for, egentlig? Er det slik at det er forventet at alle nære skal møte opp uansett hva? Eller er det vanlig at folk takker nei til slike innbydelser? Anonymkode: f8e65...352 Ja det er en høytidelig og viktig dag. Ja jeg har forståelse for at ikke alle har mulighet til å delta av ulike årsaker. Det er ikke noe å ta på vei for. Hvorfor kommer familien din til å reagere på at du ikke møter opp? Er de ikke kjent med dine helseplager og økonomiske utfordringer? Jeg forventer ikke at oldefar på 85 skal sette seg på et fly for å delta i barndåp. Anonymkode: deb6c...965 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå