Gå til innhold

Familier som ikke spiser middag eller andre måltider i lag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familier i bygda her er forskjellige, noe som jeg tenker er og bør være helt greit. Men det er noen ting jeg reagerer på, og prøver å forstå. Men jeg kan ikke spørre folk rett ut, fordi det ikke er en "rett" måte å gjøre det på og det vil komme feil ut uansett. Så jeg prøver her.

Barna mine er stadig på besøk i familier hvor det ikke fins felles måltider. De står opp og legger seg til ulike tider, har ulike aktiviteter og kanskje derav ikke noe middag i lag en gang.

Problemet er da at barna mine kommer hjem fra besøk og er skrubbsultne. De har gjerne spist en tolitersboks med is (!) sammen med vennen sin, drukket kakao og gaflet i seg annet godteri. Men ikke noe mat. De, og vennene deres, påstår at det er helt normalt "i denne familien". Hadde det vært én familie, hadde jeg avfeid det som tull. Men det er flere og det er, etter min mening, helt hårreisende.

Jeg forstår det ikke og det går så grovt mot min forståelse av hva ernæring er og hvordan familier henger sammen, at jeg blir rådvill. Barna blir jo ikke forsømt per se, men de lever i en permanent sukkerrus uten å være noe særlig mett egentlig. Med mange av disse går det som man skulle forvente; urolige, bråkete, ustyrlige barn også i klasserommet.

Noen som kan gi meg en innføring i denne verdenen? Og hva gjør jeg? Jeg kan jo liksom ikke bare ignorere det.

Anonymkode: 842ff...962

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags nabolag bor du i? Dette er jo overhodet ikke normalt.

Anonymkode: c374d...88b

• Liker 13
Skrevet

Ikke normalt. Vi har ikke alltid felles måltider men vi spiser mat ikke snop. Skiver, omelett, ostesmørbrød holder det gående til man kan spise typisk middag.

(Barna spiser ofte hos besteforeldrene, som regle har vi middag hjemme sammen, men med mange fritidsaktiviteter blir det ofte krasj også).

Anonymkode: 7b558...1fe

• Liker 6
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Kjenner meg ikke helt igjen i hva du beskriver her i nabolaget hos oss.

Vi har alltid middag sammen rundt kjøkken bordet og uten mobiler😅 Ellers er det vanskelig å få til felles måltider. Hender vi har noe kos sammen på kvelden de dagene vi har tid. 

Har inntrykket av at det er ganske vanlig? 

Skrevet

Mulig det forekommer i enkelte familier, men tror ikke det er så vanlig. Her tror jeg nok ungene er litt vel kreative når de forteller ...

Skrevet

Kan det være at mange spiser middag senere, og at barna finner andre ting å spise, som de gjerne ikke har lov til, fordi de er alene hjemme? 

Jeg ble skjelt ut av en mor engang da sønnen var med eldste etter skolen. Dette var i 13-14-tiden ognde stekte vafler fra dagen før. Jeg kom hjem fra jobb kl 1600, og han ble hentet kl 1610 ca. Moren spurte om han hadde fått noe mat, jeg sa at de hadde spist vafler. Hun ble kjempesint og kalte det for søppelmiddag osv. Jeg fikk ikke engang kommet til å si at jeg holdt på å lage middag..... De pleide å spise middag rett etter skolen.... Vi er i jobb, så spiser sjelden middag før i 17-18-tiden.

TS: mange spiser middag sent.... 

Anonymkode: 0c805...92b

• Liker 11
Skrevet

Stort sett spiser vi middagen sammen. Har jeg senvakt og kommer hjem nærmere 5, har jeg sagt de bare skal spise uten meg slik at barna kan dra på besøk, få besøk eller dra ut, istedenfor å vente med middagen til jeg kommer hjem. 

Er noen ganger mitt eldste barn er på besøk hos noen, og ikke får mat på 6-7 timer (mens jeg er litt naiv og tar det for gitt at de spiser et eller annet mens hun er på besøk, eventuelt at de sender henne hjem når de spiser middag). Men stort sett tikker det inn ei melding om det er greit at hun spiser middag der, så det du beskriver er ikke «normalen» her - heller unntaket. 

Vi tilbyr alltid mat. Ikke nødvendigvis alltid middag, men frukt, knekkebrød eller lignende. 

Anonymkode: 882f9...c85

• Liker 1
Skrevet

Det er selvfølgelig omsorgssvikt hvis denne vennen har det slik ofte eller daglig at det ikke får ordentlig mat hjemme. Da er det sikkert også andre ting som skurrer i den familien. 

I en familie som jeg kjente, var det at barna var skrubbsultne stadig vekk fordi de ikke hadde fått mat hjemme, en av de første tingene som fikk meg til å reagere. Det ballet på seg kraftig med vold osv, så disse barna ble fjernet fra det hjemmet heldigvis, og har det i dag mye bedre. 

Jeg anbefaler deg derfor å følge litt nøye med dette barnet, og gjerne spørre hvordan ting står til hjemme og hva de pleier å gjøre hjemme osv. 

Anonymkode: 7a41e...b40

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Familier i bygda her er forskjellige, noe som jeg tenker er og bør være helt greit. Men det er noen ting jeg reagerer på, og prøver å forstå. Men jeg kan ikke spørre folk rett ut, fordi det ikke er en "rett" måte å gjøre det på og det vil komme feil ut uansett. Så jeg prøver her.

Barna mine er stadig på besøk i familier hvor det ikke fins felles måltider. De står opp og legger seg til ulike tider, har ulike aktiviteter og kanskje derav ikke noe middag i lag en gang.

Problemet er da at barna mine kommer hjem fra besøk og er skrubbsultne. De har gjerne spist en tolitersboks med is (!) sammen med vennen sin, drukket kakao og gaflet i seg annet godteri. Men ikke noe mat. De, og vennene deres, påstår at det er helt normalt "i denne familien". Hadde det vært én familie, hadde jeg avfeid det som tull. Men det er flere og det er, etter min mening, helt hårreisende.

Jeg forstår det ikke og det går så grovt mot min forståelse av hva ernæring er og hvordan familier henger sammen, at jeg blir rådvill. Barna blir jo ikke forsømt per se, men de lever i en permanent sukkerrus uten å være noe særlig mett egentlig. Med mange av disse går det som man skulle forvente; urolige, bråkete, ustyrlige barn også i klasserommet.

Noen som kan gi meg en innføring i denne verdenen? Og hva gjør jeg? Jeg kan jo liksom ikke bare ignorere det.

jeg antar du mener å si at de er bråkete fordi de får for mye sukker, men det er en myte.

https://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/1101-sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive

https://psykologisk.no/2014/03/psykologlunsj26/

https://www.aftenposten.no/norge/i/6jzX0/barn-blir-ikke-hypre-av-sukker

• Liker 2
Skrevet

Det er tydelig at du har relativt små barn. Når barna blir eldre/ungdom er det helt normalt at ettermiddagene er fylt av fritidsaktiviteter og vennebesøk og at det er sjelden hele familien rekker å sette seg ned og spise middag alle sammen. Noen velger å spise veldig sen middag når alle er tilbake fra aktivitetene sine (og da har gjerne gjestene dratt også).

Det eneste problemet slik jeg ser det er at familiene du nevner ikke spiser skikkelig mat. Å ikke ha felles middag er helt vanlig når man har aktive barn og sukker gir ikke hyperaktivitet (jeg trodde virkelig de fleste voksne visste det). Jeg ville ikke gjort noe med dette annet enn å sørge for at det var middag igjen til barnet når det kom hjem fra besøk. 

Anonymkode: 7428d...b66

• Liker 7
Skrevet

Hos oss har vi alltid fredagstaco og lørdagspizza sammen. Ungene trener/kamp 3-5 dager per uke inkludert søndag og det er noen ganger vanskelig å få alle til å spise middag samtidig. Noen dager blir det tidlig middag for alle og vi prioriterer å komme tidlig hjem pga trening, andre dager får en av ungene rester, en spiser borte og vi voksne spiser bare brødskiver, andre dager igjen spiser vi middag som kveldsmat. Vi planlegger så ungene har spist noe minimum en time før trening, noen ganger må de fikse det selv, og da er rester bra.

Blant barnas venner er det kun de med få fritidsaktiviteter som er opptatt av felles middag hver dag. 

Barn som kommer hit får da ikke nødvendigvis ikke middag, på andre siden finnes det ikke snacks i huset, men de får lov til å varme fylte frosne rundstykker/innbakte pizzaer ++ som er til dager med dårlig tid også til venner på besøk og det er alltid nok epler/gulrot. 

Anonymkode: 05b51...b3b

• Liker 2
Skrevet

Her spiser vi alltid middag sammen og de fleste andre måltider hver dag. Legger det opp til å passe for alle. Høres ikke normalt ut. Ikke bare noe de sier? Er det en familie eller flere? 

At ikke alle får spist middag sammen eller ser hverandre så mye hver dag har vel mange som problem i dagens stressende liv med alt som skal gjøre og følges opp. Før var det ikke noen som fulgtr på treninger og kamper, de gikk,syklet og buss. Noen få ble kjørt eller fulgt av og til. Men no er det vel omsorgsvikt. Før kunne de steke seg en pizza ungdommen men no er det vel omsorgssvikt. Alt som skal følges opp idag og gjøres er så mye at folk ikke får tid til alt rett og slett. Leksene er jo selvfølgelig med oss foreldre og. Ut videregående?

Anonymkode: 135b6...26a

• Liker 4
Skrevet

Her spiser vi alltid middag sammen. Men frokost spiser vi vær for oss som regel da jeg er mer A menneske enn hun er.

Hvis venner er her ved middagstid, deler jeg på det vi har så alle får mat. Da sender jeg en melding til foreldrene at de spiser her.

Anonymkode: f8d0d...d74

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser ofte ikke sammen, pga aktiviteter hver ettermiddag/kveld, men vi spiser da ikke sukker og usunn mat av den grunn. Merkelig å trekke likhetstegn mellom det. Vi spiser middag selv om vi ofte ikke spiser den sammen, faktisk har vi middag-aktig mat både til lunch og kvelds også, synes ikke brødmat er stort bedre enn kake. Veldig godt i ny og ne, men ikke sunn hverdagsmat.

Anonymkode: 8fda8...887

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er tydelig at du har relativt små barn. Når barna blir eldre/ungdom er det helt normalt at ettermiddagene er fylt av fritidsaktiviteter og vennebesøk og at det er sjelden hele familien rekker å sette seg ned og spise middag alle sammen. Noen velger å spise veldig sen middag når alle er tilbake fra aktivitetene sine (og da har gjerne gjestene dratt også).

Det eneste problemet slik jeg ser det er at familiene du nevner ikke spiser skikkelig mat. Å ikke ha felles middag er helt vanlig når man har aktive barn og sukker gir ikke hyperaktivitet (jeg trodde virkelig de fleste voksne visste det). Jeg ville ikke gjort noe med dette annet enn å sørge for at det var middag igjen til barnet når det kom hjem fra besøk. 

Anonymkode: 7428d...b66

Jeg er uenig. Her er vi to voksne og to tenåringer (og snart en nyfødt) .Å være hos venner er ikke en unnskyldning for å ikke spise middag. Enten må de få servert middag der de er eller så må de komme hjem for å spise.

Når de har fritidsaktiviteter tar vi middagen litt senere slik at alle får delta samlet.

Når de har besøk hjemme her må besøket enten spise med oss eller vente på rommet.

Det er jo ikke barna som bestemmer dagsrytme og felles måltider. Det er vi foreldre som bestemmer det. Ingen fri flyt bare fordi de er ungdommer. 

Anonymkode: 62591...caa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er uenig. Her er vi to voksne og to tenåringer (og snart en nyfødt) .Å være hos venner er ikke en unnskyldning for å ikke spise middag. Enten må de få servert middag der de er eller så må de komme hjem for å spise.

Når de har fritidsaktiviteter tar vi middagen litt senere slik at alle får delta samlet.

Når de har besøk hjemme her må besøket enten spise med oss eller vente på rommet.

Det er jo ikke barna som bestemmer dagsrytme og felles måltider. Det er vi foreldre som bestemmer det. Ingen fri flyt bare fordi de er ungdommer. 

Anonymkode: 62591...caa

Nettopp, du sa alt jeg hadde på hjertet. :)

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser frokost sammen, lunsj når vi har fri og middag. Kveldsmaten spises kun når noen i huset er sultne. Syns disse måltidene er veldig koselig.

Ikke snakk om at barna mine hadde fått lov til å spise is og godteri etter skolen på en hverdag. De veit hvor maten er hvis de sultne før middag. 

Alt annet er faktisk latskap fra foreldre og barna deres.

Anonymkode: 0d43d...8bd

• Liker 1
Skrevet

Vil snu litt på denne. Dine uttalelser minner om det som kom fra en kompis til yngste her.

Vi spiser frokost og middag samlet. Ut over det spiser hver enkelt når de er sultne. 
Denne kompisen kunne komme etter frokost i helgene, etter middag i uka og stort sett til alle døgnets tider. Passet det slik at han var her når vi skulle spise så fikk han og. Og noen ganger ble han sendt hjem når vi skulle spise. Tok min sønn seg mat, fikk kompisen og. Det er ikke mitt ansvar å påse at andres unger får i seg mat utenom måltidene her i huset.
Etter litt tid slutta han og komme og beskjed fra foreldrene var at han fikk jo ikke mat her og kom jo hjem skrubbsulten🙈

Så du minner om disse foreldrene som forventa at andre skulle påse at deres unge fikk i seg mat istedet for å sørge for å få eget barn hjem til måltidene.

Anonymkode: 9aab0...47a

• Liker 6
Skrevet

Har alltid hatet felles måltider, og er glad vi slapp det. Folk får spise når de er sultne, ikke fordi man skal spise sammen.  Gi heller ungene dine mat før de går på besøk.

Anonymkode: 33637...4bb

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser middag sammen hver dag. Synes det er rart du forventer at ungene dine skal bli matet av andre i besøk. Jeg kjøper ikke inn mat nok til tilfeldige gjester. Er det ikke direkte avtalt at barnets venn skal spise middag hos oss, så regner jeg med barnet drar hjem når det vil ha mat. Jeg har aldri forventet at barnet mitt skal få mat etter skolen hos venner med mindre det er avtalt, jeg forventer at barnet kommer hjem når vi skal spise middag. Lekeavtaler med middag etter skolen/barnehagen da barna var små var vanligere, men da byttet vi foreldre på og avtalte før dagen kom. 

Anonymkode: 77c5c...f94

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...