AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Jeg har høyrentekonto i sparebanken vest. Jeg har alle mine kontoer der. Problemet er at sparepengene er jo ganske lett tilgjengelig og kan overføres til min brukskonto på et blunk. Jeg har fundert på om jeg skal skaffe meg en konto i en annen bank og spare penger der, eller om jeg skal overføre sparepenger til min samboer og så har han pengene på sin sparekonto. Men problemet blir hvis han skulle falle fra eller noe annet skjer, så vil ikke jeg ha tilgang til min del av sparepengene som jeg da vil ha overført til han hver måned. Jeg har forstått det sånn at da bør vi skrive testamente som forklarer akkurat dette. Hvis jeg skal velge å ha en sparekonto i en annen bank, så er jeg usikker på hvilken. Det er et hav av banker, renter og sparing. Jeg har lurt litt på dnb, men er usikker. Jeg har lite viljestyrke når det gjelder sparepenger, så det lønner seg egentlig ikke for meg å ha sparekonto i samme bank som jeg har alle andre kontoer i. Anonymkode: 933c1...593
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Mitt beste tips: ikke bruk dem. Anonymkode: 13bb5...036 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Ikke finn på å sette pengene på samboers konto! Plasser pengene på en konto du ikke har tilgang på via nettbank, og gjerne en som har et begrenset antall kostnadsfritt uttak per år, slik at du blir belastet et gebyr ved uttak over dette antallet. Anonymkode: 0ea90...08f 12
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Sett dem inn i en annen bank, nå med en gang. Det er ikke noe å lure på en gang! Akkurat samme hvilken du velger, men ta gjerne den som har høyest rente på høyrentekonto (selv om de rentene er lave overalt nå). Selv har jeg sparepengene hos Avida Finans. En av de beste sparerentene, og så ser jeg ikke pengene hver gang jeg går inn i den vanlige nettbanken. Da er de litt mer utilgjengelige, og vanskeligere å bruke opp. Det tar også en dag å overføre penger fra sparekontoen, så pengene er ikke tilgjengelige for impulskjøp. Lag en konto i en ny bank nå med en gang! Anonymkode: dde74...2be
Mt3 Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 Du kan ganske enkelt be banken din om å ta sparekontoen bort fra avtalen om nettbank, da må du innom banken for å gjøre uttak. Om du har konto I annen bank kan du allikevel nå denne med nettbankinnlogging som før, tar bare en ekstra dag å overføre pengene samt at det koster deg gebyr å overføre penger til og fra sparing. Du kan også sette sparing I fond, da blir det en mer omfattende prosess å ta i bruk oppsparte midler. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 La din samboer ta ansvar for sparepengene. Anonymkode: de696...957
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 Begynn å spare i fond. Mindre tilgjengelig og ikke minst langt høyere avkastning. Anonymkode: 6bc1a...e2d 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 Hva er meningen med den sparekontoen din? Er det et buffer? Er det en langsiktig sparekonto? Hvis det er buffer så er det ikke såååå ille å bruke av den innimellom så lenge du legger tilbake. Dersom det er langsiktig sparing så er fond tingen. Du får høyere akastning enn på konto og pengene er ikke lett tilgjengelige. Anonymkode: fa995...cc0
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 Ikke sett dem over til samboeren, det er vel det dummeste du kan gjøre. Hva om det blir brudd? Tenker egen konto i annen bank, eller at du må lære deg at sparekonto ikke er tilgjengelig. Det er selvdisiplin ja, men det går å lære seg. Anonymkode: c334b...330 2
Morpheus Skrevet 9. september 2021 #10 Skrevet 9. september 2021 Du bestemmer jo selv om du skal bruke de eller ikke. For å gjøre det må du overføre de et sted der de er mer tilgjengelig. Det er så enkelt at du bare lar være å overføre. Så selvkontroll har du vel? Ellers så bør du heller ha de i et indexfond. Da tar det lenger tid å få de ut, og er et mer ork. Samtidig får du 10-gangern mer renter og de kan vokse. Ikke tape seg slik de gjør i dag.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #11 Skrevet 9. september 2021 Det beste er vel å mentalt "øremerke" midlene til noe, og sette seg et mål om hvor mye penger det på sikt skal bli. Type: Jeg skal spare til ny bil. Den jeg ønsker meg, koster 250.000kr. Legg en plan for hvor fort det skal bli 250.000kr på sparekontoen, og lag konkurranse med deg selv for å se om du klarer å spare fortere. Det er sikkert ikke skadelig å ha pengene i annen bank heller. Men når du har vanen at "pengene brenner i lomma" og bruker alt du har, hele tiden, så kommer du deg rundt det å ha dem i annen bank også. SÅ vanskelig er det nemlig ikke å flytte penger mellom to kontoer. Anonymkode: f8976...898
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #12 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har høyrentekonto i sparebanken vest. Jeg har alle mine kontoer der. Problemet er at sparepengene er jo ganske lett tilgjengelig og kan overføres til min brukskonto på et blunk. Jeg har fundert på om jeg skal skaffe meg en konto i en annen bank og spare penger der, eller om jeg skal overføre sparepenger til min samboer og så har han pengene på sin sparekonto. Men problemet blir hvis han skulle falle fra eller noe annet skjer, så vil ikke jeg ha tilgang til min del av sparepengene som jeg da vil ha overført til han hver måned. Jeg har forstått det sånn at da bør vi skrive testamente som forklarer akkurat dette. Hvis jeg skal velge å ha en sparekonto i en annen bank, så er jeg usikker på hvilken. Det er et hav av banker, renter og sparing. Jeg har lurt litt på dnb, men er usikker. Jeg har lite viljestyrke når det gjelder sparepenger, så det lønner seg egentlig ikke for meg å ha sparekonto i samme bank som jeg har alle andre kontoer i. Anonymkode: 933c1...593 Få deg fondskonto, gjerne hos Nordnet. Overfør pengene din, kjøp deg inn i fond (f.eks indeksfond Norge, Sverige, Globalt og Teknologi), og la pengene bli stående. Pengene er jo tilgjengelig, men skal du ha tak i dem må du selge deg ut av fond, noe som tar flere dager. Ergo, terskelen for å ta de ut blir større. Og når du ser pengene dine vokse i fondene pga fondsøkning, så mister du helt lysten på å ta ut pengene fordi du ønsker at de skal vokse mer og mer og mer. Du er jo et brødhode hvis du tar ut pengene dine fra voksende fondskontoer for å bruke pengene på piss. Og slik har du også kontroll over pengene dine selv. Du må aldri overføre de til noen andre! Anonymkode: 09065...582 2
Million Skrevet 9. september 2021 #13 Skrevet 9. september 2021 (endret) Du skal i hvert fall ikke overføre dem til samboeren din! Det kan bli brudd neste uke for alt du vet, og da kan han bare beholde pengene og stikke. Folk har gjort sånne og verre ting mot hverandre ved brudd. Det skjer hver dag. Så ikke overfør til en annen person. Behold dem i ditt navn, men opprett en høyrentekonto i en annen bank. Shop litt rundt og se hvor de har best renter. Velg den. En konto der du ikke har dagligbanken din blir liksom "litt lengre unna". Og ikke frister det så mye heller, når du ikke ser dem hver dag/hver gang du logger inn for å betale regninger etc. Jeg har sparepenger stående hos en annen bank enn min dagligbank, nettopp for å få dem litt unna så jeg ikke ser dem hele tiden og ikke fristes til å bruke av dem. Endret 9. september 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #14 Skrevet 9. september 2021 Er dette trolling? Det er jo bare å la være å bruke pengene du vil spare. Kommentaren om å "sette pengene over til samboeren" reverserte 500 år med kvinnefrigjøring og jeg fikk lyst til å daske til deg. Dessuten er sparekonto noe for de over 90. Du tjener mer på én dag på Oslo Børs enn på ett år med sparekonto. Avtal et møte med en finansrådgiver umiddelbart og få orden på disse tingene! Anonymkode: 25793...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #15 Skrevet 9. september 2021 Kan du ikke bare la være å ta dem ut? Ikke sett inn penger på sparekonto som du ikke har råd til å ha der. Eventuelt sett dem i fond så de er vanskeligere å få tak i. Anonymkode: 09e90...678
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2021 #16 Skrevet 10. september 2021 Mitt beste forslag er å lage et budsjett der du setter av penger til alle formål du skal bruke penger på hver måned. Da må du ha et klær/sko/sminke budsjett som er rommelig nok til at bufferkontoen ikke frister.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #17 Skrevet 10. september 2021 Du kan spare penger i "dreams" fra Storebrand. Det er ikke voldsomt med renter på pengene der, men det er det sikkert ikke andre steder heller, greia er uansett at dette er en artig måte å spare på. Du kan også spare til flere formål, du kan også spare sammen med noen. Jeg har en konto der jeg sparer til el-bil og så trekkes 500 kr. automagisk fra lønnskonto hver uke. Det går fint an å bruke pengene, men det tar i overkant av en dag å få de overført til lønnskontoen igjen. Anonymkode: dcb73...66c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #18 Skrevet 10. september 2021 Link til Dreams https://www.getdreams.com/no/product/vare-ulike-spareprodukt/ Anonymkode: dcb73...66c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #19 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Få deg fondskonto, gjerne hos Nordnet. Overfør pengene din, kjøp deg inn i fond (f.eks indeksfond Norge, Sverige, Globalt og Teknologi), og la pengene bli stående. Pengene er jo tilgjengelig, men skal du ha tak i dem må du selge deg ut av fond, noe som tar flere dager. Ergo, terskelen for å ta de ut blir større. Og når du ser pengene dine vokse i fondene pga fondsøkning, så mister du helt lysten på å ta ut pengene fordi du ønsker at de skal vokse mer og mer og mer. Du er jo et brødhode hvis du tar ut pengene dine fra voksende fondskontoer for å bruke pengene på piss. Og slik har du også kontroll over pengene dine selv. Du må aldri overføre de til noen andre! Anonymkode: 09065...582 Dårligste rådet ever å si nordnet! Verre selskap og kundeservice skal du f*#n meg lete lenge etter! Anonymkode: 66fa0...122 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #20 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dårligste rådet ever å si nordnet! Verre selskap og kundeservice skal du f*#n meg lete lenge etter! Anonymkode: 66fa0...122 Påstander fungerer best sammen med argumenter. Anonymkode: 25793...e6b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå