Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene her? Noen som vet? 

Jeg er alene med ett barn. Faren bor langt unna og har lite samvær. Dette vet sjefen min. I helgen skulle barnet mitt egentlig være hos min mor, det var avtalt for lenge siden. Men torsdag ble min mor akutt syk og innlagt i sykehus. Jeg fant ingen annen barnevakt og måtte bare melde pass på jobb. Jeg hadde virkelig ikke noe valg. Sjefen min mener nå at dette må gå som ulønnet permisjon (noe jeg taper over 7000kr på). Jeg er litt uenig da barnepasser er barnepasser. Sjefen mener denne regelen kun gjelder dersom faren er syk. Selv om han vet at faren ikke bor med oss og er minimalt inni bildet. Jeg synes det høres rart ut. Hva mener dere? Hva gjør jeg?

Anonymkode: f88e6...320

Skrevet

For å kunne bruke barnepasser syk så heter det seg vel at det må være den som har det daglige barnetilsynet som er syk, og det er jo ikke din mor. Er du organisert bør du høre med fagforeningen, eller tror jeg faktisk sjefen har retten på sin side. 

Anonymkode: 2a615...2ca

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ikke bruke syk barn dag på deg selv? 

• Liker 2
Skrevet

Det går jo an å bruke ved syk dagmamma, så vil tro at det går ved andre barnepassere også.

Anonymkode: d2c8a...705

• Liker 2
Skrevet
Første ledd bokstav b) – Når barnepasser er syk

[Endret 1/21]

Det kan etter bokstav b) innvilges omsorgspenger når den personen som har det daglige barnetilsynet er syk. Dette gjelder for den personen som passer barnet til daglig. Det kan for eksempel være en forelder, dagmamma eller en ansatt i barnehage. Hvis en besteforelder vanligvis passer barnet når forelderen er på arbeid, anses besteforelderen for å ha det daglige barnetilsynet.

Er for eksempel barnehagen stengt på grunn av ansattes sykdom og barnet derfor må være hjemme, gis det omsorgspenger etter bokstav b).

Jeg tolker det slik at dersom barnet vanligvis går i barnehage, men hadde ferie/fri for å være med besteforeldre, har du ikke rett på omsorgspenger (på folkemunne kjent som sykt barn eller sykt barn-dager). 

Anonymkode: d834c...0c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

[Endret 1/21]

Det kan etter bokstav b) innvilges omsorgspenger når den personen som har det daglige barnetilsynet er syk. Dette gjelder for den personen som passer barnet til daglig. Det kan for eksempel være en forelder, dagmamma eller en ansatt i barnehage. Hvis en besteforelder vanligvis passer barnet når forelderen er på arbeid, anses besteforelderen for å ha det daglige barnetilsynet.

Er for eksempel barnehagen stengt på grunn av ansattes sykdom og barnet derfor må være hjemme, gis det omsorgspenger etter bokstav b).

Jeg tolker det slik at dersom barnet vanligvis går i barnehage, men hadde ferie/fri for å være med besteforeldre, har du ikke rett på omsorgspenger (på folkemunne kjent som sykt barn eller sykt barn-dager). 

Glemte å legge ved linken til rundskrivet: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r09-00#KAPITTEL_3-4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

[Endret 1/21]

Jeg tolket det slik at hun har krav på omsorgspenger i dette tilfellet. Bestemmelsen knytter seg ikke direkte til at sykdommen må skje innenfor barnehagenes åpningstider for at omsorgspengene skal kunne innvilges. Det gjelder vel mens foreldrene vanligvis skulle vært på arbeid men blir forhindret ved at barnet er sykt, eller at barnets passer blir sykt. 

Anonymkode: 10fcb...13e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tolket det slik at hun har krav på omsorgspenger i dette tilfellet. Bestemmelsen knytter seg ikke direkte til at sykdommen må skje innenfor barnehagenes åpningstider for at omsorgspengene skal kunne innvilges. Det gjelder vel mens foreldrene vanligvis skulle vært på arbeid men blir forhindret ved at barnet er sykt, eller at barnets passer blir sykt. 

Anonymkode: 10fcb...13e

Fornuftig argument, bruk dette overfor arbeidsgiver, TS. Uansett en kjip arbeidsgiver.

Skrevet
Mellion skrev (På 8.9.2021 den 20.23):

Hvorfor ikke bruke syk barn dag på deg selv? 

For barnet er jo ikke sykt?

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 21.47):

Hm vanskelig. Barnet går jo i bhg, men bhg er jo ikke åpen fredag kveld-søndag - som er tiden jeg skulle jobbet. Det er alltid min mor som passer barnet når jeg har arbeidshelg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 20.04):

For å kunne bruke barnepasser syk så heter det seg vel at det må være den som har det daglige barnetilsynet som er syk, og det er jo ikke din mor. Er du organisert bør du høre med fagforeningen, eller tror jeg faktisk sjefen har retten på sin side. 

Anonymkode: 2a615...2ca

Men den eneste som har «daglig barnetilsyn» her er jo meg selv og barnehagen🤷🏽‍♀️

Skrevet

Selvsagt kan du benytte omsorgsdager når bestemor passer barnet. Det er bestemor som til vanlig passer barnet, utenom barnehagetiden som normalt oppegående mennesker vet at stort sett er åpen mellom 07 og 17, og at aleneforeldre med arbeidstid utenom det må benytte annen type barnepass. Hvis du hadde benyttet en 15åring som barnepasser på ettermiddag- eller kveld hadde du også kunne brukt omsorgsdager hvis denne personen blir syk. Det står fint forklart på NAV sin side, og også i Lovdata. Du har også rett på 20 omsorgsdager i året som aleneforeldre, om ikke 40 ut 2021 pga korona (vi som er to om omsorgen har i hvertfall 20 hver ut året, men det står ikke spesifisert om også denne dobles for aleneforeldre). 

"

Du kan bruke omsorgsdager når du må være borte fra jobb fordi: 

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk." 

Det må IKKE være en annen forelder. Ærlig talt. 

Anonymkode: 6df6f...35d

• Liker 3
Skrevet

Dette her er faktisk ikke noe å diskutere en gang; Du har selvsagt rett til å benytte syk barnepasser-dager, og har krav på lønn. 

Du jobber helg og da er ingen barnehager åpne. Barnets bestemor er den som passer barnet når du jobber helg. Dersom arbeidsgiver gjør seg vrang så kontakter du fagforeningen eller Arbeidstilsynet, for her kommer faktisk ikke arbeidsgiver noen vei. 

Anonymkode: d8d8a...b9d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette her er faktisk ikke noe å diskutere en gang; Du har selvsagt rett til å benytte syk barnepasser-dager, og har krav på lønn. 

Du jobber helg og da er ingen barnehager åpne. Barnets bestemor er den som passer barnet når du jobber helg. Dersom arbeidsgiver gjør seg vrang så kontakter du fagforeningen eller Arbeidstilsynet, for her kommer faktisk ikke arbeidsgiver noen vei. 

Anonymkode: d8d8a...b9d

👏👌

Anonymkode: 6df6f...35d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...