AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Hei, Jeg skal søke om parkeringsløyve for bevegelseshemmede. I tillegg til legeerklæring må jeg skrive opp hvert enkelt sted som har problematiske parkeringsplasser, men jeg har fått hjerneteppe og klarer ikke å komme på flere steder, så jeg trenger tips! Til nå har jeg det lokale kjøpesenteret som har matbutikker, apotek, klesbutikker og cafeer, frittstående matbutikker, frittstående andre butikker, IKEA, legekontoret (det er på det lokale kjøpesenteret) og tannlegen. Hvilke andre steder er det normalt å dra til? (jeg bruker manuell rullestol, så ja, jeg har krav på dette i tilfelle du lurer og har lyst til å svare noe spydig, men stedene må likevel begrunnes!) Anonymkode: 29a9a...295 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Sykehus. Spesialister. Optiker. Svømmehall. Bank. Post. Nav. Anonymkode: 93fda...af1 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sykehus. Spesialister. Optiker. Svømmehall. Bank. Post. Nav. Anonymkode: 93fda...af1 Takk! Nav har jeg ingenting med lengre da jeg er uføretrygdet, kontakt med banken er bare over nettet, men de andre var supre!😁 Anonymkode: 29a9a...295
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 Kino, teater, idrettsanlegg, kirke (eller andre religiøse steder), kirkegård, andre møtelokaler. Anonymkode: a1ff4...5f4 2
Ullvott Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 (endret) Kafeer og restauranter. Treningssenter, hvis det er aktuelt. Gallerier. Kulturhus og andre konsertlokaler. Parkeringsplasser ved utgangspunkter for turstier/turområder. Parkeringsplasser ved offentlig tilrettelagte badeplasser. Endret 8. september 2021 av Ullvott 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 Når man faktisk sitter i en rullestol så synes jeg det er såpass åpenbart at man trenger en slik tillatelse så jeg synes det er på grensen til utidig at man alltid må legge ut i det vide og det brede for hvor man ferdes i hverdagen. Men det er bare å ta av seg lua, bøye hodet i ydmyk takknemlighet, så ordner det seg! Anonymkode: 39520...588 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man faktisk sitter i en rullestol så synes jeg det er såpass åpenbart at man trenger en slik tillatelse så jeg synes det er på grensen til utidig at man alltid må legge ut i det vide og det brede for hvor man ferdes i hverdagen. Men det er bare å ta av seg lua, bøye hodet i ydmyk takknemlighet, så ordner det seg! Anonymkode: 39520...588 Ja, jeg er helt enig! Men kommunen min er vanskelig, så jeg er nødt til å lage en skikkelig oversikt om jeg i det hele tatt skal ha en sjanse til å få det innvilget! Anonymkode: 29a9a...295
Gjest Lija Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 (endret) Synes det er rart om du må bruke så mye energi på dette, vi fikk innvilget etter å ha nevnt bare 2 steder😅 Hovedpoenget må jo være hvor langt du klarer å gå, så hvis det er 0 meter og du må ha bil sier det seg jo selv🤓 Endret 8. september 2021 av Lija
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 Lija skrev (Akkurat nå): Synes det er rart om du må bruke så mye energi på dette, vi fikk innvilget etter å ha nevnt bare 2 steder😅 Hovedpoenget er jo hvor langt du klarer å gå, så hvis det er 0 meter sier det seg jo selv🤓 Hmm, det er åpenbart forskjell på søknadsskjemaene rundt om i landet, har sjekket flere kommuner nå, kanskje det holder med det a4-arket jeg allerede har skrevet😅 Jeg kan forøvrig gå bittelitt, men det er bare snakk om maks femti meter på en god dag i tillegg til det jeg går hjemme for jeg bruker ikke stolen hjemme. Men er det lenge siden dere søkte da? Anonymkode: 29a9a...295
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg er helt enig! Men kommunen min er vanskelig, så jeg er nødt til å lage en skikkelig oversikt om jeg i det hele tatt skal ha en sjanse til å få det innvilget! Anonymkode: 29a9a...295 Høres sjukt ut. Men det forundrer meg ikke. Selv har jeg skrevet, som sant er, at jeg trenger det for å få parkert på jobben (sitter selv i rullestol). Så fort man er i arbeid er det nok litt mer goodwill å høste. Men man har jo et liv utenom jobb også. Og hvis man i tillegg er uføretrygda så er det enda viktigere at man faktisk kommer seg ut blant folk og får gjort de ærende man faktisk kan klare selv. Anonymkode: 39520...588 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres sjukt ut. Men det forundrer meg ikke. Selv har jeg skrevet, som sant er, at jeg trenger det for å få parkert på jobben (sitter selv i rullestol). Så fort man er i arbeid er det nok litt mer goodwill å høste. Men man har jo et liv utenom jobb også. Og hvis man i tillegg er uføretrygda så er det enda viktigere at man faktisk kommer seg ut blant folk og får gjort de ærende man faktisk kan klare selv. Anonymkode: 39520...588 Ja, jeg er helt enig! Dessverre virker det som om søknadsskjemaene er forskjellig fra kommune til kommune, for på mitt skjema står det spesifikt at jeg må kunne dokumentere et særlig behov for parkeringstillatelsen ved bosted, arbeid/skole eller i forbindelse med regelmessig, medisinsk behandling. Jeg har en fast parkeringsplass her jeg bor, ergo er ikke det et problem, og som sagt så er jeg uføretrygdet og ikke har jeg behov for regelmessig medisinsk behandling heller. Så jeg tenker at jeg må bare skrive en knakande god søknad og krysse fingrene for at de som behandler søknadene har en god dag når de går gjennom min! Anonymkode: 29a9a...295
Gjest Lija Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hmm, det er åpenbart forskjell på søknadsskjemaene rundt om i landet, har sjekket flere kommuner nå, kanskje det holder med det a4-arket jeg allerede har skrevet😅 Jeg kan forøvrig gå bittelitt, men det er bare snakk om maks femti meter på en god dag i tillegg til det jeg går hjemme for jeg bruker ikke stolen hjemme. Men er det lenge siden dere søkte da? Anonymkode: 29a9a...295 Håper det ordner seg:) Det var i vår vi søkte.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg er helt enig! Men kommunen min er vanskelig, så jeg er nødt til å lage en skikkelig oversikt om jeg i det hele tatt skal ha en sjanse til å få det innvilget! Anonymkode: 29a9a...295 Som om du som sitter i rullestol er på så mange andre plasser enn andre med akkurat den samme løyva.... Eller som andre uten løyve i det heletatt egentlig. Smålig av kommunen. Hvorfor skal de legge seg borti hvor du velger å parkere så lenge du faktisk har rett på det. Anonymkode: 0deba...0c8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 Jeg kan gå drøyt femti meter med krykker, men bruker ellers rullestol. Jeg kan ikke kjøre bil selv lenger. Jeg får alltid avslag på søknad om HC-kort, og jeg har søkt flere ganger iløpet av disse fjorten årene jeg har vært rullestolbruker. Begrunnelsen fra kommunen min (Bærum kommune) er at siden jeg er ufør og ikke i jobb har jeg god tid til å få noen til å kjøre meg og slippe meg av foran inngangen og at det ikke er behov for å parkere. De tenker ikke på at andre billister blir sure når bilen står midt i veien på P-plassen og sperrer veien for dem mens rullestolen min løftes inn eller ut av bilen. Det er ikke sjelden at folk blir så sinte at de ligger på hornet helt til vi må avbryte og kjøre en runde, eller de prøver å presse seg forbi bilen. Jeg har vært frivillig i en pasientorganisasjon for folk med samme funksjonshemming som meg, og dessverre er det ytterst få som får innvilget HC-kort. Den vanlige historien er at man bruker mye tid og krefter på å skrive en utfyllende søknad der man lister opp hvor man skal parkere, hvor ofte man skal parkere der, formålet med besøket og alt dette hvor man rett og slett blottlegger hele sitt privatliv, for så å få avslag. Det er skikkelig kjipt. Erfaringen jeg fikk fra da jeg jobbet frivillig er at det er lettere å få innvilget HC-kort i landlige kommuner fremfor i byer eller urbane kommuner. Det er blitt slik pga. misbruk av ordningen, f.eks. har undersøkelser vist at det ikke er uvanlig at funksjonsfriske familiemedlemmer "låner" kortet for å parkere gratis i byen. Ønsker deg lykke til med søknaden din. Det er virkelig utrolig deilig å kunne parkere på HC-plass, for da er det så mye lettere å få ut rullestolen fra bilen. Så håper du er heldig og får det. Husk at det er hyppigheten av parkeringsbehovet som er viktig, ikke hvor mange ulike steder du ønsker å parkere. Anonymkode: 83939...58a 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg kan gå drøyt femti meter med krykker, men bruker ellers rullestol. Jeg kan ikke kjøre bil selv lenger. Jeg får alltid avslag på søknad om HC-kort, og jeg har søkt flere ganger iløpet av disse fjorten årene jeg har vært rullestolbruker. Begrunnelsen fra kommunen min (Bærum kommune) er at siden jeg er ufør og ikke i jobb har jeg god tid til å få noen til å kjøre meg og slippe meg av foran inngangen og at det ikke er behov for å parkere. De tenker ikke på at andre billister blir sure når bilen står midt i veien på P-plassen og sperrer veien for dem mens rullestolen min løftes inn eller ut av bilen. Det er ikke sjelden at folk blir så sinte at de ligger på hornet helt til vi må avbryte og kjøre en runde, eller de prøver å presse seg forbi bilen. Jeg har vært frivillig i en pasientorganisasjon for folk med samme funksjonshemming som meg, og dessverre er det ytterst få som får innvilget HC-kort. Den vanlige historien er at man bruker mye tid og krefter på å skrive en utfyllende søknad der man lister opp hvor man skal parkere, hvor ofte man skal parkere der, formålet med besøket og alt dette hvor man rett og slett blottlegger hele sitt privatliv, for så å få avslag. Det er skikkelig kjipt. Erfaringen jeg fikk fra da jeg jobbet frivillig er at det er lettere å få innvilget HC-kort i landlige kommuner fremfor i byer eller urbane kommuner. Det er blitt slik pga. misbruk av ordningen, f.eks. har undersøkelser vist at det ikke er uvanlig at funksjonsfriske familiemedlemmer "låner" kortet for å parkere gratis i byen. Ønsker deg lykke til med søknaden din. Det er virkelig utrolig deilig å kunne parkere på HC-plass, for da er det så mye lettere å få ut rullestolen fra bilen. Så håper du er heldig og får det. Husk at det er hyppigheten av parkeringsbehovet som er viktig, ikke hvor mange ulike steder du ønsker å parkere. Anonymkode: 83939...58a Fy flate altså! vi uføre har jo like stor rett på å være selvstendige som de som er i arbeid, men det mener tydeligvis ikke de som bestemmer hvilke søknader som skal godkjennes eller få avslag... Jeg bor forsåvidt "på landet" (rett utenfor Bergen), men jeg har ikke så gode erfaringer med kommunen på andre ting, så jeg er spent på hva de kommer til å si når de får søknaden min! Anonymkode: 29a9a...295
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan gå drøyt femti meter med krykker, men bruker ellers rullestol. Jeg kan ikke kjøre bil selv lenger. Jeg får alltid avslag på søknad om HC-kort, og jeg har søkt flere ganger iløpet av disse fjorten årene jeg har vært rullestolbruker. Begrunnelsen fra kommunen min (Bærum kommune) er at siden jeg er ufør og ikke i jobb har jeg god tid til å få noen til å kjøre meg og slippe meg av foran inngangen og at det ikke er behov for å parkere. De tenker ikke på at andre billister blir sure når bilen står midt i veien på P-plassen og sperrer veien for dem mens rullestolen min løftes inn eller ut av bilen. Det er ikke sjelden at folk blir så sinte at de ligger på hornet helt til vi må avbryte og kjøre en runde, eller de prøver å presse seg forbi bilen. Jeg har vært frivillig i en pasientorganisasjon for folk med samme funksjonshemming som meg, og dessverre er det ytterst få som får innvilget HC-kort. Den vanlige historien er at man bruker mye tid og krefter på å skrive en utfyllende søknad der man lister opp hvor man skal parkere, hvor ofte man skal parkere der, formålet med besøket og alt dette hvor man rett og slett blottlegger hele sitt privatliv, for så å få avslag. Det er skikkelig kjipt. Erfaringen jeg fikk fra da jeg jobbet frivillig er at det er lettere å få innvilget HC-kort i landlige kommuner fremfor i byer eller urbane kommuner. Det er blitt slik pga. misbruk av ordningen, f.eks. har undersøkelser vist at det ikke er uvanlig at funksjonsfriske familiemedlemmer "låner" kortet for å parkere gratis i byen. Ønsker deg lykke til med søknaden din. Det er virkelig utrolig deilig å kunne parkere på HC-plass, for da er det så mye lettere å få ut rullestolen fra bilen. Så håper du er heldig og får det. Husk at det er hyppigheten av parkeringsbehovet som er viktig, ikke hvor mange ulike steder du ønsker å parkere. Anonymkode: 83939...58a Dette er så provoserende at jeg får ikke sagt det. Kunne skrevet en avhandling om hvordan man i veldig mange tilfeller føler man må bukke og skrape og stå med lua i hånda i håp om at noen høye herrer skal se i nåde med din skjebne. Man føler seg som en umyndig drittunge hvor en rekke hovmodige mennesker skal ta avgjørelser over hodet på deg som påvirker hele ditt liv og din hverdag. Og det for en fuckings p-tillatelse. For noe bullshit. Og ja, det er dessverre en del misbruk av disse p-tillatelsene. Men først og fremst forfalskninger, tror jeg. Jeg ser veldig ofte folk jeg mistenker har juksa til seg kortet, eller forfalsket det. Jovisst finnes det folk med mindre synbare handikap, men dessverre ser jeg altfor mange unge, spreke pakistanere i BMWer som disponerer disse kortene, og de er rimelig lett til bens når de spretter ut av beamerne sine. Anonymkode: 39520...588 1
Gjest Lija Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg kan gå drøyt femti meter med krykker, men bruker ellers rullestol. Jeg kan ikke kjøre bil selv lenger. Jeg får alltid avslag på søknad om HC-kort, og jeg har søkt flere ganger iløpet av disse fjorten årene jeg har vært rullestolbruker. Begrunnelsen fra kommunen min (Bærum kommune) er at siden jeg er ufør og ikke i jobb har jeg god tid til å få noen til å kjøre meg og slippe meg av foran inngangen og at det ikke er behov for å parkere. De tenker ikke på at andre billister blir sure når bilen står midt i veien på P-plassen og sperrer veien for dem mens rullestolen min løftes inn eller ut av bilen. Det er ikke sjelden at folk blir så sinte at de ligger på hornet helt til vi må avbryte og kjøre en runde, eller de prøver å presse seg forbi bilen. Jeg har vært frivillig i en pasientorganisasjon for folk med samme funksjonshemming som meg, og dessverre er det ytterst få som får innvilget HC-kort. Den vanlige historien er at man bruker mye tid og krefter på å skrive en utfyllende søknad der man lister opp hvor man skal parkere, hvor ofte man skal parkere der, formålet med besøket og alt dette hvor man rett og slett blottlegger hele sitt privatliv, for så å få avslag. Det er skikkelig kjipt. Erfaringen jeg fikk fra da jeg jobbet frivillig er at det er lettere å få innvilget HC-kort i landlige kommuner fremfor i byer eller urbane kommuner. Det er blitt slik pga. misbruk av ordningen, f.eks. har undersøkelser vist at det ikke er uvanlig at funksjonsfriske familiemedlemmer "låner" kortet for å parkere gratis i byen. Ønsker deg lykke til med søknaden din. Det er virkelig utrolig deilig å kunne parkere på HC-plass, for da er det så mye lettere å få ut rullestolen fra bilen. Så håper du er heldig og får det. Husk at det er hyppigheten av parkeringsbehovet som er viktig, ikke hvor mange ulike steder du ønsker å parkere. Anonymkode: 83939...58a Jeg kan på en måte skjønne at det er vanskeligere å få i byen, rett og slett fordi det er mange fler mennesker som har behov. + at det allerede er stor mangel på plasser og kollektivtilbudet er mye bedre (ikke at det de egna da). Men det er synd det skal være sånn😞 Vi bor i en kommune med ca 15 tusen innbyggere og fikk hc kort uten problem (til barnet vårt). Men de få gangene vi er i byen er det aldri ledig hc-parkering ledig😅
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #18 Skrevet 9. september 2021 Jeg hjelper min mor nå med å «fornye» hennes parkeringsløyve. Hennes kommune utsteder kun for 2 år om gangen og søknadsprosessen er såpass lang og omfattende at vi begynner som regel ca 4 mnd før utløpsdatoen. Jeg skriver «fornye» for det er i realiteten en ny søknad hver gang. Gangen er normalt- først legebesøk der legen skriver ut en helseattest og et brev om at han anbefaler at hun får parkeringsløyve. Så er det skjema til kommunen og brev med utfyllende info om hvorfor hun søker og hvor det er problematisk for henne. Så er det å vente ca 3-5 uker på avslaget. Så er det å anke, og gjerne med nytt brev fra legen. Det går som regel igjennom på andre forsøket. Jeg skjønner at de må være strenge, men skulle og ønske at de som utsteder skjønner at enkelte fysiske utfordringer ikke går over på 18-24 måneder og at et sånt løyve gjør personer mer selvhjelpne.... Anonymkode: 3f1e4...390 4
Dobbeltgjengleder Skrevet 9. september 2021 #19 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 19.03): Hei, Jeg skal søke om parkeringsløyve for bevegelseshemmede. I tillegg til legeerklæring må jeg skrive opp hvert enkelt sted som har problematiske parkeringsplasser, men jeg har fått hjerneteppe og klarer ikke å komme på flere steder, så jeg trenger tips! Til nå har jeg det lokale kjøpesenteret som har matbutikker, apotek, klesbutikker og cafeer, frittstående matbutikker, frittstående andre butikker, IKEA, legekontoret (det er på det lokale kjøpesenteret) og tannlegen. Hvilke andre steder er det normalt å dra til? (jeg bruker manuell rullestol, så ja, jeg har krav på dette i tilfelle du lurer og har lyst til å svare noe spydig, men stedene må likevel begrunnes!) Anonymkode: 29a9a...295 rullestolen gjør at du trenger å benytte deg av stor plass, ring og spør om det holder at legen dokumenterer rullestolen. Har du rullestolheis?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #20 Skrevet 9. september 2021 Dobbeltgjengleder skrev (51 minutter siden): rullestolen gjør at du trenger å benytte deg av stor plass, ring og spør om det holder at legen dokumenterer rullestolen. Har du rullestolheis? Nei, jeg har ikke rullestolheis, og jeg kan gå litt uten den, men det er ikke snakk om mer enn kanskje femti meter på en god dag. Eller, presser jeg meg kan jeg gå en hel dag, men det får konsekvenser i en uke som regel… Anonymkode: 29a9a...295
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå