AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Hei, jeg er nå 38 uker gravid og ting blir tyngre fysisk. Jeg sover også veldig dårlig, noe som ikke hjelper. I tillegg til det har vi en 10 måneder gammel valp som nylig har begynt å pipe etter oppmerksomhet non stopp. Min mann er ute på jobb fra 8-19, så jeg må ta hunden ut og holde ham underholdt. Men jeg vil virkelig fokusere på meg nå med å få nok energi til fødselen. Er det noen andre som har erfaring eller råd? Jeg føler meg bare helt utslitt 😪 Anonymkode: a4a0f...071
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Jeg skjønner godt at du er sliten og trenger hvile. Og en valp har mye energi og krever mye oppmerksomhet, noe det er viktig at den får. Ellers kan den kanskje få adferdsproblemer. Er det noen andre som kan passe på valpen for deg i denne perioden? Har dere hage kan den jo få leke der ute? Anonymkode: 2e3e1...653 8
Charlotte66 Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 (endret) Vi har desssverre ikke noe hage for øyeblikk. Når jeg vokste opp hadde vi hage og det gir mye frihet for både hund og familie. Men jeg må si at vi får mye hjelp av svigerforeldre som tar han av og til noen dager i uka. Problemet er at han får masse kos, turer og oppmerksomhet der, sånn at han blir "vanskelig" når han kommer tilbake til oss (ikke lydig, sta, vil ikke spis den første dagen, osv...), fordi han forventer like mye - noe vi prøver å mindre med tanke om babyen og oppmerksomhet. Det er virkelig ikke lett. Vi bestemte oss for å ha han like før vi fikk vite at jeg var gravid. Tror at vi hadde gjort det annerledes hvis situasjonen hadde vært motsatt 😪 Endret 8. september 2021 av Charlotte66
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #4 Skrevet 9. september 2021 Dem bør lære seg ro. Kanskje hunden kan lære at når du er opptatt, så skal den være i ro/vekke fra deg. Ha den i gangen/bruk grind/uttrekkbar gjerde. Ta hunden med dit når du feks skal ta oppvasken/hvile. Gi den noe å holde på med. Kong med fryst fyll, aktivitetsleke med godbiter, bein, snusematte, tryggleke. Da forbinder hunden den nye plassen med noe gøy. Øv på "gå til sengen". Gjør litt i løpet av dagen, men ikke før mye. Det kan være å trene på sitt og bli i 5 minutter, vente 1t og trene på kontakt inne osv. Enkelt og lett å gjøre feks mens middagen lager seg ferdig. Kanskje du kan leke litt ute/ta en tur med den FØR du har tenkt å hvile. Sånn den er litt sliten. Tror det er lurt å starte dagen med litt lengre tur. Da er du ferdig med det. Legg inn feks tid til godbitsøk I grøften/gresset. Om den liker apport, så kan den jo løpe ut litt energi mens du står samme sted. Samme med innkalling (bruk line). Ellers en korte tur midt på dagen og div aktiviteter innimellom så den ikke kjeder seg. Når mannen kommer hjem kan kanskje han ta en tur/leke? Eller bytte litt på. Kanskje han kan ta morgentur innimellom så du kan sove litt utpå? Anonymkode: 2ce61...c90 8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #5 Skrevet 9. september 2021 Akkurat nå er du og hunden på to uforenelige stadier. Ditt energinivå har sunket- valpens har økt... de fleste hunder har i den alderen lært å være alene hjemme mens matmor/matfar er på jobb. er det tilfelle hos dere ? Mitt beste forslag er at mannen din tar ansvar for og hensyn til hunden- og kommer tidligere hjem- slik som en hver annen hundeeier må tilpasse sin hverdag til hunden... Anonymkode: e4f58...3ca 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #6 Skrevet 9. september 2021 Kontinuell? Anonymkode: c3949...381 8
AllahBallah Skrevet 9. september 2021 #7 Skrevet 9. september 2021 Så ekkel du er, du har en fuckings valp på 10 mnd, og klager på at han trenger oppmerksomhet?? Hva tror du en valp er? Et kosedyr du kun trenger kose med når det passer deg? Og du legger indirekte skyld på svigers fordi de gir den «for mye» oppmerksomhet så den forventer det samme av deg, i stedet for å bare ligge i ro i et hjørne? Hvordan tror du dette blir når ungen er født, og de første årene? Er du klar over hvor mye oppmerksomhet en baby trenger? Hvordan skal det liksom gå med valpen da? Gi bort valpen så fort som mulig, er alt jeg har å si! 23
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #8 Skrevet 9. september 2021 Få noen andre enn svigers til å passe. Noen som bidrar til bedring av situasjonen istedenfor forverring! Anonymkode: 6d47f...e20 1
Maggi2 Skrevet 9. september 2021 #9 Skrevet 9. september 2021 AllahBallah skrev (12 minutter siden): Så ekkel du er, du har en fuckings valp på 10 mnd, og klager på at han trenger oppmerksomhet?? Hva tror du en valp er? Et kosedyr du kun trenger kose med når det passer deg? Og du legger indirekte skyld på svigers fordi de gir den «for mye» oppmerksomhet så den forventer det samme av deg, i stedet for å bare ligge i ro i et hjørne? Hvordan tror du dette blir når ungen er født, og de første årene? Er du klar over hvor mye oppmerksomhet en baby trenger? Hvordan skal det liksom gå med valpen da? Gi bort valpen så fort som mulig, er alt jeg har å si! Forsåvidt enig i dette (kanskje minus ekkel🤣) Denne situasjonen kommer ikke til å bli bedre når baby blir født, snarere tvert imot. Så med mindre mannen din har tenkt å ta mer ansvar for valpen, vil den få det bedre hos noen andre. Kanskje hos svigers permanent? Hvis du absolutt vil beholde den, må du vite hva den trenger, og gi den det, uansett. Det betyr at du må ut med baby i vogn eller bæresele hver eneste dag, flere ganger per dag, uansett vær eller ork. Ut fra det du skriver så ser jeg ikke helt for meg at det kommer til å skje. 16
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #10 Skrevet 11. september 2021 Maggi2 skrev (På 9.9.2021 den 6.21): Forsåvidt enig i dette (kanskje minus ekkel🤣) Denne situasjonen kommer ikke til å bli bedre når baby blir født, snarere tvert imot. Så med mindre mannen din har tenkt å ta mer ansvar for valpen, vil den få det bedre hos noen andre. Kanskje hos svigers permanent? Hvis du absolutt vil beholde den, må du vite hva den trenger, og gi den det, uansett. Det betyr at du må ut med baby i vogn eller bæresele hver eneste dag, flere ganger per dag, uansett vær eller ork. Ut fra det du skriver så ser jeg ikke helt for meg at det kommer til å skje. Jeg syns ikke dere skal omplassere. ALLE med erfaring med hund vet at valp 10 måneder kan være «uutholdelig» , men det går over. Om noen måneder til et år. Er hunden vandt med å være alene ? I så fall: ta pauser der du går opp på soverommet / ut og la valpen slappe av på sin plass.. og få mannen din til å ta mer ansvar Anonymkode: e4f58...3ca 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #11 Skrevet 11. september 2021 Veldig spesielt at dere valgte å få valp når du visste du var gravid/planla graviditet. Man får jo valpen når den er 2 mnd/rundt 8 uker. Synes også at mannen burde jobbet annerledes når dere 1. Har valp i hus og 2. Du er høygravid og kan føde like rundt hjørnet! Hva skjer med valpen når babyen kommer?? Omplasser den til en god familie eller forvent et skikkelig kaos som dere faktisk må stå i. Anonymkode: e6698...ed7 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #12 Skrevet 11. september 2021 Sånn inntil din mann tar ansvar for hunden kan du jo legge ut et innlegg på facebookgruppen «matmor trenger en hjelpende hånd». Deg er garantert noen som ønsker å hjelpe. Ellers må dere tenke nøye gjennom fremtiden med hund. Unghund og baby passer ofte ikke veldig godt. Det blir ikke bedre når ungen er kommet, det skal jeg love deg Anonymkode: 9f98b...30b 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #13 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig spesielt at dere valgte å få valp når du visste du var gravid/planla graviditet. Man får jo valpen når den er 2 mnd/rundt 8 uker. Synes også at mannen burde jobbet annerledes når dere 1. Har valp i hus og 2. Du er høygravid og kan føde like rundt hjørnet! Hva skjer med valpen når babyen kommer?? Omplasser den til en god familie eller forvent et skikkelig kaos som dere faktisk må stå i. Anonymkode: e6698...ed7 De fikk hunden rett før de visste at de ventet barn. Til ts; Dersom hunden har fått nok mosjon/ hjernestimuli så lærte vi at vi skulle ignorerer uønska atferd slik at ikke hunden fikk resultat av det.. men om du er på bunnn når det gjelder Energi - så må mannen ta mer ansvar. Kan hunden være med på jobb? Anonymkode: e4f58...3ca 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #14 Skrevet 12. september 2021 Stakkars valp som blir tilsidesatt til de grader. Kanskje svigerforeldrene dine vil være mer en barnepasser? En valp vil trenge mye stimuli, trening og tur enda i mange år som unghund, men spesielt dette første året. Han trenger ikke å lære å få mindre oppmerksomhet. Anonymkode: 4a353...daa 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #15 Skrevet 12. september 2021 Kan det være noen i nabolaget som har lyst til å gå tur med hunden? Et eldre barn/tenåring, student, hjemmeværende, ufør.. Du kan betale dem litt for at de kommer og tar med hunden på en times tur på ettermiddagen, så den får lekt og får oppmerksomheten og stimulien den trenger. Om ikke hver dag kanskje det er noen som kan 2-4 dager i uka. Heng opp lapper eller spør i nabolagsgrupper på facebook, nabohjelp-appen osv. Det finnes også nettsider med hundepassere men det koster gjerne litt mer, du kan søke dem opp (søk på hundepass). Kjøp også hundeleker som gir hjernetrim, de kan holde hunden aktivisert litt. Du kan også gjøre lydighetsøvelser med hunden, det er ikke spesielt slitsomt og kan gjøres hjemme i stua, men det gir hunden både oppmerksomhet og stimuli. Får hunden være sammen med deg hele tiden? Hvis du feks har for vane å putte hunden i bur eller stenge den ute fra rom du er i ville jeg stoppet med det med en gang iallfall og latt hunden få dilte etter og ligge inntill. Det er jo en form for oppmerksomhet det også selv om den sikkert helst vil leke, så er det fint for den å få kos og nærhet iallfall La den ligge oppi sofaen og i armkroken din. Jeg synes det er litt dumt å ha hund når mannen jobber så lange dager.. er det permanent? Kan han jobbe kortere dager og ta igjen noe hjemme på kvelden? Han må stille opp mer her, det blir jo ikke bedre når baby også kommer i hus og hunden fortjener å ikke bli neglisjert fordi deres livssituasjon ikke passer så bra med hund. Anonymkode: 4f083...c06 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #16 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 18.52): Hei, jeg er nå 38 uker gravid og ting blir tyngre fysisk. Jeg sover også veldig dårlig, noe som ikke hjelper. I tillegg til det har vi en 10 måneder gammel valp som nylig har begynt å pipe etter oppmerksomhet non stopp. Min mann er ute på jobb fra 8-19, så jeg må ta hunden ut og holde ham underholdt. Men jeg vil virkelig fokusere på meg nå med å få nok energi til fødselen. Er det noen andre som har erfaring eller råd? Jeg føler meg bare helt utslitt 😪 Anonymkode: a4a0f...071 Har dere vurdert større bolig nå som dere skal ha barn? kanskje et sted med hage slik at hunden kan være mer ute. Hadde kanskje også vurdert å plassere hunden på for et sted. Feks med en familie som har barn som er på en alder hvor de kan leke med hunden. feks for 5 mnd eller et år til dere har mer tid. Anonymkode: 8d837...fee 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 Om du synes det er tøft nå, så burde du omplassere før baby kommer. Det er tyngere med hund + baby. Uansett vær så må hunden ut, og baby må være med. Jeg står ute i hagen med baby på den ene armen og leka til hunden i den andre og leker. Går 2-3 turer om dagen med baby i vogn og hund i bånd. I tillegg så må du vie litt ekstra oppmerksomhet til hunden når du tar med baby hjem, så den ikke skal føle seg tilsidesatt og bli sjalu på baby. Det krever av deg, og når du ikke en gang klarer å møte hunden nå før baby, så lover ikke det godt. Anonymkode: c9267...baf 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #18 Skrevet 12. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan det være noen i nabolaget som har lyst til å gå tur med hunden? Et eldre barn/tenåring, student, hjemmeværende, ufør.. Du kan betale dem litt for at de kommer og tar med hunden på en times tur på ettermiddagen, så den får lekt og får oppmerksomheten og stimulien den trenger. Om ikke hver dag kanskje det er noen som kan 2-4 dager i uka. Heng opp lapper eller spør i nabolagsgrupper på facebook, nabohjelp-appen osv. Det finnes også nettsider med hundepassere men det koster gjerne litt mer, du kan søke dem opp (søk på hundepass). Kjøp også hundeleker som gir hjernetrim, de kan holde hunden aktivisert litt. Du kan også gjøre lydighetsøvelser med hunden, det er ikke spesielt slitsomt og kan gjøres hjemme i stua, men det gir hunden både oppmerksomhet og stimuli. Får hunden være sammen med deg hele tiden? Hvis du feks har for vane å putte hunden i bur eller stenge den ute fra rom du er i ville jeg stoppet med det med en gang iallfall og latt hunden få dilte etter og ligge inntill. Det er jo en form for oppmerksomhet det også selv om den sikkert helst vil leke, så er det fint for den å få kos og nærhet iallfall La den ligge oppi sofaen og i armkroken din. Jeg synes det er litt dumt å ha hund når mannen jobber så lange dager.. er det permanent? Kan han jobbe kortere dager og ta igjen noe hjemme på kvelden? Han må stille opp mer her, det blir jo ikke bedre når baby også kommer i hus og hunden fortjener å ikke bli neglisjert fordi deres livssituasjon ikke passer så bra med hund. Anonymkode: 4f083...c06 Barn skal aldri ha ansvar for en hund. Tenåring kun hvis de kan holde igjen uansett hva som skulle skje. Anonymkode: 4a353...daa 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #19 Skrevet 12. september 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Barn skal aldri ha ansvar for en hund. Tenåring kun hvis de kan holde igjen uansett hva som skulle skje. Anonymkode: 4a353...daa Hvis det er en liten/grei hund så kan vel noen fra 12 år gå tur med den i nabolaget? Kommer såklart an på 12åring og hunden da. Men tenåring mener jeg klart kan ha ansvar for en hund i korte perioder med mindre det er en veldig sterk rase eller den har noe problemer. Anonymkode: 4f083...c06
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #20 Skrevet 13. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis det er en liten/grei hund så kan vel noen fra 12 år gå tur med den i nabolaget? Kommer såklart an på 12åring og hunden da. Men tenåring mener jeg klart kan ha ansvar for en hund i korte perioder med mindre det er en veldig sterk rase eller den har noe problemer. Anonymkode: 4f083...c06 I teorien enig, om 12åringen er kjent med hund og hvordan en oppfører seg rundt de og fremmede hunder, og er klar over ansvaret det medfører - tar hunden en katt for eksempel kan den bli begjeret avlivet. Er de moden nok for det ansvaret? Loven sier at den som har hunden i band må kunne kontrollere hunden, fysisk og mentalt. Det betyr at små barn aldri kan være alene med hunder, og at barn generelt aldri ha ansvar for en stor hund. Anonymkode: 4a353...daa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå